XTF har flyttat hit ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-12 17:38

Alltså en 700W i bryggat läge innan det klipper.. Dynamiskt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-12 20:03

Hur jobbigt är det att göra dert större :?:

Kan man använda samma scheman men bara "biffa" upp delarna lite :?:

Jag vill ha mer..... :twisted:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-12 21:33

Det går absolut att designa upp det för högre uteffekt men frågan är varför du vill ha typ 1000W i 8ohm??? Målet med tråden är i alla fall inte att göra ett sådant monster, jag nöjer mig med 200W/8ohm. Vill någon ha mer så är det bara att ösa på :D
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-12 22:00

well i like it Texas size and thats BIG :lol:

Vill bara vara säker på att inte få för lite av det goda.

Det som ligger på pappret nu skulle va bra till toppsystemet, bryggade då naturligtvis.... 8)
Till basarna vill man ju ha lite mer...... :D
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-12 22:57

Vet inte vad du har för högtalare eller hur stort rum du har men jag skulle inte vilja vara i närheten när du skickar in 150V i en diskant. 8O

Jag har alltid varit emot dödsstraff, även på tweeters :lol:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-13 01:17

Det måste ju vara framtidssäkert och som det ser ut nu så lär jag sitta med ett par ino i64z inom 10 år....och ett par ino i16z inom 1 dom tillsammans med 4st basmoduler (har redan idag) från samma tillverkare tål enhel del... 8)

Ska man göra det kan man lika gärna gära det ordentligt 8) :P :twisted:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-19 14:52

Vi får ju inte glömma bort detta projekt! :)

Jag behöver kanske inte göra om schemat för att flytta över strömgeneratorerna till effektdelen eller?

Pabo, får jag föreslå att använder så mycket ytmonterat som möjligt (förutom vissa komponenter (kondingar och kontakter)) till ingångskortet. Till effektkortet gissar jag att det kommer bli mest hålmonterat.

För ihopkoppling av korten så är mitt förslag 43-821-31... 10-polig för flatkabel med 1.27mm delning.
Polerna kan användas enligt följande:
1 +70V till effektkortet
2 vakant
3 +från VAS till biaskretsen
4 vakant
5,6 återkoppling
7 vakant
8 - från VAS till biaskretsen
9 vakant
10 -70V till effektkortet.

För ingången så kan man kanske använda två poler av en stiftlist med 2.54mm-delning (ex 43-702-19) och för spänningen från nätdelen kan man använda en trepolig kopplingsplint med 5mm rastermått (ex 48-375-06).

Som motstånden så använder jag 1206-storlek som footprint och snarlikt för dioderna. Som trissor så kör jag med de dubbla varianterna BC8x7BS i Sot363-6-kapsel.

Kan det gå an? :)

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-19 16:51

Nagref

Låter bra! :D

1206-footprints medger montering av MELFar vilket är lysande. Avkopplingskondingar kan du också ta i 1206-kåpa eftersom keramer är otroligt bra i detta avseende. Den dominanta polen skall dock vara en hålmonterad av metallfilmstyp. Ellyter kan du också köra ytmonterade, Farnell har en hel del fina i sitt sortiment.

Effektsteget skall ju ha en övervakningskabel också, kanske skall vi ha en liten 8-pins flatkabel till? Det är ju för övrigt bra om de inte har samma pinantal med tanke på felkopplingsmöjligheten.

Jag tänkte att vi skulle mäta DC och ha inkopplingsfördröjning. Överströmsskydd kanske inte passar eftersom vi egentligen inte vill ha sourcemotstånd till ett par trissor.

Vi skall väl köra med kaskoder i VAS? Då behöver ju bara kaskodtrissorna vara högspända. Vet inte om vi har disskuterat det tidigare. Som signaltrissa i VAS räcker det ju då med en liten rackare. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-19 17:44

Jag gör som följande:

C1,C3,C5,C6,C8,C9 kör jag med det närmaste jag kommer ett standardfootprint för 10mm ytmonterade ellyt-kondingar

C2,C7,C18,C19 kör jag med 1206

C7 (hittade ingen som var ytmonterad och som tålde spänningen så den får bli hålmonterad) kör jag med diameter 10mm och rm på 5mm 0.8mm ben.

C10-C15 får bli små hålmonterade varianter med rm 5mm

C20,C21 kör jag hålmonterade med diameter 16 och rm = 7.5mm

När det gäller trissorna för VAS och kaskod så tror jag att vi beslutade att använda samma trissa för båda. Nämligen 2SC2238/2SA968 i TO220. Den är rätt snabb och billig. Finns på RS.

8-polig kabel tillövervakningen blir nog bra! :)
Hur ska du styra av och på för utgångstrissorna?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2003-10-20 09:53

Hur lång hade ni tänkt att bandkabeln skulle vara? Jag skulle inte köra både +-70 V samt drivsignal OCH återkoppling i samma kabel, det känns inte bra..... kapacitiv koppling, induktivt, lite kabelarea etc.

Det jag utan problem skulle kunna tänka mig är drivsignal och biaskrets. De hör liksom ihop.
Senast redigerad av peranders 2003-10-20 15:22, redigerad totalt 1 gång.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-20 14:50

+/-70V är bara till strömgeneratorerna. Det kommer bara gå några mA i den. Dessutom kan vi lägga jord i de lediga ledarna som skärm.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-11-06 02:07

Upp! 8O :P

Nu vill vi se lite aktivitet här igen. Hittar vi någon caddare?
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-07 21:46

Tank

Jodå, jag skall cadda utgångssteget och Nagref skall cadda ingångssteget.

Jag har en mycket enkel och användarvänlig cadmjukvara som Nagref kan få använda sig av ifall det blir enklare. Det är samma som jag själv använder till sådana här saker.

Nu vill det bara till att alla andra konstruktioner blir lite svalare för min del. Man orkar inte sätta sig och designa elektronik på kvällen när man sitter med det hela dagarna på jobbet, tyvärr.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-07 23:05

Det är inte mjukvaran det hänger på för egen del! :)

Förvisso är min egna rätt strulig men jag är van och det är mest att man ska mentalt ställa in sig på att göra det och starta upp programmet! Men med lite pushande så sker det snart.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-10 23:16

Nagref

Ohh, vad jag är sugen på att få färdigt den här grunkan :D

Jag önskar att jag hade mer tid men det ser ut att ljusna i horisonten faktiskt.

Jag skall cadda i EWB, det är enkelt och problemfritt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-11-11 00:00

Oj vad gott! Nästa vecka så har jag tillgång till dator men kanske inte internet...då finns det chanser för caddning! :) Jag hoppas på det!

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-19 13:33

Något nytt på denna front?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-20 09:58

Den som väntar på något gott ...

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-22 19:36

Nagref

Hur går det för dig? Själv har jag inte fått tummen ur ... Skall dock försöka få det under veckan som kommer. Du har ju den största utmaningen i att layouta spänningssteget. Utgångssteget har färre komponenter och är inte lika layoutkänsligt pga de lägre impedanserna i noderna. Fast det är klart att kring de felkorrigerande OPAMParna så måste man vara försiktig.

Ja, en lägesuppdatering är på plats :D

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-22 19:50

Nagref

Vi skall väl förresten ha +/-70V-matningarna stabbade? Har inte tänkt på det innan men det känns som att livet blir lättare då.

Jag har använt mig av en stabb ifrån ett Elektorbygge som heter LFA-150. De har fungerat bra men det kanske finns andra alternativ.

Eftersom det inte är stabbarna som är kärnprodukten så förordar jag dock en befintlig lösning så att vi inte behöver lägga en massa krut på dem i onödan.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-23 20:11

Snart färdig med schemat i mitt program nu, sedan skall jag koppla till layoutsymboler och därefter börja cadda :D

Tänker göra anslutningen till kylaren via vinkel eftersom den termiska stabiliteten troligtvis blir bättre då. Den termiska kapacitiviteten blir mindre kring de komponenterna som skall ha snabb termisk koppling dvs effekttransistorerna samt avkänningstrissan.

ELFA 75-600-30 är en vinkel med färdiga monteringsplatser för två TO3 och man kan lätt klämma in avkänningstrissan mitt emellan trissorna. Det är ju inte lika kritiskt med MOSFETar som med bipolära men vill man vara riktigt noggrann så kan man ju limma fast en TO92 på en TO3 fast då måste vi hitta en MOSFET i TO92 som tex 2N7000 (71-038-56 hos ELFA).

Hmm ... den kommer se ut som en Crescendo :cry:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2003-11-24 00:52

Vad är det som är så svårt och jobbigt med att göra layouten? Behöver komponenterna vara på bestämda avstånd från varandra eller?
Kommer ni att göra kretskorten tillgängliga?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-24 09:55

Julle_Jansson

Det är alltid svårt att göra layouter då man strävar efter ultrahög prestanda. Rippelströmmar i avkopplingskondensatorer skapar magnetfält som pulserar både i takt med nätet men även i takt med halva musiksignalen och då kraftigt förvrängt eftersom delar av strömmen tas direkt ifrån nätdelen och delar ifrån avkopplingskondensatorerna. Låter man dessa ledare passera för nära en högimpediv nod så induceras en ström som skapar förvrängning. Redan vid -80dB i THD ser man tydligt vad detta kan ha för inverkan. Samtidigt vill man dock ha avkopplingskondensatorerna så nära som möjligt för att inte introducera parasitinduktanser som kan skapa oscillationer i förstärkarsteg med hög bandbredd (speciellt utgångssteg).

Korten kommer bli tillgängliga för köp. Jag kommer eventuellt ta fram ett gäng dubbelsidiga genompläterade kort som sedan säljes till självkostnadspris plus besväret för administrationen.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-11-24 10:02

kan man inte bara ha traffo och kondingar i separat låda?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-24 10:24

Det är en bra idé men det löser inte alla problem. Ledarna ifrån trafon via likriktarbryggan till bamselytarna är de mest förorenade i hela förstärkaren och skall hållas på avstånd ifrån känsliga delar. Dock måste det alltid finnas energireserver i närheten av förstärkarstegen och dessa är i form av elektrolyter samt plastkondingar.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-24 11:23

Pabo:
Vilket program har du när du skapar layout/simulerar?

Protel har sin DXP version ute på 30dagars trial och det är ett riktigt fett layoutprogram som har de flesta standardkomponenter, det skapar även en optimal PCB Layout tror jag.
Tyvärr så har jag inte fått det att fungera bra här hemma på win2kserver men på workstations och i XP ska det fungera bra.

www.protel.com

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-24 11:28

BTW!
Crescendo är ju en rätt ok förstärkare, jag har meckat ihop en jäkla massa sådana, det värsta är ju sluttrissorna på den... snacka om att dom går sönder lätt pga statisk elektricitet.

Sen att Er Stärkare liknar den i layout gör ju inte att den kommer låta som den, ni har ju helt andra komponenter 8O
Jag tror att det kommer bli kanonbra och ser verkligen fram emot bygget.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2003-11-24 14:15

lazyworm skrev:BTW!
Crescendo är ju en rätt ok förstärkare, jag har meckat ihop en jäkla massa sådana, det värsta är ju sluttrissorna på den... snacka om att dom går sönder lätt pga statisk elektricitet.

Gör dom? Jag har aldrig knäckt en MOSFET på 20 år! Och jag har inte hanterat dem särskilt väl. På 70-talet sabbade jag några CMOS4070 som då hade helt oskyddade ingångar, gate:arna rätt ut bara.

Fast det skadar ju inte att hantera dem med respekt. 2SK135/2SJ50 är ganska svårknäckta eftersom de har för ovanlighetens skull zenrar mellan gate-source.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-24 15:07

lazyworm

Jodå, det var mest ett skämt. De två TO3orna blir ju ganska iögonfallande precis som i Crescendon men i övrigt finns det inga likheter.

Jag tycker också att det skall bli kul att få ihop denna konstruktion, speciellt eftersom vi har simulerat fram den mest lågdistande kopplingen och därefter gått på den. Undrar hur den låter :wink:

Troligtvis låter den inte alls, men den förstärker säkert insignalen finfint. :D

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-11-24 15:20

Nagref

Jag är inte med på valet av kontaktdon mellan korten, har använt de du föreslår förut och gillar dem inte på grund av otillräcklig stabilitet. Föreslår istället traditionella flatkabeldon tex 43-150-40 samt 43-155-37. Föreslår 20-polig för att vi skall få lite avstånd mellan de olika överförda signalerna. Fördelning enligt nedan.

1 +70V
2 +70V
3 Används ej
4 Används ej
5 Bias pos
6 Bias pos
7 Används ej
8 Används ej
9 Feedback
10 Feedback
11 Används ej
12 Används ej