Ett års vridande av i6 äntligen över!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-23 23:11

LeifB skrev:Tack för ett givande och utförligt svar.
Norma var ett okänt märke för mig. Ska söka upp lite fakta.
Trevligt med en testare här.
Mvh

Jag och HSIVP började importera Norma till Sverige för flera år sedan. Men generalagentverksamhet kräver mycket jobb för att hålla på med så det ligger på is.

www.normaudio.com

Kolla särskilt nya bygget:
http://www.normaudio.com/PDF_DA_MODIFIC ... _PA150.pdf

Edit: Effektbandbredd 2 MHz på slusteget!! Knäcker väl Spectral på den punkten om jag inte har fel...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-07-24 00:32

Johan_Lindroos skrev:
LeifB skrev:
Johan_Lindroos skrev:
LeifB skrev:Jag har haft ett antal förstärkare och har fortfarande flera att jämföra med.
Det skiljer i allt, bredd djup och höjd.
Även i wattal med och det låter inte bättre för att man har 200 transistorwatt jämfört med 25 rörwatt.

Så länge du spelar med effekter under 25 watt finns teoretisk möjlighet att de skulle kunna låta lika. Men om du exempelvis vrider upp rörsteget så att det klipper kommer det inte att låta lika.

Självklart inte. Jag föredrar att spela lagom stark.
Om man måste dra på så är ju oftast ett starkare steg att föredra.
Triodljudet i mitt fall överglänser i ljudkvalitet.

Vad har du för erfarenheter av olika förstärkare?
Någon som har imponerat?

Jag har senaste året ungefär roat mig med skaffa mig några fler slusteg. Jag brukar byta runt lite bland dem på skoj, utan att orka blindtesta. De seriösa testerna gör jag för Musik och Ljudteknik.

Men min favorit just nu är en integrerad Norma IPA100R som jag som slutsteg använder till mina toppar. Den låter subjektivt extremt "rent och klart" och det går att höra minsta nyans i musikens innersta väsen. Basmodulsystemet drivs av 2 st NAD208:or.

Annars har jag lite av varje att byta mellan:
- Brystonsteg (4B ST)
- Nämnda 208:or
- Onkyo 80-tal slutsteg med stora effektmätare, beteckning kommer jag ej ihåg. Snygg!
- Sentec PA9 x 2
- Marantz SR5005
- Denon AVR-2311
- Yamaha tidig 80-talsreceiver. Snygg!
- Hittade ett sexkanaligt NAd-steg i mitt eget källarförråd för nån månad sedan. Ja, hittade!
- Quad II (rackmonterad) dock bara en tyvärr. Original! Brukar inte använda denna)

Mest har jag lyssnat runt mellan Bryston, Sentec, NAD208 Onkyo och Norma.

Rent generellt har jag aldrig tyckt att effekten räcker till med rörsteg för mina behov. Hos dem jag lyssnat hos med rör tycker jag väl att jag aldrig riktigt kommit musiken tillräckligt nära. Men det kan lika gärna ha med rum/högtalare och övrig set-up att göra. Men där finns några undantag såklart. Och då var det stora rörförstärkare! D.v.s. de hade hög uteffekt (150 watt).

Eftersom jag är en nörd vad gäller stora japanska 80-tals slutsteg så närmast kräver jag att få veta vilket Onkyo slutsteg det är.
Generellt sätt så fick Onkyos för och slutsteg väldigt bra omdömen i tyska hifi-pressen under 80-talet. Förmodligen var det också så att dom var/är bra.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-24 08:18

Johan_Lindroos skrev:
LeifB skrev:
Johan_Lindroos skrev:
LeifB skrev:Jag har haft ett antal förstärkare och har fortfarande flera att jämföra med.
Det skiljer i allt, bredd djup och höjd.
Även i wattal med och det låter inte bättre för att man har 200 transistorwatt jämfört med 25 rörwatt.

Så länge du spelar med effekter under 25 watt finns teoretisk möjlighet att de skulle kunna låta lika. Men om du exempelvis vrider upp rörsteget så att det klipper kommer det inte att låta lika.

Självklart inte. Jag föredrar att spela lagom stark.
Om man måste dra på så är ju oftast ett starkare steg att föredra.
Triodljudet i mitt fall överglänser i ljudkvalitet.

Vad har du för erfarenheter av olika förstärkare?
Någon som har imponerat?

Jag har senaste året ungefär roat mig med skaffa mig några fler slusteg. Jag brukar byta runt lite bland dem på skoj, utan att orka blindtesta. De seriösa testerna gör jag för Musik och Ljudteknik.

Men min favorit just nu är en integrerad Norma IPA100R som jag som slutsteg använder till mina toppar. Den låter subjektivt extremt "rent och klart" och det går att höra minsta nyans i musikens innersta väsen. Basmodulsystemet drivs av 2 st NAD208:or.

Annars har jag lite av varje att byta mellan:
- Brystonsteg (4B ST)
- Nämnda 208:or
- Onkyo 80-tal slutsteg med stora effektmätare, beteckning kommer jag ej ihåg. Snygg!
- Sentec PA9 x 2
- Marantz SR5005
- Denon AVR-2311
- Yamaha tidig 80-talsreceiver. Snygg!
- Hittade ett sexkanaligt NAd-steg i mitt eget källarförråd för nån månad sedan. Ja, hittade!
- Quad II (rackmonterad) dock bara en tyvärr. Original! Brukar inte använda denna)

Mest har jag lyssnat runt mellan Bryston, Sentec, NAD208 Onkyo och Norma.

Rent generellt har jag aldrig tyckt att effekten räcker till med rörsteg för mina behov. Hos dem jag lyssnat hos med rör tycker jag väl att jag aldrig riktigt kommit musiken tillräckligt nära. Men det kan lika gärna ha med rum/högtalare och övrig set-up att göra. Men där finns några undantag såklart. Och då var det stora rörförstärkare! D.v.s. de hade hög uteffekt (150 watt).

Tjoho! Vad glad jag blir när jag läser detta. :D
Du lyssnar runt och tycker om just ett slutsteg bättre än de andra, just nu. Utan att orka blindtesta.
Jag hade en annan uppfattning om dina preferenser av slutstegsval och varför du prefererade. Den har jag ändrat. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-24 14:27

boom skrev:
RogerGustavsson skrev:Vill också påstå att det finns stora skillnader beträffande förstärkares förmåga att återge bredd, djup och höjd. Josef Svalanders grotteskt stora rörförsteg var i en klass för sig i början av 80-talet. Det är mycket möjligt att det inte alls var transparent men det kunde verkligen frilägga presentationen av musiken från högtalarna som få andra försteg.

Så du menar på fullt allvar att han använde ett rörförsteg bara för att framkalla ljud??.

Försteget och dess RIAA var givetvis en nödvändighet för att frambringa ljud hur en vinylspelare.

De här Svalander-prylarna var ypperliga på att placera musiken frigjort från högtalarna. Det fanns en rumslig återgivning som kändes naturlig på något vis.

Bild

Finns även i en annan tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 696#602696

Lars Mossberg från Sveriges Radio hade vid det tillfället med sig ett försteg som SR lyssnat sig fram till och som han prompt ville vi skulle prova. Ingen liknelse alls med Svalanders stora försteg. SR-steget smetade ut musiken mellan högtalarna och visade var högtalarna stod. Har ingen aning om vad som gjorde Svalanderbesten med Pink Triangle-skivspelaren så totalt överlägsen, det var likadant i ett annat sammanhang hemma hos Gunnar Bjarne i Huskvarna (därifrån är bilden). Träffade Josef på Sweetspot i Jönköping 2012 och jag frågade om den där besten. Han övergick till CD-mediet och den stora besten såldes. Han leker med tanken på en ny Tuba men misstänker att det blir våldsamt dyrt...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-24 17:06

Vinylcalle skrev:Eftersom jag är en nörd vad gäller stora japanska 80-tals slutsteg så närmast kräver jag att få veta vilket Onkyo slutsteg det är.
Generellt sätt så fick Onkyos för och slutsteg väldigt bra omdömen i tyska hifi-pressen under 80-talet. Förmodligen var det också så att dom var/är bra.

MvH Carl

Ok, då är det bara att leverera då på begäran!

Onkyo M5030 "Super Servo Stereo Power Amplifier"

Bild

Bild

Detta fotot visar mätarna som blåa, men i verkligheten är de mer av gröngrå färg.

Bild

Det är väl ingen värsting jämfört med andra dåtida monster, men den låter väldigt bra tycker jag, subjektivt bättre/renare än Kaffekoppens Sansuier :wink: . Sammantaget låter detta steget mycket mer likt NAD208 och Sentec PA9 och Norma, än t ex jämfört med Sansui och Bryston. SUBJEKTIVT alltså, utan att ha blindtestat fram å tillbaks. Känslan är att Onkyon är något jag kan leva med i längden.

Effektbandbredd 1(!) Hz - 100 kHz 0/-3 dB
2 x 115 watt i 8 ohm

Mer bra info och bilder här på tyska:
http://www.klaus-pohlig.de/audiohistory ... -m5030.htm

Tyskens steg är moddat. Det har inte sådana högtalarutgångar. Det har skruvpoler som tyvärr inte tar bananer. Det är antagligen därför som steget är moddat. Jag tycker det ser fördjävligt ut. Årgången passar liksom inte.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-25 22:23

sprudel skrev:Tjoho! Vad glad jag blir när jag läser detta. :D
Du lyssnar runt och tycker om just ett slutsteg bättre än de andra, just nu. Utan att orka blindtesta.
Jag hade en annan uppfattning om dina preferenser av slutstegsval och varför du prefererade. Den har jag ändrat. :)

Kul att höra att du ändrat uppfattning om mig! Det är ju svårt för mig att veta vad folk får för sig hur jag tänker. Jag hade tänkt skriva i din tråd där du jämför olika slutsteg, och då kommentera med vad jag pysslar med hemma, men det blev aldrig av tyvärr. Så det blev lite nu istället. Din tråd gjorde mig t o m såpass nyfiken på Bryston att jag skaffade mig en uppsättning (tack vare hjälp från Sanny-X :P och en tjej som heter Frida :P ).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-07-26 09:03

Johan_Lindroos skrev:
sprudel skrev:Tjoho! Vad glad jag blir när jag läser detta. :D

Kul att höra att du ändrat uppfattning om mig! Det är ju svårt för mig att veta vad folk får för sig hur jag tänker. Jag hade tänkt skriva i din tråd där du jämför olika slutsteg, och då kommentera med vad jag pysslar med hemma, men det blev aldrig av tyvärr. Så det blev lite nu istället. Din tråd gjorde mig t o m såpass nyfiken på Bryston att jag skaffade mig en uppsättning (tack vare hjälp från Sanny-X :P och en tjej som heter Frida :P ).

Ja, Bryston är väldigt bra. De passar också gott till våra Ino-konstruktioner.
IÖ har ju haft neutrala steg när han utvecklat högtalarna.
För tillfället smakar Plinius bäst här hemma, väldigt förtjust i hur de platsar i min anläggning. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Föregående

Återgå till Wänner af Ino