av lennartj » 2012-07-15 11:15
Överst på den här sidan började Bill50x komma in på ett synsätt jag vill spinna vidare på.
Vad är en bra anläggning?
Enligt min mening är det förfärande vanligt att stora, tunga, dyra anläggningar som kan spela starkt med grym precision även i djupbasen och ren luftig diskant med mycket detaljer från utvalda inspelningar därmed definieras som bra. Det räcker inte, tycker jag.
Om "moderna musikproduktioner" låter illa på sådana anläggningar skylls det nästan alltid på mastringen, men är det så enkelt?
Prova även med gamla inspelningar i god kvalitet från 78-varvare och icke-remastrade LP från 1960-talet. Om dessa inte heller låter bra, förutom att de normalt är basfattiga, menar jag att det inte heller är en bra anläggning.
Den har sannolikt brister i mellanregistret med ofullkomligheter i upplösning och neutralitet, som man kan luras att bortse från om programmaterialet får lyssnare att fokusera mer på bas och diskant än vad som finns däremellan.
Jag tycker att grunden för en bra anläggning är ett neutralt, rent och högupplöst mellanregister. En bättre anläggning kan ha mer utsträckt frekvensområde och större ljudtryckskapacitet om dessa egenskaper inte tillkommer på bekostnad av mellanregistrets kvalitet, för då är den faktiskt sämre.
Därmed kan det bli ""platt fall" när man väljer inspelningar som bara innehåller det där "däremellan".
Med neutralt högupplöst mellanregister förmår jag uppfatta och fokusera på röster och melodier snarare än på att irritera mig över om programmaterialet har tekniska brister eller är tokmastrat.
Senast redigerad av
lennartj 2012-07-15 11:56, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]