Mellanregistret igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-07-27 23:05

skrutten skrev:Efter att ha justerat ingreppet i "BBC-dippen" så är jag mer nöjd - tror nog att jag aldrig kunnat spela så högt som nu med bibehållen kvalitet.

Edit: 100dBA uppmätt i lyssnings position

Hur mycket ändrade du?

Kan du posta före/efter-graf?

Min erfarenhet är att så lite som 0,3 dB gör stor skillnad i området 2-5 kHz.
Det är inte bara förnimbart. Det hörs tydligt.
Hade jag själv inte upplevt det hade jag varit mycket skeptisk om någon försökt få mig att tro på det.

Så liten var min sista ändring på mina högtalare. Den ändringen slipade
av det sista lilla jag ibland stört mig på senaste 5 månaderna.

Den natten spelade jag musik till 06:30 på morgonen.

Nu är jag helt nöjd :D

En annan aha-upplevelse är att när klangen (tonkurvan) låter "rätt"
så faller stereopresentationen på plats. Framför allt djupet i ljudbilden.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-28 01:40

chrisss skrev:
skrutten skrev:Efter att ha justerat ingreppet i "BBC-dippen" så är jag mer nöjd - tror nog att jag aldrig kunnat spela så högt som nu med bibehållen kvalitet.

Edit: 100dBA uppmätt i lyssnings position

Hur mycket ändrade du?

Kan du posta före/efter-graf?

Min erfarenhet är att så lite som 0,3 dB gör stor skillnad i området 2-5 kHz.
Det är inte bara förnimbart. Det hörs tydligt.
Hade jag själv inte upplevt det hade jag varit mycket skeptisk om någon försökt få mig att tro på det.

Så liten var min sista ändring på mina högtalare. Den ändringen slipade
av det sista lilla jag ibland stört mig på senaste 5 månaderna.

Den natten spelade jag musik till 06:30 på morgonen.

Nu är jag helt nöjd :D

En annan aha-upplevelse är att när klangen (tonkurvan) låter "rätt"
så faller stereopresentationen på plats. Framför allt djupet i ljudbilden.

Sänkningen är koncentrerad runt 3 kHz och ligger nog -3dB beroende på hur man räknar. Men tillskillnad från dig så tycker jag att denna kompensation ändrar klangen förvånansvärt lite man tycker ju att det borde bli en rättså massiv ändring? Det jag har vunnit är ett mycket vilsammare ljud för fler inspelningar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-07-28 16:35

De element jag brukar intressera mig för har framförallt låg massa (för ett mellanregister kring 8 gram men gärna lägre) och låg 3:e tons dist. Det gör att alla element över 15 cm får det tufft.

Vad gäller konmaterial föredrar jag papper.
Fostex brukar köra med bananpapper.

Låg 3:tonsdist åstadkoms bla genom underhängd talspole.
En misstanke jag har är att dammkåpan bör ersättas av en fasplugg eller liknande plupp för att undvika kompression under dammkåpan.
Jag har byggt med Tangband 1916 och den har en kylfläns formad som en fasplugg.
Sen har jag byggt en 2-vägare med HDS 6,5 (runda med fasplugg). Den har också omvittnat låg dist kring just det känsliga området.

Jag tror i likhet med Kraniet att det som låter illa vid stort volympåslag är uddatonsdist som uppstår nära konens mitt. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-28 21:50

brumel skrev:De element jag brukar intressera mig för har framförallt låg massa (för ett mellanregister kring 8 gram men gärna lägre) och låg 3:e tons dist. Det gör att alla element över 15 cm får det tufft.

Vad gäller konmaterial föredrar jag papper.
Fostex brukar köra med bananpapper.

Låg 3:tonsdist åstadkoms bla genom underhängd talspole.
En misstanke jag har är att dammkåpan bör ersättas av en fasplugg eller liknande plupp för att undvika kompression under dammkåpan.
Jag har byggt med Tangband 1916 och den har en kylfläns formad som en fasplugg.
Sen har jag byggt en 2-vägare med HDS 6,5 (runda med fasplugg). Den har också omvittnat låg dist kring just det känsliga området.

Jag tror i likhet med Kraniet att det som låter illa vid stort volympåslag är uddatonsdist som uppstår nära konens mitt. :)

Man måste lyssna på mina hel metall skapelser för att förstå hur dom låter egentligen. Har du/eller ngn annan vägarna förbi Lövånger så är det bara att titta in :) Jag bor rättså nära Bjuröklubb där det finns blåvalar 8O

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-07-29 15:45

Jomenvisst. Bjuröklubb har jag besökt ett antal gånger pga stora naturvärden och Lövånger är ett perfekt rastställe när man ska upp till Skellefteå. Jag skickar pm när det kan bli aktuellt.
Du har ju bevisligen en uppkoppling så då kan vi köra Spotify galore med Squeezebox för att smidigt byta mellan olika låtar. :)
Let forever be

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2012-11-28 14:42

Intressant tråd!

Kort input Tror att det ofta handlar om uppbrytningsbeteendet och förmåga att hantera större signaler linjärt.
Kan vara svårt att identifiera eftersom man måste mäta dist vid många nivåer (helst starka) och frekvenser, vilket nog sällan görs?

Tror att det krävs noggrann balansering och många iterationer för att få fram element som uppvisar goda och konsekventa (och önskvärda) beteenden.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-28 15:35

Olinjära uppbrytningsbeteenden skulle jag kunna tänka mig spelar stor roll. Har inte funderat så mycket över orsakerna men har flera gånger upplevt högtalare som blir "skräniga" om man drar på "aldrig så lite"... som om saker och ting var under kontroll upp till en gräns...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-28 15:39

skrutten skrev:Man måste lyssna på mina hel metall skapelser för att förstå hur dom låter egentligen. Har du/eller ngn annan vägarna förbi Lövånger så är det bara att titta in :) Jag bor rättså nära Bjuröklubb där det finns blåvalar 8O
Ja, som härjar dessutom, vilket är spännande. Måste också försöka komma förbi dig, det brukar bli rätt sent när jag kommer upp dit jag ska, bara. Får planeras in ordentligt nästa gång tror jag.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-04-29 13:04

När kommer det digitala filter som ändrar filterkaraktär beroende på volymkontrollens läge?

Det vore ju coolt om filtret kunde lagra kurvor var typ 10 dB och interpolera däremellan.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-29 14:05

bomellberg skrev:När kommer det digitala filter som ändrar filterkaraktär beroende på volymkontrollens läge?

Det vore ju coolt om filtret kunde lagra kurvor var typ 10 dB och interpolera däremellan.

Kommer av osökt anledning att tänka på Yamahas analoga variabla loudness... Visst borde någon ha tänkt på att programmera sådana funktioner för DSP?

Däremot är jag inte alls säker på det här med att "laga ett fel med ett annat".

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-04-29 20:16

En tempsensor i talspolen...? fast det passar välan bäst i en bashögtalare ;-) ¨
Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??
Jag har gett upp - inte simulerat och lyssnat på nya element eller så sedan i höstas (förutom SS D2608 och det är en diskant).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-29 20:46

skrutten skrev:En tempsensor i talspolen...? fast det passar välan bäst i en bashögtalare ;-) ¨
Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??
Jag har gett upp - inte simulerat och lyssnat på nya element eller så sedan i höstas (förutom SS D2608 och det är en diskant).

Jag har tillfälligt fått ge upp spaningarna då experimenten inte uppförde sig vid de ljudtryck jag använder så jag är tillbaka på modifierade 18W8546 + 9700 i waveguide delade vid 1500-1800Hz - 4:e ordningen akustiskt ... men där var jag ju innan sökandet började... ^^ Ska testa 13W8636 - men de kan ju ingen annan köpa längre så det blir mest intressant för mig själv! ;-) H-e vad mycket gammal bråte man har liggande! :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-04-30 07:07

skrutten skrev:Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??

Scan Speak:s lilla Discovery 10F som jag använder i min lilla trevägare tycker jag fler borde testa. Jag är själv mycket nöjd denna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-30 10:29

Eri skrev:
skrutten skrev:Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??

Scan Speak:s lilla Discovery 10F som jag använder i min lilla trevägare tycker jag fler borde testa. Jag är själv mycket nöjd denna.

Ja, den vore nog trevlig att prova! :) Du är fortfarande lika nöjd med dem? :wink:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-04-30 16:58

Mycket nöjd.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-30 17:38

Eri skrev:Mycket nöjd.

Trevligt! :) Ska som sagt prova mina 13W8636 innan jag ger upp för 10F! :wink:

Föregående