Kan en dålig inspelning låta bättre på en dålig anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-02 20:43

ivor-isobarik skrev:Läser lite på faktiskt i pausen för bensträckare. Nu när systemet spelar som bäst så rev jag det för att göra om allt igen :lol:

Bort med Isobarik,montera i aktiva filter i Kloutarna,testa Keltik efter längväggen,i med Klimax kontrol/0 kortet i försteget-därefter tunedem-sedan montera i dualmono audioboardet i försteget ånyo-jämföra-justera om högtalarna igen-testa klimaxfiltren en sista gång efter att ha lödat ur monokorten igen-givetvis efter noggrann positionering av högtalarna med dessa filter. Ska passa på att rengöra banankontakterna också både inuti högtalarterminalerna och knektbananernas utsidor. Himla mysigt!

Kul hobby! Lyssnar du på musik via klockradion medan du gör om allt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-02 21:25

Har ett par Linn Kaber mellanregister i små treliterslådor med en ninkadiskant i varje,aktivt delade med en gammal tunebox och ett par LK2 som köksradio via Sneaky DS,spelar jäkligt svängigt och musikaliskt. Det fungerar ypperligt medan man är utan ljud,har även ett par Carlson Oa5/2 eller egentligen kopior fick jag veta av sakkunnig Bassman. Härligt Öhmanljudande,lite som att lyssna med hörlurar,kanske inte mest musikalisk men jäkligt mysiga ändå.

Blev lite merjobb innan Keltikarna får luftas då jag hörde en mindre välljudande lödning på en interconnect. Det är bra om man går igenom alla anslutningar när man går över till mer komplexa system. Helt otroligt egentligen att man hör skillnad. Jaja bara jobba vidare..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-02 21:43

ivor-isobarik skrev:Har ett par Linn Kaber mellanregister i små treliterslådor med en ninkadiskant i varje,aktivt delade med en gammal tunebox och ett par LK2 som köksradio via Sneaky DS,spelar jäkligt svängigt och musikaliskt. Det fungerar ypperligt medan man är utan ljud,har även ett par Carlson Oa5/2 eller egentligen kopior fick jag veta av sakkunnig Bassman. Härligt Öhmanljudande,lite som att lyssna med hörlurar,kanske inte mest musikalisk men jäkligt mysiga ändå.

Blev lite merjobb innan Keltikarna får luftas då jag hörde en mindre välljudande lödning på en interconnect. Det är bra om man går igenom alla anslutningar när man går över till mer komplexa system. Helt otroligt egentligen att man hör skillnad. Jaja bara jobba vidare..

Då förstår jag att du trivs medan du mekar... tänk att du kan höra en lödning, jag skulle nog bara kunna höra skillnad om lödningen helt slutade fungera så det blev noll- eller glappkontakt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-02 21:44

ivor-isobarik skrev:

Den lödningen skulle jag allt vilja få se . . . 8O :wink: :D

ps. hifikg hann visst före . . . men jag vill inte förneka att en slarvigt/kasst
utförd lödning i.o.f.s. kan medföra oljud.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-02 22:29

Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-03 00:31

Lite taskig upplösning, men visst "dä ha nog gått å fått tet lit illa mä den
lödverktygen som du ha brukt"* . . . :( . . . men tack ändå. :)

*Köp en Weller lödstationer å hör sen . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-03 05:08

Jo det var i sanning sagt en uslig lödning,gjord på den tiden då man inte trodde det spelade någon roll. Nu är det gjort ordentligt och samma med högtalarkablaget. Man ska inte lämna någonting till slumpen,högtalarkablarna,en gåva från min svåger för att jag terminerade hans nya Linn Keltik kablage,kom från en stor handlare i UK. Visade sig vara riktigt dåligt gjort,nu sitter där Knekt bananer på kabeln lött med ett tenn som är särskilt välljudande. Mer öppet,detaljerat,musikaliskt och tydligt. Jag hann inte lyssna på sagda kabel efter lödningen men tänkte jämföra den mot ett annat par som jag har tillverkat tidigare. Har en härva nätkablar som ska redas ut och lyssnas på också. Har några gamla originalkablar som Linn använde på 1990-talet,några andra som levererades med Dell datorer räddade ut elfrag lådan på jobbet,några baohing eller liknande och till sist några longwell. Den sistnämnda ska vara bäst. Så alltså:när så alla kablar nu är tillverkade så återstår det bara trevligt lyssnande och jämförande,jag funderar på lyssna ifall det kanske ska lossas eller dras åt bultförbandet som förbinder skivspelarhyllan med väggen. Det spelar också roll,så pass mycket att man kan åka på att justera tolvan mot hyllan om man inte kommer rätt med att dra lämpligt hårt eller byta ut bottnen på planet till ett mer korrekt avstämt hyllplan. Tonarmsbasens åtdragningsmoment och hyllplanets hårdhet och massa är kritiska. Kul som fan att leka med ett jättestort meccano där man verkligen hör skillnad på allt man ändrar. Som en seismograf typ..

Nu är det dags att krama kudden så man orkar fortsätta resan mot det perfekta välstämda taktfasta ljudet som vi alla innerst inne vill ha..

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 08:28

Kul att du har så pass bra högtalare att du kan höra de skillnader du talar om, det är inte alla förunnat.

Vad gäller lp 12 och justeringarna samt lödningarna så är det ju bara att hålla med. En dålig lödning gör att " något fattas" i musiken. Det kan låta irriterande otydligt. Har själv varit med om detta många gånger.

Detsamma gäller tex kabelskor inuti en högtalare- bort med dem och löd direkt, gör att det låter bättre. En egen strömfas till stereon blir ofta ett lyft.

"Attention to detail " är något som stämmer.

Ivorisobarik- kan du berätta litet om dina erfarenheter med momentdragning av baselementen i Keltik ? Och det du/ni upplevde angående tydliga/otydligare basgångar ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 11:57

KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev: Uppenbarligen kan CV något som "finhögtalaren" inte kan.

Antingen gillar du CV:ns fel, eller så är det fel på "finhögtalaren" trots det är en "finhögtalare".

Nej, han gillar det CV:n gör rätt.

Precis. Till rockmusiken så gör CV : n ofta mera rätt, än tex en mätmässigt perfekt högtalare.

Just för att det låter bättre, och uppfattas som bättre av lyssnaren.

Så transparentidealet är helt klart en utopi tycker jag, musiken uppfattas ju av lyssnaren, och det är där musiken tolkas- inte innan, i själva anläggningen ( även om vissa saker påverkar perceived pitch, naturligtvis.. )

If it sounds better, it is better.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-03 12:04

Jag tycker i sig inte att det är transparensidealet som är fel. det som däremot känns rätt är att det är jag som skall uppfatta det transparent när jag spelar musik.
Det är ointressant om en apparat har varit transparent i något annat sammanhang. Men det kan var en bra vägledning men ibland inte ens det.
Många fina anläggningar klarar tyvärr bara att låta väldigt bra (uppfattbart som transparent) med begränsat musikurval. Generellt transparent ihop med rummet finns inte som jag ser det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-03 19:23

Richard: Det var inte enbart baselementen som justerades utan alla element. Skillnaden var massiv. Lättare att förstå vad som spelas. Spelade element för element när vi tunade. Började från fingerlöst till över en Nm. Dessa högtalare står hos min svåger i dag och maken till lättunade Keltiks har jag aldrig varit med om. I kväll rengör jag högtalarterminalerna,fanns en hel del att hämta där kan jag säga..

Bild

Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 19:38

finns det speciella testtoner som ni använder, alltså inte vanlig musik men typ brus eller tretonsignal?
Bikinitider

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-03 19:50

Musik med många instrument samtidigt,röriga plattor..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 19:59

har du någon favoritplatta för just detta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-03 20:09

Nu frågade du ivor, men jag kan svara på en jag använder ibland som jag tycker är rörig, men låter bra på en vettig anläggning: Tom Waits - Rain Dogs.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-03 20:14

Linn-music for life

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 20:54

tack båda för förslagen, imorron ska jag försöka ta mig tid att mecka lite med anläggningen och testa själv, vi hörs!
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-03 20:54

ivor-isobarik skrev:Musik med många instrument samtidigt,röriga plattor..

Är det musik du gillar, eller något du bara använder för injustering av riggen?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-03 21:21

Richard skrev:
Precis. Till rockmusiken så gör CV : n ofta mera rätt, än tex en mätmässigt perfekt högtalare.

Vilken mätmässigt perfekt högtalare pratar du om?

När du pratar om lyssnaren, vilka personer specifikt menar du då?

Hur har du dragit de här slutsatserna?

Jag frågar därför att detta med högtalare för speciell musik inte existerar för mig,, alltså inte i den termen som du utrycker dig att felaktigheter i en högtalarkonstruktion kan gynna viss musik, det fungerar ju inte så om det är musiken som sådan man vill åt.

Däremot är högtalare kompromissade olika och kan således gynnas/missgynnas beroende på hur man använder dom.

Därför menar jag att om CW,n nu skulle vara bättre på riktigt så beror det i så fall på att den gör någonting bättre, den hypotetiskt perfekt mätande högtalaren kan inte missgynnas av att den är perfekt så länge musiken är det som skall främjas.

Men om man vill lyssna på ljud som inte hör musiken till är det förstås en annan femma. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-03 23:28

Goldfinger skrev:
Richard skrev:

Jag frågar därför att detta med högtalare för speciell musik inte existerar för mig,, alltså inte i den termen som du utrycker dig att felaktigheter i en högtalarkonstruktion kan gynna viss musik, det fungerar ju inte så om det är musiken som sådan man vill åt.

Däremot är högtalare kompromissade olika och kan således
gynnas/missgynnas beroende på hur man använder dom.

Därför menar jag att om CW,n nu skulle vara bättre på riktigt så beror det i så fall på att den gör någonting bättre, den hypotetiskt perfekt mätande högtalaren kan inte missgynnas av att den är perfekt så länge musiken är det som skall främjas.

Men om man vill lyssna på ljud som inte hör musiken till är det förstås en annan femma. :)

Ok, uttryckte mig litet slarvigt.
Det som cervin vega kan göra bättre än en mätmässigt nästan perfekt högtalare är tex ljudtryck, litet mera mellanbas med disko- puckel, 2: a tons dist som låter trevligt osv, peakad diskant.....

Dvs sådant som får musikstilen att återges bättre för lyssnaren spykoakustiskt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 23:58

Goldfinger skrev:
Richard skrev:

Däremot är högtalare kompromissade olika och kan således gynnas/missgynnas beroende på hur man använder dom.

det låter som du är mer intresserad av ljudet och mindre intresserad av musiken, och det är ju inget fel med det! men om den musikaliska upplevelsen är viktigare än steril återgivning så är man inte så himla rädd för att justera/kompensera för dåliga inspelningar. det handlar ju inte om stora ingrepp som gitarrpålägg eller att ändra rytmer som du verkar tro
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-04 00:15

Que?

Den som talade om musiken var faktiskt goldfinger ("Främja musiken" talar
han om). Och den som talade om ljudet var Richard ("låter bättre" var hans
synpunkt).

Din kommentar får det att se ut som om du uppfattat det tvärtom. :o

Richard skrev:
KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev: Uppenbarligen kan CV något som "finhögtalaren" inte kan.

Antingen gillar du CV:ns fel, eller så är det fel på "finhögtalaren" trots det är en "finhögtalare".

Nej, han gillar det CV:n gör rätt.

Förvirrat pladder!

Varför använder du termen "mätmässigt perfekt" för något som INTE gör
mera rätt? (Enligt vad du själv påstår!) Vad är det som är perfekt med det?

Är det perfekt att att göra fel? :?

Det verkar ju helt idiotiskt att du uttalar dig om vad som är perfekt (utan
att du vet något om det) SAMTIDIGT som du klagar på det "perfekta" och
säger att detta "mätmässigt perfekta" inte är mera rätt...

Osammanhängande och ogenomtänkt cirkelkullerbytta till svammelprat är
vad du sysslar med. Om du inte vet något om hur en högtalare presterar
fysikaliskt och tycker att en högtalare INTE återger musiken bra, så kan du
väl sluta påstå att det är en mätmässigt perfekt högtalare! Vad vet du om
det?

Richard skrev:Just för att det låter bättre, och uppfattas som bättre av lyssnaren.

Vad är det du har att invända på mätmässigt, om det du tycker låter bra?

Berätta vad det är som gör att du inte kallar det du tycker låter bra för mät-
mässigt bra - och att du kallar det som du ogillar för mätmässigt perfekt. :?

Det är ju uppånervända världen.

VEM och VAD definierar din uppfattning om det mätmässigt perfekta, som du
sedan klagar över?

Richard skrev:Så transparentidealet är helt klart en utopi tycker jag,

En transparent återgivning från en hifi-anläggning är självklart utopisk, men
idealet är ju i allra högsta grad reellt. Det betyder ju bara att man vill att an-
läggningens återgivning i möjligaste mån skall vara ursprungslik.

Det finns ingenting utopiskt i att ha det som ideal.

Vad tror Du att transparent betyder egentligen?

Har du problem med akustiska instrument som spelar live?

Mera transparent än så blir det inte. Och inte är det utopiskt inte. ;)

Richard skrev:musiken uppfattas ju av lyssnaren, och det är där musiken tolkas- inte innan, i själva anläggningen ( även om vissa saker påverkar perceived pitch, naturligtvis.. )

If it sounds better, it is better.

Bara om man inte bryr sig om något annat, och inte förstår att en anläggning
faktiskt kan låta bra på en inspelning på bekostnad av att låta dåligt när en
annan inspelning spelas.

En anläggning låter alltså inte bra eller dåligt utan programmaterial som spelas,
och det som låter är alltid summan av dem.

Vad man kan säga om anläggningens isolerade egenskaper är att de känne-
tecknas av anläggningens överföringsfunktioner - som förvisso är oerhört
komplexa om man skall betrakta den flerdimensionerlla matrisen den utgör.

Men att tala om att an anläggning "låter bra" är hur man än vänder på det
att inte förstå vad en anläggning är.

Den återge fonogrammen med mindre eller större färgning, och om det låter
bra eller dåligt finns det ingen generellt svar på, det är inte definierbart utan
att ta hänsyn till aktuellt fonogram.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-04 08:39

ivor-isobarik skrev:Richard: Det var inte enbart baselementen som justerades utan alla element. Skillnaden var massiv. Lättare att förstå vad som spelas. Spelade element för element när vi tunade. Började från fingerlöst till över en Nm. Dessa högtalare står hos min svåger i dag och maken till lättunade Keltiks har jag aldrig varit med om. I kväll rengör jag högtalarterminalerna,fanns en hel del att hämta där kan jag säga..

Bild

Bild

Det där är intressant. På detta forum finns det folk som inte hört skillnaden.
Det som också är intressant att sådana skillnader märks tydligt ( då allt är optimalt åtdraget ) på " dåliga inspelningar" , sådana som låter fördjävligt på många andra anläggningar som anses neutrala och goda återgivare.
Helt plötsligt blir det roligt att lyssna till musiken, melodierna blir lätta att ta till sig och man kan lyssna länge utan att irritera sig på dåligt mastrade skivor.

...så jag är personligen säker på att det ligger väldigt mycket i detta med mekaniskt stabila högtalare, rätt åtdragna element och riktiga lödningar vid kontaktytor som kan alstra kontaktdistorsion- här duger inga träskruvar eller kabelskor.

Det är synd att det är så få som hört dessa skillnader på detta forum.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-04 08:57

Richard, snart blir jag provocerad av dina generella och skumma påstående om folk som inte hör skillnad på detta forum. Lägg ner nu och ryck upp dig en smula. Det är bara tråkigt att läsa.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-04 09:06

shifts skrev:Richard, snart blir jag provocerad av dina generella och skumma påstående om folk som inte hör skillnad på detta forum. Lägg ner nu och ryck upp dig en smula. Det är bara tråkigt att läsa.

Det är ju det enda syfte han har med sina inlägg... han skulle aldrig höra skillnad mellan putsade kablar och icke putsade, inte en chans att han skulle våga visa sig på ett blindtest, oavsett insats. Han är den sorten som trivs med att irritera i skydd av sin anonymitet på ett forum. Ett troll.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-04 09:21

Han får skriva vad han vill tycker jag och jag skiter i vad han tror sig höra skillnad på och/eller hör skillnad på. Det är efterslängarna jag är trött på.

Jag gillar inte att man förminskar honom till "troll". Richard har varit medlem här länge och han skriver inte alltid så där. Han är inte helt anonym här, vet att flera i norr har träffat honom flera gånger. Tycker lika illa om det du skrev om honom nu som Richarss efterslängar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-04 09:34

shifts skrev:Han får skriva vad han vill tycker jag och jag skiter i vad han tror sig höra skillnad på och/eller hör skillnad på. Det är efterslängarna jag är trött på.

Jag gillar inte att man förminskar honom till "troll". Richard har varit medlem här länge och han skriver inte alltid så där. Han är inte helt anonym här, vet att flera i norr har träffat honom flera gånger. Tycker lika illa om det du skrev om honom nu som Richarss efterslängar.

Det har han säkert (inte skrivit så här alltid), men under det knappa år jag varit medlem har jag bara sett "efterslängar" och grova generaliseringar. Ofta brukar troll mogna och bli sunda forummedborgare, eller lämna forumen efter en tid. I det här fallet verkar det omvända förhållandet råda. Intressant.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-04 11:30

ivor-isobarik skrev:Jo det var i sanning sagt en uslig lödning,gjord på den tiden då man inte trodde det spelade någon roll. Nu är det gjort ordentligt och samma med högtalarkablaget. Man ska inte lämna någonting till slumpen,högtalarkablarna,en gåva från min svåger för att jag terminerade hans nya Linn Keltik kablage,kom från en stor handlare i UK. Visade sig vara riktigt dåligt gjort,nu sitter där Knekt bananer på kabeln lött med ett tenn som är särskilt välljudande. Mer öppet,detaljerat,musikaliskt och tydligt. Jag hann inte lyssna på sagda kabel efter lödningen men tänkte jämföra den mot ett annat par som jag har tillverkat tidigare. Har en härva nätkablar som ska redas ut och lyssnas på också.
................

Det där med riktningen av kablarna är riktigt intressant. Det låter mycket riktigt bättre med tex interconnectkablarna placerade/vända i pilens riktning.

Och detta fungerar ju i alla stereoapparater av olika märken.

(Jag hoppas ingen blir förbannad av mitt inlägg nu...)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-04 11:34

Que?

Den som talade om musiken var faktiskt goldfinger ("Främja musiken" talar
han om). Och den som talade om ljudet var Richard ("låter bättre" var hans
synpunkt).

Din kommentar får det att se ut som om du uppfattat det tvärtom. :o

jag blir så trött!

den som skriver så här:

Men om man vill lyssna på ljud som inte hör musiken till är det förstås en annan femma

har nog helt missat poängen med att lyssna på musik!

om man är rädd för eller anser att det är fel att på dålig inspelsningar kanske minska nivån för en alldeles för fet bas har ju fastnat i faktiskt rådande neutralitetsmaffia, och det är ju sorgligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-04 11:34

Sådärja,nu har Isobarik fått maka på sig och ersatts med Keltik och 4 X Klout i stället. Klockan hann bli en del innan det var flyttat och kopplat. Fick invänta min "lille" son för att förflytta isobarik då de är skittunga,ja eller egentligen ungefär som Keltik med den skillnaden att Isosarna egentligen är en stativhögtalare i jätteformat-en gigantisk Linn KAN. Detta gör att den även har en uppsättning särskilt välljudande spikes uppåt i foten och blir man för upphetsad över att man lyckas rubba högtalaren så kan man helt enkelt skjuta den från stativet..

De är bara uppställda rätt uppochner nu keltikarna. Ska en sväng på Nolia innan jag börjar knuffa runt på dem. Inser att jag nog måste ha både Keltik och Isobarik. De är svinaktigt bra båda modellerna!

Någon frågade ifall jag lyssnade på Grinderman annat än till att justera med och det gör jag givetvis. Jag kan rekommendera låten "No pussy blues" som är en riktig rökare!

Linn-music for life

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi