mx skrev:Fast en bra AAC är ju omöjlig att urskilja från ALAC. Detta har jag test
massor blint.
Ja iaf bra svårt, men att man inte kan påvisa något är inte samma sak som avsaknaden av denna.
Moderator: Redaktörer
mx skrev:Fast en bra AAC är ju omöjlig att urskilja från ALAC. Detta har jag test
massor blint.
adzer skrev:Ragnwald skrev:Vad jag förstått fungerar MP3 så att den bitreducerar i översta diskantområdet. Över 16kHz hör jag ändå inget i dagsläget.
Någon som är insatt och kan kommentera detta?
Det där är en sanning med modifikation. Den tar bort ljud som du inte "borde" höra.
Det inntefattar ultraljud som du redan nämt och infraljud, men även svaga ljud som ligger bredvid starka ljud i det hörbara området.
Därför som ljudet oftast kan upplevas som fattigt. För att fylligheten har försvunnit då alla små nyanser å detaljer som egentligen inte hördes, men som bidrog omedvetet till helheten är borttagna.
Ragnwald skrev:Jo men jösses, då pratar vi om 128 eller mindre.
320 kan ju bevisligen inte ens guldöron detektera.
Jag har en CD-skiva som belyser bitreduceringens förstörande inverkan.
Ett och samma musikstycke spelas om och om igen, med allt färre bitar.
Intressant lyssning.
adzer skrev:mx skrev:Fast en bra AAC är ju omöjlig att urskilja från ALAC. Detta har jag test
massor blint.
Ja iaf bra svårt, men att man inte kan påvisa något är inte samma sak som avsaknaden av denna.
adzer skrev:Ragnwald skrev:Jo men jösses, då pratar vi om 128 eller mindre.
320 kan ju bevisligen inte ens guldöron detektera.
Jag har en CD-skiva som belyser bitreduceringens förstörande inverkan.
Ett och samma musikstycke spelas om och om igen, med allt färre bitar.
Intressant lyssning.
Om man hör skillnad eller inte kan vi diskutera resten av våra liv om. Jag föredrar att hålla mig till tekniken och fysiken bakom.
Det viktigare är att om jag vet att det är perfekt(eller så nära som går iaf) så kan jag vara nöjd sen. Mindre huvudbry, Många bäckar små och allt det där.
mx skrev:Går det inte att detektera så hör man ju uppenbarligen ingen skillnad.
mx skrev:Absolut, det kanske finns folk som kan flyga också. Ingen av mina
vänner klarar det dock.
Jag skall starta en separat tråd om detta tror jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster