Märklig högtalarkopiering - eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Märklig högtalarkopiering - eller?

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 12:25

Här är högtalaren Linkwitz Orion som Siegfried Linkwitz har utvecklat och sålt som byggsats i många år:

Bild

Igår såg jag när jag bläddrade i Hifi-magasinet att en firma som heter Analogue Alchemy har börjat tillverka och sälja en högtalare som de kallar Analogue Alchemy Sound Master:

Bild

En ren kopia på Linkwitz Orion, tom högtalarelementen är precis de samma.
På deras hemsida står att de ej har någon koppling till Linkwitzlab.
Märkligt tycker jag. Kan det vara så att Linkwitz ej har skyddat sin konstruktion och det var fritt fram att kopiera den för att sälja under eget varumärke?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-12 12:38

Re: Commercial Orion clone
by SL » Wed Oct 19, 2011 6:57 pm

So far they have only removed my name from their speaker description, which was not really necessary in the way it was used.
To be removed from the blacklist they need to add [www.LinkwitzLab.com is not affiliated with Analogue Alchemy] to their loudspeaker description on the web and in print.

Someone had contacted me over a year ago with questions about what was allowed to do. My main concern was that the name Orion would not be used for a product that deviated from my design. I had forgotten about this exchange and the names of the players involved and they never told me that they brought out a product.

I am not interested in legal action, but I want it to be publicly known where the speaker design comes from and that we have no license aggreement. A buyer of the loudspeaker can then form their own opinion.

This stance may be naive and have little effect upon fair treatment. There is a positive possibility to the story and that is that Orion might get known in new circles and attention is drawn to the less costly original product. I would feel differently if the speaker were competitively priced to Orion-4.

SL
Siegfried Linkwitz

Dessutom är senaste Orion-designen förbättrad på några punkter jämfört med denna kopian på tidigare revision.

God man, den där Siegfried... andra hade gått i taken.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-12 12:52

Om jag inte ser fel så är det dessutom en sämre kopia då de skitit i att baffla den bakåtstrålande diskanten. De kanske inte förstår effekten av det? 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 13:24

En sådan här plagiering borde ju ge en hel del "bad-will" till Analogue Alchemy tycker jag. Jag förstår inte hur de vågar.
Mår lite illa när jag tänker på hur de skall försöka dra ut lite kronor och ören ur Linkwitz livsverk.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-07-12 13:31

Skulle vara kul att få lyssna ngn gång på Orion.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 13:34

Vee-Eight skrev:Skulle vara kul att få lyssna ngn gång på Orion.

Jag har en kompis som äger ett par här i Karlstad. Går säkert att fixa provlyssning om du har vägarna förbi nån gång :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-12 13:44

MagnusÖstberg skrev:Om jag inte ser fel så är det dessutom en sämre kopia då de skitit i att baffla den bakåtstrålande diskanten. De kanske inte förstår effekten av det? 8O

Basarna lär inte ha samma placering heller.

Som jag förstod det så hade inte SL det från början heller och denna kopian är gjord på en äldre revision av Orion... det har väl tagit dem lite tid att få den i produktion, så SL har hunnit ändra designen under tiden?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 13:56

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om jag inte ser fel så är det dessutom en sämre kopia då de skitit i att baffla den bakåtstrålande diskanten. De kanske inte förstår effekten av det? 8O

Basarna lär inte ha samma placering heller.

Som jag förstod det så hade inte SL det från början heller och denna kopian är gjord på en äldre revision av Orion... det har väl tagit dem lite tid att få den i produktion, så SL har hunnit ändra designen under tiden?

På Orion sitter det ett stag som håller fast mellanregisterelementet i magneten med flytande upphängning av elementet i baffeln. På den senaste modellen så har han också valt ett annat arrangemang av basarna.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 14:25

Ett par färdigbyggda Orion av senaste snitt får man ge 14750 dollar för.
Dessa Analogue Alchemy som är kopior kostar 20000 pund.
Tycker att det borde vara svårt att sälja kopior som är dyrare än orginalet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-12 14:47

Stereotypen skrev:På Orion sitter det ett stag som håller fast mellanregisterelementet i magneten med flytande upphängning av elementet i baffeln. På den senaste modellen så har han också valt ett annat arrangemang av basarna.

Okej, så alla som inte har staget har självsvåldigt valt bort det, snarare än att äldre revisioner saknat det?

t.ex.
Bild

Och dessa kommer från ett "honeymoon cottage" som Linkwitz själv haft länkat till som ett ställe att kunna lyssna på dem på:
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-12 14:59

Stereotypen skrev:

Jag har en kompis som äger ett par här i Karlstad. Går säkert att fixa provlyssning om du har vägarna förbi nån gång :)

Har ni plats för en till så vore det skoj :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-07-12 15:03

Nattlorden skrev:
Stereotypen skrev:På Orion sitter det ett stag som håller fast mellanregisterelementet i magneten med flytande upphängning av elementet i baffeln. På den senaste modellen så har han också valt ett annat arrangemang av basarna.

Okej, så alla som inte har staget har självsvåldigt valt bort det, snarare än att äldre revisioner saknat det?

quote]
staget som steretypen skriver om kom som en uppdatering av orion
första versionen hade ingen diskant bakåt tex.
så den är "ny"
likadant stagingen
sen ändrades lite delningsfrekvenser och nivåer
nya basar
osv osv
inget konstigt med iterativ högtalaruteckling, du är ju inofficiell världsrekordshållare av ett märke där konstruktören gör likadant ;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-07-12 15:12

adzer skrev:
Stereotypen skrev:

Då får man kanske ta tåget upp ngn gång! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-12 15:14

schmutziger skrev:inget konstigt med iterativ högtalaruteckling, du är ju inofficiell världsrekordshållare av ett märke där konstruktören gör likadant ;)

Precis det jag syftade på.

Ja... jag får väl stämma av med Amit också, hur många han har nuförtiden och huruvida han varit i Källaren eller inte. Det är ju framför allt den senare biten som är det väsentliga i footern... men det är möjligt jag har flest oavsett...

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-07-12 15:29

Jag tycker Linkwitz verkar ha en mycket sund inställning till det hela! Bra av honom.

Analogue alchemy verkar också ha gjort rätt för sig genom länken på produktsidan.

De verkar ju vända sig till helt olika kundtyper.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-07-12 15:55

Stereotypen skrev:Ett par färdigbyggda Orion av senaste snitt får man ge 14750 dollar för.
Dessa Analogue Alchemy som är kopior kostar 20000 pund.
Tycker att det borde vara svårt att sälja kopior som är dyrare än orginalet.

+1

Fullkomligt sjukt. Om det ska vara någon som helst vits med en kopia så tycker man ju att den rimligtvis bör vara väsentligt billigare.

Någon borde tipsa "Rolex"-nasarna i Hong Kong om att höja priset radikalt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-12 16:07

Kimpost skrev:Fullkomligt sjukt. Om det ska vara någon som helst vits med en kopia så tycker man ju att den rimligtvis bör vara väsentligt billigare.

Varför då? Det räcker väl med att vara snyggare? Design finns det ju alltid folk som betalar extra för.

När prisregleringen släpptes i Moskva så sänkte inte tårtbakerskan priset för att tjäna mer genom att sälja till fler, hon höjde flera hundratals procent med motivationen "de som HAR råd att köpa tårta har råd att betala mycket mycket mer för dem".

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 17:02

adzer skrev:
Stereotypen skrev:

Jag kan höra med polaren om han kan styra upp något. Han har dem inte uppställda o inkopplade just nu så det kan kanske dröja lite.
Om du vill provlyssna mina högtalare som också är en Linkwitz- konstruktion som är ganska snarlik i ljudet så kan du bara höra av dig så tar vi det när det passar :)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-07-12 17:05

Jag menade inte att påstå att det skulle vara en absolut vetenskap det där. Det var mer en reflektion över det ruttna i produkten. Det skulle vara lite lättare för mig att svälja omoralen om kopian lät lika bra, var av bättre byggkvalitet, och kostade en tiondel av priset. Då fanns det ju åtminstone en nytta.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-12 17:20

Nattlorden skrev:

Okej, så alla som inte har staget har självsvåldigt valt bort det, snarare än att äldre revisioner saknat

Nej, så menade jag inte. Du har rätt i att det kom på senare modeller :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-13 00:30

Välljudet sitter i skorna, kolla in fötterna..!

Richard var är du :P
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 07:49

bassman skrev:Välljudet sitter i skorna, kolla in fötterna..!

Richard var är du :P

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-07-13 10:52

Kimpost skrev:Jag menade inte att påstå att det skulle vara en absolut vetenskap det där. Det var mer en reflektion över det ruttna i produkten. Det skulle vara lite lättare för mig att svälja omoralen om kopian lät lika bra, var av bättre byggkvalitet, och kostade en tiondel av priset. Då fanns det ju åtminstone en nytta.

Hmm... Jag tycker snarare tvärt om. Då skulle de ju konkurrera ut Linkwitz ur marknaden för hans egna högtalare. Nu vänder de sig ju till en helt annan kundgrupp än Linkwitz och således lider ingen av det och den nya kundgruppen får tillgång till en (förhoppningsvis, jag har inte hört den) bra högtalare som säkert också är prisvärd utifrån vad de är vana vid utan att behöva ha ett hemmabygge i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-07-13 11:00

Anders_A skrev:
Kimpost skrev:Jag menade inte att påstå att det skulle vara en absolut vetenskap det där. Det var mer en reflektion över det ruttna i produkten. Det skulle vara lite lättare för mig att svälja omoralen om kopian lät lika bra, var av bättre byggkvalitet, och kostade en tiondel av priset. Då fanns det ju åtminstone en nytta.

Hmm... Jag tycker snarare tvärt om. Då skulle de ju konkurrera ut Linkwitz ur marknaden för hans egna högtalare. Nu vänder de sig ju till en helt annan kundgrupp än Linkwitz och således lider ingen av det och den nya kundgruppen får tillgång till en (förhoppningsvis, jag har inte hört den) bra högtalare som säkert också är prisvärd utifrån vad de är vana vid utan att behöva ha ett hemmabygge i vardagsrummet.

+1. Insiktsfullt! Trist att det finns personer som alltid måste klaga.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-13 12:29

Intressant att göra en ful produkt, ful igen men på ett annat sätt. :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-13 14:07

Fjonkalicious skrev:Intressant att göra en ful produkt, ful igen men på ett annat sätt. :lol:

Heh, tänkte också att man (som Nattis var inne på ovan gällade design) att man helt enkelt valt ett, hmm, annat estetiskt uttryck för samma tekniska lösning. Håller med om att de borde satsat lite mer för att få till det bra.... :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-13 14:47

jag tycker iofs att högtalaren var riktigt läcker! :D
Smaken är som baken.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-13 14:52

I alla fall basarna behöver så tyg över sig för att bli snyggt, gäller för båda varianterna.

Kopian ser väl mer normal-highfi ut, medan Orion har ett ganska så eget visuallt uttryck, påminner mig lite om:
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-13 14:56

Stereotypen skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:

Jag kan höra med polaren om han kan styra upp något. Han har dem inte uppställda o inkopplade just nu så det kan kanske dröja lite.
Om du vill provlyssna mina högtalare som också är en Linkwitz- konstruktion som är ganska snarlik i ljudet så kan du bara höra av dig så tar vi det när det passar :)

Tack så mycket. Vi kanske kunde ta en hifi träff hos dig under sommaren så kan jag dra med empa och warmiz också?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-07-13 15:44

adzer skrev:
Stereotypen skrev:
adzer skrev:
Stereotypen skrev:

Tack så mycket. Vi kanske kunde ta en hifi träff hos dig under sommaren så kan jag dra med empa och warmiz också?

Väntar ni ca 3v så hänger jag gärna på!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi