Ful-Infra aka EBS

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 14:03

MagnusÖstberg skrev:Du tänker säkert på det här inlägget:

Naqref skrev:Det är alltid fritt för egna initiativ. ;)

+15mm p-p ska det kunna slå linjärt (om jag inte ljuger för mycket).

Det var ganska modest skrivet, jag skulle nog säga nära nog det dubbla. Utan att ljuga för mycket.

Första gången vi körde med OB51 så var det hemma hos AVR7000 och pressade på ett EP2500 steg så hårt att han fick order av sin fru att lämna blommor till grannarna dagen efter.

Elementet användes aktivt kompenserat (med IÖs kretslösning för infra) och ett 1000W slutsteg i Peter Steindls lösning för SMS (?) hembiosystem.

Peter borde sitta på dom riktiga uppgifterna på elementet i fråga

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-15 14:07

boom skrev:
steveo1234 skrev:Vart läser jag ut elementens slaglängd i de där simuleringarna?

Vill du veta så är x-max7.5 mm oneway 15mm P-P sen skall han nog inte använda mera än 120 watt per bas för att vara på den säkra sidan.

Jag menar inte elementets t/s parametrar, jag menar tilläggsinformation till simuleringen så man enkelt kan utläsa hur långt elementet slår vid de olika ljudtrycken.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 15:56

steveo1234 skrev:
boom skrev:
steveo1234 skrev:Vart läser jag ut elementens slaglängd i de där simuleringarna?

Vill du veta så är x-max7.5 mm oneway 15mm P-P sen skall han nog inte använda mera än 120 watt per bas för att vara på den säkra sidan.

Jag menar inte elementets t/s parametrar, jag menar tilläggsinformation till simuleringen så man enkelt kan utläsa hur långt elementet slår vid de olika ljudtrycken.

Titta man i basta så är det som mest 5.5mm serman i bassbox så är det en katastrof så om basta visar glädje siffror så har jag smått att jag tror på det för har testad lite olika effekter på basen och i basta så rör sig ej cone excusion.
Och ser man i bassbox så är det slut med x-max vid 35hz med 150watt in i basen . men vad som är rätt eller fel >?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-15 17:57

boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Titta man i basta så är det som mest 5.5mm serman i bassbox så är det en katastrof så om basta visar glädje siffror så har jag smått att jag tror på det för har testad lite olika effekter på basen och i basta så rör sig ej cone excusion.
Och ser man i bassbox så är det slut med x-max vid 35hz med 150watt in i basen . men vad som är rätt eller fel >?

Kan du lägga in de bilderna?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-07-15 18:14

boom skrev:Titta man i basta så är det som mest 5.5mm serman i bassbox så är det en katastrof så om basta visar glädje siffror så har jag smått att jag tror på det för har testad lite olika effekter på basen och i basta så rör sig ej cone excusion.
Om du har ökat ineffekten i simuleringen i Basta och cone excursion inte rör på sig så gör du fel.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-15 18:15

Konen kanske redan ligger platt mot botten av korgen ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 18:18

steveo1234 skrev:
boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Kan du lägga in de bilderna?

Börjar med basta
Bild
och ändrar man i source/aktive filter på 2,83 volt då får man den röda kurva att ändra sig men inget om man ändrar i vad elementet tål i effekt.
Bassbox första bilden med 150watt in i elementet och där den börjar att skugga där har x-max tagit slut.
Bild

Den andra bilden är med 125watt i elementet .
Bild

Båda simuleringarna är gjorda på identiska sätt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 18:44

LasseA skrev:
boom skrev:Titta man i basta så är det som mest 5.5mm serman i bassbox så är det en katastrof så om basta visar glädje siffror så har jag smått att jag tror på det för har testad lite olika effekter på basen och i basta så rör sig ej cone excusion.
Om du har ökat ineffekten i simuleringen i Basta och cone excursion inte rör på sig så gör du fel.

Bra tala om vad felet är istället för att bara göra en sur kommentar av det hela.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-07-15 19:44

boom skrev:
LasseA skrev:

Bra tala om vad felet är istället för att bara göra en sur kommentar av det hela.
Jag tycker jag har trevligare ton i ovanstende inlägg än du brukar ha i dina..

Tror du jag hade information tillräckligt för att avgöra vad du gjorde fel då jag skrev inlägget? Det hade jag inte. Nu har jag det. Cone excursion är hur långt konen slår vid den inmatade effekten (Source voltage). Pmax för elementet styr hur mycket elementet maximalt klarar av, inte vilken effekt du trycker in i elementet i simuleringen (det gör Source voltage), om du vill se effekten av att ändra Pmax så välj att visa "Cone excursion at MOL" under kurvor, den tar hänsyn till elementets effekttålighet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 20:21

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:

Jag tycker jag har trevligare ton i ovanstende inlägg än du brukar ha i dina..

Tror du jag hade information tillräckligt för att avgöra vad du gjorde fel då jag skrev inlägget? Det hade jag inte. Nu har jag det. Cone excursion är hur långt konen slår vid den inmatade effekten (Source voltage). Pmax för elementet styr hur mycket elementet maximalt klarar av, inte vilken effekt du trycker in i elementet i simuleringen (det gör Source voltage), om du vill se effekten av att ändra Pmax så välj att visa "Cone excursion at MOL" under kurvor, den tar hänsyn till elementets effekttålighet.

Och den gav inte så himla mycket då den flat i mellan 22hz och upp till 80hz .
Sen även om jag ändrar på p-max i från 100 till 2000 watt så har elementet samma x-max 5.03mm vad är det för fel nu?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-07-15 20:43

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Han utelämnar väl inget boom - han har ju talat om avstämningarna!

Det blir katastrofalt långa rör .
Hur långa blir dom som du ser det?

Jag har inget att räkna med.

60cm långa 75mm rör fick jag, inget katastrofalt tycker jag
Dubbelavstämningen var eg bara en kul bisak, att om man stämde av vid 16Hz så gav två sådana rör en avstämning på 23Hz

Varför kan 18 gå men inte 16?

ang effekttålighet och slaglängd på bremenelemeneten:
Alltså man kan spela så högt med 4st bremen ob51 att ens döva granne knackar på dörren o ber dig sänka(Självupplevt), det är inte intressant om man kan spela nån db extra hit eller dit i detta fall.
Jag har 8 så elementen kommer inte att se mycket effekt eller behöva slå löjliga längder särskilt ofta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-15 20:48

schmutziger skrev:Jag har 8 så elementen kommer inte att se mycket effekt eller behöva slå löjliga längder särskilt ofta.

*yedi mindtrick on*
You don't need 8 Bremen, sell 4 to Nattlorden
*yedi mindtrick off*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-07-15 20:55

boom skrev:
LasseA skrev:Jag tycker jag har trevligare ton i ovanstende inlägg än du brukar ha i dina..

Sen även om jag ändrar på p-max i från 100 till 2000 watt så har elementet samma x-max 5.03mm vad är det för fel nu?
Det är inte så lätt att förstå vad du menar. Vad är "flat i mellan 22hz och upp till 80hz"? Xmax och effekttålighet är två helt olika saker, varför tror du xmax ska ändras då du matar in en annan effekttålighet för elementet? Det är nog bra om du visar med en bild också för som sagt är det inte så lätt att förstå exakt vad det är du menar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 21:06

LasseA skrev:
boom skrev:
LasseA skrev:Jag tycker jag har trevligare ton i ovanstende inlägg än du brukar ha i dina..

Det är inte så lätt att förstå vad du menar. Vad är "flat i mellan 22hz och upp till 80hz"? Xmax och effekttålighet är två helt olika saker, varför tror du xmax ska ändras då du matar in en annan effekttålighet för elementet? Det är nog bra om du visar med en bild också för som sagt är det inte så lätt att förstå exakt vad det är du menar.

Jag får helt enkelt inte cone exursion at molt att ändra sig oavsett vilken watt jag matar in så är den 5,03 mm och det har den i mellan 22hz och upp till 80hz och då frågar jag vad är det för fel.
Bild

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-07-15 21:33

boom skrev:Jag får helt enkelt inte cone exursion at molt att ändra sig oavsett vilken watt jag matar in så är den 5,03 mm och det har den i mellan 22hz och upp till 80hz och då frågar jag vad är det för fel.
Bild
Det där beror på att Svante använder RMS-värdet av xmax i Basta (be mig inte förklara det där för jag fattar inte alls), så att då du skriver in 7mm xmax så kommer cone excursion at MOL plana ut vid ca 5mm-strecket.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-15 21:34

Skulle gissa att xmech är satt till det i så fall... Då kan det ju inte bli mer oavsett hur du fläskar på. *not: helt okunnig i programmet i fråga*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 21:43

LasseA skrev:
boom skrev:Jag får helt enkelt inte cone exursion at molt att ändra sig oavsett vilken watt jag matar in så är den 5,03 mm och det har den i mellan 22hz och upp till 80hz och då frågar jag vad är det för fel.
Bild
Det där beror på att Svante använder RMS-värdet av xmax i Basta (be mig inte förklara det där för jag fattar inte alls), så att då du skriver in 7mm xmax så kommer cone excursion at MOL plana ut vid ca 5mm-strecket.[/quote Då är det ganska värdelöst att använda cone exursion at mol då man inte kan få ut något hur elementet arbetar över frekvens kurvan.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-07-15 21:48

boom skrev: Då är det ganska värdelöst att använda cone exursion at mol då man inte kan få ut något hur elementet arbetar över frekvens kurvan.

Nej varför det? Du får ut exakt samma information ändå, du ser ju vid vilka frekvenser effektbegränsning resp slaglängsbegränsning föreligger!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-07-15 21:56

boom skrev: Då är det ganska värdelöst att använda cone exursion at mol då man inte kan få ut något hur elementet arbetar över frekvens kurvan.
Tja, alltså det beror på vad du vill veta. MOL begränsas av xmax i hela det intressanta frekvensområdet så då kommer inte den kurvan att säga så mycket, om effekttåligheten hade varit begränsande så hade resultatet sett annorlunda ut.

Vad är det du vill testa? Hur mycket effekt du kan stoppa i elementet innan den når någon begränsning (MOL)? Det kan du göra genom att öka source voltage tills kurvan "slår i" MOL-kurvan, då har du maximala effekten du kan stoppa in i elementet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-15 22:05

LasseA skrev:
Tja, alltså det beror på vad du vill veta. MOL begränsas av xmax i hela det intressanta frekvensområdet så då kommer inte den kurvan att säga så mycket, om effekttåligheten hade varit begränsande så hade resultatet sett annorlunda ut.

Vad är det du vill testa? Hur mycket effekt du kan stoppa i elementet innan den når någon begränsning (MOL)? Det kan du göra genom att öka source voltage tills kurvan "slår i" MOL-kurvan, då har du maximala effekten du kan stoppa in i elementet.

Det är där som skillnaden i bassbox ligger i mellan basta att i bassbox är det bara att skriva in watten i rutan så ser man direkt vad som sker du kan se längre upp.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-07-15 22:08

boom skrev:
LasseA skrev:Vad är det du vill testa? Hur mycket effekt du kan stoppa i elementet innan den når någon begränsning (MOL)? Det kan du göra genom att öka source voltage tills kurvan "slår i" MOL-kurvan, då har du maximala effekten du kan stoppa in i elementet.

Det är där som skillnaden i bassbox ligger i mellan basta att i bassbox är det bara att skriva in watten i rutan så ser man direkt vad som sker du kan se längre upp.
I princip likadant med andra ord. Enda skillnaden är att du skriver in effekten i volt och att Basta tar hänsyn till mer än bara xmax.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-07-16 11:35

Det var ganska modest skrivet, jag skulle nog säga nära nog det dubbla. Utan att ljuga för mycket.

Första gången vi körde med OB51 så var det hemma hos AVR7000 och pressade på ett EP2500 steg så hårt att han fick order av sin fru att lämna blommor till grannarna dagen efter.

Elementet användes aktivt kompenserat (med IÖs kretslösning för infra) och ett 1000W slutsteg i Peter Steindls lösning för SMS (?) hembiosystem.

i lite bas-tråden så kan man läsa följande dessutom:

Elementparametrarna är angivna ovan men vi kan komplettera med att uppge den linjära slaglängden till strax över 25mm p-p. Det är en underhängd konstruktion där det sitter neodymmagneter radiellt som är 40mm breda. Talspolen är ungefär 15mm lång. Elementet har suttit i hembiosystem för SMS och beställts av Bremen. Donald North på Aurasound har sett till att det har fått precis rätt parametrar för SMS-lådan. Elementen som säljs är helt oanvända.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-16 12:56

LasseA skrev:

Det händer inget vid ökning av volt i source men om man använder power amplifier så händer det saker.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-16 13:45

Ja, se där.

Boom: I tråden fanns uppgifter från Peter: 25mm p-p linjär slaglängd. Då ljög jag inte så mycket precis som jag trodde.

schmutziger skrev:

Elementparametrarna är angivna ovan men vi kan komplettera med att uppge den linjära slaglängden till strax över 25mm p-p. Det är en underhängd konstruktion där det sitter neodymmagneter radiellt som är 40mm breda. Talspolen är ungefär 15mm lång. Elementet har suttit i hembiosystem för SMS och beställts av Bremen. Donald North på Aurasound har sett till att det har fått precis rätt parametrar för SMS-lådan. Elementen som säljs är helt oanvända.

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-16 13:50

MagnusÖstberg skrev:Ja, se där.

Boom: I tråden fanns uppgifter från Peter: 25mm p-p linjär slaglängd. Då ljög jag inte så mycket precis som jag trodde.

schmutziger skrev:

nja inte så himla långt .

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-07-16 14:00

Tillbaka till topic:

Vad är det som gör att det inte är vettigt att stämma av lägre än 18Hz?
Har det något att göra med att vi börjar närma oss fs/2.
Har nyquist något här att göra?
Är det ok att spela elementet under 18Hz i sluten låda pga den styvare luftfjädern men inte i en BR lösning?
Detta är ju inte en LLT.

Är det bara w104:s lägre fs som gör det ok att Ful-infra™ med det elementet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-16 14:08

För mig är det att portarna blir så långa.

Edit: Med lite lägre känslighet och lägre fs på elementet skulle det bli en annan fråga.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-07-16 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-16 14:13

schmutziger skrev: Ful-infra™
:mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-07-16 14:45

MagnusÖstberg skrev:För mig är det att portarna blir så långa.

Edit: Med lite lägre känslighet och lägre fs på elementet skulle det bli en annan fråga.

Men om man phontrattar och/el slitsar till det?
Eller är det något annat än pipresonanser du oroar dig för?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-16 14:51

Allt annat givet förutom avstämningen så är det ju bara att testa. Det är ju en jordnöt att höjja avstämningen. Persoligen tycker jag att ett par Hz extra där inte är något att bråka om.

Jag har faktiskt aldrig provat så låg underavstämning, men har aldrig fått till det med långa portar heller 8O
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum