Bredbandare till "oändlig baffel" ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanneW

Bredbandare till "oändlig baffel" ?

Inläggav DanneW » 2012-07-10 11:47

Hej! som ny medlem så får jag ursäkta mig i förväg om detta ämne redan har diskuterats tidigare :)
Jo det är nämligen såhär att jag har varit inne på tankar omkring det här med In Wall system och dess olika typ av högtalarelement.
Jag håller på att bygga mig en övervåning i huset och det skall bli ett litet allrum med tillhörande liten "biograf".
rummet är cirka 3.76*3.23 meter (ca:12 kvm)

Dom kommersiella färdiga högtalare jag tittat på verkar lite sådär i kvalitet
iaf om man är tvungen att gå ner lite i prisnivå som jag tyvärr är tvungen till.
Jag fick då en liten ide om att man kanske skulle kunna använda sig av ett eller flera vanliga bredbands element och fälla in i väggen, antingen direkt i vägg med dess stora baffel, nästintill oändlig.
eller en sluten låda med korrekt volym.

Någon provat detta kanske med godtagbart resultat?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-10 21:04

Till film brukar man önska lite hyggligt med bastryck riktigt lågt ner i frekvens, för att jordbävningar och explosioner ska komma till sin rätt.
Egenskaper (frekvenser) som ofta inte är lika nödvändiga för allmänt musiklyssnande.

Och de flesta bredbandare är lite tunna i basen, som en kompromiss för att även fungera bra uppåt i frekvens.

Jag ska inte påstå att alla bredbandare är det, för då får jag säkert smäll på fingrarna inom några sekunder.
Men vi får väl se om det ramlar in förslag på baskapabla bredbandselement.

Själv skulle jag sikta på ett trevägs-system eller tvåvägs med bas + bredbandselement.
Lite mer komplicerat, iom delningsfilterbiten, men väl värt det, tror jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-10 21:13

En bredbandare kan ju låta väldigt bra, på många sätt bättre än många flervägssystem i lägre prisklasser.
Man tror då lätt att det skulle gå på något sätt att nå den sista biten om man bara stoppar dom i ett horn, eller monterar dubbelkon, eller använder flera stycken, eller kompenserar frekvensgången elektriskt, eller sätter dit extremt dyra magneter osv.
Men nånstans mitt i allt detta så blir det fel, och det som var så fantastiskt prisvärt från början drar iväg, och resutatet blir ändå aldrig lika bra som bättre flervägssystem heller.
Men vem är jag att klaga på bredbandare, jag har ju samlat på mig ganska många själv!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-07-10 22:48

Annars tar väl inte denna skapelse så stor plats?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11362&postdays=0&postorder=asc&start=180

men.. budgeten kanske spräcks?

Hur skulle det bli med ex linekjälla infälld i väggen? Flera av följande i slutna el BR?

Vifa http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7779

Faital-pro http://www.hifikit.se/index.php?id=3560

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-07-11 01:43

Bästa bredbandaren i öppen baffel eller IB är Visaton B200 en 8". Med ett Q på 0.8 så finns bara slutet eller öppen baffel som alternativ.
Fanns en fransman, Salabert, numera saligt insomnad som tillverkade bredbandare med bronskorg enbart för öppen baffel. Behöver dock stöd av diskant över 10k.
Kanske finns nåt restlager nånstansch.
Let forever be

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-11 11:21

Hej igen! tack för alla förslag och tankar kring detta :) .
jo jag funderade faktiskt framförallt på iden med linjekällor som Emanuelgbg
föreslog.
Grund tanken var att använda sig av tex 3-4 bredbandare per kanal av Fountek FR88EX infällda i vägg för samtliga kanaler i ett 5.1 system med stöd av ett par portade basstöd inbyggd i sidoväggarna.
Sen självklart försöka få till lite högre effekt i midbasen till frontkanalerna, också inbyggt i väggen.

Jag har ganska hyffsade möjligheter i väggen där frontsystemet skall vara att bygga något "fränt" tack vare en relativt tjock vägg på ca 150mm(inre djup mellan innerväggar) plus en volym på ca 150 liter per kanal/högtalare att leka med mellan reglarna.

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-11 11:29

Vill bara nämna att volymen på 150 liter är om jag skärmar av taket vid 2000 mm höjd i väggen, annars så blir den inre volymen i stort sett oändlig i anslutning till ett litet vindsutrymme på flera tusentals liter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-11 11:40

paa skrev:En bredbandare kan ju låta väldigt bra, på många sätt bättre än många flervägssystem i lägre prisklasser.
Man tror då lätt att det skulle gå på något sätt att nå den sista biten om man bara stoppar dom i ett horn, eller monterar dubbelkon, eller använder flera stycken, eller kompenserar frekvensgången elektriskt, eller sätter dit extremt dyra magneter osv.
Men nånstans mitt i allt detta så blir det fel, och det som var så fantastiskt prisvärt från början drar iväg, och resutatet blir ändå aldrig lika bra som bättre flervägssystem heller.
Men vem är jag att klaga på bredbandare, jag har ju samlat på mig ganska många själv!

Fantastiskt bra inlägg. Huvudet på spiken!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-11 11:59

Måste bara klargöra att jag bara är en glad amatör som inte är någon expert eller speciellt kunnig på det här med DIY hifi.
Har självklart byggt och experimenterat både med elektronik och högtalare förut och lär mig fortfarande(hoppas jag iaf). därför jag har registrerat mig på detta lysande forum med många kunniga människor inom ämnet/ämnerna
som kan hjälpa mig med mina mål:)

Vh, DanneW

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-11 13:02

Nej nu får det vara nog med databurken en liten stund.
Dags att slipa och tapetsera!.

Hörs later on!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-12 08:02

DanneW skrev:Jag har ganska hyffsade möjligheter i väggen där frontsystemet skall vara att bygga något "fränt" tack vare en relativt tjock vägg på ca 150mm(inre djup mellan innerväggar) plus en volym på ca 150 liter per kanal/högtalare att leka med mellan reglarna.

DanneW skrev:Vill bara nämna att volymen på 150 liter är om jag skärmar av taket vid 2000 mm höjd i väggen, annars så blir den inre volymen i stort sett oändlig i anslutning till ett litet vindsutrymme på flera tusentals liter.

Jag tror att man inte riktigt kan se detta som "oändlig" baffel eller sluten låda med "oändlig" volym.
Iaf inte vid låga frekvenser, då spelar istället högtalaren i ett rör, som i andra änden har en jättestor låda.

Detta spelar kanske i praktiken inte någon roll i detta system, jag vet inte riktigt säkert, jag ville bara påpeka att geometrierna får en viss betydelse iaf.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-12 08:13

Du har inte funderat i banorna att fälla in ett bassystem i väggen, och sen bygga två trevliga toppar i stativstorlek?
Topparna kan ha bredbandselement eller en bas/mellan + diskant.

Det är lådan för basen som tar fysisk plats, och placeringen är nog inte lika kritisk som för topparna.
Då kan flytta omkring och vinkla topparna för det bästa ljudet sen.

En delning runt 70-100 Hz kan väl vara lämplig.
Högre delningsfrekvens kan vara OK, men då ställs det allt högre krav på att basen levererar ett bra ljud, och att fasskillnader och annat mellan systemen ordnas till allt bättre.

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-12 10:22

Jo det kanske skulle funka bra, men jag skulle gärna vilja ha (och min sambo framförallt) dom inbyggda i vägg samtliga kanaler.

Jag har gjort en liten snabbskiss med ca mått på rummet i genomskärning och placering av högtalare + skärm.
Notera att storleken på element ej är riktiga utan bara en markering vart dom är tänkta att placeras.

Basstödet i sidoväggen kommer att göras på liknande sätt på andra sidan väggen också. Båda lådor dolda i varsin förråd/garderob.
(Se länk nedan)

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-12 21:35

kikat nåt på att köpa inbyggnadshögtalare? de är nämligen inte så dyra.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=145

Tycker tex denna från canton är intressant. bra pris också 3000kr för ett par.

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogt ... are?stat=1

vill du ha nåt mera diy men ändå vara säker på resultatet kan du ju fundera på Zaphs ZA5
http://www.zaphaudio.com/ZA5/

till surround köper du förslagsvis ett billigare fullregisterelement som vifa tg9-10-04. Detta för att det inte ska bli för dyrt då du helst vill ha minst fyra källor till ljud om du kör H/V surround. Gärna fler.

edit: tänk dock på att det ställs ganska höga krav på väggen då du ska montera högtalare i den. En enkelgipsvägg duger knappast för optimalt ljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-13 10:39

Jo jag har kollat och lyssnat en del på inbyggnadshögtalare.
Några som enligt mig iaf stuckit ut ur mängden och låtit ganska bra är Elac IW 1030 och IW 1230, den senare med banddiskant.
Jag har egentligen inte lyssnat på själva inbyggnadsvarianten men på ett par stativare som är uppbyggda med samma element och volym. (Finns på en lokal hifi butik här i eskilstuna).
Problemet är bara att IW 1230 som jag är sugen på kostar 7000 kr paret.

Även om det kanske inte skulle bli så jättemycket billigare med hembyggen så
är det ju så mycket roligare att hålla på med det, liksom hela grejen med detta projekt och DIY hifi överhuvudtaget:)

Hade tänkt till surround/bakkanalerna att bygga några slutna lådor baserat på Fountek elementerna som jag nämnt i tidigare inlägg.
Frontarna inte helt bestämt mig ännu, kanske lutar åt ett flervägssystem ändå även om jag inte är sådär jättebra på att bygga delningsfilter.
Kanske köra med aktiv delning och mäta testa mig fram med tex en minidsp?
Senast redigerad av DanneW 2012-07-13 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanneW

Inläggav DanneW » 2012-07-13 10:59

Jag har faktiskt sneglat lite på Zaphaudio.
Har faktiskt byggt ett par högtalare baserat på deras za5 serie.
Finns kompletta kit från madisound.
Dom använder jag idag till stereon i vardagsrum/kök ihop med en egensnickrad baslåda baserad på CSS Trio12 i portad variant och det låter väldigt bra.
Problemet bara med Madisound är att frakten kan bli lite tråkig vid den vikten av delar + den där j***a tullen som läggs ovanpå momsen också.

Återgå till DIY-forum