Hör du skillnad på lossless och bra lossy?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-07-17 13:26

mx skrev:
-Palle- skrev:http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=233730

Bara att lyssna och jämföra.

Vem vann då?

Du får väl läsa och dra dina egna slutsatser? :wink:
Nu tror jag inte det gick ut på att någon skulle vinna, men jag kanske missade något du såg?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-07-17 13:31

Att optisk koppling påverkar ljudet, behöver inte betyda att tekniken som sådan är sämre, utan snarare att utrustningen många har till hands inte är optimal.
Optisensorer är ingen barnlek. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2012-07-17 14:14

Sorry för mitt spammande ovan.

Användarvisningsbild
Leo

Inläggav Leo » 2012-07-17 21:34

Jag har lyckats detektera skillnad mellan minidisc(som är komprimerad på nåt sätt) och CD i ett blindtest för länge sedan. Det var just på cymbalerna jag hörde skillnad, minidisc lät inte lika "krispigt" och klart som på CD.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-17 22:12

mx skrev:
hifikg skrev:
mx skrev:Jag har svårt att förstå vad en DAC gör som förändrar upplevelsen av
lossless och lossy så mycket. Omvandlar inte den bara digitalt till
analogt? Den gör väl ingen konvertering av själva ljudformaten?

I mitt specifika fall var DAC'en startskottet för mitt audiofila återfall. Den ledde ånyo till ett aktivt lyssnande och för första gången på många år inredde jag ett lyssningsrum och skaffade t o m ett par "nya" högtalare.

Åfan, vad skoj. :D

Jo, så kan det gå. I nästan tio är var jag glad åt musiken i mina lurar och för att jag hade den med mig överallt. Kunde ligga på en klippa invid Mälaren, se på moln och måsar o bara njuta av livet och en käck låt i mp3 format. Det kan jag inte längre. Men samma låt i AIFF funkar bra och även i okomprimerat format kan jag ha med mig musik så det räcker från dawn till dusk.

Den här klämde jag idag... troligen var det till tonerna av någon låt med bra måsvis data. Kanske Mozart.

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-07-18 08:37

Leo skrev:Jag har lyckats detektera skillnad mellan minidisc(som är komprimerad på nåt sätt) och CD i ett blindtest för länge sedan. Det var just på cymbalerna jag hörde skillnad, minidisc lät inte lika "krispigt" och klart som på CD.

Det kan nog stämma. Som trummis så blir inte cymbalers efterklang lika lång på något sätt. Likaså reverb kan bli påverkade av efterklangen på en dålig Mp3.
Ljudbilden blir liksom "trång". Kan inte förklara det på något annat sätt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 08:42

mineralull skrev:
Leo skrev:Jag har lyckats detektera skillnad mellan minidisc(som är komprimerad på nåt sätt) och CD i ett blindtest för länge sedan. Det var just på cymbalerna jag hörde skillnad, minidisc lät inte lika "krispigt" och klart som på CD.

Det kan nog stämma. Som trummis så blir inte cymbalers efterklang lika lång på något sätt. Likaså reverb kan bli påverkade av efterklangen på en dålig Mp3.
Ljudbilden blir liksom "trång". Kan inte förklara det på något annat sätt.

Håller inte med. Om ljudetbilden blir mindre eller något annat låter galet
så har det med själva komprimeringen av musiken att göra, dvs. det är
en dåligt komprimerad lossyfil. Det finns 320 kbit/s lossy som låter
uruselt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 08:43

hifikg skrev:Jo, så kan det gå. I nästan tio är var jag glad åt musiken i mina lurar och för att jag hade den med mig överallt. Kunde ligga på en klippa invid Mälaren, se på moln och måsar o bara njuta av livet och en käck låt i mp3 format. Det kan jag inte längre. Men samma låt i AIFF funkar bra och även i okomprimerat format kan jag ha med mig musik så det räcker från dawn till dusk.

Den här klämde jag idag... troligen var det till tonerna av någon låt med bra måsvis data. Kanske Mozart.

Bild

Sådant är alltid skoj, om än dyrt. :)

Själv verkar jag ha uppnått ett ganska bra läge inom hifivärlden. Har
nyligen kompletterat anläggningen med mer basresurser, men i övrigt
sitter jag väldigt nöjd. Spenderar mest pengar på musik och film.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 08:44

-Palle- skrev:
mx skrev:
-Palle- skrev:http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=233730

Bara att lyssna och jämföra.

Vem vann då?

Du får väl läsa och dra dina egna slutsatser? :wink:
Nu tror jag inte det gick ut på att någon skulle vinna, men jag kanske missade något du såg?

Tänkte bara eftersom det stod någonting om "the winner is" eller
liknande längre ner på sidan. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 08:44

Ragnwald skrev:Att optisk koppling påverkar ljudet, behöver inte betyda att tekniken som sådan är sämre, utan snarare att utrustningen många har till hands inte är optimal.
Optisensorer är ingen barnlek. :wink:

Optisensorer är det enklaste som finns. :P

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 08:45

theSaint skrev:Sorry för mitt spammande ovan.

Jag är mest nyfiken över hur det gick till. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-18 11:29

mx skrev:Sådant är alltid skoj, om än dyrt. :)

Själv verkar jag ha uppnått ett ganska bra läge inom hifivärlden. Har
nyligen kompletterat anläggningen med mer basresurser, men i övrigt
sitter jag väldigt nöjd. Spenderar mest pengar på musik och film.

Jag hade en del stående sedan förra hifi-anfallet, så det blev måttligt dyrt att starta upp igen och ett lyssningsrum hade jag också, fast jag inte förstått att använda det som det innan. I min medlemspresentation finns detaljer ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-07-18 12:26

Det skulle vara väldigt intressant att anordna en blindtest.
På en riktigt god anläggning ycker jag att man borde höra skillnad speciellt på stsrkare volym. Jag har testat och kan absolut höra slillnad från en mp3 och en 16 bitars cd.

Edit: oj vad fel det kan bli när man skriver snabbt på en mobil :?
Senast redigerad av verdad 2012-07-18 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 12:50

verdad skrev:Det skulle vara väldigt intressant att anordna en blindtest.
På en riktigt god anläggning ycker jag att man borde höra skillnad speciellt på stsrkare volym. Jag har testat och kan absolut höra slillnad från en mp3 och en 16 bitars cd.

På vilket sätt yttrar sig skillnaderna för dig?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-07-18 22:09

mx skrev:
På vilket sätt yttrar sig skillnaderna för dig?

Det är svårt att beskriva i ord, men jag tycker inte det är lika bra upplösning på detaljer, dessutom speciellt när man skruvar upp volymen så låter det inte lika autentiskt. Alltså att gitarr låter inte som en gitarr ska göra etc.etc.

Dessutom tycker jag att lägre frekvenser låter mindre på något sätt.

Nu pratar jag om cd skivor som jag har som är någorlunda vettigt inspelade i jämförelse med mp3 spår av samma skiva.

Har själv varit med på lite inspelningar och när jag jämför mp3 med 16 bitars cd så hör jag skillnad också.

Där tycker jag basen bara bumlar och ligger alldeles för starkt. samt när man vrider upp volymen så måste jag vrida ner för det låter bara skrikigt på något sätt.

Som sagt, jag har svårt att sätta ord på skillnaderna jag tycker jag hör, och det skulle vara väldigt intressant att få vara med på ett blindtest för att se om jag lyckas höra skillnader.
Någon som kan fixa till ett sådant test, kanske?

Jag har ett par Ino Audio piPs som jag använder vid lyssnande.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-18 22:21

Ptja, vart bort du? :D

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-07-18 23:10

mx skrev:
Ptja, vart bort du?

Småland

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2012-07-20 10:33

Kanske det redan skrivits i tråden, men är det inte så att folk oftast upplever/tycker/tror att de hör skillnad för att de ”vet” att de är eller ska vara skillnad....?

Vet man att man spelar en mp3 254, eller 128 etc. så ”vet” man ju att det ska vara sämre än original eller andra format med högre kvalitet m.m.

Samma sak om man lyssnar på format med högre kvalitet så ”vet” man att det ska låta bättre än t ex mp3 254. Och så kanske man upplever skillnader som skallen skapar själv, för att man har sina förväntningar m.m. även om man kanske inte alls kan detektera en faktisk ljudskillnad med öronen i ett blindtest.

Eller kanske tycker det låter bättre om en fil för att någon säger att den är i 320 mp3 eller lossless fast den i verkligheten är 128-254 mp3....?

Hur som helst så är det välkänt och väldokumenterat att människan och dess sinnen är mycket lätta att lura i vissa fall, och en av orsakerna till att man bör kunna spika vissa saker i blindtester och/eller med vetenskaplig metodik, istället för att sitta hemma i soffan och tycka/tro. Fast gud så stelt och tråkigt om man inte skulle få tycka/tro och diskutera lite fritt.....
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-20 10:35

Ja både placebo och nocebo är väldokumenterade fenomen och alla utlåtanden som inte baseras på blindtester tar jag med en hink salt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-20 11:44

adzer skrev:Ja både placebo och nocebo är väldokumenterade fenomen och alla utlåtanden som inte baseras på blindtester tar jag med en hink salt.

Hur stor är hinken? 8)
:D
Senast redigerad av mx 2012-07-20 12:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-20 11:44

Dr_Tinnitus skrev:Kanske det redan skrivits i tråden, men är det inte så att folk oftast upplever/tycker/tror att de hör skillnad för att de ”vet” att de är eller ska vara skillnad....?

Vet man att man spelar en mp3 254, eller 128 etc. så ”vet” man ju att det ska vara sämre än original eller andra format med högre kvalitet m.m.

Samma sak om man lyssnar på format med högre kvalitet så ”vet” man att det ska låta bättre än t ex mp3 254. Och så kanske man upplever skillnader som skallen skapar själv, för att man har sina förväntningar m.m. även om man kanske inte alls kan detektera en faktisk ljudskillnad med öronen i ett blindtest.

Eller kanske tycker det låter bättre om en fil för att någon säger att den är i 320 mp3 eller lossless fast den i verkligheten är 128-254 mp3....?

Hur som helst så är det välkänt och väldokumenterat att människan och dess sinnen är mycket lätta att lura i vissa fall, och en av orsakerna till att man bör kunna spika vissa saker i blindtester och/eller med vetenskaplig metodik, istället för att sitta hemma i soffan och tycka/tro. Fast gud så stelt och tråkigt om man inte skulle få tycka/tro och diskutera lite fritt.....

+1

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-20 12:21

mx skrev:
adzer skrev:Ja både placebo och nocebo är väldokumenterade fenomen och alla utlåtanden som inte baseras på blindtester tar jag med en hink salt.

Hur stor är hinken? 8)

ca 3-4kg, mer än så vågar jag fan inte äta på en gång ^^

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 12:24

Betyder detta att du har en blind tro på tester som utförs blint, dvs har man testat blint så stämmer resultatet garanterat?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-20 12:49

KarlXII skrev:

Betyder detta att du har en blind tro på tester som utförs blint, dvs har man testat blint så stämmer resultatet garanterat?

Absolut inte. Under vilka omständigheter testerna har utförts reflekterar vilka slutsatser man kan dra av resultaten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-20 13:28

Jag menar att bra lossy kan låta bättre än lossless.
Tex kan DTS (som är lossy) låta bättre än CD-formatet i losslessversion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 13:51

adzer skrev:
KarlXII skrev:

Absolut inte. Under vilka omständigheter testerna har utförts reflekterar vilka slutsatser man kan dra av resultaten.

Aha. Så du tar även blindtester med en hink salt?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-20 14:25

KarlXII skrev:
adzer skrev:
KarlXII skrev:

Hehe en mindre hink isf. Allt beror ju självklart på omständigheterna, men ickeblinda test tar jag alltid med lite salt sas.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 16:17

adzer skrev:
KarlXII skrev:
adzer skrev:
KarlXII skrev:

Hehe en mindre hink isf. Allt beror ju självklart på omständigheterna, men ickeblinda test tar jag alltid med lite salt sas.

Du menar att du sätter större tilltro till VEM som gjort testerna än HUR? :P

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-20 17:22

Jadda jadda. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-20 17:59

KarlXII skrev:Du menar att du sätter större tilltro till VEM som gjort testerna än HUR? :P

Det har jag aldrig sagt, men självklart ställer jag större tilltro på någons utlåtande om jag vet att den personen vet vad han gör och har bra hörsel än någon som jag inte vet något om, eller någon som jag vet är hör dåligt för den delen.

Men hur är alltid en väldigt stor faktor. Under fel omständigheter kan inte ens den bäste få ett korrekt resultat.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-07-20 18:00, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi