Moderator: Redaktörer
Conan skrev:Kan man inte betrakta "audiophilia neurosa" som en fobi, där lyssnaren tillskriver tillkortakommanden i inspelning/återgivning alltför stor proportion i förhållande till nöjet att lyssna på musiken?
Conan skrev:En person som ska botas från t.ex. hiss-fobi behövs en lagom mängd kunskap om hissar (i princip: dom är säkra - olyckor är ofantligt sällsynta) och en större mängd kunskap om själva mekanismerna bakom fobin. Det effektivaste är sen att personen exponeras för själva hissåkandet i lagoma doser under kontrollerade förhållanden så att medvetandet "lär om sig" till att hissåkande inte är så farligt.
Men bara teknisk kunskap om hissar räcker inte för att bli kvitt fobin. När ångesten sätter in i hissen så kopplar inte det rationella tänkandet på, utan hjärnan reagerar efter gamla mönster och tidigare reaktioner på hissar; ungefär: jag blir rädd, alltså måste det vara farligt, jag bör nog vara ännu räddare osv osv... Ett initialt obehag inför en fullsatt hiss eller en flygplansstart kan många känna, men för den med fobi så skenar rädslan till panik.
Conan skrev:Hur då angripa AN? Kunskap & insikt är viktigt men då inte om inspelningarna och den tekniska apparaturen i sig (den insikten finns det förmodligen tillräckligt av med råge redan), utan mer kunskap om att reaktionerna bottnar i det egna medvetandet.
Conan skrev:Sitter man bara och lyssnar efter fel i musiken/återgivningen så kanske man bör ta en paus från "aktiv lyssning" ett bra tag. Alternativt kanske man bör ta klivet ut ur det egna lyssnings-krypinnet och skaffa sig lite IRL-personer som "bollplank" för sina upplevelser. "Kunskap" man verkligen inte behöver är att sitta hemma och läsa reportage om kabel-tester i HiFi & Mystik (jag har faktiskt börjat prenumerera igen) eller på faktiskt.se om hur många par basmoduler man minst bör skaffa sig...
Jag har själv haft slängar av AN genom åren, när nästan alla plattor kändes dåliga och jag mest satt och analyserade hur det lät istället för att njuta av musiken. Vet inte vad som specifikt botat "åkomman" men kanske en kombination av "ålderns insikt", en förståelse för hur psyket kan spela oss spratt och en genuin kärlek till både musiken och alla roliga hifi-apparater. Man kan bara konstatera att det låter dålig ibland, men sen välja att skita i det om bara musiken är bra.
IngOehman skrev:...Och efter 48 varv kan det bli så att nästan inga kvaliteter finns kvar.
hifikg skrev:IngOehman skrev:...Och efter 48 varv kan det bli så att nästan inga kvaliteter finns kvar.
Fast om tuningen består av att flytta sina högtalare några millimeter inför varje lyssning så är chansen rätt stor att tunaren är tillbaka på ruta ett flera gånger under de där 48 varven och då är skadan begränsad (under förutsättning att några av de där tänkta rutorna är hyfsat optimala).
hifikg skrev:Jag tror inte att pitchare och tunare vill komma fram. Det är en livsstil att tuna o pitcha. Ingen idé att försöka vara saklig i diskussioner med sådana.
Goldfinger skrev:hifikg skrev:Jag tror inte att pitchare och tunare vill komma fram. Det är en livsstil att tuna o pitcha. Ingen idé att försöka vara saklig i diskussioner med sådana.
Tuning betyder justering och det gör man för att optimera någonting, blir det sen inte bättre så är det ju ingen tuning, eller så var det redan tunat på rätt sätt.
Apropå diskutera sak.
Richard skrev:Optimera placeringen gör man bara en gång, vid installationen.
Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.
Jag ser inget fel i vare sig det ena eller det andra. Ivor-Isobarik tillhör den förra typen, jag själv den andra. Gemensamt är att vi gillar, och lyssnar på, musik.
/ B
Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.
Jag ser inget fel i vare sig det ena eller det andra. Ivor-Isobarik tillhör den förra typen, jag själv den andra. Gemensamt är att vi gillar, och lyssnar på, musik.
/ B
hifikg skrev:Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.
/ B
Absolut inte fel att pyssla med sin hobby. Det som blir så tröttsamt är det eviga tjattret om att alla andra sätt är fel och förstår man inte det så har man för dåliga grejor, eller lyssnar på fel sätt. Den överdrivna tron på tunedem metoden (att förflyttningar på millimetrar hörs vida omkring t ex) ger den också ett löjes skimmer. Ingen har hittills antagit utmaningen att höra skillnad om deras högtalare flyttas några millimeter, centimeter (eller ens decimetrar om de lyssnar i grannrummet), jag tror ingen kommer att göra det heller.
Harryup skrev:hifikg skrev:Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.
/ B
Absolut inte fel att pyssla med sin hobby. Det som blir så tröttsamt är det eviga tjattret om att alla andra sätt är fel och förstår man inte det så har man för dåliga grejor, eller lyssnar på fel sätt. Den överdrivna tron på tunedem metoden (att förflyttningar på millimetrar hörs vida omkring t ex) ger den också ett löjes skimmer. Ingen har hittills antagit utmaningen att höra skillnad om deras högtalare flyttas några millimeter, centimeter (eller ens decimetrar om de lyssnar i grannrummet), jag tror ingen kommer att göra det heller.
Det som dessa personer tjatar om är ju vad dom tycker/vet fungerar för dom. Du tror inte att alla dina anti-tror inlägg utan att testa något själv kan upplevas som tja lite väl frekventa också?
Personligen tycker jag att det är trevligare att folk berättar vad de tycker fungerar än inlägg om att man inte tror det fungerar.
Det finns ju ett val att inte läsa trådar man inte gillar.
mvh/Harryup
FBK skrev:Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.
/ B
+1 på det.
IngOehman skrev:FBK skrev:Bill50x skrev:Det finns de som finner ett nöje i att prova nya saker, nya kombinationer - och att dra tuningen till sin extrem. Vi andra kanske köper våra grejor och flyttar runt tills det låter som vi önskar - och sedan ägnar vi vår energi åt annat.
+1 på det.
+1 härifrån också, med reservation för att jag ju inte vet om ni verkligen
gillar musik, men jag tror förstås på Bill när han säger att han gör det. Det han gissar om Ivor-isobarik noterar jag bara.
Men, jag har något att säga även om det - nämligen att jag ju tycker det är helt okej att gilla att fippla med sin anläggning UTAN att ha ett stort musikintresse också.
Tycker faktiskt att det är helt okej vad som helst som någon finner glädje i.
Harryup skrev:Jag ser alla som ens bryr sig i att dela upp inspelningar i olika bra rent tekniskt som olika grader av AN.
Om man bara gillar musik och inget annat så skulle man enbart bry sig om framträdandet.
Alla som skriver i hifitrådar har en släng av AN.
Är vad jag tycker och jag bryr mig inte alls i vad andra har för intressen så länge deras intressen inte hindrar mig ifrån att ha mina egna intressen.
mvh/Harryup
Vad som möjligen stör är de som hävdar ett musikintresse men mest är intresserade av tekniken. Varför inte stå för det man gillar?
Man måste faktiskt inte vara intresserad av musik.
Jag har många vänner/bekanta som faktiskt inte bryr sig, vare sig om musik- eller ljudkvalité. Bara det går att dansa till eller kan vara som bakgrund så är allt OK.
celef skrev:Vad som möjligen stör är de som hävdar ett musikintresse men mest är intresserade av tekniken. Varför inte stå för det man gillar?
är det finare att ha intresse för musik och fulare att ha intresse för apparater och teknik?Man måste faktiskt inte vara intresserad av musik.
kan man mäta musikintresset på något sätt? jag brukar mäta skivsamlingens storlek + hur mycket tid som spederas på musiklyssing + hur lyssningsrummet är utfört, och detta delas med apparaternas värde/kostnad. ett resultat under 50 tyder på litet musikintresseJag har många vänner/bekanta som faktiskt inte bryr sig, vare sig om musik- eller ljudkvalité. Bara det går att dansa till eller kan vara som bakgrund så är allt OK.
när man dansar är väl ljudnivån och tempo viktig, så visst måste kvaliten upp i en viss nivå för att trigga igång benen och höfterna?
Harryup skrev:Jag ser alla som ens bryr sig i att dela upp inspelningar i olika bra rent tekniskt som olika grader av AN.
Om man bara gillar musik och inget annat så skulle man enbart bry sig om framträdandet.
Alla som skriver i hifitrådar har en släng av AN.
Är vad jag tycker och jag bryr mig inte alls i vad andra har för intressen så länge deras intressen inte hindrar mig ifrån att ha mina egna intressen.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Inget kunde vara mera fel.
AN bör inte viftast bort som en lustig egenhet hos alla audiofiler, utan är att
ta på allvar, och de som är drabbade lider av det, i varje fall periodvis. Inte
alla drabbade vill tala om det kanske, men den som inte är insatt alls bör inte
vifta bort det som vore det en halvsynonym till teknikintresse.
EN är ett tillstånd som de som är drabbade av det lider av.
Vh, iö
Richard skrev:De som ständigt talar teknik och inte musik har AN, dvs alla här på forumet.
Ingen undantagen.
IngOehman skrev:Inget kunde vara mera fel.
AN bör inte viftast bort som en lustig egenhet hos alla audiofiler, utan är att
ta på allvar, och de som är drabbade lider av det, i varje fall periodvis. Inte
alla drabbade vill tala om det kanske, men den som inte är insatt alls bör inte
vifta bort det som vore det en halvsynonym till teknikintresse.
EN är ett tillstånd som de som är drabbade av det lider av.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster