LeifB skrev:Johan_Lindroos skrev:LeifB skrev:Jag har haft ett antal förstärkare och har fortfarande flera att jämföra med.
Det skiljer i allt, bredd djup och höjd.
Även i wattal med och det låter inte bättre för att man har 200 transistorwatt jämfört med 25 rörwatt.
Så länge du spelar med effekter under 25 watt finns teoretisk möjlighet att de skulle kunna låta lika. Men om du exempelvis vrider upp rörsteget så att det klipper kommer det inte att låta lika.
Självklart inte. Jag föredrar att spela lagom stark.
Om man måste dra på så är ju oftast ett starkare steg att föredra.
Triodljudet i mitt fall överglänser i ljudkvalitet.
Vad har du för erfarenheter av olika förstärkare?
Någon som har imponerat?
Jag har senaste året ungefär roat mig med skaffa mig några fler slusteg. Jag brukar byta runt lite bland dem på skoj, utan att orka blindtesta. De seriösa testerna gör jag för Musik och Ljudteknik.
Men min favorit just nu är en integrerad Norma IPA100R som jag som slutsteg använder till mina toppar. Den låter subjektivt extremt "rent och klart" och det går att höra minsta nyans i musikens innersta väsen. Basmodulsystemet drivs av 2 st NAD208:or.
Annars har jag lite av varje att byta mellan:
- Brystonsteg (4B ST)
- Nämnda 208:or
- Onkyo 80-tal slutsteg med stora effektmätare, beteckning kommer jag ej ihåg. Snygg!
- Sentec PA9 x 2
- Marantz SR5005
- Denon AVR-2311
- Yamaha tidig 80-talsreceiver. Snygg!
- Hittade ett sexkanaligt NAd-steg i mitt eget källarförråd för nån månad sedan. Ja, hittade!
- Quad II (rackmonterad) dock bara en tyvärr. Original! Brukar inte använda denna)
Mest har jag lyssnat runt mellan Bryston, Sentec, NAD208 Onkyo och Norma.
Rent generellt har jag aldrig tyckt att effekten räcker till med rörsteg för mina behov. Hos dem jag lyssnat hos med rör tycker jag väl att jag aldrig riktigt kommit musiken tillräckligt nära. Men det kan lika gärna ha med rum/högtalare och övrig set-up att göra. Men där finns några undantag såklart. Och då var det stora rörförstärkare! D.v.s. de hade hög uteffekt (150 watt).