Richard skrev:hevi skrev:Richard skrev:Perceived pitch betyder " upplevd tonhöjd" . Det har jag skrivit otaliga gånger. Det handlar om hur tonhöjden uppfattas då man lyssnar. Det är hjärnan som tolkar tonhöjden.
Detta är ett väldigt stort ämne vilket visar att tex Peter Steindl och IÖ inte tänker likadant på alla punkter.
...och då begär du att jag ska förklara så alla ska tycka lika, och förstå vad perceived pitch innebär.![]()
Det kan dock vara intressant med fördjupning i ämnet. Åtminstone tycker jag det.
Ingen behöver tycka lika, men det är svårt att diskutera med någon som ändrar definitioner i varje iinläg. I ditt näst senaste inlägg citerar du IÖ om din definition av "percieved pitch" och han talar om "inre harmoni" (och då, som jag tolkar det inte som en defenition av percieved pitch, men det är ju bara jag, det och jag har ju haft fel förut).
I citatet skriver han som sagt om "inre harmoni". Så det stämmer alltså
inte? Nu säger du ju att det är "upplevd tonhöjd" som är definitionen?
I ditt senaste inlägg (det jag svarar på nu) så är det "upplevd tonhöjd" som avses?
V.S.B
Jag håller inte med IÖ med begreppet inre harmoni, eller jag skulle inte använda det begreppet. Du vill veta min åsikt ? Den är " upplevd tonhöjd " .
Det går att komma fram till liknande resultat med olika lyssningsmetoder.
Jag tolkar det som att i just detta inlägget av dig, så är "inre harmoni" och "precieved pitch" samma sak?
Som jag sa så är en diskussion med dig inte helt olikt att gå runt i en labyrint där väggarna ändrar sig för varje steg som tas...
Skulle vara hjälpsamt för diskussionen om du kunde ge oss en heads up, här, så vi slipper famla i blindo, sas.
-Kan du lista vilka definitioner/innebörd du tänker dig ha för "percieved pitch" och "innre harmoni", etc. för dina nästkommande, säg 10 inlägg?'
Eftersom du verkar ha svårt att bibehålla samma definition mellan inläggen så kan du väl numrera dem 1-10 och ange vilken definition du avser använda? Det skulle bespara de som ämnar diskutera med dig en hel del huvudbry att veta vad du egentligen avser i varje inlägg från dig. ...