Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Nä, men om man använder dessa som jämförelser mellan två olika enheter så är det ju inte objektiva färgningar, utan subjektiva jämförelser. Att säga om en förstärkare att "den låter vass" jämfört med en annan anläggning är en helt annan sak än att säga att "den färgar med ett vasst ljud". Eller hur?Absolut!
Nils skrev:säg att du använder en stereo under en viss period, som du är ganska nöjd med. sen byter du stereo och samtidigt framträder tonaliteten på instrument mer realistiskt. detta borde väl ändå vara den bättre stereon isåfall?
Nej, jag pratar inte om återgivningen i det sista fallet. Jag förtydligade just att det är skillnad på att säga "återgivningen är vass" och "förstärkaren färgar vasst".matereo skrev:Almen skrev:Nä, men om man använder dessa som jämförelser mellan två olika enheter så är det ju inte objektiva färgningar, utan subjektiva jämförelser. Att säga om en förstärkare att "den låter vass" jämfört med en annan anläggning är en helt annan sak än att säga att "den färgar med ett vasst ljud". Eller hur?Absolut!
Färgar med ett vasst ljud?... Inspelningen har ett vasst ljud, eller CD spelaren låter vasst? Det verkar ju bara som om man till varje pris ska ha in ordet "färgar" fast det inte har någon relevans framför det man egentligen försöker säga. Dvs att återgivningen är vass av det ena eller andra skälet.
Almen skrev:matereo skrev:Almen skrev:Nä, men om man använder dessa som jämförelser mellan två olika enheter så är det ju inte objektiva färgningar, utan subjektiva jämförelser. Att säga om en förstärkare att "den låter vass" jämfört med en annan anläggning är en helt annan sak än att säga att "den färgar med ett vasst ljud". Eller hur?
Lust skrev:IngOehman skrev:
Det är viktigt att skilja på sammanhang då man:
1. Kan använda ordet färgning - nämligen de då man faktiskt på objektiva grunder säkerställt att en apparat färgar (=ändrar/påverkar) ljudet hörbart,
och de sammanhang då man:
2. Bara beskriver en upplevelse knuten till att man använder en apparat. Det vill säga när man bara redovisar en subjektiv uppfattning om "det man hör" - men INTE på objektiva grunder säkerställt att den testade apparaten påverkat ljudet.
Kort sagt: Om nämnda recensenter använde ordet färgning skulle de missbruka ordet = de gör helt rätt i att inte använda det, eftersom de inte undersökt om någon färgning föreligger.
Först vill du att alla ska bli eniga om att använda ordet färgning...
... och nu får man endast använda det för apparater som konstaterats färgande i en F/E-lyssning?
Oj, vad många vi blir som på ett korrekt sätt kommer att använda oss av det!
Jag tycker att du trampar Monark i den här tråden.
Lust skrev:IngOehman skrev:Lust skrev:iö skrev:matereo skrev:Men du Ingvar, måste man överhuvudtaget tala om färgningar?
Varför inte? Det är väl upp till var och en att välja vilka ord man vill och anser sig behöva använda?!
Så låt mig vända på frågan: Måste man ifrågasätta att någon gör det?
...
Kort svar: Ingen aning.
Tycker frågan är retorisk.
Vilken av dem?
Kommenterar du matereo's fråga om huruvida man måste använda färgningar, eller den motfråga jag ställde (efter att ha besvarat matereo's fråga) om huruvida man måste ifrågasätta att någon använder ordet?
Eller med andra ord: Håller du inte med mig om att man måste få använda ordet färgning, om det beskriver det man vill säga?![]()
Vh, iö
- - - - -
PS. Vad var avsikten med att berätta att du tycker att frågan (vilken det nu är) är retorisk? Jag uppfattar just den delen av ditt svar som bara tom retorik, som inte på något sätt gagnade diskussionen.
Jag har inte haft något citat från matereo eller dig med i mitt inlägg. Det är du som på eget bevåg har lagt in det så att det ska se ut så.
Varför göra något enkelt när man kan krångla till det för sig?
PS. Vad var avsikten med att berätta att du tycker att en del av mitt svar är retorisk? Jag uppfattar just den delen av ditt svar som bara tom retorik, som inte på något sätt gagnade diskussionen.
IngOehman skrev:Precis!
De som anser att ett fåtal mätningar alltid säger allt om hur en apparat låter, bedrar sig själva. Tycker därför det är konstigt att så många HiFi-tidskrifter standardmässigt gör bara en enda mätning (t ex en effektkub) och således får läsarna att tro att den enda mätningen beskriver apparaten.
De sortens agerade får ofta till följd att klarhörande människor förlorar förtroendet för mätningar, men egentligen finns det bara fog för att förlora förtroendet för vissa dåliga val av "representativa mätningar". Mätningar är rätt meningslösa om det inte rimligt väl täcker in alla potantiella felkällor.
Apparaters färgningar beror ju på deras svagheter och inte deras styrkor (sett ur återgivningsperspektivet) - Att visa någon enstaka egenskap som kan råka vara en svaghet för en apparat men en styrka på en annan (alltså bara en parameter) är därför rätt ointressant. Det är bättre att mäta massor av saker så man kan sortera fram just de egenskaper som bidrar till/visar apparatens karaktär.
Vh, iö
StefanL skrev:LeifB skrev:Det är helt omöjligt att mäta ALLT som ett öra hör skillnad på.
Nej det går helt enkelt.
Mvh
Som vaddå? Jag vill ha det tvärtom, det är omöjligt för örat att höra skillnad på allt som går att mäta.
LeifB skrev:StefanL skrev:LeifB skrev:Det är helt omöjligt att mäta ALLT som ett öra hör skillnad på.
Nej det går helt enkelt.
Mvh
Som vaddå? Jag vill ha det tvärtom, det är omöjligt för örat att höra skillnad på allt som går att mäta.
Du har också rätt. Säger inte emot.
Men också finns med.
Allt som man upplever med öronen går inte mäta.
Tror du att det går mäta fram ett ljud du vill ha?
Litar du fullt ut på mätningar när du köper något?
StefanL skrev:LeifB skrev:StefanL skrev:LeifB skrev:Det är helt omöjligt att mäta ALLT som ett öra hör skillnad på.
Nej det går helt enkelt.
Mvh
Men också finns med.
Jag tror att om du tillför en ändring och kan höra den, så kan du även mäta skillnaden.
Det går säkert att mäta fram ett ljud jag gillar, fast hur det låter när grejorna står i mitt rum (med dess påverkan) är en annan sak. Fast lyfter man bort rummet, så går det nog bra.
Jag tittar på väldigt få mätningar när jag köper HiFi, på sin höjd effektkuberna på slutsteg, så de inte kroknar. Fast jag litar på de mätningarna, tillverkaren tjänar nog inget på att ljuga.
Fast jag frågade faktiskt ärligt, när jag skrev 'Som vaddå?'
LeifB skrev:StefanL skrev:LeifB skrev:StefanL skrev:LeifB skrev:Det är helt omöjligt att mäta ALLT som ett öra hör skillnad på.
Nej det går helt enkelt.
Mvh
Men också finns med.
Jag tror att om du tillför en ändring och kan höra den, så kan du även mäta skillnaden.
Det går säkert att mäta fram ett ljud jag gillar, fast hur det låter när grejorna står i mitt rum (med dess påverkan) är en annan sak. Fast lyfter man bort rummet, så går det nog bra.
Jag tittar på väldigt få mätningar när jag köper HiFi, på sin höjd effektkuberna på slutsteg, så de inte kroknar. Fast jag litar på de mätningarna, tillverkaren tjänar nog inget på att ljuga.
Fast jag frågade faktiskt ärligt, när jag skrev 'Som vaddå?'
Går de mäta ett 3D ljud?
Historisk data for post id 375237
Ändrad: 2012-07-23 20:04:44 med rubrik:
Även om hjärnan är orhört kompetent att avgöra musikalisk färgning/kvalitet, så tror jag nog att det mesta kan man mäta, om man letar.
Svårigheten är att hitta det man ska mäta, för att få någon relevas i mätningarna.Historisk data for post id 375440
Ändrad: 2012-07-23 20:05:09 med rubrik:
IngOehman wrote:
Precis!
De som anser att ett fåtal mätningar alltid säger allt om hur en apparat låter, bedrar sig själva. Tycker därför det är konstigt att så många HiFi-tidskrifter standardmässigt gör bara en enda mätning (t ex en effektkub) och således får läsarna att tro att den enda mätningen beskriver apparaten.
De sortens agerade får ofta till följd att klarhörande människor förlorar förtroendet för mätningar, men egentligen finns det bara fog för att förlora förtroendet för vissa dåliga val av "representativa mätningar". Mätningar är rätt meningslösa om det inte rimligt väl täcker in alla potantiella felkällor.
Apparaters färgningar beror ju på deras svagheter och inte deras styrkor (sett ur återgivningsperspektivet) - Att visa någon enstaka egenskap som kan råka vara en svaghet för en apparat men en styrka på en annan (alltså bara en parameter) är därför rätt ointressant. Det är bättre att mäta massor av saker så man kan sortera fram just de egenskaper som bidrar till/visar apparatens karaktär.
Vh, iö
Mycket bra och lärorikt inlägg.Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster