Moderator: Redaktörer
Richard skrev:KarlXII skrev:Detta duger inte.
Vad vill du egentligen?
Diskutera perceived pitch.
Min egen input i denna tråd kommer att vara nästan obefintlig, men jag kommer att läsa med intresse.
paa skrev:Richard skrev:In general, we perceive pitch logarithmically in relations to frequency. Every doubling in Hz is perceived as an equivalent octave.
Tänk om detta inte gäller riktigt alla människor? Så att de mest omusikaliska människorna uppfattar pichen på något annat sätt?
verdad skrev:Uppfattad tonhöjd har väl egentligen att göra med hur pass bra gehör man har.
Alla är vi olika och har således olika bra/dåligt gehör.
Som exempel kan jag lyssna på en låt och höra en del sura toner från den som sjunger, medans min kompis inte alls kan höra det. Han har inte speciellt bra gehör och därför upplever han tonhöjden såsom varande ok, men inte jag.
Sen finns det dom som har "absolut gehör" eller "perfect pitch". Har en kompis som har absolut gehör och det är något man föds med, det kan man ej öva upp, man kan däremot öva upp sitt gehör, men inte så att det blir absolut.
Eftersom alla då har olika "gehör" så blir det ju väldigt svårt att avgöra percieved pitch.
Vad man däremot kan göra för att testa percieved pitch och om tonhöjden ändrar sig beroende på vad man har för ljudanläggning är att ta en försöksperson med absolut gehör och kolla om han hör någon skillnad i tonhöjd på samma låt som spelas upp genom olika anläggningar.
Där har du ett test
Wiki skrev:Absolut gehör är förmågan att uppfatta och ange exakta tonhöjder.
De flesta människor har förmågan att uppfatta intervall mellan olika toner, vilket kallas relativt gehör, men kan inte känna igen en viss ton utan att ha något att relatera till. En person med absolut gehör kan däremot direkt identifiera en ton med tonnamn, och ibland även sjunga en viss given ton. Absolut gehör ska inte förväxlas med bra allmänt gehör, och inte heller med vissa människors förmåga att identifiera eller memorera tonhöjder med hjälp av deras klangfärg eller karaktär hos ett visst instrument eller en viss röst.
Absolut gehör är ovanligt.
Det finns ingen accepterad förklaring till fenomenet men man vet att absolut gehör förvärvas genom träning av örat och att det inte är endast medfött. Även om de flesta med absolut gehör har haft det sedan barnsben så förekommer det uppgifter om att vuxna personer har lyckats "träna fram" det.
Richard skrev:bassman skrev:Man kan undra hur "vanliga tjommar" skall använda och förstå metoden när somliga säljare eller annan personal under Linnparaplyet inte anser sig vara duktiga på metoden!
Jag förstår tanken men når fram till olika resultat varje gång jag försöker använda Tunedem![]()
Ett tips är att fokusera på elbasen- var hör du tonerna tydligast och med vilken placering av högtalarna ? Det borde vara busenkelt för dig eftersom du spelar bas.![]()
Edit: har du mjukfötter under dina keilidh blir pitchen otydlig hur du än placerar dem. Det kan förklara att du får olika resultat hela tiden eftersom det aldrig kan bli bra. Använd en bra signalkälla så blir det lättare också.
På med spiksen.
sportbilsentusiasten skrev:Till flertalet andra i tråden:
Förövrig är det konstigt att om man diskuterar andra märken (tex Ino) och andra metoder (tex F/E) är det GRYMT viktigt att göra det baserat på egen erfarenhet och att diskutera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Men när det gäller Linn o medoden Tunedem är det plötsligt inte så noga.
nej, och då kan man även raljera helt fritt.
Pinsamt!
Richard skrev:bassman skrev:Richard skrev:bassman skrev:Man kan undra hur "vanliga tjommar" skall använda och förstå metoden när somliga säljare eller annan personal under Linnparaplyet inte anser sig vara duktiga på metoden!
Jag förstår tanken men når fram till olika resultat varje gång jag försöker använda Tunedem![]()
Ett tips är att fokusera på elbasen- var hör du tonerna tydligast och med vilken placering av högtalarna ? Det borde vara busenkelt för dig eftersom du spelar bas.![]()
Edit: har du mjukfötter under dina keilidh blir pitchen otydlig hur du än placerar dem. Det kan förklara att du får olika resultat hela tiden eftersom det aldrig kan bli bra. Använd en bra signalkälla så blir det lättare också.
På med spiksen.
Spikarna är faktiskt på mest för syns skullJag har utrett detta hos mig och på min betongsula gör det ingen skillnad!
Men som sagt spikarna är där för att lugna nerverna på dom som kommer på besök
Det är bra ! Vi vill inte att ( jag ) och Ivorisobarik ska bli ett nervvrak om vi skulle besöka dig.
Vad hade du nu för signalkälla ?
paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Till flertalet andra i tråden:
Förövrig är det konstigt att om man diskuterar andra märken (tex Ino) och andra metoder (tex F/E) är det GRYMT viktigt att göra det baserat på egen erfarenhet och att diskutera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Pinsamt!
Ja, visst är det bra att ingen raljerar om F/E eller ino här på forumet?
sportbilsentusiasten skrev:Till flertalet andra i tråden:
Pinsamt!
sportbilsentusiasten skrev:paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Till flertalet andra i tråden:
Pinsamt!
Ja, visst är det bra att ingen raljerar om F/E eller ino här på forumet?
Skillnaden är att DÅ blir det ett himla liv. Men när det gäller andra märken o metoder, står de istället och hejjar på...
Richard skrev:Goldfinger skrev:Richard skrev:Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.
Om en förflyttning av högtalare på någon cm har en avgörande betydelse har man enligt mig grundläggande problem med antingen sitt rum men mest troligast med högtalarna.
Man får inte svaja mycket i lyssningsfotöljen då.![]()
Hyser med ett sådant eländigt system små chanser att få till det bra.
Är det så där man jagar percieved pitch verkar det ha obefintlig koppling till potentiell verklig förbättring, dvs att öka insikten i fonogrammet.
Prova tune method.
Då kan du tom gå in i angränsande rum och höra om placeringen blev bättre eller sämre. Skillnad på någon cm kan lätt uppfattas eftersom man lyssnar på melodislingorna, inte klangen eller " ljudet" .
StefanL skrev:Richard skrev:Goldfinger skrev:Richard skrev:Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.
Om en förflyttning av högtalare på någon cm har en avgörande betydelse har man enligt mig grundläggande problem med antingen sitt rum men mest troligast med högtalarna.
Är det så där man jagar percieved pitch verkar det ha obefintlig koppling till potentiell verklig förbättring, dvs att öka insikten i fonogrammet.
Prova tune method.
Då kan du tom gå in i angränsande rum och höra om placeringen blev bättre eller sämre. Skillnad på någon cm kan lätt uppfattas eftersom man lyssnar på melodislingorna, inte klangen eller " ljudet" .
Det har jag oerhört svårt att tro på. Det betyder att högtalaren har en 'helig' plats inom typ en centimeter där allt faller på plats oavsett var man lyssnar.
Det låter bortom tokigt på ganska många punkter.
Så vitt jag har förstått så kan barn öva hörseln för att få absolut gehör, men även vuxna har lyckats med det.
Pinsamt!
verdad skrev:sportbilsentusiasten skrev:Förövrig är det konstigt att om man diskuterar andra märken (tex Ino) och andra metoder (tex F/E) är det GRYMT viktigt att göra det baserat på egen erfarenhet och att diskutera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Pinsamt!
Detta ämne har varit uppe till diskussion tidigare med en hel del vetenskapliga förhållningssätt och egna erfarenheter, och det gör väl att en del tröttnar på att upprepa samma saker igen.
paa var finns denna tråd/trådarna om detta. Vill minnas att det finns en hel del matnyttigt där.
verdad skrev:sportbilsentusiasten skrev:Förövrig är det konstigt att om man diskuterar andra märken (tex Ino) och andra metoder (tex F/E) är det GRYMT viktigt att göra det baserat på egen erfarenhet och att diskutera utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Pinsamt!
Detta ämne har varit uppe till diskussion tidigare med en hel del vetenskapliga förhållningssätt och egna erfarenheter, och det gör väl att en del tröttnar på att upprepa samma saker igen.
paa var finns denna tråd/trådarna om detta. Vill minnas att det finns en hel del matnyttigt där.
StefanL skrev:Det har jag oerhört svårt att tro på. Det betyder att högtalaren har en 'helig' plats inom typ en centimeter där allt faller på plats oavsett var man lyssnar.
Bill50x skrev:StefanL skrev:Det har jag oerhört svårt att tro på. Det betyder att högtalaren har en 'helig' plats inom typ en centimeter där allt faller på plats oavsett var man lyssnar.
Som jag ser det handlar det om högtalarens samspel med rummet. Låter det "boomigt" i rummet lär det låta så även i rummet bredvid. Möjligen lite mindre boomigt eftersom det är fler reflexer som tar ut varandra och ger en jämnare frekvensgång. Med en jämnare frekvensgång blir det åxå mer ordning på transienter och avklingning.
/ B
ivor-isobarik skrev:Jag upplever att högtalarna behöver ägnas uppmärksamhet för att leverera fullt ut. I alla fall på de Linnburkar jag har haft. Pip arna var inte lika kritiska men blev heller aldrigt riktigt magiska. Hade tänkt testa dem igen med LP12,KK och Lejonklou Tundra men grannens lillgrabb hade fyllt dem med sand och bucklat dammskydden på dem så det blev tyvärr inget. Ville dels testa dem med god källa och drivning och med noggrann installation och jämföra med M109 som jag tidigare likställt dem med.
ivor-isobarik skrev:Småle gärna,jag storler efter lite tundemande och några öl. Dissekerade försteget i kväll då det skavde i öronen,vände internkablaget,lödde egen kabel från nätbrunnen till nätdelen som hamnade för kvällen i en gammal Dirak. Började spela satan! Därefter fick kretskorten sig en momentdragning med lyssning emellan,dessutom står försteget nu på tredje hyllan nerifrån och kloutet på nedersta hyllan!
Antingen är jag bra full eller så bär sig attention to details..
..............................
Tune Dem på er alla mina vänner,och glöm inte heller Source First!
bassman skrev:Sitter och kommer in i stämning inför lördag afton.. Har ett musik tips till Richard så att han oxå kommer in i rätt fas +&-.
Lyssna på Getting In Tune från Who´s Next hör du vad basistem John E spelar? Är det tight nog hos dig också![]()
StefanL skrev:Richard skrev:Goldfinger skrev:Richard skrev:Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.
Prova tune method.
Det har jag oerhört svårt att tro på. Det betyder att högtalaren har en 'helig' plats inom typ en centimeter där allt faller på plats oavsett var man lyssnar.
..........
Richard skrev:StefanL skrev:Richard skrev:Goldfinger skrev:Richard skrev:Kanske behöver dina högtalare justeras någon cm efter uppgraderingen.
Prova tune method.
..........
Det är det som är rätt fantastiskt, och inget nys. På högtalare som inte är utvecklade enligt tunemethod så blir det just ingen skillnad. Resultatet blir lika dåligt överallt.
Richard skrev:ivor-isobarik skrev:Jag upplever att högtalarna behöver ägnas uppmärksamhet för att leverera fullt ut. I alla fall på de Linnburkar jag har haft. Pip arna var inte lika kritiska men blev heller aldrigt riktigt magiska. Hade tänkt testa dem igen med LP12,KK och Lejonklou Tundra men grannens lillgrabb hade fyllt dem med sand och bucklat dammskydden på dem så det blev tyvärr inget. Ville dels testa dem med god källa och drivning och med noggrann installation och jämföra med M109 som jag tidigare likställt dem med.
Keltik som exempel är extremkinkig.
Det beror på att de är utvecklade med tunemethod. Därför blir resultatet väldigt bra då de ställs upp korrekt i rummet. Med sämre högtalare så blir skillnaden mycket mindre. Här kan resultatet med avseende på perceived pitch bli som bäst bra, men aldrig magiskt.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 21 gäster