Nya midbasar till Runa Leira 2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
talibankocken

Nya midbasar till Runa Leira 2

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 16:04

Ok, fick med mig ett par Leira 2 fron jobbet gratis idag. Dock så har midbasarna gjort sitt, eller den ena i alla fall. De är omkantade och den ena är trasig. Skrapar bara i elementet när man rör på det. Så finns det något likvärdigt som man kan byta till och tror ni att filtret har klarat sig?

//stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-18 16:30

Inte för att jag inte tror folk har svar här, men det finns ett (insomnat?) Rauna-forum som det kanske kan vara lönt att söka genom:

http://www.rauna.forum24.se/rauna.html
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-07-18 16:31

Vem var det som Köpte Bosse Hanssons högtalarverkstad?

Kanske finns att komplettera hos dem.......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 16:50

Satt det inte element från Seas i den där? Kanske kan vara vits att ta loss och kolla om det finns modellbeteckning?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 16:57

Väntar på att få bli medlem där och får se om någon lever. Ena diskanten hade gett upp också så jag har en högtalare med midbas utan diskant och en med diskant och ingen midbas. Trots det så låter det riktigt trevligt med min gamla två kanals pioneer stärkare från 70talet. Skaparen Bosse hansson har ju varit avliden sedan en tid tillbaka och får hoppas på att någon tagit hand om det som han lämna efter sig. Har även mailat hifikit och väntar på svar från dem om de bytt element i den tidigare....

Sitter Seas Prestige H0352 P17RCY + Seas h350 25tnf diskanter i dem just nu. Seas Prestige H0352 P17RCY finns på hifikit, men diskanten verkar svårare att hitta....
Senast redigerad av talibankocken 2012-07-18 17:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-18 16:57

Maccis skrev:Vem var det som Köpte Bosse Hanssons högtalarverkstad?

Kanske finns att komplettera hos dem.......

Det var väl HiFiPunkten som köpte det mesta utom skivspelarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 17:21

talibankocken skrev:Väntar på att få bli medlem där och får se om någon lever. Ena diskanten hade gett upp också så jag har en högtalare med midbas utan diskant och en med diskant och ingen midbas. Trots det så låter det riktigt trevligt med min gamla två kanals pioneer stärkare från 70talet. Skaparen Bosse hansson har ju varit avliden sedan en tid tillbaka och får hoppas på att någon tagit hand om det som han lämna efter sig. Har även mailat hifikit och väntar på svar från dem om de bytt element i den tidigare....

Sitter Seas Prestige H0352 P17RCY + Seas h350 25tnf diskanter i dem just nu. Seas Prestige H0352 P17RCY finns på hifikit, men diskanten verkar svårare att hitta....

Är inte diskanten en standardgrej med annan frontplatta? Minns iaf Leira-2 som en välljudande högtalare. Var på jakt efter ett par länge men många andra projekt står på kö nu...

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 17:59

Jocke skrev:
talibankocken skrev:Väntar på att få bli medlem där och får se om någon lever. Ena diskanten hade gett upp också så jag har en högtalare med midbas utan diskant och en med diskant och ingen midbas. Trots det så låter det riktigt trevligt med min gamla två kanals pioneer stärkare från 70talet. Skaparen Bosse hansson har ju varit avliden sedan en tid tillbaka och får hoppas på att någon tagit hand om det som han lämna efter sig. Har även mailat hifikit och väntar på svar från dem om de bytt element i den tidigare....

Är inte diskanten en standardgrej med annan frontplatta? Minns iaf Leira-2 som en välljudande högtalare. Var på jakt efter ett par länge men många andra projekt står på kö nu...

Ingen aning om vad ni räknar som standard, men en seas h350 25tnf står det på den, finns det något likvärdigt element på t.ex. hifikit?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-18 18:11

Jag tror nästan att LTS-diskanten skulle funka, resonans och impedansgång skiljer inte så mycket. Men då får man ju byta båda. Nån som har några kommentarer om detta?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 18:27

25tnf är ju rund... Verkar som att fronten skurits för att få plats på baffeln.

Bild

Från den här sidan om renovering av Leira:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about721-200.html

Kanske finns något att få tag på som passar?
Senast redigerad av Jocke 2012-07-18 18:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 18:28

paa skrev:Jag tror nästan att LTS-diskanten skulle funka, resonans och impedansgång skiljer inte så mycket. Men då får man ju byta båda. Nån som har några kommentarer om detta?

Har inga problem med att byta båda. Vore kul att få liv i båda. Är mono spelning just nu och de spelar riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 19:16

Jocke skrev:25tnf är ju rund... Verkar som att fronten skurits för att få plats på baffeln.

Bild

Från den här sidan om renovering av Leira:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about721-200.html

Kanske finns något att få tag på som passar?

Har en fyrkantig täckplatta framför diskanten som är rund och sitter bakom....

Vad heter lts diskanten mer precist och finns den att köpa i sverige?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 19:39

http://www.hifikit.se/index.php?id=1074

Edit. BTW - undrar om inte detta kit skulle funka riktigt bra???

http://www.hifikit.se/index.php?id=182

...om basen får plats. Kanske behövs lite mer baffelkomp och därmed något större dämpning av diskanten då baffeln är mindre...

PS. Fattade till slut hur du menade paa! :roll: :wink:

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 20:10

Jocke skrev:http://www.hifikit.se/index.php?id=1074

...om basen får plats. Kanske behövs lite mer baffelkomp och därmed något större dämpning av diskanten då baffeln är mindre...

P17RCY har jag redan i nu så de ska funka utan problem. :)

Landar på ca 3000:- för diskant & mellanregister till båda högtalarna då. Frågan är va dessa skulle vara värda om man försökte sälja dem sen? Annars renoverar jag dem och låter dem bli party högtalare som kommer fram när det vankas fest....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-18 20:28

Jag ser nu att den runda LTS-diskanten får nog inte plats om man inte vill såga eller fräsa av den.
HiFiKitsidan verkar inte funka just nu så jag kan inte kommentera dom andra förslagen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 20:32

paa skrev:Jag ser nu att den runda LTS-diskanten får nog inte plats om man inte vill såga eller fräsa av den.
HiFiKitsidan verkar inte funka just nu så jag kan inte kommentera dom andra förslagen.

Fräsa eller såga är det minsta problemet. ;) Bara det låter bra.

Sen funkar deras sida kanon för mig....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 20:41

talibankocken skrev:

Landar på ca 3000:- för diskant & mellanregister till båda högtalarna då. Frågan är va dessa skulle vara värda om man försökte sälja dem sen? Annars renoverar jag dem och låter dem bli party högtalare som kommer fram när det vankas fest....

Tror inte att man någonsin kan se sitt HiFi-intresse som en investering...^^ Tror inte att vare sig P17 eller motsvarande LTS-variant är något för party. En bekant har 3-vägaren där den är delad vid ett par hundra Hz - var gång han delar en pilsner med någon blir det till att köpa nya... Däremot tror jag att de spelar väldigt fint! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-18 20:46

talibankocken skrev:Sen funkar deras sida kanon för mig....

Nej, varken IE eller Firefox rår på den just nu:

Provider error '80004005'

Unspecified error

/scripts/dbconn.asp, line 11
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 21:00

paa skrev:
talibankocken skrev:Sen funkar deras sida kanon för mig....

Nej, varken IE eller Firefox rår på den just nu:

Provider error '80004005'

Unspecified error

/scripts/dbconn.asp, line 11

Mysko, funkar i både IE, Firefox & Chrome för mig...:P

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-18 21:02

Jocke skrev:
talibankocken skrev:

Tror inte att man någonsin kan se sitt HiFi-intresse som en investering...^^ Tror inte att vare sig P17 eller motsvarande LTS-variant är något för party. En bekant har 3-vägaren där den är delad vid ett par hundra Hz - var gång han delar en pilsner med någon blir det till att köpa nya... Däremot tror jag att de spelar väldigt fint! :)

Har ett par sunkiga sonab högtalare som får vara med vid grillfester mm, låter skit men är bättre än inget. Leira 2 med trasiga element hoppar i åttor runt dem just nu. Så blir perfekt att ha ett nytt projekt i väntan på att få mina "muppar" så jag kan lackera dem. Någon som har en annan diskant än lts varianten att rekommendera, annars så blir det någon den till helgen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-18 21:40

Har du inte brått kan du ju vänta ut ett par... Det låg ett par på en auktion på Tradera som gick ut nyss... Om inte Östberg har ett par liggande... :roll: :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-18 23:32

talibankocken skrev:
paa skrev:Jag ser nu att den runda LTS-diskanten får nog inte plats om man inte vill såga eller fräsa av den.

Nu går sidan äntligen.

Om du redan har dom basarna så tror jag det blir kanon med dom diskanterna om du kan tänka dig att modda frontplattan.
Jag tycker faktiskt sådana LTS diskanter låter bra.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-19 18:16

paa skrev:
talibankocken skrev:

Nu går sidan äntligen.

Om du redan har dom basarna så tror jag det blir kanon med dom diskanterna om du kan tänka dig att modda frontplattan.
Jag tycker faktiskt sådana LTS diskanter låter bra.

Idag strula deras sida för mig också...:S
Imorgon så köper jag en ny p17rcy och byter ut den trasiga. Den andra verkar funka kanon så kör lite budget och byter bara ena. sedan blir det lts diskanter i båda. Har provat dem mer noggrant och filtrena är hela och funkar som dem ska. Ska bli spännande att få dem att lira i stereo imorgon. Lät bra i mono och stereo kan inte göra saken sämre i alla fall.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-20 12:38

Så ny midbas är köpt och diskanten lämnad för reparation. Vart mycket billigare än två nya i alla fall. Ska vara klar i början av nästa vecka. :-)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-07-20 15:15

talibankocken skrev:Så ny midbas är köpt och diskanten lämnad för reparation. Vart mycket billigare än två nya i alla fall. Ska vara klar i början av nästa vecka. :-)

Låter kanon!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-20 16:35

Maccis skrev:
talibankocken skrev:Så ny midbas är köpt och diskanten lämnad för reparation. Vart mycket billigare än två nya i alla fall. Ska vara klar i början av nästa vecka. :-)

Låter kanon!!
Limmar fast elementen nu och pluggat hålet för ena diskanten som är på rep, så ikväll är det provspelning med stereo - 1 diskant. :) 550:- fick jag ge för rep i fall de lyckas. Funkar det inte så kostar det mig ingenting. Vilket jag ser som en bra deal, i sådant fall så blir det lts diskanterna. Högtalarna är just nu äggvita och har något skav i hörnen. Vilket ska åtgärdas. Frågan är dock vilken färg man ska gå på, funderar på att lägga ner tid på att få dem helt släta och blanka. För att köra en helvit färg och sedan betsa fötterna svarta.

Denna vita tänkte jag mig.
Bild Nu är bilden från ett dator chassi jag fixa till, men färgen är den samma.

Eller ska man ta ut svängarna och satsa på en metallic lack?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-20 18:05

Du kan väl skriva "U-137" på dem? :lol:

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-20 18:19

Jocke skrev:Du kan väl skriva "U-137" på dem? :lol:

Det roliga med det är att jag nickar dasboot i spel och andra forum. Var dock redan taget här så fick bli mitt andra hands nick här...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-20 18:33

talibankocken skrev:
Jocke skrev:Du kan väl skriva "U-137" på dem? :lol:

Det roliga med det är att jag nickar dasboot i spel och andra forum. Var dock redan taget här så fick bli mitt andra hands nick här...

Haha... :) Det var på tiden att du lirar i de här då! ^^ Som jag skrev tidigare minns jag 2:an som en mycket välljudande historia så jag hoppas att det blir bra! Har ett eget litet betongprojekt på gång men det blir nog laminerat.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-07-20 20:16

Anus då hade man fäst fast allt och skulle provspela dem, då verkar den andra diskanten ha gått också. Filtrena är hela och lirar som dem ska. Aja, blir en sväng till hifikit imorgon när dem öppnar och skaffa lts diskanter.....

Nästa

Återgå till DIY-forum