Den stora tråden om perceived pitch

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-21 09:04

Richard skrev:Jag tror personligen att många sitter med allt för dåliga grejor, som dessutom kanske inte är korrekt uppställda med tune- method, då hörs det ju ingen skillnad på olika signalkällor tex,

Nu är det ju du som påstår det som du precis klagade över hos andra.

Jo, man hör skillnad på signalkällor precis lika bra utan tune-dem.
Morgonens garv, :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 09:12

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Jag tror personligen att många sitter med allt för dåliga grejor, som dessutom kanske inte är korrekt uppställda med tune- method, då hörs det ju ingen skillnad på olika signalkällor tex,

Nu är det ju du som påstår det som du precis klagade över hos andra.

Jo, man hör skillnad på signalkällor precis lika bra utan tune-dem.
Morgonens garv, :lol:

Håller inte med dig.

Ditt resonemang stämmer om du lyssnar till " ljudet" av musiken. Då spelar det inte heller så stor roll hur noggrant du placerar dina högtalare, blir klangen bara likvärdig så är du säkert nöjd.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 09:29

ivor-isobarik skrev:Riktigt offtopic så här på morgon kröken. Ett litet inlägg om tune dem:
Vad jag och min Linn kompis tyckts skönja som varande ett problem med "vår metod" är att det för många likasinnade är att höra när det det förvisso är "in tune" men lik förbenat är något fel. Pekka och jag hör av någon anledning detta skoningslöst. Jag ska börja med att såga av min egen gren för att hålla mig till egna erfarenheter då hackande på andras system är likställt med pedofili. Jag kör i dag ett par gamla goda Linn isobariks med klout passivt och en klimax kontroll försteg samt LP-12 och en Sneaky DS som källa. Ersatte i dagarna audioboardet mot det nyaste /1 och dynamik. Hade jag varit Linn religiös så hade allt varit bättre,inledningsvis så var det det också,men,helt ärligt så är det inte det,rent tunedem så är det tvärtom sämre. Fokus på fel saker och rent utav mindre musikaliskt men fruktansvärt tydligt. I religionens namn så hade man säkert tyckt det var gudomligt bra,jag och Pekka däremot behövde 15 sekunder för att säga att det totalt sett spelar skokartong mot tidigare. Snöar man in på fel saker så får man leva med sådant och i stället bita ihop och njuta av det "nya Linn soundet" eller söka svar på varför det blev så här. I afton har jag bänglat och funnit svar på mina frågor. Det är således inte bara plugga in och köra med förbättringar som resultat. Ju bättre desto känsligare,men som sagt lyssnar man efter fel saker så fastnar man lätt.. Även som tunedemare el
ler snarare,särskilt som tunedemare,har varit med om det nu alltför många gånger. Öppensinnad och samtidigt tunedemad verkar vara grejen..

Det där är ju intressant. Jag tror att för att maximera perceived pitch, dvs vid uppgradering säkra att det verkligen blir lättare att höra melodierna i din stereo så kommer till viss del systemanpassning in.

Ska jag tolka dig som att du inte är så nöjd med dynamic- uppgraderingen, i just din anläggning ?

Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 09:39

Här litet grundläggande kunskaper om hur vi uppfattar toner och pitch ( tonhöjd )

http://www.indiana.edu/~emusic/acoustics/pitch.htm

12. How do we perceive pitch?

Pitch is our perceptual interpretation of frequency. As mentioned, ideal human hearing ranges from 20 to 20,000 Hz, yet we have our greatest sensitivity to frequencies which lie within 200 to 2000 Hz, which takes up two-thirds of the distance on the basilar membrane. One proof of this is the “just noticeable difference” or JND. The JND is the smallest change in frequency of a single sine tone that is perceptible by the average listener. Most studies place is around 3% in the 100 Hz range, but only 0.5% in the 2000 Hz range. One might extrapolate that a bass player has more liberty to play out of tune than a violinist.

In general, we perceive pitch logarithmically in relations to frequency. Every doubling in Hz is perceived as an equivalent octave. It is thought that because a doublings of frequency causes a response at equal distance on the basilar membrane, we hear octaves as related. In fact, because of the logarithmic spacing of pitch placement on the membrane it can be extrapolated that we perceive differences in pitches not as differences frequency, but as the ratio of pitches separating them or musical intervals (which are ratios of frequencies and not linear differences). So A220 to A440 is perceived as the “same” interval as A440 to A880, even though one pair has a difference of 220 Hz and the other a difference of 440 Hz.

In the range of 20 to 2000 Hz, the ear has the ability to fuse harmonically-related frequencies into a single entity (i.e. a single note with a particular timbre) with a fundamental frequency, even if the fundamental is missing.

When we listen to a violin section, we are hopefully hearing numerous instruments playing approximately the same pitch, with some very slight differences in frequency (called chorusing) that give the sound a depth and richness beyond what a single instrument would produce. As mentioned above, a slight difference in frequency will lead to the phenomenon of beating. We perceive the mistuned notes as a single chorused pitch up to the limit of discrimination, a difference of approximately 10 to 15 Hz, beyond which we hear two separate tones. At the very point of such a perceptual separation lies an area of tonal roughness. While a single pitch may maximally stimulate a specific spot on the basilar membrane, it also stimulates some adjacent hair cells as well. These lie within what is called the critical band. Other pitches which are close in frequency may also share some hair cells in common, which is theorized to cause intervalically close tones to sound more complex that more widely separated tones. The intervallic width of the critical band varies with register, being a large percentage of the frequencies of two low tones, and a smaller percentage of the frequencies at a higher register (it is about a minor 3rd above A440). This may account for our orchestrational penchant for using wider intervals in lower registers. Another applicable phenomenon is that when two sounds of equal loudness are close in pitch, thereby in the critical band, their combined loudness will be only slightly greater than one of them alone.

In preparing this article it became clear that the complete and exact mechanism for our extraordinary pitch resolution and discrimination is not completely understood and is still being investigated. The placement theory coupled with the critical band does not completely explain our ability to detect the minute frequency changes we are capable of.

Our perception of pitch is also effected by the duration and intensity of a sound. Sustained sounds above 2 kHz may be perceived as rising in pitch as their intensity increases, whereas sounds below 2 kHz may be perceived as dropping in pitch. I might theorize that this phenomenon contributes to the intonation difficulties all high school band or choral conductors experience with changes in dynamics."

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-07-21 09:49

Uppfattad tonhöjd har väl egentligen att göra med hur pass bra gehör man har.
Alla är vi olika och har således olika bra/dåligt gehör.

Som exempel kan jag lyssna på en låt och höra en del sura toner från den som sjunger, medans min kompis inte alls kan höra det. Han har inte speciellt bra gehör och därför upplever han tonhöjden såsom varande ok, men inte jag.

Sen finns det dom som har "absolut gehör" eller "perfect pitch". Har en kompis som har absolut gehör och det är något man föds med, det kan man ej öva upp, man kan däremot öva upp sitt gehör, men inte så att det blir absolut.

Eftersom alla då har olika "gehör" så blir det ju väldigt svårt att avgöra percieved pitch.

Vad man däremot kan göra för att testa percieved pitch och om tonhöjden ändrar sig beroende på vad man har för ljudanläggning är att ta en försöksperson med absolut gehör och kolla om han hör någon skillnad i tonhöjd på samma låt som spelas upp genom olika anläggningar.

Där har du ett test :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-21 09:54

Richard skrev:Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.

Om en förflyttning av högtalare på någon cm har en avgörande betydelse har man enligt mig grundläggande problem med antingen sitt rum men mest troligast med högtalarna.

Man får inte svaja mycket i lyssningsfotöljen då. :roll:
Hyser med ett sådant eländigt system små chanser att få till det bra.

Är det så där man jagar percieved pitch verkar det ha obefintlig koppling till potentiell verklig förbättring, dvs att öka insikten i fonogrammet.
Senast redigerad av Goldfinger 2012-07-21 09:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-21 09:55

Richard skrev:In general, we perceive pitch logarithmically in relations to frequency. Every doubling in Hz is perceived as an equivalent octave.

Tänk om detta inte gäller riktigt alla människor? Så att de mest omusikaliska människorna uppfattar pichen på något annat sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-21 09:59

Richard skrev:Ditt resonemang stämmer om du lyssnar till " ljudet" av musiken. Då spelar det inte heller så stor roll hur noggrant du placerar dina högtalare, blir klangen bara likvärdig så är du säkert nöjd.

Jävla skitsnack, om språket ursäktas.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 10:27

verdad skrev:Uppfattad tonhöjd har väl egentligen att göra med hur pass bra gehör man har.
Alla är vi olika och har således olika bra/dåligt gehör.

Som exempel kan jag lyssna på en låt och höra en del sura toner från den som sjunger, medans min kompis inte alls kan höra det. Han har inte speciellt bra gehör och därför upplever han tonhöjden såsom varande ok, men inte jag.

Sen finns det dom som har "absolut gehör" eller "perfect pitch". Har en kompis som har absolut gehör och det är något man föds med, det kan man ej öva upp, man kan däremot öva upp sitt gehör, men inte så att det blir absolut.

Eftersom alla då har olika "gehör" så blir det ju väldigt svårt att avgöra percieved pitch.

Vad man däremot kan göra för att testa percieved pitch och om tonhöjden ändrar sig beroende på vad man har för ljudanläggning är att ta en försöksperson med absolut gehör och kolla om han hör någon skillnad i
tonhöjd på samma låt som spelas upp genom olika anläggningar.

Där har du ett test :)

Intressant. Du har rätt i att olika personer är olika musikaliska.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 10:31

paa skrev:
Richard skrev:In general, we perceive pitch logarithmically in relations to frequency. Every doubling in Hz is perceived as an equivalent octave.

Tänk om detta inte gäller riktigt alla människor? Så att de mest omusikaliska människorna uppfattar pichen på något annat sätt?

Det där är svårt att veta. :)

Det blir nog tillsist individen som ska nöjd med sin stereo, är lyssnaren helt tondöv så kanske en sämre anläggning duger, vad vet jag. Men ditt resonemang stämmer inte på en punkt nämligen att musiker ofta kan föreställa sig musiken och därmed nöja sig med en simpel transistorradio.

Kanske är det tvärtom istället de verkligt omusikaliska människorna som behöver en god stereoanläggning som återger perceived pitch tydligt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 10:33

Goldfinger skrev:
Richard skrev:Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.

Om en förflyttning av högtalare på någon cm har en avgörande betydelse har man enligt mig grundläggande problem med antingen sitt rum men mest troligast med högtalarna.

Är det så där man jagar percieved pitch verkar det ha obefintlig koppling till potentiell verklig förbättring, dvs att öka insikten i fonogrammet.

Prova tune method.

Då kan du tom gå in i angränsande rum och höra om placeringen blev bättre eller sämre. Skillnad på någon cm kan lätt uppfattas eftersom man lyssnar på melodislingorna, inte klangen eller " ljudet" .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-21 10:35

Richard skrev:Kanske är det tvärtom istället de verkligt omusikaliska människorna som behöver en god stereoanläggning som återger perceived pitch tydligt.
Jag tror inte det är den enda alternativa slutsatsen ur det resonemanget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-21 10:45

Richard skrev:
Goldfinger skrev:

Prova tune method.

Då kan du tom gå in i angränsande rum och höra om placeringen blev bättre eller sämre. Skillnad på någon cm kan lätt uppfattas eftersom man lyssnar på melodislingorna, inte klangen eller " ljudet" .

Kan du beskriva på vilket sätt dessa fantastiska skillnader uppkommer när man flyttar högtalarna några cm?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 10:48

Här är en mycket lång artikel från 2009, Arizona university.

"Pitch may be the most important perceptual feature of sound. Music without pitch would be drumbeats, speech without pitch processing would be whispers, and identify- ing sound sources without using pitch would be severely limited. The study of the perceptual attributes of pitch permeates the history of the study of sound, dating back almost to the beginnings of recorded time. For instance, Pythagoras established the existence of relationships be- tween the length of plucked strings and the octave. The study of pitch perception is the study of the relationships among the physical properties of sound, its neural trans- forms, and the perception of pitch. The quest for a theory that establishes such a physical–perceptual (psychophysi- cal) relationship is hundreds of years old, and there is still debate concerning what aspects of sound lead to the per- ception of pitch in the wide variety of contexts in which pitch is a major perceptual attribute of sound."

Hela artikeln:

http://www.utdallas.edu/~assmann/hcs6367/yost09.pdf

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 10:54

Max_Headroom skrev:
Richard skrev:
Goldfinger skrev:

Prova tune method.

Kan du beskriva på vilket sätt dessa fantastiska skillnader uppkommer när man flyttar högtalarna några cm?

Det är väldigt enkelt att förklara. Om du lyssnar på tex elbassistens melodispelande så blir alla tonslingorna tydliga endast på ett enda ställe i högtalareplaceringen. Flyttar du högtalaren ett antal cm så kan du höra att melodin blir otydligare, eller tydligare. Detta kan höras även utanför lyssningsrummet.

Metoden är enkel, lyssna på melodierna istället för på ljudet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-07-21 11:04

Richard skrev:Prova tune method.

Jag har provat tune method enligt Linns beskrivning några gånger, men för mig faller den på att det alltid är lika lätt att följa med i melodierna. Möjligen blir det svårare med riktigt dåliga högtalare, men de ska ju enligt Linn spela mindre roll.

Richard skrev:Det är väldigt enkelt att förklara. Om du lyssnar på tex elbassistens melodispelande så blir alla tonslingorna tydliga endast på ett enda ställe i högtalareplaceringen. Flyttar du högtalaren ett antal cm så kan du höra att melodin blir otydligare, eller tydligare. Detta kan höras även utanför lyssningsrummet.

Detta borde väl också gälla när man flyttar sig själv relativt högtalarna, eller?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-21 11:04

Jag kommer osökt att tänka på en kejsare i en HC Andersen berättelse... mycket mumbojumbo och håller man inte med så har man en för dålig anläggning, är omusikalisk eller lyssnar på fel saker och vem vill erkänna det?

Min anläggning är ett hopplock genom årtionden, med delar från 80, 90, 00 och 10-talet. Den kan omöjligen vara "optimal" på alla sätt och vis. Ändå tillbringar jag väldigt mycket (för mycket?) av min lediga tid i anslutning till den och jag slölyssnar mycket sällan. Jag har inget riktigt ljud i mitt arbetsrum t ex. Jobbar jag sent så har jag ett par bra hörlurar och en hörlursförstärkare bara. Direktanslutet till datorn utan DAC.

Jag är nog ganska omusikalisk, har aldrig lyckats traktera ett instrument och min sångröst får folk vida omkring att huka sig i stugorna. Min major i lumpen sa, på ett mycket diplomatiskt sätt, att jag slapp gå högvakten. Att gå i takt var inte min parad(sic!)gren. Likförbaskat älskar jag musik och bra ljud.

Jag lyssnar kanske på "fel" saker. Om jag nu sitter o lyssnar på basgångar eller andra "effekter" istället för musik, om det ens är någon skillnad (och trivs med det), så må jag väl göra det utan att någon fanatiker ska påpeka att jag gör "fel". Min ljudanläggning förmedlar så mycket glädje, känslor och ibland pur lycka att den inte lämnar något övrigt att önska. Jag kan med lätthet flytta mig åtskilligt i djupled mellan högtalarna, jag kan vinkla om och placera högtalarna väldigt olika och det fungerar utmärkt. En anläggning som låter helt olika pga en förflyttning på någon mm eller cm tror jag inte på. Inte en chans att någon skulle märka om jag flyttade deras högtalare 13 mm och de stod i köket och lyssnade. Zero. Rent BS. Finns det någon enda en därute som ställer upp på ett försök? Richard?

Musik kan låta olika från gång till gång, beroende på var jag sitter eller hur jag placerat högtalarna, oavsett det så låter det nästan alltid bra. De få gånger det inte låter bra, för det händer, allt annat lika, så beror det på någon form av stress. Att jag helt enkelt har något annat att göra som borde gå före lyssningen. Ibland får musiken mig att "glömma" det andra och koppla av ändå, ibland är det bäst att göra sig av med sådana måste-saker innan jag lyssnar. Det kan förstås bero på en riktigt dålig inspelning också, eller för att jag lyssnar på musik som jag inte gillar (jag testar det mesta, åtminstone en gång).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2012-07-21 11:09

Linn är ju överprisatt så det smäller om det och inom hifi finns väl inget mer sektlikt.

Jag var in på Tonäget i gbg för ett år sedan och jag skrattar än av bara minnet. Vilka gökar som satt och gungade i "takt" till musiken. Dessutom en massa skitsnack om andra hifimärken. Nej den butiken rekommenderar jag inte till annat än att gå dit och förundras över hur skumt folk det finns även inom hifi.

Det lirade ju inte ens bra från grejerna trots att det var det dyraste systemet i butiken som kostade mer än mitt hus 8O
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-21 11:16

Kanske är tunedem ett sätt att varva ner och börja fokusera på musiken/ljudet. Du ramlar in i ditt lyssningsrum, lagom ofokuserad och har kanske andra saker som borde göras (det har man nästan alltid *s*). För att komma till ro och verkligen börja lyssna på musiken och styra din koncentration till den så får några minuters tunedem den troende i rätt stämning och därmed låter musiken sedan bättre. När jag läser om tunedem verkar det vara något som de troende gör mest hela tiden, någon mm hit eller dit och nirvana uppnås. Hmm... tror jag förstår.

Vad gäller Linn så har jag en mycket positiv upplevelse av LP12 i mitt ljudminne. Det var verkligen wow att lyssna på den på Karlavägen (den gången jag inte blev "utkastad") och jag glömmer det aldrig. Det var ännu mera wow att lyssna på den skivspelare som jag senare köpte, fast jag önskar nu att jag köpt en enkel 12:a istället, den skulle duga bra idag. Och så har jag en ganska negativ upplevelse från årets Sweetspot. Jag hade verkligen bespetsat mig på en levitering när jag sjönk ner mellan värstinghögtalare och en underbart vacker LP12:a, förmodligen med alla finesser som finns numera och så lät det bara pannkaka, jag hade inte bytt mina prylar (annat än av snöd vinning) mot den anläggningen någon dag i veckan, baserat på ljudet jag hörde. Nu tror jag fortfarande att de där prylarna verkligen kan låta bra, men det är baske mig inte bara att ställa in dem i ett rum och tro att man kan "tuna" in anläggningen. Då utgår jag från att killen som demade var väl insatt i tunandets konst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 11:24

Magnuz skrev:
Richard skrev:Prova tune method.

Jag har provat tune method enligt Linns beskrivning några gånger, men för mig faller den på att det alltid är lika lätt att följa med i melodierna. Möjligen blir det svårare med riktigt dåliga högtalare, men de ska ju enligt Linn spela mindre roll.

Richard skrev:Det är väldigt enkelt att förklara. Om du lyssnar på tex elbassistens melodispelande så blir alla tonslingorna tydliga endast på ett enda ställe i högtalareplaceringen. Flyttar du högtalaren ett antal cm så kan du höra att melodin blir otydligare, eller tydligare. Detta kan höras även utanför lyssningsrummet.

Detta borde väl också gälla när man flyttar sig själv relativt högtalarna, eller?

Nej, en optimal placering i ett rum genererar bra ljud överallt- prova !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-21 11:30

Man kan undra hur "vanliga tjommar" skall använda och förstå metoden när somliga säljare eller annan personal under Linnparaplyet inte anser sig vara duktiga på metoden! :?

Jag förstår tanken men når fram till olika resultat varje gång jag försöker använda Tunedem :roll: :P
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 11:34

En bonus med tunemethod, om den används rätt, är att all musik får en mera lättuppfattlig pitch. Melodierna blir lättare att följa, vare sig det är rammstein eller Mozart som avlyssnas. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-21 11:36

Richard skrev:
Max_Headroom skrev:
Richard skrev:
Goldfinger skrev:

Prova tune method.

Det är väldigt enkelt att förklara. Om du lyssnar på tex elbassistens melodispelande så blir alla tonslingorna tydliga endast på ett enda ställe i högtalareplaceringen. Flyttar du högtalaren ett antal cm så kan du höra att melodin blir otydligare, eller tydligare. Detta kan höras även utanför lyssningsrummet.

Metoden är enkel, lyssna på melodierna istället för på ljudet.

Det där var inget svar på frågan och det vet du också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 11:37

bassman skrev:Man kan undra hur "vanliga tjommar" skall använda och förstå metoden när somliga säljare eller annan personal under Linnparaplyet inte anser sig vara duktiga på metoden! :?

Jag förstår tanken men når fram till olika resultat varje gång jag försöker använda Tunedem :roll: :P

Ett tips är att fokusera på elbasen- var hör du tonerna tydligast och med vilken placering av högtalarna ? Det borde vara busenkelt för dig eftersom du spelar bas. 8)

Edit: har du mjukfötter under dina keilidh blir pitchen otydlig hur du än placerar dem. Det kan förklara att du får olika resultat hela tiden eftersom det aldrig kan bli bra. Använd en bra signalkälla så blir det lättare också.

På med spiksen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-21 11:42

Richard skrev:En bonus med tunemethod, om den används rätt, är att all musik får en mera lättuppfattlig pitch. Melodierna blir lättare att följa, vare sig det är rammstein eller Mozart som avlyssnas. :)

Jojo visst.. Men en ultranörd som T.ex ivor isobarik anser sig inte helt ut behärska metoden, då finns det någon uppenbar svaghet kan man tänka :roll:

MEN, han har distans till sitt gift.. Iaf lite distans :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 11:43

bassman skrev:
Richard skrev:En bonus med tunemethod, om den används rätt, är att all musik får en mera lättuppfattlig pitch. Melodierna blir lättare att följa, vare sig det är rammstein eller Mozart som avlyssnas. :)

Jojo visst.. Men en ultranörd som T.ex ivor isobarik anser sig inte helt ut behärska metoden, då finns det någon uppenbar svaghet kan man tänka :roll:

MEN, han har distans till sitt gift.. Iaf lite distans :)

Det har jag också, tro det eller ej. Detta är ett diskussionsforum och inget mer. 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-21 11:47

Richard skrev:
bassman skrev:Man kan undra hur "vanliga tjommar" skall använda och förstå metoden när somliga säljare eller annan personal under Linnparaplyet inte anser sig vara duktiga på metoden! :?

Ett tips är att fokusera på elbasen- var hör du tonerna tydligast och med vilken placering av högtalarna ? Det borde vara busenkelt för dig eftersom du spelar bas. 8)

Edit: har du mjukfötter under dina keilidh blir pitchen otydlig hur du än placerar dem. Det kan förklara att du får olika resultat hela tiden eftersom det aldrig kan bli bra. Använd en bra signalkälla så blir det lättare också.

På med spiksen.

Spikarna är faktiskt på mest för syns skull :P Jag har utrett detta hos mig och på min betongsula gör det ingen skillnad!

Men som sagt spikarna är där för att lugna nerverna på dom som kommer på besök :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 11:49

En erfarenhet från isobariksubbasen Melodic - avlyssnades denna stående på heltäckningsmatta utan spikes gick det aldrig att få den bra integrerad med fronthögtalarna. Melodierna blev otydliga vid inkopplandet av subbasen.

Med spikes monterade och noggrant justerade så gick integreringen som en dans och medförde en förbättring av upplevd pitch vid inkopplande av subbasen. Basgångarna blev tydligare återgivna med högre artikulation än utan spikes.

Detta upplevdes av många.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-21 11:52

bassman skrev:
Richard skrev:

På med spiksen.

Spikarna är faktiskt på mest för syns skull :P Jag har utrett detta hos mig och på min betongsula gör det ingen skillnad!

Men som sagt spikarna är där för att lugna nerverna på dom som kommer på besök :wink:

Det är bra ! Vi vill inte att ( jag ) och Ivorisobarik ska bli ett nervvrak om vi skulle besöka dig.

Vad hade du nu för signalkälla ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-21 12:10

Skulle du märka om jag knuffade din högra högtalare 14 millimeter i ena eller andra riktningen? Skulle du t o m höra det om du stod utanför rummet? Skulle du ställa upp på ett test?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi