Den stora tråden om perceived pitch

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 18:31

Richard skrev:
Nattlorden skrev:
Richard skrev:En anläggning där du inte kan höra alla stämmors melodier tydligt och klart, där basen bummlar och instrumenten grötar i otydlighet är inge' bra för att ta till sig musiken. Det blir ju bara en massa oväsen från en sådan anläggning. Bara ljud, inte musik.

En så dålig anläggning har jag aldrig stött på. Har du någon grav hörselnedsättning du inte berättat för oss om som gör att du måste ta till specialmedel för att höra det som vi andra enkelt hör?

Kan du höra basgångarna tydligt på din bilstereo då du kör ? Hör du vad en sexsträngad bassist gör på den lägsta strängen i din klockradio ?

Att man inte hör allting i en bil beror ofta på det dånande ljudet från vägen.
Om man dånar på med sådant ljud till en anläggning från Linn så hör man inte
mycket heller.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 18:42

mx skrev:
Richard skrev:
Nattlorden skrev:
Richard skrev:En anläggning där du inte kan höra alla stämmors melodier tydligt och klart, där basen bummlar och instrumenten grötar i otydlighet är inge' bra för att ta till sig musiken. Det blir ju bara en massa oväsen från en sådan anläggning. Bara ljud, inte musik.

En så dålig anläggning har jag aldrig stött på. Har du någon grav hörselnedsättning du inte berättat för oss om som gör att du måste ta till specialmedel för att höra det som vi andra enkelt hör?

Kan du höra basgångarna tydligt på din bilstereo då du kör ? Hör du vad en sexsträngad bassist gör på den lägsta strängen i din klockradio ?

Att man inte hör allting i en bil beror ofta på det dånande ljudet från vägen.
Om man dånar på med sådant ljud till en anläggning från Linn så hör man inte
mycket heller.

Nejj, sant. Men nattlorden påstår att han kan höra melodierna överallt i alla anläggningar. Han beskyller mig dessutom för att vara hörselskadad.
Senast redigerad av Richard 2012-07-31 18:44, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-31 18:44

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
single_malt skrev:
Tengil skrev:
single_malt skrev:
Sagt i slutet av en halv sidas debatterande med "trollet" istället för att svara på den riktiga frågan :lol: ..

Vilken riktig fråga?

Frågorna från Peter Steindl som Rickard konfronterade IÖ med.
Jag anser inte att IÖ är tvingad att svara på något men här väljer han att argumentera med den han själv kallar för troll istället. Ett talande exempel tyvärr och det borde kunna ge en hint till IÖ själv som brukar beklaga sig för att han är förföljd osv.

Tja, det där från IÖ gick klart över gränsen. Han har pga häftigt humör dessutom skrivandets och kunskapens samt en retorisk gåva. Detta har fått honom avstängd flera gånger då han blandat ihop person med sak. Jag själv blir ständigt påhoppad, men jag har aldrig blivit avstängd.

...men nu gör jag samma fel som IÖ och magnusöstberg brukar göra- diskutera person istället för sak.

Så det blev en engångsföretelese i detta inlägg.

Jag undanber mig dylika generellt slängande vaga påståenden och önskar att någon moderator tar Richard i örat här.

Alternativt kan Richard be om ursäkt för hans låga debatteknik där han drar in någon som inte ens är inblandad i tråden och inte ens önskar vara det.

Sättet att förvrida det någon skriver och vaga anspelningar där man försöker få personer att stå mot personer istället för argument och sakinlägg i tråden gör snarare att vissa personer visar med stor tydlighet att det är viktigare att vinna en metadiskussion än att sprida kunskap. Blanda inte in mig.

BUMP!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-31 19:27

Richard skrev:
Det är väldigt enkelt att förklara. Om du lyssnar på tex elbassistens melodispelande så blir alla tonslingorna tydliga endast på ett enda ställe i högtalareplaceringen. Flyttar du högtalaren ett antal cm så kan du höra att melodin blir otydligare, eller tydligare. Detta kan höras även utanför lyssningsrummet.

Metoden är enkel, lyssna på melodierna istället för på ljudet.

Ok Richard, om det nu skulle finnas endast EN placering som fick melodierna att framstå som tydliga, hur skall då det rummet se ut?
Du kommer ju inte att kunna kopiera samma händelse i ett annat rum såtillvida det inte har identiska mått och möblering.

Eftersom placeringen anses viktig har du ju iaf på så sätt erkänt att du delvis lyssnar på reflekterat ljud.

Det du skriver mellan raderna är att det endast finns EN enda kombination av högtalare och rum som ger god musikalisk förståelse.

Verkar detta rimligt Richard?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-31 19:32

Richard skrev:Nejj, sant. Men nattlorden påstår att han kan höra melodierna överallt i alla anläggningar. Han beskyller mig dessutom för att vara hörselskadad.

Om du inte kan se skillnad på ett påstående och en fråga så kanske du inte skall debattera på forum. Det var en solklar fråga som jag tyckte var fullt berättigad av din besynnerliga kommentar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 20:21

Goldfinger skrev:
Richard skrev:
Det är väldigt enkelt att förklara. Om du lyssnar på tex elbassistens melodispelande så blir alla tonslingorna tydliga endast på ett enda ställe i högtalareplaceringen. Flyttar du högtalaren ett antal cm så kan du höra att melodin blir otydligare, eller tydligare. Detta kan höras även utanför lyssningsrummet.

Ok Richard, om det nu skulle finnas endast EN placering som fick melodierna att framstå som tydliga, hur skall då det rummet se ut?
Du kommer ju inte att kunna kopiera samma händelse i ett annat rum såtillvida det inte har identiska mått och möblering.

Eftersom placeringen anses viktig har du ju iaf på så sätt erkänt att du delvis lyssnar på reflekterat ljud.

Det du skriver mellan raderna är att det endast finns EN enda kombination av högtalare och rum som ger god musikalisk förståelse.

Nej så fungerar det inte.

Tunemethod, del 2 :

Varje rum har en unik plats för en unik högtalare där placeringen är helt optimal. Det går således aldrig att gå efter tumregler vid uppställningen av högtalarna. Man måste använda hörseln.
Däremot så bli uppställningen med tunemethod precis som ivorisobarik skrev: påfallande lika oberoende av vem som ställer upp högtalarna i ett givet rum, ofta inom någon cm.

Det är alltså en mycket precis metod, som dessutom kan upprepas för
verifiering.

Metoden är alltså mycket mera noggrann än mätningar.
Senast redigerad av Richard 2012-07-31 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 20:22

Varför går det inte att mäta då?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 20:26

mx skrev:Varför går det inte att mäta då?

Jag vet inte hur det skulle gå till. Jag önskar att det gick ( för de som vill mäta ) men jag har aldrig hört talas om att det går med tunemethod.

Vilket mätinstrument kan plocka ut bassisten från en låt bland en massa andra instrument och meddela att melodierna låter tydligast vid en viss inställning av högtalarna i ett rum ?

Jag tror inte att det finns ett sådant intelligent* mätinstrument, som kan mäta perceived pitch.

* förutom hörseln, då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-31 20:33

Inga som helst problem för någon som vill och får anslagen. Problemen för Richards del är att alla som kan vet nog för att vara ointresserade att göra det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-31 20:34

MagnusÖstberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
single_malt skrev:
Tengil skrev:
single_malt skrev:
Sagt i slutet av en halv sidas debatterande med "trollet" istället för att svara på den riktiga frågan :lol: ..

Vilken riktig fråga?

Jag anser inte att IÖ är tvingad att svara på något men här väljer han att argumentera med den han själv kallar för troll istället. Ett talande exempel tyvärr och det borde kunna ge en hint till IÖ själv som brukar beklaga sig för att han är förföljd osv.

Tja, det där från IÖ gick klart över gränsen. Han har pga häftigt humör dessutom skrivandets och kunskapens samt en retorisk gåva. Detta har fått honom avstängd flera gånger då han blandat ihop person med sak. Jag själv blir ständigt påhoppad, men jag har aldrig blivit avstängd.

...men nu gör jag samma fel som IÖ och magnusöstberg brukar göra- diskutera person istället för sak.

Jag undanber mig dylika generellt slängande vaga påståenden och önskar att någon moderator tar Richard i örat här.

Alternativt kan Richard be om ursäkt för hans låga debatteknik där han drar in någon som inte ens är inblandad i tråden och inte ens önskar vara det.

Sättet att förvrida det någon skriver och vaga anspelningar där man försöker få personer att stå mot personer istället för argument och sakinlägg i tråden gör snarare att vissa personer visar med stor tydlighet att det är viktigare att vinna en metadiskussion än att sprida kunskap. Blanda inte in mig.

BUMP!

BUMP![/quote]
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-31 20:50

Har du skrivit "alla inläggs moder", eller . . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-31 20:54

Richard skrev:
Goldfinger skrev:
Richard skrev:

Nej så fungerar det inte.

Tunemethod, del 2 :

Varje rum har en unik plats för en unik högtalare där placeringen är helt optimal. Det går således aldrig att gå efter tumregler vid uppställningen av högtalarna. .

Men det där är ju inte alls något unikt!

Att det finns en bästa placering för en bestämd högtalare i ett bestämt rum trodde jag var elementär kunskap vid det här laget?

Men, den där optimala platsen kommer naturligtvis att vara optimal i olika grad beroende på både högtalarna och rummets egenskaper/mått.

Du kan ju omöjligt få identiska resultat, det måste vara solklart eller hur?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-07-31 20:58

MagnusÖstberg skrev:BUMP

Get a life :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-31 21:01

single_malt skrev:
MagnusÖstberg skrev:BUMP

Get a life :P
:P

Dags för en grillning kanske?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-31 21:11

Kan lägga till att Richards påstående om att jag blivit avstängd flera gånger
är ren lögn. Hans beteende i den här tråden och i många andra den senaste
tiden, är bedrövligt, minst sagt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-31 21:21

IngOehman skrev:Kan lägga till att Richards påstående om att jag blivit avstängd flera gånger

Vh, iö

Jag håller ju inte med.
Han är tjatig ja, men håller väl ganska god ton. Däremot är det många andra (dock inte du) som kanske skulle fundera lite mer på sina formuleringar.

Jag väntar dock med spänning på att Richard skall svara på dom frågor som kommit upp på hur (alltså på vilket sätt, rent fysiskt) som högtalarnas placering påverkar upplevd tonhöjd och varför motsvarande effekter inte uppkommer om man flyttar sig i soffan en bit istället för att flytta högtalaren några mm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 21:31

Laila skrev:Har du skrivit "alla inläggs moder", eller . . . ?

Magnusöstberg försöker förstöra tråden genom hittills tre bumpningar, han bör rimligtvis få en tillsägelse av moderator.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-31 21:34

Richard verkar inte se detta, kanske lite tjatigt, men det är hövligt att ge honom chansen till reparation.

MagnusÖstberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
single_malt skrev:
Tengil skrev:
single_malt skrev:

Vilken riktig fråga?

BUMP!

BUMP!

BUMP!
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 21:38

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:Kan lägga till att Richards påstående om att jag blivit avstängd flera gånger

Vh, iö

Jag håller ju inte med.
Han är tjatig ja, men håller väl ganska god ton. Däremot är det många andra (dock inte du) som kanske skulle fundera lite mer på sina formuleringar.
Jag väntar dock med spänning på att Richard skall svara på dom frågor som kommit upp på hur (alltså på vilket sätt, rent fysiskt) som högtalarnas placering påverkar upplevd tonhöjd och varför motsvarande effekter inte uppkommer om man flyttar sig i soffan en bit istället för att flytta högtalaren några mm.

IÖ har redan förklarat just denna fråga, jag håller med honom om just detta :

"Högtalarplacering handlar mycket om att hitta en inre harmoni, det vill säga
MELLAN flera av de in placeringen ingående måtten. Bredd, avstånd till bak-
väggen, sidoförsklutning, invridning...

När allt är rätt så kan man sätta sig en halvmeter eller en hel, snett i soffan
utan att det spelar något roll.

Vill nog påstå att det handlar om millimeterprecision, eller nära på i varje fall.
Alltså att uppställningen gärna får få den precisionen. "

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-07-31 21:59

Richard skrev:
Max_Headroom skrev:Jag väntar dock med spänning på att Richard skall svara på dom frågor som kommit upp på hur (alltså på vilket sätt, rent fysiskt) som högtalarnas placering påverkar upplevd tonhöjd och varför motsvarande effekter inte uppkommer om man flyttar sig i soffan en bit istället för att flytta högtalaren några mm.

IÖ har redan förklarat just denna fråga, jag håller med honom om just detta...

Mnjae… IMHO förefaller det som om du ändrar innebörden av "percieved pitch" från inlägg till inlägg, så att det bäst skall passa det du argumenterar för just för tillfället

För att diskussionen skall bli konstruktiv vore det bra med ett klargörande från din sida om hur du definierar "percieved pitch" en gång för alla.

Som det är nu så känns det lite som att vi alla som försöker förstå vad du menar irrar runt i en defenitions-labyrint där du tar dig rätten att helt utan förvarning ändra på väggarna för varje steg vi tar...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 22:07

hevi skrev:
Richard skrev:
Max_Headroom skrev:Jag väntar dock med spänning på att Richard skall svara på dom frågor som kommit upp på hur (alltså på vilket sätt, rent fysiskt) som högtalarnas placering påverkar upplevd tonhöjd och varför motsvarande effekter inte uppkommer om man flyttar sig i soffan en bit istället för att flytta högtalaren några mm.

IÖ har redan förklarat just denna fråga, jag håller med honom om just detta...

Mnjae… IMHO förefaller det som om du ändrar innebörden av "percieved pitch" från inlägg till inlägg, så att det bäst skall passa det du argumenterar för just för tillfället

För att diskussionen skall bli konstruktiv vore det bra med ett klargörande från din sida om hur du definierar "percieved pitch" en gång för alla.

Som det är nu så känns det lite som att vi alla går runt i en defenitions-labyrint där du tar dig rätten att ändra på väggarna för varje steg vi tar...

Perceived pitch betyder " upplevd tonhöjd" . Det har jag skrivit otaliga gånger. Det handlar om hur tonhöjden uppfattas då man lyssnar. Det är hjärnan som tolkar tonhöjden.
Detta är ett väldigt stort ämne vilket visar att tex Peter Steindl och IÖ inte tänker likadant på alla punkter.

...och då begär du att jag ska förklara så alla ska tycka lika, och förstå vad perceived pitch innebär. :roll:

Det kan dock vara intressant med fördjupning i ämnet. Åtminstone tycker jag det.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-07-31 22:24

Richard skrev:Perceived pitch betyder " upplevd tonhöjd" . Det har jag skrivit otaliga gånger. Det handlar om hur tonhöjden uppfattas då man lyssnar. Det är hjärnan som tolkar tonhöjden.
Detta är ett väldigt stort ämne vilket visar att tex Peter Steindl och IÖ inte tänker likadant på alla punkter.

...och då begär du att jag ska förklara så alla ska tycka lika, och förstå vad perceived pitch innebär. :roll:

Det kan dock vara intressant med fördjupning i ämnet. Åtminstone tycker jag det.

Ingen behöver tycka lika, men det är svårt att diskutera med någon som ändrar definitioner i varje iinläg. I ditt näst senaste inlägg citerar du IÖ om din definition av "percieved pitch" och han talar om "inre harmoni" (och då, som jag tolkar det inte som en defenition av percieved pitch, men det är ju bara jag, det och jag har ju haft fel förut).

I citatet skriver han som sagt om "inre harmoni". Så det stämmer alltså inte? Nu säger du ju att det är "upplevd tonhöjd" som är definitionen?
:? I ditt senaste inlägg (det jag svarar på nu) så är det "upplevd tonhöjd" som avses?

V.S.B :roll:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 22:24

:P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-31 22:24

Richard skrev:
Max_Headroom skrev:

Vh, iö

Jag håller ju inte med.

IÖ har redan förklarat just denna fråga, jag håller med honom om just detta :

"Högtalarplacering handlar mycket om att hitta en inre harmoni, det vill säga
MELLAN flera av de in placeringen ingående måtten. Bredd, avstånd till bak-
väggen, sidoförsklutning, invridning...

När allt är rätt så kan man sätta sig en halvmeter eller en hel, snett i soffan
utan att det spelar något roll.

Vill nog påstå att det handlar om millimeterprecision, eller nära på i varje fall.
Alltså att uppställningen gärna får få den precisionen. "

Jag frågar inte om inre harmoni, jag fråga om vilka fysiska effekter som påverkar precerved pitch vad avser högtalarplacering.

Som det är nu framstår hela konceptet som nonsens. Fast det kanske är meningen att det skall göra det?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-31 22:25

BURP

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 22:26

Haha! :D Hörp. Dörp. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 22:30

hevi skrev:
Richard skrev:Perceived pitch betyder " upplevd tonhöjd" . Det har jag skrivit otaliga gånger. Det handlar om hur tonhöjden uppfattas då man lyssnar. Det är hjärnan som tolkar tonhöjden.

Ingen behöver tycka lika, men det är svårt att diskutera med någon som ändrar definitioner i varje iinläg. I ditt näst senaste inlägg citerar du IÖ om din definition av "percieved pitch" och han talar om "inre harmoni" (och då, som jag tolkar det inte som en defenition av percieved pitch, men det är ju bara jag, det och jag har ju haft fel förut).

I citatet skriver han som sagt om "inre harmoni". Så det stämmer alltså
inte? Nu säger du ju att det är "upplevd tonhöjd" som är definitionen?
:? I ditt senaste inlägg (det jag svarar på nu) så är det "upplevd tonhöjd" som avses?

V.S.B :roll:

Jag håller inte med IÖ med begreppet inre harmoni, eller jag skulle inte använda det begreppet. Du vill veta min åsikt ? Den är " upplevd tonhöjd " .
Det går att komma fram till liknande resultat med olika lyssningsmetoder.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-31 22:31

IngOehman skrev:Kan lägga till att Richards påstående om att jag blivit avstängd flera gånger är ren lögn. Hans beteende i den här tråden och i många andra den senaste tiden, är bedrövligt, minst sagt.

Alltså, jag bryr mig inte om huruvida du blivit avstängd (fått "semester") eller inte, och vilka skälen till detta är. Men enligt uppgift från någon av moderatorerna, som ville försvara att vissa här inte rullar i gräddfilen, så har du fått semester ett antal gånger.

Richards påstående är alltså inte alls lögn - eller hur menar du?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 22:31

mx skrev:Haha! :D Hörp. Dörp. :)

Men sluuuut nu o ät fläskkottlet'n. 8O
Senast redigerad av Richard 2012-07-31 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 22:34

Max_Headroom skrev:BURP

Men sluuuuuuut nu å drick malt'n. :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi