Några frågor om Sonic Design dämpfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Några frågor om Sonic Design dämpfötter

Inläggav pLudio » 2005-08-15 02:16

Jag har sedan tidigare förstått att dämpfötter är Den Rätta Vägen men mitt tweakande har legat nere de senaste åren och jag har nöjt mig med att bara lyssna på musik. Nu funderar jag dock på att bli en 'mjukis'. Om inte annat så blir väl grannarna glada. :)

Men först några frågor...

Står en 35 kg tung, 1 m hög golvhögtalare verkligen stabilt på SD-fötter? Jag vill helst inte se en högtalare braka in i TV-bänken bara för att någon råkat knuffa till den.

Är nyttan av SD-fötter även stor på en subbas? Går det bra med standardfötterna eller är audiofilfötterna med lägre resonansfrekvens att föredra till en subbas som går ned till 18 Hz vid -6 dB?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-15 08:35

En fråga till av liknande art, som lika gärna kan få besvaras i
samma ämne:

Kan man ställa kyl/frys, som väsentligt höjer störnivån i HiFi-
rummet, på SD-fötter och förvänta sig någon förbättring?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

ART

Inläggav ART » 2005-08-15 08:47

E skrev:Kan man ställa kyl/frys, som väsentligt höjer störnivån i HiFi-

Om störningen fortplantas genom golvet så skulle det ju kunna göra nytta...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-15 10:07

Hur stabilt en högtalare på SD-fötter står beror på var tyngdpunkten sitter. Den som vill ha ökad stabililtet kan öka massan i högtalarfoten eller öka fotens storlek genom att skruva på en extra MDF-platta som är något större än högtalarens egen fotyta. Standardfötterna från SD är ju ganska platta så särskilt instabilt blir det sällan ändå.

Jag satte diskmaskinen på SD-fötter och upplever att färre störningar hörs ut i köket. Att sätta kyl och frys på mjukisfötter kanske är lite vanskligt med tanke på den kraft man utövar när man öppnar dörrarna, men försöka går ju. Kompressorernas ljud blir man inte av med ändå, förstås. Den som vill göra något mer avancerat kanske kan testa att hänga upp just kompressorn mjukt i förhållande till resten av frys- eller kylskåpet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soderberg

Re: Några frågor om Sonic Design dämpfötter

Inläggav soderberg » 2005-08-15 20:59

pLudio skrev: ....
Står en 35 kg tung, 1 m hög golvhögtalare verkligen stabilt på SD-fötter? Jag vill helst inte se en högtalare braka in i TV-bänken bara för att någon råkat knuffa till den.

Mina är 1.30 höga och väger ung 50 kg och är utrustade med individuellt avpassade SD-fötter. Visst kan man vicka på dem men jag har aldrig haft någon incident där de ens varit i närheten av att välta.

pLudio skrev:
Är nyttan av SD-fötter även stor på en subbas? Går det bra med standardfötterna eller är audiofilfötterna med lägre resonansfrekvens att föredra till en subbas som går ned till 18 Hz vid -6 dB?

Jag tycker att förbättringen i återgivning märktes mest i mellanregister och uppåt, men en icke föraktfull nytta av mjuka fötter är ju också att man undviker att excitera golvet, vilket gör att ev. grannar, fruar,barn, kreatur m.m. så jag tycker absolut du ska utrusta din subwoofer också. I valet mellan standard- och audiofil-versionen har jag ingen personlig erfarenhet, men att köpa det bästa som finns har väl aldrig någon ångrat?

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-08-15 21:12

E skrev:En fråga till av liknande art, som lika gärna kan få besvaras i
samma ämne:

Mvh E*

Kompressorer i kyl/frys är mjukt upphängda redan från början. Om kyl/frys låter mycket kanske det är så att originalfjädringen är sliten? Är grejerna gamla?
Så brukar det iallafall vara med bilar, man tror man ska ha nya race-dämpare men vad som i själva verket behövs är nya originaldelar.....
Allvarligt talat så är jag alldeles för dålig på mekanik för att veta om det blir bättre eller sämre med två fjädringssystem, men jag skulle iallafall konsultera nån jourhavande mekanist innan jag köpte SD-fötter till min frys.

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Några frågor om Sonic Design dämpfötter

Inläggav pLudio » 2005-08-15 22:52

PekkaJohansson skrev:Hur stabilt en högtalare på SD-fötter står beror på var tyngdpunkten sitter. Den som vill ha ökad stabililtet kan öka massan i högtalarfoten eller öka fotens storlek genom att skruva på en extra MDF-platta som är något större än högtalarens egen fotyta. Standardfötterna från SD är ju ganska platta så särskilt instabilt blir det sällan ändå.

Jag tror att tyngdpunkten är ganska centrerad. Extra fot är ju en bra idé.

soderberg skrev:Mina är 1.30 höga och väger ung 50 kg och är utrustade med individuellt avpassade SD-fötter. Visst kan man vicka på dem men jag har aldrig haft någon incident där de ens varit i närheten av att välta.

Låter betryggande!

soderberg skrev:I valet mellan standard- och audiofil-versionen har jag ingen personlig erfarenhet, men att köpa det bästa som finns har väl aldrig någon ångrat?

Jag vet inte, men det verkar vara en overkill till subbasen. Jag försöker vara sansad. :)

Subbasens element är förresten riktat mot golvet. Spelar det någon roll?

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-08-16 16:54

Har sett fall där man fräst hål i bottenplattan på högtalaren, och sedan försänkt ner "SD-foten", till en lämplig höjd från golvet.
Då sänker man ju även tyngdpunkten(förvisso väldigt lite), och man kan i vissa fall ha en kant som tar emot innan den tar i golv!
Har för mig jag sett det på Ino I56S!?
Man bör väl dock inte ha för små marginaler, av självklara orsaker, om man har en fullregister högtalare...

//Peder

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-08-16 18:01

Carlsson OA52.3 har frästa hål för SD-fötterna
som ingår när man köper dom

/stefan 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-16 20:09

Det finns ju faktiskt mässingskåpor som får mekaniskt samma funktion om man vill....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-08-16 23:03

Thank you Nagref, de visste jag faktiskt inte!

//Peder

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2005-08-16 23:53

Vart tråden lider verkar en extra bottenplatta, med försänkningar för fötterna, i svart pianolack allt mer som den självklara lösningen. Skulle se helt OK ut dessutom. Jag behöver en snickerboa!

Naqref™ skrev:Det finns ju faktiskt mässingskåpor som får mekaniskt samma funktion om man vill....

Finns det bilder någonstans på SDs mässingskåpor? Lite dyra för att köpas osedda.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2005-08-17 09:19

pLudio skrev:Vart tråden lider verkar en extra bottenplatta, med försänkningar för fötterna, i svart pianolack allt mer som den självklara lösningen. Skulle se helt OK ut dessutom. Jag behöver en snickerboa!

Naqref™ skrev:Det finns ju faktiskt mässingskåpor som får mekaniskt samma funktion om man vill....

Finns det bilder någonstans på SDs mässingskåpor? Lite dyra för att köpas osedda.

Jag hade en uppsättning som ingick när jag köpte min första uppsättning - vet inte om jag har dem kvar eller om de fick följa med högtalarna, men jag tyckte faktiskt att de var ganska fula. Framförallt kan man vara helt säker på att de inte har samma färg som någon annan del av anläggningen, vilket bidrar till ett rörigare visuellt intryck (jo själv jag har mkt riktigt apparater från alla möjliga tillverkare i alla möjliga olika nyanser....).
Jag tror du får ett både bättre, snyggare och billigare resultat med en extra bottenplatta med försänkta hål för fötterna. Om du verkligen insisterar på att förfula din anläggning, skicka ett email så ska jag göra en ansträngning och se om jag kanske kan leta reda på dem och plåta dem.

Själv har jag mina "nakna", fast jag har målat kanten på dem med svart tuschpenna så de ska synas mindre (neonrosa i original - urk) och klistrat en filtfot under så man ska kunna skjuta högtalarna fram och tillbaks lite lättare.

/Magnus

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-08-17 20:01

E skrev:En fråga till av liknande art, som lika gärna kan få besvaras i
samma ämne:

Mvh E*

Om de verkligen är störande kan du titta på möjligheten att byta ut kompressorkylningen mot ett peltier-element och en tystgående fläkt. Dyrt, men garanterat knäpptyst...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2005-08-17 21:41

Köpte en uppsättning standardfötter idag att ha tills jag bemödar mig med att bygga en extra bottenplatta.

Inbillar mig att det låter lite bättre. :)

Återgå till Generellt om hifi