LasseA skrev:SS verkar ange (talsolens längd-magnetgapets höjd)/2, om IÖ ger ut samma info för W121 så har vi jämförbara siffror. Inte nödvändigtvis det bästa sättet att mäta xmax eller jämföra element men i alla fall siffror med "samma enhet".
Jag vet inte om jag tycker att beteendet utanför det linjära området är det intressanta för oss lyssnare, jag skulle nog föredra att spela elementen inom deras linjära område. Hur vet du att W121 är bättre utanför det linjära området förresten?
Oki då så. Om vi kan få dessa siffror av IÖ så har vi ju något mer exakt att jämföra.
Självklart är det bästa att ha så absurt många basar att man aldrig någonsin riskerar att nå xmax, men om man nu inte har det så är förmågan att basarna överstyr väldigt snyggt och icke hörbart(till en viss gräns såklart) helt klart en intressant egenskap. Det ger ju mer tillgänglig pumpkapacitet jämfört med ett element som direkt börjar dista när xmax överskrids.
Enligt mig är den användbara slaglängden, dvs då man inte hör dist, som är det intressanta.
Av det jag pratar med IÖ angående dessa basarna så har han lagt ned en del möda på att få dem att ha väldigt lång "användbar slaglängd" och överstyra snyggt. Även i citatet som paa hittade så säger ju ingvar det:
"Jag har ju dimensionerat dem inte bara med hänsyn till maximal linjär
slaglängd utan också att de skall vara väbetedda vid överstyrning, och att
de skall ha lägsta möjliga hörbarhet per mätbarhet. "
Dessutom så säger mina egna erfarenheter med dessa basar att du kan använda väldigt mycket slaglängd utan att de distar hörtbart. Långt mer än 1,25cm enkel väg.
Om sedan XXLS klarar samma sak vet jag inte faktiskt, men det var bara ett antagande då inte hela forumet använder dessa vilkat de borde ifall de presterar som de långt mycket dyrare w121.