Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:_En_ punkt är att den är designad för att nyttja väggstöd istället för att behöva ställas så långt ifrån vägg för att inte förstöra annat att basen inte får hjälp.
eljulio skrev:Jo, men räcker det som förklaring verkligen? Elementen är ju pyttesmå...
zapanasta skrev:ah,nattlorden hann före,tängte skriva![]()
Fina element i en väl avvägd genomarbetad konstruktion.......
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Jo, men räcker det som förklaring verkligen? Elementen är ju pyttesmå...
Avstämning låda, okonventionellt dämpmaterial, långslagigt element...
Man får inte sådana resultat på att optimera EN parameter, man får sådana här resultat om man behärskar att optimera "samtliga".
Nattlorden skrev:Du kan ju nyttja sökfunktionen och se vad som kan tänka ha skrivits.
Hade jag varit IÖ, så hade jag hållit det som företagshemligheter helt klart.
MagnusÖstberg skrev:Absolut inga konstigheter eller wodoo som ligger bakom en sådan konstruktion.
Det är ju subjektivt vad man anser vara starkt och djupt dessutom.
Genom placering nära vägg slipper man den utsläckning som sker från bakväggen.
Högtalaren behöver dessutom dämpa registret över 300Hz för att inte framstå som slank vilket sker med dämpning direkt bakom högtalaren. Dämpningen är utformad så att frekvenser under 300Hz får väggstöd och det tillsammans ger den tonkurva som eftersträvas.
Bara smart och inget wodoo, men man skall nog acceptera en relativt stor dämpning bakom högtalaren som en del av systemet. Inte alla som har det, och de får inte ut full potential.
MagnusÖstberg skrev:Dämpningen ökar fokuseringen och tar bort förstareflexen.
Jag upplever att många högtalare mår bra av liknande hantering.
jonasp skrev:Högtalaren är helt enkelt sunt dimensionerad. Det går att åstadkomma mycket med lite om man vet vad man håller på med. Andra högtalare med kompakt yttre som spelar djupt och välljudande är t ex Larsen 6.
Mer info om piPs dimensionering i basen finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=813109
eljulio skrev:MagnusÖstberg skrev:Dämpningen ökar fokuseringen och tar bort förstareflexen.
Jag håller alltså med, men vidhåller att det går att lyssna på QM10 med behållning även utan dämpning.
MagnusÖstberg skrev:eljulio skrev:MagnusÖstberg skrev:Dämpningen ökar fokuseringen och tar bort förstareflexen.
Jag håller alltså med, men vidhåller att det går att lyssna på QM10 med behållning även utan dämpning.
Det greppade jag
Jag tycker bara att kombinationen är så fint genomarbetad och ökar högtalarens linjära område och förbättrar fokuseringen i återgivningen i en smäll.
Jag anser dock att dämpningen är absolut nödvändigt för att återgivningen skall bli riktigt högklassig.
Nattlorden skrev:eljulio skrev:Jo, men räcker det som förklaring verkligen? Elementen är ju pyttesmå...
Avstämning låda, okonventionellt dämpmaterial, långslagigt element...
Man får inte sådana resultat på att optimera EN parameter, man får sådana här resultat om man behärskar att optimera "samtliga".
Oresound skrev:Inkl. borttagning av distorsion/egenljud vilket dramatiskt ökar kapaciteten.
MagnusÖstberg skrev:Gå till sök och skriv guru
Här har du en länk:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33403&highlight=guru
eljulio skrev:MagnusÖstberg skrev:eljulio skrev:MagnusÖstberg skrev:Dämpningen ökar fokuseringen och tar bort förstareflexen.
Det greppade jag
Jag tycker bara att kombinationen är så fint genomarbetad och ökar högtalarens linjära område och förbättrar fokuseringen i återgivningen i en smäll.
Jag anser dock att dämpningen är absolut nödvändigt för att återgivningen skall bli riktigt högklassig.
Jag har inga invändningar.
För övrigt vore det kul om IÖ kunde tänka sig att diskutera skillnaderna mellan piP och QM10. Att de finns där är uppenbart. Men ett övergripande resonemang om hur "tänket" gick när QM10 kom till vore spännande att läsa om och dess relation till Ino.
Ytterligare för övrigt så har jag även hört piP, men i källaren och den akustiska fördelen gör jämförelsen orättvis. Det hade varit kul att höra båda
högtalarna där samtidigt. Tycker jag.
Jag har dock en lyssningsträff på gång. För den som önska att höra QM10 hemma hos mig är välkomna, gärna piP-ägare som tar med sig sina burkar och bra musik...
Nasjo skrev:Ofan, är det inte samma delningsfilter fast det är en annan diskant? Konstigt!
celef skrev:Nasjo skrev:Ofan, är det inte samma delningsfilter fast det är en annan diskant? Konstigt!
du missade ett gäng punkter där men det gör inte så mycket, den stora skillnaden är ju ändå den helt annorlunda baffelformningen på guru som ju ger ett helt annat avtryck på ljudet jämfört med pipen
Richard skrev:celef skrev:Nasjo skrev:Ofan, är det inte samma delningsfilter fast det är en annan diskant? Konstigt!
du missade ett gäng punkter där men det gör inte så mycket, den stora skillnaden är ju ändå den helt annorlunda baffelformningen på guru som ju ger ett helt annat avtryck på ljudet jämfört med pipen
Detta är säkerligen kompenserat i delningsfiltret på guru.
celef skrev:det kan du inte kompensera för i filtret
Nattlorden skrev:celef skrev:det kan du inte kompensera för i filtret
Du menar att man inte kan ändra hur baffelsteget hanteras i filtret?
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 28 gäster