Moderator: Redaktörer
penke62 skrev:Jag har tänkt investera i mjuka fötter till mina Canton RC-L. En hel del människor här har likadana högtalare, är det någon som på rak arm kan säga vilka fötter som passar bäst till RC-L?
Jag tar chansen till denna genväg, det verkar lite knöligt att väga upp dem.
penke62 skrev:@Richard: jag har läst ganska mycket av det du har skrivit här, dock har jag inte orkat igenom allt. Det du har skrivit övertygar mig om att spikes är fel och mjukfötter är rätt. Sällan har jag läst något så hjärntvättat radiostyrt som dina argument för spikes, och det kan jag inte bortse från. Mjukfötter it is, simple as that. Spikes ligger i källaren, och förblir nog där.
Richard skrev:penke62 skrev:@Richard: jag har läst ganska mycket av det du har skrivit här, dock har jag inte orkat igenom allt. Det du har skrivit övertygar mig om att spikes är fel och mjukfötter är rätt. Sällan har jag läst något så hjärntvättat radiostyrt som dina argument för spikes, och det kan jag inte bortse från. Mjukfötter it is, simple as that. Spikes ligger i källaren, och förblir nog där.
Kör på mjukfötter då ! Kom ihåg att hjärntvätten kanske ligger i detta forum.
Har du inte ens provat Sd- kuddar så är du troligen redan hjärntvättad eftersom du tänker köpa dessa till högtalarna helt ohört, fast Canton själva rekommenderar spikes . Skyll inte på mig då du upptäcker att du betalat 300 spänn i onödan.
Några av de som är mycket aktiva på forumet har ekonomiska intressen i sonic design.
Jag har själv åkt på samma locktoner, köpt SD- kuddar och efter några dagar upptäckt att det lät sämre. Enda fördelen med SD kuddar kontra highendkablar för 20000:- är att de senare är dyrare.
Ett råd du förhoppningsvis inte blir upprörd över från mig är att lyssna själv.
adzer skrev:
SD-fötter är det som gäller om du vill ha mjuka fötter.
Goldfinger skrev:adzer skrev:
Åja, finns allt en hel del med liknande absorberande egenskaper man kan använda, så fantastiskt märkvärdigt är inte materialet.
Richard skrev:penke62 skrev:Jag har tänkt investera i mjuka fötter till mina Canton RC-L. En hel del människor här har likadana högtalare, är det någon som på rak arm kan säga vilka fötter som passar bäst till RC-L?
Rekommenderar inte canton spikes till sina högtalare ? Varför gör de det, tror du ?
Prova gärna SD - kuddar , det är ju trots allt en liten investering.
Du får dock räkna med att ljudet blir sämre.
penke62 skrev:Men frågan kvarstår: är det någon med Canton RC-L som vet hur mycket de väger i fram respektive bakkant?
Johan_Lindroos skrev:penke62 skrev:Men frågan kvarstår: är det någon med Canton RC-L som vet hur mycket de väger i fram respektive bakkant?
Det är inte hela världen. Köp standard-vibratiosisolatorer (rätt mjuka) av något slag. (t ex SD om du så önskar) Om högtalaren sedan lutar en smula, kan du balansera den vertikalt genom att flytta det bakre kuddparet framåt.
penke62 skrev:Jag hade ju tänkt lyxa med den lite flottare modellen som kräver separat vikt på fram och baksida, men det kanske är överkurs? Den totala vikten är angiven till ca: 30kg, så då torde det bli 28-50kg, eller?
Är det inte värt/lönt att gå upp ett snäpp till audiofilvarianten då?
Goldfinger skrev:adzer skrev:
Åja, finns allt en hel del med liknande absorberande egenskaper man kan använda, så fantastiskt märkvärdigt är inte materialet.
DQ-20 skrev:Goldfinger skrev:adzer skrev:
Materialet är precis så märkvärdigt som du inte förstår är att det är. SD-fötterna har inte några särskilda dämpande egenskaper: de är verkligen INTE "dämpfötter". Deras tämligen unika egenskap består i att de inom ett visst belastningintervall plötsligt blir väldigt mjuka beroende på att materialet är en skummad elastomer och inte homogent. Över och under denna kritiska belastningen blir de hårda igen. Det är svårt att uppnå denna mjukhet med andra material med så kort fjädringssträcka. Man kan uppnå liknade resultat med andra fjädrar (för det är vad sd-fötterna är) men då blir de betydligt längre.
DQ-20 skrev:Goldfinger skrev:adzer skrev:
Materialet är precis så märkvärdigt som du inte förstår är att det är. SD-fötterna har inte några särskilda dämpande egenskaper: de är verkligen INTE "dämpfötter". Deras tämligen unika egenskap består i att de inom ett visst belastningintervall plötsligt blir väldigt mjuka beroende på att materialet är en skummad elastomer och inte homogent. Över och under denna kritiska belastningen blir de hårda igen. Det är svårt att uppnå denna mjukhet med andra material med så kort fjädringssträcka. Man kan uppnå liknade resultat med andra fjädrar (för det är vad sd-fötterna är) men då blir de betydligt längre.
Nattlorden skrev:phon skrev:DS-fötter förstås!
Det finns inget mjukare än en DS.
Gashydraulisk fjädring?
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:penke62 skrev:Jag har tänkt investera i mjuka fötter till mina Canton RC-L. En hel del människor här har likadana högtalare, är det någon som på rak arm kan säga vilka fötter som passar bäst till RC-L?
Rekommenderar inte canton spikes till sina högtalare ? Varför gör de det, tror du ?
Prova gärna SD - kuddar , det är ju trots allt en liten investering.
Du får dock räkna med att ljudet blir sämre.
Bullshit vafan du kan sluta nu
(nu blir det Boom-stuk för han å jag har likadana högtalare)
Richard skrev:penke62 skrev:@Richard: jag har läst ganska mycket av det du har skrivit här, dock har jag inte orkat igenom allt. Det du har skrivit övertygar mig om att spikes är fel och mjukfötter är rätt. Sällan har jag läst något så hjärntvättat radiostyrt som dina argument för spikes, och det kan jag inte bortse från. Mjukfötter it is, simple as that. Spikes ligger i källaren, och förblir nog där.
Kör på mjukfötter då ! Kom ihåg att hjärntvätten kanske ligger i detta forum.
Har du inte ens provat Sd- kuddar så är du troligen redan hjärntvättad eftersom du tänker köpa dessa till högtalarna helt ohört, fast Canton själva rekommenderar spikes . Skyll inte på mig då du upptäcker att du betalat 300 spänn i onödan.
Några av de som är mycket aktiva på forumet har ekonomiska intressen i sonic design.
Jag har själv åkt på samma locktoner, köpt SD- kuddar och efter några dagar upptäckt att det lät sämre. Enda fördelen med SD kuddar kontra highendkablar för 20000:- är att de senare är dyrare.
Ett råd du förhoppningsvis inte blir upprörd över från mig är att lyssna själv.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster