Kan en dålig inspelning låta bättre på en dålig anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-23 17:48

Jag tror inte att pitchare och tunare vill komma fram. Det är en livsstil att tuna o pitcha. Ingen idé att försöka vara saklig i diskussioner med sådana. Jag tror det är lättare att omvända ett Jehovas Vittne, det har jag åtminstone varit med om.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-23 17:58

Conan skrev:Kan man inte betrakta "audiophilia neurosa" som en fobi, där lyssnaren tillskriver tillkortakommanden i inspelning/återgivning alltför stor proportion i förhållande till nöjet att lyssna på musiken?

Ja, så kan man nog uttrycka det.

Och det får mig att tänka; det kanske inte borde hela audiophilia neurosa,
utan hifidelia neurosa?

En audiophil är ju någon som "älskar att lyssna".

Men objekt för neurosen är ju "den höga fidelitetens ifrågasättbarhet".

- - -

Oavsett vilket - jag gillar din formulering. Det är ju just perspektivet som
den som drabbats har tappat.

- - -

Och det tappade perspektivet får personen att förlora förmågan att ta till
sig musiken på naturligt vis - ge sig hän, njuta. Utan eller med fria åthävor,
inte sådana som man lärt sig man skall syssna med.

Han eller hon börjar istället lyssna medvetet för att försöka "mäta åter-
givningens kvalitet". De stampar takten för att testa hur det går, och de
sjunger med för att känna efter hur lätt det är...

Och de ändrar och byter och jagar en sanning som de springs så snabbt
efter för att komma fram till, att de inte ens reflekterar över att den är
bakom dem och inte framför... :?

Vart tog musiken vägen?

Den rann mellan deras fingrar - reducerad till bara ett mätinstrument för
att kunna testa deras anläggningar...

Conan skrev:En person som ska botas från t.ex. hiss-fobi behövs en lagom mängd kunskap om hissar (i princip: dom är säkra - olyckor är ofantligt sällsynta) och en större mängd kunskap om själva mekanismerna bakom fobin. Det effektivaste är sen att personen exponeras för själva hissåkandet i lagoma doser under kontrollerade förhållanden så att medvetandet "lär om sig" till att hissåkande inte är så farligt.

Men bara teknisk kunskap om hissar räcker inte för att bli kvitt fobin. När ångesten sätter in i hissen så kopplar inte det rationella tänkandet på, utan hjärnan reagerar efter gamla mönster och tidigare reaktioner på hissar; ungefär: jag blir rädd, alltså måste det vara farligt, jag bör nog vara ännu räddare osv osv... Ett initialt obehag inför en fullsatt hiss eller en flygplansstart kan många känna, men för den med fobi så skenar rädslan till panik.

Jag är inte säker, men jag tror att fobier och neuroser är olika saker (och
psykos en tredje avdelning). Om jag inte alldeles missminner mig så sort-
erar bara social fobi under neuroserna. Men neuroser i övrigt är om jag har
förstått det rätt inte rädslo-baserade, som fobierna.

Jag tror inte audiophilia (hifidelia) neurosa är ett rädslobaserat tillstånd,
utan att det snarare bygger på att den drabbade lider av en sorts tvångs-
tänkande/kännande/agerande

Conan skrev:Hur då angripa AN? Kunskap & insikt är viktigt men då inte om inspelningarna och den tekniska apparaturen i sig (den insikten finns det förmodligen tillräckligt av med råge redan :wink: ), utan mer kunskap om att reaktionerna bottnar i det egna medvetandet.

Ja, det är en bra start.

Conan skrev:Sitter man bara och lyssnar efter fel i musiken/återgivningen så kanske man bör ta en paus från "aktiv lyssning" ett bra tag. Alternativt kanske man bör ta klivet ut ur det egna lyssnings-krypinnet och skaffa sig lite IRL-personer som "bollplank" för sina upplevelser. "Kunskap" man verkligen inte behöver är att sitta hemma och läsa reportage om kabel-tester i HiFi & Mystik (jag har faktiskt börjat prenumerera igen :oops: ) eller på faktiskt.se om hur många par basmoduler man minst bör skaffa sig... :wink:

Jag har själv haft slängar av AN genom åren, när nästan alla plattor kändes dåliga och jag mest satt och analyserade hur det lät istället för att njuta av musiken. Vet inte vad som specifikt botat "åkomman" men kanske en kombination av "ålderns insikt", en förståelse för hur psyket kan spela oss spratt och en genuin kärlek till både musiken och alla roliga hifi-apparater. Man kan bara konstatera att det låter dålig ibland, men sen välja att skita i det om bara musiken är bra. :)

Jag tror en bra vaccination är att:

1. Skaffa sig en grundläggande insikt i vad som konstituerar en veten-
skaplig världsbild. Förstår man det, förstår på riktigt, så kommer man att
anamma den, liksom på köpet. Den går inte att förstå utan att anammas! :)

2. Ha en anläggning som man inte experimenterar med, eller gör det med
måtta. Och sen en eller flera andra där allt är go! En på så vis skapad fast
punkt i tillvaron gör att minnena för mindre tendens att bli förvridna med
tiden. Man MÄRKER när man går i cirklar*, och hindras att modifiera min-
nena för att skapa en illusion av att man rört sig i en rät linje.

3. Gå tillbaka i tiden mentalt - till då man några år gammal upptäckte
musiken och den magi som finns i den. Gör man det inser man nog att det
inte handlade om en sisifosjakt på en "maximerad pitch".

Vh, iö

- - - - -

*Fast skall man vara noga märker även den AN-drabbade av cirklarna, men
utan att se eller förstå att de är just cirklar. Den enda den AN-drabbade
märker är att han eller hon, varje gång något modifierats och himmelriket
äntligen har anländt..., snart därefter behöver omvärdera anäggningen och
kontatera att det fortfarande inte är bra...

Jag som varit bekant med några illa drabbade, under många år, ser förstås
cirklarna väldigt tydligt när det ibland är ett eller några år mellan gångerna
som man träffas, och ibland så har deras återgivning degraderat kolossalt
sedan sist - men de har bara upplevt de små förbättringar med avseende
just det som de nojjat in på, just då.

Det är lätt så att man går vilse när man letar efter "värden" för då blir man
döv för det man förlorar. Man lyssnar bara efter det man vunnit. Det är lätt
att höra det som tillkommer, men ännu lättare att missa det som försvunnit...

Och efter 48 varv kan det bli så att nästan inga kvaliteter finns kvar. :(
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-23 18:14

IngOehman skrev:...Och efter 48 varv kan det bli så att nästan inga kvaliteter finns kvar. :(

Fast om tuningen består av att flytta sina högtalare några millimeter inför varje lyssning så är chansen rätt stor att tunaren är tillbaka på ruta ett flera gånger under de där 48 varven och då är skadan begränsad (under förutsättning att några av de där tänkta rutorna är hyfsat optimala).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-23 20:10

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Och efter 48 varv kan det bli så att nästan inga kvaliteter finns kvar. :(

Fast om tuningen består av att flytta sina högtalare några millimeter inför varje lyssning så är chansen rätt stor att tunaren är tillbaka på ruta ett flera gånger under de där 48 varven och då är skadan begränsad (under förutsättning att några av de där tänkta rutorna är hyfsat optimala).

Optimera placeringen gör man bara en gång, vid installationen.
Odogmatisk sekt- granskare

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-23 20:53

hifikg skrev:Jag tror inte att pitchare och tunare vill komma fram. Det är en livsstil att tuna o pitcha. Ingen idé att försöka vara saklig i diskussioner med sådana.

Tuning betyder justering och det gör man för att optimera någonting, blir det sen inte bättre så är det ju ingen tuning, eller så var det redan tunat på rätt sätt.

Apropå diskutera sak.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-23 22:06

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:Jag tror inte att pitchare och tunare vill komma fram. Det är en livsstil att tuna o pitcha. Ingen idé att försöka vara saklig i diskussioner med sådana.

Tuning betyder justering och det gör man för att optimera någonting, blir det sen inte bättre så är det ju ingen tuning, eller så var det redan tunat på rätt sätt.

Apropå diskutera sak.

Du kan ge dig den på att det som blev lite bättre igår när det tunades kan göras ännu lite bättre ikväll när det ska tunas. Det kanske bara innebär att de tre mm till vänster, som gårdagens tuning innebar, ikväll innebär 3 mm till höger...

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-23 22:13

Det är vad man gör det till, det är ingenting begreppet i sig skall beskyllas för.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-23 22:14

Richard skrev:Optimera placeringen gör man bara en gång, vid installationen.

Tsss, inte en chans. När jag läser i trådarna här och på en del andra forum så tunas det mest hela tiden. Påstår du att dina prylar står likadant idag som de gjorde när du köpte dem (eller flyttade dit du bor nu).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-24 08:13

Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.

Jag ser inget fel i vare sig det ena eller det andra. Ivor-Isobarik tillhör den förra typen, jag själv den andra. Gemensamt är att vi gillar, och lyssnar på, musik.

/ B

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-07-24 08:25

Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.

Jag ser inget fel i vare sig det ena eller det andra. Ivor-Isobarik tillhör den förra typen, jag själv den andra. Gemensamt är att vi gillar, och lyssnar på, musik.

/ B

+1 på det. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-24 09:34

Man bör icket prova nya saker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-24 09:43

mx skrev:Man bör icket prova nya saker.

Laga aldrig det som fungerar.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-24 09:44

Bill50x skrev:
mx skrev:Man bör icket prova nya saker.

Laga aldrig det som fungerar.

/ B

If it ain't broken, don't fix it! And if it is broken, don't fix it anyway. :?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-24 10:30

Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.

/ B

Absolut inte fel att pyssla med sin hobby. Det som blir så tröttsamt är det eviga tjattret om att alla andra sätt är fel och förstår man inte det så har man för dåliga grejor, eller lyssnar på fel sätt. Den överdrivna tron på tunedem metoden (att förflyttningar på millimetrar hörs vida omkring t ex) ger den också ett löjes skimmer. Ingen har hittills antagit utmaningen att höra skillnad om deras högtalare flyttas några millimeter, centimeter (eller ens decimetrar om de lyssnar i grannrummet), jag tror ingen kommer att göra det heller.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-24 11:56

hifikg skrev:

/ B

Absolut inte fel att pyssla med sin hobby. Det som blir så tröttsamt är det eviga tjattret om att alla andra sätt är fel och förstår man inte det så har man för dåliga grejor, eller lyssnar på fel sätt. Den överdrivna tron på tunedem metoden (att förflyttningar på millimetrar hörs vida omkring t ex) ger den också ett löjes skimmer. Ingen har hittills antagit utmaningen att höra skillnad om deras högtalare flyttas några millimeter, centimeter (eller ens decimetrar om de lyssnar i grannrummet), jag tror ingen kommer att göra det heller.

Det som dessa personer tjatar om är ju vad dom tycker/vet fungerar för dom. Du tror inte att alla dina anti-tror inlägg utan att testa något själv kan upplevas som tja lite väl frekventa också?
Personligen tycker jag att det är trevligare att folk berättar vad de tycker fungerar än inlägg om att man inte tror det fungerar.
Det finns ju ett val att inte läsa trådar man inte gillar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-24 12:14

Harryup skrev:
hifikg skrev:

/ B

Det som dessa personer tjatar om är ju vad dom tycker/vet fungerar för dom. Du tror inte att alla dina anti-tror inlägg utan att testa något själv kan upplevas som tja lite väl frekventa också?
Personligen tycker jag att det är trevligare att folk berättar vad de tycker fungerar än inlägg om att man inte tror det fungerar.
Det finns ju ett val att inte läsa trådar man inte gillar.

mvh/Harryup

Förvisso. Men jag tror inte jag sagt att någon annan har dålig utrustning, är dåliga lyssnare eller ens gör fel bara för att de inte tror eller gör som jag... Jag skulle bli grymt imponerad om någon verkligen kunde visa att de hör skillnad på en del av de saker som vi diskuterar i trådarna ibland. Kablar, nätfilter, millimeterförflyttningar, olika hyllor, hifi-katter, ja kanske t o m mellan spikes o mjukfötter, även om jag TROR att jag kan höra skillnad på det sistnämnda om allt annat är lika. Det vore intressant att någon gång träffa någon enda en som verkligen kan skilja på EKK och vilken annan, hel, kabel som helst, eller någon som får frossbrytningar om jag rubbar deras högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-24 12:44

FBK skrev:

/ B

+1 härifrån också, med reservation för att jag ju inte vet om ni verkligen
gillar musik, men jag tror förstås på Bill när han säger att han gör det. Det
han gissar om Ivor-isobarik noterar jag bara.

Men, jag har något att säga även om det - nämligen att jag ju tycker det
är helt okej att gilla att fippla med sin anläggning UTAN att ha ett stort
musikintresse också.

Tycker faktiskt att det är helt okej vad som helst som någon finner glädje
i. Men när jag i inläggen, framförallt de från Richard, så ser att han tycks
gilla musik på riktigt någonstans långt borta, men har kommit bort ifrån det
på grund av ett egentligen oönskat apparat-obsessande, och lider av det.

DET tycker jag är trist att se. :(

Audiophilia Neurosa är ju ett problem för att det ÄR det, det vill säga när
det drabbar någon. Den som bara pysslar med apparater för att det är det
de tycker är kul, är något helt annat. De är inte drabbade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-24 13:23

IngOehman skrev:
FBK skrev:

+1 härifrån också, med reservation för att jag ju inte vet om ni verkligen
gillar musik, men jag tror förstås på Bill när han säger att han gör det. Det han gissar om Ivor-isobarik noterar jag bara.

Men, jag har något att säga även om det - nämligen att jag ju tycker det är helt okej att gilla att fippla med sin anläggning UTAN att ha ett stort musikintresse också.

Tycker faktiskt att det är helt okej vad som helst som någon finner glädje i.

Det är bra att du tror på mig när jag säger att jag gillar musik. Ska faktiskt jobba som volontär på Stockholm Music & Arts i år, det ska bli kul!

Ivor-Isobarik är en sann musikälskare, det vet alla som läser hans inlägg här och på Selleri (under annat nick). Att han dessutom orkar hålla på och meka med all hårdvara är värt all beundran.

Visst har du rätt IÖ, man behöver inte vara musikintresserad för att hålla på med hifi. Ett tekniskt intresse, att få till en så bra ljudåtergivning som möjligt, är precis lika positivt. Precis som alla andra intressen. Vad som möjligen stör är de som hävdar ett musikintresse men mest är intresserade av tekniken. Varför inte stå för det man gillar? Man måste faktiskt inte vara intresserad av musik. Jag har många vänner/bekanta som faktiskt inte bryr sig, vare sig om musik- eller ljudkvalité. Bara det går att dansa till eller kan vara som bakgrund så är allt OK. Den synen måste man också respektera, även om jag själv har svårt att förstå den. Har en gammal bekant som redan på 70-talet öppnade en konversation med det täcka könet med "...och vad gillar du Genesis?". Ett "huh" från damen i fråga gjorde att han snabbt vände sig till någon annan :-)

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-24 14:55

+1 på Bill50x.

Tunedem el.dyl. är inte ett dugg mer kopplat till AN än vad SD-fotsmani eller basknarkande är.

AN har vi allihopa, eftersom det är kopplat till själva drivkraften till alla dessa olika HiFi-beteenden, inriktningar och/eller varianter på den hobby som HiFi utgör.

AN är inget annat än en katalysator som ser till att förena teknikhobbyn HiFi och det andra stora intresset, d.v.s. musikintresset.

Att antyda att vissa Hifi-inriktningar skulle vara mer eller mindre musikintresserade än andra är inget annat än smygelitistisk bullshit m.a.o.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-25 01:13

Jag ser alla som ens bryr sig i att dela upp inspelningar i olika bra rent tekniskt som olika grader av AN.
Om man bara gillar musik och inget annat så skulle man enbart bry sig om framträdandet.
Alla som skriver i hifitrådar har en släng av AN.
Är vad jag tycker och jag bryr mig inte alls i vad andra har för intressen så länge deras intressen inte hindrar mig ifrån att ha mina egna intressen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-25 01:17

Harryup skrev:Jag ser alla som ens bryr sig i att dela upp inspelningar i olika bra rent tekniskt som olika grader av AN.
Om man bara gillar musik och inget annat så skulle man enbart bry sig om framträdandet.
Är vad jag tycker och jag bryr mig inte alls i vad andra har för intressen så länge deras intressen inte hindrar mig ifrån att ha mina egna intressen.

mvh/Harryup

Där har du nog en poäng. Om man "bara" gillade musik så hängde man kanske i något musikforum istället.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-25 03:01

Inget kunde vara mera fel.

AN bör inte viftast bort som en lustig egenhet hos alla audiofiler, utan är att
ta på allvar, och de som är drabbade lider av det, i varje fall periodvis. Inte
alla drabbade vill tala om det kanske, men den som inte är insatt alls bör inte
vifta bort det som vore det en halvsynonym till teknikintresse.

EN är ett tillstånd som de som är drabbade av det lider av.

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-25 08:39

Vad som möjligen stör är de som hävdar ett musikintresse men mest är intresserade av tekniken. Varför inte stå för det man gillar?

är det finare att ha intresse för musik och fulare att ha intresse för apparater och teknik?

Man måste faktiskt inte vara intresserad av musik.

kan man mäta musikintresset på något sätt? jag brukar mäta skivsamlingens storlek + hur mycket tid som spederas på musiklyssing + hur lyssningsrummet är utfört, och detta delas med apparaternas värde/kostnad. ett resultat under 50 tyder på litet musikintresse

Jag har många vänner/bekanta som faktiskt inte bryr sig, vare sig om musik- eller ljudkvalité. Bara det går att dansa till eller kan vara som bakgrund så är allt OK.

när man dansar är väl ljudnivån och tempo viktig, så visst måste kvaliten upp i en viss nivå för att trigga igång benen och höfterna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-25 09:24

celef skrev:
Vad som möjligen stör är de som hävdar ett musikintresse men mest är intresserade av tekniken. Varför inte stå för det man gillar?

är det finare att ha intresse för musik och fulare att ha intresse för apparater och teknik?
Man måste faktiskt inte vara intresserad av musik.

kan man mäta musikintresset på något sätt? jag brukar mäta skivsamlingens storlek + hur mycket tid som spederas på musiklyssing + hur lyssningsrummet är utfört, och detta delas med apparaternas värde/kostnad. ett resultat under 50 tyder på litet musikintresse
Jag har många vänner/bekanta som faktiskt inte bryr sig, vare sig om musik- eller ljudkvalité. Bara det går att dansa till eller kan vara som bakgrund så är allt OK.

när man dansar är väl ljudnivån och tempo viktig, så visst måste kvaliten upp i en viss nivå för att trigga igång benen och höfterna?

Nix, det är inte fulare att ha ett musiktekniskt intresse, men det verkar som att vissa tror så.

Ljudnivå och tempo kommer väl automatiskt när man lyssnar live? De flesta som går ut och dansar (pratar typ till dansbandsmusik) gör väl det till live-framförande?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-25 10:10

Harryup skrev:Jag ser alla som ens bryr sig i att dela upp inspelningar i olika bra rent tekniskt som olika grader av AN.

mvh/Harryup

+ 1 .

De som ständigt talar teknik och inte musik har AN, dvs alla här på forumet.
Ingen undantagen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-25 10:30

IngOehman skrev:Inget kunde vara mera fel.

Vh, iö

Nåja, nog låter det som ett par "sjukdomar" som man inte lider så hemskt av och som det tåls att raljeras lite med. Lite värre saker finns det allt därute. Varför samlas vi på hifi-mässor istället för i konserthus? Varför blir vi medlemmar i ljudtekniska sällskap och prenumererar på tidningar om hifi? (jo jag vet att det finns ett M i LTS också, precis som i Hifi & Musik). Om jag inte vore lite drabbad så skulle jag ju sitta lugnt och sniffa på mina OA-52:or även de sista 25 åren av livet, men min släng av AN gör mig nyfiken på både andra gamla prylar och nya prylar. Så tänker jag t ex fara till Sollentuna i helgen för att spana in nya prylar. Prylar som förvisso ska förmedla musik, men likväl prylar. Och prylar som jag verkligen inte "behöver", om jag sedan "vill ha" dem är en helt annan sak.

Antagligen drabbas några individer av extra kraftig AN och köper på sig mer prylar än de har råd med, satsar mer tid än de borde, blir osociala osv precis som i alla former av missbruk, men det lär gälla ett fåtal. Jag har mina aningar om ett par här på forumet. Kanske läge att bilda ett Anonymous Audiophilius Neurosos sällskap för dem, med 12 punktsprogram och allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-25 11:10

Hej , jag heter Harry jag har AN.

Att köpa hobbyselekterade diskanter till fantasibelopp är AN. Att rida på andras begär genom att tillhandahålla dom för mer än självkostnad + säg 200 kr /tim är att utnyttja andras AN. Finns ingen fri ifrån AN på detta forum. Dessutom lär ju definitionen på AN vara högst personlig och gärna definierad så att den omfattar många andra men inte en själv. Bytes och uppgraderingsmani anser nog många är AN. Att dom själva är nyfikna på nya grejor beror däremot på att dom vill ha ett bättre ljud. Mastringsmanier är ett tecken på AN. Om man gillar artisten och den ger ut ett konstnärligt verk som man inte gillar så kräver man modifiering av verket eller bojkott av verket. Hur kan artisten bara våga ge ut ett verk som inte ger ens egen noga utvalda anläggning full rättvisa? Ok, att alla ungdommar njuter av Satan i gatan ändå men det beror väl på att dom inte fattar att det är dåligt. Eller är det kanske tvärtom, alla som hävdar att den är dålig har AN eftersom dom inte kan lyssna förbi tekniken?
Jag ser mera ohemula prissättningar som utnyttjande av andra än att själva tillståndet är särskilt allvarligt.
Mina egna åsikter.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-25 11:17

Richard skrev:De som ständigt talar teknik och inte musik har AN, dvs alla här på forumet.
Ingen undantagen.

Det går att ha ett ljudtekniskt intresse utan att vare neurotisk. Dessutom behöver det ljudtekniskt intresset inte tillämpas i samband med musiklyssnandet, utan det kan vara två skilda intressen även om de tangerar varandra en hel del.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-25 14:52

IngOehman skrev:Inget kunde vara mera fel.

hifikg och Harryup har helt rätt, alla här har det och AN existerar inte för personer som enbart är teknikintresserade eller enbart musikintresserade. AN är kittet mellan (ljud)tekniken och musiklyssnandet, det uppstår i mötet mellan dessa sfärer (där de tangerar varnadra som Nattlorden uttryckte det).

Dessa tillsammans (ljudteknik + AN + Musik) utgör i princip HiFi som hobby, och precis som alla andra så kan även denna hobby gå för långt och få en att må dåligt om man inte har lite hälsosam distans till det hela och har koll på vad man sysslar med.

Det är alltså inte graden av AN som varierar och är bra/dålig i sig, det är när man låter det bli en mani som det blir sjukligt och jobbigt. Precis som att bygga modellbåtar eller samla på dockor eller vad som helst.

Så ser jag på det iaf, nu när jag tänker efter.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-25 17:27

Sjukdomsinsikt är första steget... Undet tio år betecknade jag mig som nykter audiofil o sen trillade jag dit igen, men inte värre än att jag kan sluta när jag vill (moooahahahaaa). Även under min "nyktra" period fick jag lite ryck i hifi-tarmen, som när det skulle inhandlas hörlurar till iPoden t ex.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi