Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-17 13:06

bosco skrev:Mayro, jag tror att det många hänger upp sig på är att du framställer subjektiva åsikter på ett sätt som gör sken av att det är den absoluta sanningen. Jag tror inte att du har för avsikt att göra det men det är ändå så det har blivit.
Du måhända ha rätt. Jag vet inte säkert.

Men oftast talas det om egna upplevelser. Nära nog alltid, om inget annat anges. Det är implicit, i min värld.
Kommer man med en objektiv sanning brukar detta också påtalas explicit, bland annat för att få sanningen granskad genom att t.ex. berätta/beskriva testproceduren eller ge en relevant referens.

Mayros skrivsätt skiljer sig litet från andras. Det säger han själv och är inte speciellt svårt att märka om man läsa alla (långa :D ) inlägg. Recensionerna på HF ang (var det?) Silver Resolution tog oss alla i morgonmössan. Mayro är Mayro och Mayro är inte som vanligt. Och skönt är väl det på sätt och vis! :)

Samma sak kan påstås sägas om IÖ. Iö är Iö och Iö är inte som vanligt. Och skönt är väl det på sätt och vis! :)

Jag är benägen att hålla med Morello. Tråden ger väldigt lite, är ett lågvattenmärke och vår energi borde ligga någon annan stans.

:wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-17 13:09

Kan vi inte alla ha saftkalas hemma hos Mayro istället :D
Med alla barn i det huset, läre det finnas mycket saft !

:roll:
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-17 13:22

Mayro skrev:Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....

För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande...

Mao du menar att i normal belysning skulle det låta ändå "sämre"?

Angående dina funderingar kring bredden på ljudbilden så är jag övertygad om att du är helt fel ute när du tror att 668:an bidrar till detta. Jag jämförde för inte allt för länge sedan 668 med Arcam cd33 (en hyllad spelare av inte minst Stereophile) och var det något som skiljde så var det att 668 hade en lite difussare och bredare ljudbild än cd33.

Svaret på dina upplevelser tror jag ligger i dels att du inte är van att lyssna i ett akustikreglerat rum med allt vad det innebär av dämpning av reflexer och dels att du normalt lyssnar på dipoler. Jag sitter ju själv med pi60s nu och jag lyckas inte få samma fina punktformighet som Ingvar får i sin lyssningskällare, detta beror på att jag inte har akustikreglerat mitt rum på samma fina sätt.

Jag tror du skulle uppmärksamma denna stora skillnad om du hade åkt och lyssnat hos mig efter det att du hade varit hos Ingvar och lyssnat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-17 13:23

Den osynlige moderatorn dyker upp...

Om vi nu för stunden funderar på vad mer kan sägas om pi60s versus i32z, vilket hör och häpna tråden handlade om från början. Innhållet i tråden i övrigt verkar de flesta se antingen som ett lågvattenmärke eller som slutdiskuterad, så vad mer kan sägas?

Mayro verkar vara en kille som inte var helt inne på vad ino-burkarna lät, fine, sådan åsikt är god som vilken annan. Jag själv pillar hellre med Carlsson, så det är inget konstigt eller frånstötande att föredra ngt annat, att skiljas från mängden.

Nu när allt detta är konstaterat, vad återstår då att diskutera?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-17 13:34

Var vänlig och stäng inte tråden. Jag har ett inlägg på gång, men jag hinner inte skriva det just nu. Det bearbetas i huvudet just nu i parallellprocess med annat arbete.

Det finns massor av mer saker att diskutera.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-17 13:34

Mayro skrev:Och då är faktumet att MIN upplevelse med Johans B´s system han spelade så är inte Iö´s uppvisade system mer än till just fotknölarna.

Enklare än så kan det inte bli...

-----------------------------------------------------------------------
Frontare var Talon Firebird högtalare.(35000us dollar)
Center en fet canton (tror jag)
Bakkanaler stora JBL
Sub en bitig Canton
Frontarna drivna med ice 500 eller 1000 w eller nåt bas.Ear rör 100 w toppar.monoblock.
bakkanaler via en stor hemmabiostärkare som jag inte vet namnet på...

Ett relativt kompetent system tror jag ni alla inser...
Relativt kompetent? Skulle det vara dagens skämt eller? Man kan inte få en realistiskt täckning av det bakre fältet med enbart två direktriktade högtalare, man kommer direkt att höra var de står och man ryks resolut och ofrånkomligt ut från filmens underbara värld när två högtalare skriker "här står jag" "här står jag" filmen igenom. Att JohanB:s hembiosystem ens skulle kommer i närheten av Ingvars system skulle jag hålla för väldigt otroligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-17 13:37

Johan: Vi låser inte tråden på långa vägar ännu.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 13:38

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Sedan skedde en sak som helt gör lyssningen svår att direkt "som vanlig lyssning" ta in var att LJUSET släktes hela tiden då musik spelades....

För då man själv gör så hemmavid så "ställs man om" på nåt sätt i intrycken. Jag tror alla vet hur synen osv ger influenser osv. Nattspelande hemma är klart roligare än dagens spelande...

Mao du menar att i normal belysning skulle det låta ändå "sämre"?

Angående dina funderingar kring bredden på ljudbilden så är jag övertygad om att du är helt fel ute när du tror att 668:an bidrar till detta. Jag jämförde för inte allt för länge sedan 668 med Arcam cd33 (en hyllad spelare av inte minst Stereophile) och var det något som skiljde så var det att 668 hade en lite difussare och bredare ljudbild än cd33.

Svaret på dina upplevelser tror jag ligger i dels att du inte är van att lyssna i ett akustikreglerat rum med allt vad det innebär av dämpning av reflexer och dels att du normalt lyssnar på dipoler. Jag sitter ju själv med pi60s nu och jag lyckas inte få samma fina punktformighet som Ingvar får i sin lyssningskällare, detta beror på att jag inte har akustikreglerat mitt rum på samma fina sätt.

Jag tror du skulle uppmärksamma denna stora skillnad om du hade åkt och lyssnat hos mig efter det att du hade varit hos Ingvar och lyssnat.

i väntan på att frågorna ska inkomma som föranlett allt detta så kan man ju ha en trivsam samtalsdebatt...

Och rydbergs inlägg här är ett dyligt inlägg...samt ändå anknyter det till ämnet...Även NN osv inkommer med trivsamma inlägg...

Så kör på...

Jag tycker mig rätt tydligt markera att mina intryck i samma text är "MYCKET MYCKET OTILFÖRLITLIGA"

det är just därför jag vill man INTE bara tar ut en LITEN del av mera text som förklarar...

Senare så skriver jag även att man kanske kan ifrån annan syhåll som lådspelande ha känslan av att jag med dipolens karaktär kan anses har FÖR stora ljudbreddsönskemål osv....Nu kopierar jag inte så man nu tror det.. inte citerar heller. utan andemeningen...

Jag skriver därför just att jag skulle ge en av mina kablar för att få lira hemavid en längre stund.. Jag skriver ÄVEN att jag hoppas jag kan få besöka igen samt då ha med lite grejor jag SJÄLV känner igen.

Detta för ATT kunna mera få mig en inblick i just vad HÖGTALARNA gör. Inte ett system...

Ärligt. Jag tror att OM alla skulle ta sig tid med att läsa mina ord med MIN andemening framför ögonen. Och då missförstånd kan uppstå väljer den vägen som är POSSETIV. Ja då ser nog dom flesta även att det som står tydligt snudd i allt ger sin egen förklaring...

Sedan så får jag nog säga att SÅÅÅ svårt skriver jag inte så man inte KAN utläsa vad som står. Om så är fallet så är det absolut inte beroende enbart på mitt skrivsätt. Utan då ingår även OVILJA att förstå.. :)
det tror jag var o en kan inse utan vidare debaterande nu om MITT sätt att skriva. 8) Ämnet är rätt slitet o alla vet redan om det. Så detta torde vara rätt enkelt att lämna därhän nu..

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-08-17 13:39

Då det inte lär finnas någon risk att gå off-topic i den här tråden så..

Rydberg: Menar du att det är omöjligt att få en fullvärdig hemmabio med bara två direktstrålande bakhögtalare? Isåfall håller jag inte med . Jag har samma front och bakhögtalare och de kan utan problem placera ett ljud vart som helst runt lyssnaren. Filmen Dragonheart är ett bra exempel då draken susar runt i rummet och samtidigt pratar. Kan man inte följa rösten och "peka" på den så är något hemskt fel.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-17 13:44

steveo1234 skrev:Då det inte lär finnas någon risk att gå off-topic i den här tråden så..

Rydberg: Menar du att det är omöjligt att få en fullvärdig hemmabio med bara två direktstrålande bakhögtalare? Isåfall håller jag inte med . Jag har samma front och bakhögtalare och de kan utan problem placera ett ljud vart som helst runt lyssnaren. Filmen Dragonheart är ett bra exempel då draken susar runt i rummet och samtidigt pratar. Kan man inte följa rösten och "peka" på den så är något hemskt fel.

när man hört surroundåtergivning såsom det låter hemma hos Johan eller Ingvar, finns knappast någon återvändå. Det är en oerhört omslutande upplevelse !

bara två högtalare, ja det finns väl säkert bra och dåliga implementationer på detta, jag kan dock inte komma ihåg någon gång jag tyckt det vart bra med bara två högtalare. Däremot 4st har vart ganska okej. men när man kommer upp i 6 högtalare, eller dubbla det - 12st eller dylikt, det är en sjuk skillnad.
NN

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-08-17 13:46

NNord: Tyvärr kan jag inte kommentera huruvida det blir bättre eller sämre med fler än 2 högtalare då jag inte hört det i hemmamiljö eller under längre tid. Min invändning var endast att två högtalare inte per defintion är "dåligt". Jag har fortfarande inte hört någon klaga över att de kan peka ut framhögtalarna när de tittar på musik, och kan man då peka ut samma högtalare när de står som surroundhögtalare måste det ju vara någonting som inte stämmer.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 13:47

men igen. HÅLL er till att sätta in inläggen i sin helhet.. Ställ frågorna i direkt anknytning till det ni finner fel osv.. Och sedan.. Fråga med utgångsläget JAG har skrivit med och INTE egna omtolkningar...

Och ännu har min första fråga ej fått svar ens. VAR står det att jag sågat ino audio.. var har denna info kommit ifrån.. Vi har talat om hemmabio. Men detta varken är eller finns intresse ifrån MIN sida att snacka om.. Jag är nämligen totalt snudd ointreserad ju...

Min egen hemmabio gick i graven direkt såsom skit trist Så ämnet har inte ens intresse för mig...

det är häftig upplevelse.. men thats it kan man lugnt säga... 8)

så försök hålla resterande till ämnet här. Så vi KAN komma fram till nåt också.. För jag loggade INTE in här för att sitta o slita med svar av otaliga inlägg om ordval osv..

grundfrågan är o förblir VAR ni fått infon ifrån som gjort ord att jag ger kritik åt Ino Audios högtalare...

SEDAN då vi rett ut grundproblemet kan man debatera VAD som ev sagts eller inte sagts...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-17 13:48

steveo1234 skrev:NNord: Tyvärr kan jag inte kommentera huruvida det blir bättre eller sämre med fler än 2 högtalare då jag inte hört det i hemmamiljö eller under längre tid. Min invändning var endast att två högtalare inte per defintion är "dåligt". Jag har fortfarande inte hört någon klaga över att de kan peka ut framhögtalarna när de tittar på musik, och kan man då peka ut samma högtalare när de står som surroundhögtalare måste det ju vara någonting som inte stämmer.

Fronthögtalarna står med ca 50-60 grader isär och öronen är riktade framåt. Bakhögtalarna skall dela på resten av 300 grader samtidigt som ljudklangen ändras dramatisk när man vrider lite på huvudet.
Se där nu har jag också skrivit i den här tråden...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-17 13:54

Mayro:

Om du har som vilja och avsikt att lösa problemet så ska du se till att kontakta Ingvar och förklara hur det ligger till, inte hänga här och svara på "läsarnas frågor".

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-17 13:55

steveo1234 skrev:NNord: Tyvärr kan jag inte kommentera huruvida det blir bättre eller sämre med fler än 2 högtalare då jag inte hört det i hemmamiljö eller under längre tid. Min invändning var endast att två högtalare inte per defintion är "dåligt". Jag har fortfarande inte hört någon klaga över att de kan peka ut framhögtalarna när de tittar på musik, och kan man då peka ut samma högtalare när de står som surroundhögtalare måste det ju vara någonting som inte stämmer.

Om man tänker på det, när man ser en film, att man tänker på
att ljudet kommer från två högtalare i hörnen av rummet, så
kommer du kanske börja irritera dig på att man hör vart de står.

Tänk dig istället flera högtalare, där du har ett "överlappande ljudfält" istället !
Där man inte hör vart högtalarna befinner sig, det är mäktigt !
NN

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-08-17 13:59

"Om man tänker på det, när man ser en film, att man tänker på
att ljudet kommer från två högtalare i hörnen av rummet, så
kommer du kanske börja irritera dig på att man hör vart de står.

Tänk dig istället flera högtalare, där du har ett "överlappande ljudfält" istället !
Där man inte hör vart högtalarna befinner sig, det är mäktigt !"

NNord: Men jag hör ju inte vart de står nu ju :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-17 14:06

8O
Då har du någ lyckats med en jäkligt bra integration :wink:
Vad har du för fina högtalare då? Och hur ser ditt rum ut,
har du långt till bakhögtalarna då?

Låter spännande, att man kan få det så fint med bara två st!
NN

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-08-17 14:12

NNord: Vi tar det i PM istället så pajkastningen kan få fortsätta i lugn och ro i tråden.

ART

Inläggav ART » 2005-08-17 14:16

...det är väl inte svårare att få till bakögtalare som 'försvinner' i ljudbilden än framhögtalare? Egentligen?

Nu har jag aldrig testat med mer än två, eftersom jag bedömde det som 'good enough', men jag vill minnas att jag fick till det rätt bra t.om. med mina sunkburkar (några billiga Yamaha-varianter vill jag minnas). Flytta->lyssna->flytta->lyssna->...->se på film med brett leende->Hustru komma hem->"VAD har du gjort med VARDAGSRUMMET?"->Flytta->Se på film med klart mediokert ljud... :D

((Jag erkänner... Jag stöder den senaste urspårningen, hellre diskutera bakkanaler än vada i paj... ;) ))
Senast redigerad av ART 2005-08-17 14:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 14:17

gromit skrev:Mayro:

Om du har som vilja och avsikt att lösa problemet så ska du se till att kontakta Ingvar och förklara hur det ligger till, inte hänga här och svara på "läsarnas frågor".

/Gr.

vad skall jag "förklara"???? Det ÄR detta jag försöker få svar på. Minns att Iö är en av dom som skrivit en hel del angående mig personligen här på tråden... Så jag skulle vilja att man för MIG ev "förklarar" en del saker...

För med MITT utgångsläge. Med MIN andemening. Och i MIN tråd har jag inte direkt kunnat finna något att "förklara. Så därför är ju min mycket enkla fråga stäld på nu flera ställen samt inlägg...

Men endast ordet "fotknölarna" verkar vara hela problemet... Menar ifråga om MIN tråds text..

Men vi får se.. kanske kommer det flera frågor med det inlgda texten som man finner frågor om.. Sedan kanske det är ANDRA som bör ge lite förklaringar kanske ...

:) vi får se vartåt det barkar... Men min förhoppning är att idag en gång för alla sätta stopp här. Om inte.. Ja då skiter jag resolut i ämnet. För jag har massa annat kul att pyssla med.. Mina nya byggen tex....

Dom kommer ge mer än att ev försöka omvända folk till att förstå vad jag säger .eller inte säger....

Men Om dessa "folk" börjar inse så kan man i stället sedan ha ett utbyte av varann...

För att vara ärlig så anser jag att detta som hänt på denna tråden är kanontrist. För tex Iö hade varit ett bollplank för mig utan snack idag i mina nya byggen. Samt även kanske en som bidragit framöver med även produkter osv..

SÅ bra tyckte jag om ino audio..
fatta att det då blir väldigt svårt för mig att "förklara" mig för något alls. Menar då jag redan anser som jag gör. Dom var bra...ino audios högtalare om nån nu inte förstog... :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-08-17 14:18

ART: Knepet är en bit genomskinlig tejp på golvet så man vet vart man ska flytta högtalarna när man ska se filmen :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-17 14:19

steveo1234 skrev:NNord: Vi tar det i PM istället så pajkastningen kan få fortsätta i lugn och ro i tråden.

Starta en ny tråd istället om "räcker det med fyra högtalare i hemmabion", eller nåt sånt. Det är ganska intressant ju.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ART

Inläggav ART » 2005-08-17 14:21

steveo1234 skrev:ART: Knepet är en bit genomskinlig tejp på golvet så man vet vart man ska flytta högtalarna när man ska se filmen :)

Jo. Tyvärr fick jag stapla en del möbler i ena änden av rummet för att kunna ha soffan där det lät bra, plus att ett skåp som störde ljudbilden blev släpat en bit, matsalen fick donera en extra matta, och... :roll:

Kul var det iallafall... Så länge det varade. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-17 14:24

steveo1234 skrev:Då det inte lär finnas någon risk att gå off-topic i den här tråden så..

Om man endast har två direktstrålande bakhögtalare kan de på sin höjd bli hyggligt (knappt) om man sitter precis rätt. Sätter man sig lite fel eller om man sitter tre i en soffa brukar oftast bara den som sitter i mitten uppleva det hela som hyggligt. För de andra lyssnarna som sitter snett kommer man höra nästa bara ljud från den högtalaren som är närmast.

Jag har hört många uppsättningar med två direktriktade bakhögtalare och när man suttit rätt i de bästa av sådana uppställningar har betyget stannat vid godkänt men man lider fortfarande av massa diskontinuiteter i ljudfältet. Går man upp i antal (bra bakhögtalare förutsätts) så blir det hela väldigt mycket bättre. Jag själv började med två bakögtalare och steget upp till 4 stycken var enormt, nu sitter jag med 8 högtalare och det är ett par ggr bättre än vad de var med 4 högtalare. Om man inte har lyssnat på en hembio med bra täckning i det bakre fältet kanske man inte förstår hur bra det kan bli, vad vet jag.

ART

Inläggav ART » 2005-08-17 14:28

Rydberg skrev:Om man inte har lyssnat på en hembio med bra täckning i det bakre fältet kanske man inte förstår hur bra det kan bli, vad vet jag.

Jo. Det är förmodligen där skon klämmer iallafall i mitt fall. För det har jag nämligen aldrig gjort.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2005-08-17 14:29

Rydberg: Vad har du för avstånd till dina bakhögtalare från sittplatsen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-17 14:29

Rydberg skrev:Jag själv började med två bakögtalare och steget upp till 4 stycken var enormt, nu sitter jag med 8 högtalare och det är ett par ggr bättre än vad de var med 4 högtalare. Om man inte har lyssnat på en hembio med bra täckning i det bakre fältet kanske man inte förstår hur bra det kan bli, vad vet jag.

Hm, jag är rätt dålig på hembio... pratar vid skilda kanaler också eller bara fler högtalare?

Men jag håller med om att ämnet är tillräckligt intressant för en egen tråd... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2005-08-17 14:30

Mayro, tycker du är en skön snubbe som sätter liv i debatten angående vår roliga hobby hifi:n, men ibland är du mer än lovligt tjurig till att försöka förstå kritiken mot din långa "recension" av IÖ'system. Ställer därför en (hyfsat) rak fråga och hoppas på ett (hyfsat) rakt svar:

Tycker du att det är helt orimligt att många utläser din beskriving av IÖ's system som att det verkligen innehåller ganska grava "fel" när du beskriver det i termer som dessa??

1) Citat:..."Jag finner att det ljud JAG hörde har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där...slutcitat

Här är ordet rätt ganska "hett" att använda, eller hur ?
du insinuerar ju att bredden är felaktig...eller ?

2) Citat:..."Jag är tyvärr tvungen att kvarstå med kritiken om ljudbildens "monokänsla" med exakt samma problematik. Jag kan inte bar acceptera dyliga enligt mig rena fel i en för övrigt ÖVERASKADE bra kombo detta är... slutcitat

Här är frasen rena fel ganska provocerande...eller ??

3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat

Även här är ju uttrycket är detta en ren katastrof... väldigt laddat.

Problemet är som tidigare nämts att du ibland skriver med en reservation, men ändå så betonar du åsikten på ett sätt så att dina upplevelser uppfattas som den absoluta sanningen.....speciellt eftersom alla vet att du har lyssnat och provat en himla massa mera grejer än alla oss andra tillsammans nästan :wink:

...så åter till frågan...inte är det väl orimligt att efter ett besök hemma hos konstruktören där du inte nämner dessa saker (vilket IÖ beklagar eftersom han då hade kunnat visa bredare ljudbild med andra inspelningar) och sedan recenserar på ovanstående sätt, nog är det väl rimligt att många reagerar...???...tycker du inte det ?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-17 14:32

intressant att höra eftersom jag lurar på om jag ska börja med två, eller slå till på 4 Ino a2. Jag tror definitivt jag behöver mer än två eftersom jag hade två a1 endast och det lät bra men att man hörde högtalarna lite väl mycket. Spännande 8)

Hade jag råd skulle jag nog köpa 6 stycken dock.

(apropå rydbergs inlägg)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 14:40

Tompa_39 skrev:Mayro, tycker du är en skön snubbe som sätter liv i debatten angående vår roliga hobby hifi:n, men ibland är du mer än lovligt tjurig till att försöka förstå kritiken mot din långa "recension" av IÖ'system. Ställer därför en (hyfsat) rak fråga och hoppas på ett (hyfsat) rakt svar:

Tycker du att det är helt orimligt att många utläser din beskriving av IÖ's system som att det verkligen innehåller ganska grava "fel" när du beskriver det i termer som dessa??

1) Citat:..."Jag finner att det ljud JAG hörde har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där...slutcitat

Här är ordet rätt ganska "hett" att använda, eller hur ?
du insinuerar ju att bredden är felaktig...eller ?

2) Citat:..."Jag är tyvärr tvungen att kvarstå med kritiken om ljudbildens "monokänsla" med exakt samma problematik. Jag kan inte bar acceptera dyliga enligt mig rena fel i en för övrigt ÖVERASKADE bra kombo detta är... slutcitat

Här är frasen rena fel ganska provocerande...eller ??

3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat

Även här är ju uttrycket är detta en ren katastrof... väldigt laddat.

Problemet är som tidigare nämts att du ibland skriver med en reservation, men ändå så betonar du åsikten på ett sätt så att dina upplevelser uppfattas som den absoluta sanningen.....speciellt eftersom alla vet att du har lyssnat och provat en himla massa mera grejer än alla oss andra tillsammans nästan :wink:

...så åter till frågan...inte är det väl orimligt att efter ett besök hemma hos konstruktören där du inte nämner dessa saker (vilket IÖ beklagar eftersom han då hade kunnat visa bredare ljudbild med andra inspelningar) och sedan recenserar på ovanstående sätt, nog är det väl rimligt att många reagerar...???...tycker du inte det ?

som sagt. Jag BER verkligen att detta med utagande av ord för analys slutar. samt att om frågor ska KUNNA besvaras man tar in inlägget i sin HELHET samt med INLÄGGETS andemening med i tankarna.

För det är för mig och förmodligen alla andra omöjligt att stå till svars för enskilda ord i en helhetsberättelse..

Och ännu mer omöjligt då man sedan DESSUTOM frågar om deras betydelse med utgångsläget att HELA inlägget betytt annat än det gör i tråden som orden dras ut ifrån...

Jag är verkligen ledsen jag INTE kan besvara din fråga. Ställ frågan som jag ber om. Och peka ut KORT så det GÅR att besvara så kommer svar... MEN. HA A meningen med helheten med i frågan. För omtvinnade tolkningar kan du samt andra bättre besvara än jag som INTE skriver som dessa omtolkningar antyder eller påstår.

Jag vet inte HUR många ggr jag nu skrivit detta.. Men kanske är detta FÖR svårt?

Menar att faktiskt hitta dom påstådda "felen" OM man läser som JAG menar. och inte som man VÄLJER att tolka på...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi