Moderator: Redaktörer
mx skrev:steveo1234 skrev:mx skrev:Jag gillar ljudet som Linn Akurate 242 spottar ur sig. Vad gillar jag då för
färgning?
Spikes!
::)
Fuuuuuck!
mx skrev:Ja, magsmockan ligger nog ganska högt. Jag tror det är därför Linn fokuserar på mycket energi i det området.
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Ja, magsmockan ligger nog ganska högt. Jag tror det är därför Linn fokuserar på mycket energi i det området.
Jag brukar säga mellan 100-200Hz eller så.
Fast det är en myt att Linn bygger talare som har mycket energi i det området.
Endast Isobarik o Keltik hade det (på 70-90-talet.)
Andra talare från den tiden samt nya Linntalare har det inte (tyvärr) för jag gillade det.
242 har det definitivt inte, en mycket slank presentation. De har inte lågbas heller.
Nya Majik Isobarik har djupbas men jag har aldrig hört dom spela bra.
sportbilsentusiasten skrev:mx skrev:Ja, magsmockan ligger nog ganska högt. Jag tror det är därför Linn fokuserar på mycket energi i det området.
Jag brukar säga mellan 100-200Hz eller så.
Fast det är en myt att Linn bygger talare som har mycket energi i det området.
Endast Isobarik o Keltik hade det (på 70-90-talet.)
Andra talare från den tiden samt nya Linntalare har det inte (tyvärr) för jag gillade det.
242 har det definitivt inte, en mycket slank presentation. De har inte lågbas heller.
Nya Majik Isobarik har djupbas men jag har aldrig hört dom spela bra.
phon skrev:Jag vill ha tydligt ljud mellan 300Hz och 3kHz, så att jag hör vad folk säger.
bassman skrev:phon skrev:Jag vill ha tydligt ljud mellan 300Hz och 3kHz, så att jag hör vad folk säger.
Snart premierar man frekvensomfånget i telefon![]()
Eller så sitter man med sån-där-tratt som fanns innan hörapparaten, det ger garanterat en rejäl färgning
mx skrev:Vad innebär det? Att inspelningen var för dålig från början?Bill50x skrev:Jag gillar de(n) färgning(ar) som gör att det låter naturligt och levande.
Jourhighness skrev:Lånade hem 3 förstärkare, en NAD, en Maratz och en Vincent SV-236MK och lyssnade några timmar på dessa och Vincenten var helt överlägsen tyckte jag, mkt roligare att lyssna på.... tills att jag insåg att loudnessknappen var intryckt, så det är väl det jag gillar antar jag, även om jag inte gillar det.
Rydberg skrev:Tycker det är svårt att nämna en färgning som skulle vara någonslags favorit. Jag föredrar nog så lite sameness som möjligt men ett exempel på färgning som jag gillade var den som Jadis JA-80 gav på viss stråkmusik, lät väldigt bra vill jag minnas.
jannemannen skrev:Jag gillar när ljudet drar åt "det mjuka/varma" hållet.
Det får dock aldrig bli dovt/slött/slappt..
Mvh/Janne
karhar680 skrev:jannemannen skrev:Jag gillar när ljudet drar åt "det mjuka/varma" hållet.
Det får dock aldrig bli dovt/slött/slappt..
Mvh/Janne
var på en konsert med sven zetterberg, köpte en skiva av honom efter spelningen, dagen efter lyssnade vi på den och hör och häpna, musiken som strömmade ur högtalarna lät lika som under konserten, då kändes det rätt. den bästa färgningen jag hört.
lennartj skrev:Byt till högprofildäck och välj fabrikat/version som fått bästa betyg för lågt vägljud i seriösa däckstest. Det skiljer många dB mellan olika kombinationer på vår grova svenska asfalt som få biltillverkare optimerar däck och hjulupphängningar för.
Strmbrg skrev:Skulle nog säga att en färgning som renderar i att halvdöda akustiska inspelningar får mer liv, är en trevlig färgning.
Ingen susning om huruvida jag upplevt den dock.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], TommyW och 28 gäster