Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Mellanregister, 2-3 kHz? Nej, är ju snarare 200-2000 Hz.
Diskant, över 2 kHz.
Basregistret är knepigare och kan nog delas upp i flera delar. Merparten av musik har ju ingen infrabas. "Värmeområdet" är viktigt för den tonala balansen.
petersteindl skrev:Jag tror du läser fel.
2-ch skrev:petersteindl skrev:Jag tror du läser fel.
Aha... var det så man skulle läsa tabellen. Nu mejkar den mer sens
Inte riktigt, men ungifär.bakerman22 skrev:Så i en högtalare med exempelvis en åtta i basen, en fyra i mellanregistret och en entummare i diskanten, så skulle fyran i mellanregistret ta hand om all information mellan typ 300 och 2000...?
Brukar dom vara konstruerade så ?
2-ch skrev:petersteindl skrev:Jag tror du läser fel.
lennartj skrev:Håller inte med, jag lämnade öppet för lite flytande gränser mellan registren. Nu har satt dina fasta gränser. Det hade inte varit ett bra sätt att inleda diskussionen tycker jag.
staffanw skrev:lennartj skrev:Håller inte med, jag lämnade öppet för lite flytande gränser mellan registren. Nu har satt dina fasta gränser. Det hade inte varit ett bra sätt att inleda diskussionen tycker jag.
ok, men jag uppfattade dina gränser lika fasta som mina medan du också lämnade lika fasta hål så hela tabellen blev oförstålig vilket flera vittnat om också.
MagnusÖstberg skrev:Inte riktigt, men ungifär.bakerman22 skrev:Så i en högtalare med exempelvis en åtta i basen, en fyra i mellanregistret och en entummare i diskanten, så skulle fyran i mellanregistret ta hand om all information mellan typ 300 och 2000...?
Brukar dom vara konstruerade så ?
Jag skulle tro att 8:an får gå lite högre för att låta 4:an slippa röra på sig så mycket, detsamma med 4:an mot diskanten. Kanske 375Hz och 3Khz så att mellanregistret inte påverkas av baffelsteget.
Man låter elementen arbeta i sina bästa områden och väljer dessutom branthet på filtren beroende på applikation.
Med ett flackt filter så spelar elementen över ett mycket stort register och det kräver otroligt mycket av elementen. Ofta mer än designen egentligen tillåter.
staffanw skrev:2-ch skrev:petersteindl skrev:Jag tror du läser fel.
Editerad tabell, som fortfarande inte "makes sense" då det finns massor med hål i den. Tagit bort en massa radmatningar som lätt kommer med då man gör klipp-och-klistra från en html-tabell.
Infra sound 16-20 Hz
Deep bass 50-60 Hz
Midbass 100-130 Hz
Upper bass 200-300 Hz
Midrange 2k-3kHz
Treble 20 kHz
Ultrasound
Om den skrevs så här så skulle det göra mer "sense":
Infra sound <20 Hz
Deep bass 20-60 Hz
Midbass 60-200 Hz
Upper bass 200-300 Hz