Vad blir lådtrycket då?MagnusÖstberg skrev:Vad sägs om att man vet VD för basen och man har volymen av lådan, då är det inte svårt att räkna ut det inre lådtrycket.
Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Du borde göra en liten lyssningsrunda till folk på forumet och lyssna på några olika varianter?
nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
Och för pengarna, hade jag köpt ännu fler SLS 10"
boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
4x9=36 liter i pumpvolym p-p
72x0,5=36 liter i pumpvolym p-p
frågan är vilket system är mest möblerings vänligt.
nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
Komorok skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
Pumpar LMS Ultra så mycket? Den är väl mekaniskt begränsad till 60mm p-p och kan alltså inte slå 76mm som de angett. Så fyra LMS borde då pumpa ca 28l p-p. Oavsett så är det ju rätt så väldans mycket förstås.
mickeb skrev:shifts skrev:Du borde göra en liten lyssningsrunda till folk på forumet och lyssna på några olika varianter?
Ja det vore ju en bra ide, tror dock att det kan bli svårt rent praktiskt.
Det vore helt klart en "ära" att få provlyssna ett par LMS ULTRA 5400 , det vore helt klart väldigt väldigt roligt och lärorikt. Men det kan ju bli svårt, för det lär ju inte finnas många par i Sverige. Har ett svagt minne om att jag faktiskt såg ett par LMS ULTRA till salu på blocket för ett tag sen. Önskar jag hade haft
pengar då.....!
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
Pumpar LMS Ultra så mycket? Den är väl mekaniskt begränsad till 60mm p-p och kan alltså inte slå 76mm som de angett. Så fyra LMS borde då pumpa ca 28l p-p. Oavsett så är det ju rätt så väldans mycket förstås.
33.6 mm one way och nästan 8 liter p-p
bakerman22 skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
Vi har väl redan konstaterat att den bara har en slaglängd på 30mm innan konen slår i spidern. Då kan man ju inte gärna räkna mera utåt.
Jag tror att sju liter är närmre sanningen.
Ändå inte speciellt dåligt för ETT element med ganska låg dist.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev::D
Har du maxat ut dina än boom?
Glöm inte alla härliga spegelkällor du får av multipla spridningspunkter
behövs inte har väl gett dom några volt men då vill man inte vara i rummet .
Oj,celef skrev:LasseA skrev:Vad blir lådtrycket då?MagnusÖstberg skrev:Vad sägs om att man vet VD för basen och man har volymen av lådan, då är det inte svårt att räkna ut det inre lådtrycket.
det undrar jag oxå
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
Vi har väl redan konstaterat att den bara har en slaglängd på 30mm innan konen slår i spidern. Då kan man ju inte gärna räkna mera utåt.
var det inte databass som gjorde det med sin vetenskapliga mätning.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:nadifierad skrev:Om jag hade fått 4 lms ultra 18", så hade jag sålt dem till någon finnig volvosnubbe, som tävlar i crank it up på Vallåkraträffen!![]()
var det inte databass som gjorde det med sin vetenskapliga mätning.
Du behöver inte bli sur.
Elementet presterar precis likadant hemma hos dej även att det inte har lika "häftig" slaglängd som databladet säjer.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev::D
Har du maxat ut dina än boom?
Glöm inte alla härliga spegelkällor du får av multipla spridningspunkter
behövs inte har väl gett dom några volt men då vill man inte vara i rummet .
Jag har påtalat detta för dig förut! Han utgår bara ifrån talspolens längd och delar den längden i två för att få ut Xmax. Man når inte så långt för upphängningen är för kort.boom skrev:Geometric Stroke 33.7 Millimeters, (voice coil - gap) / 2
70% BL 38.1 Millimeters, BL is 0.7 original value (one way)
Xmech 47.6 Mechanical displacement limit (one way)
MagnusÖstberg skrev:Oj,celef skrev:LasseA skrev:Vad blir lådtrycket då?MagnusÖstberg skrev:Vad sägs om att man vet VD för basen och man har volymen av lådan, då är det inte svårt att räkna ut det inre lådtrycket.
det undrar jag oxå
Här kommer lite härliga saker som kan snabba upp sina tankar om en tänkt sluten låda:
160dB inre ljudtryck ger 3% tillkommande dist (högre dist än okej).
150dB inre ljudtryck ger 1% tillkommande dist (extremt bra).
140dB inre ljudtryck ger däremot bara 0,3% tillkommande dist (omöjligt bra).
162dB inre lådtryck får man om lådvolymen är 15ggr elementets p-p volym, 156dB inre lådtryck får man om lådvolymen är 30ggr elementets p-p volym och 150dB får man om lådvolymen är 60ggr elementets p-p volym.
LMS har p-p volym på 7 liter vilket gör att det skulle krävas 210 liters låda för att hålla lådtrycket under 156dB och 105 liters låda ger 162dB vid fullt utslag. Nu är ju 100 liter lite mindre än 105 så tillkommande dist är väl något högre än 3% i en 100 liters låda.
Nåja, typ..
Komorok skrev:Morgan skrev:Jag hade nog tagit en funderare kring det här med antalet utstrålningspunkter och den effekt det får på hur många av rummets resonansmoder man slår an. Det går nästan inte att få en ensam bashögtalare att spela snyggt i ens ett ganska väl akustikreglerat rum, säger min erfarenhet. Jag hade aldrig fått för mig att spela med färre än fyra basar i en seriös anläggning med ambitionen att inte bara låta högt utan också bra.
Men alla gör ju inte samma prioriteringar, och om det bara är "biomuller" som är målsättningen och inte någon förmåga till artikulation som är viktig, kör då på det som ger mest output. Men om artikulation är viktigt, tänk då på att två utstrålningspunkter är avsevärt bättre och fyra bättre ändå.
Jag håller helt med Morgan.
Det är alltså bättre att fördela pengarna på minst två basmoduler istället för en enda stor om du vill uppnå artikulation och inte bara muller. Sedan ska basmodulerna placeras bra i rummet också förstås, men det är ett annat kapitel.
Alexi skrev:Jag har påtalat detta för dig förut! Han utgår bara ifrån talspolens längd och delar den längden i två för att få ut Xmax. Man når inte så långt för upphängningen är för kort.boom skrev:Geometric Stroke 33.7 Millimeters, (voice coil - gap) / 2
70% BL 38.1 Millimeters, BL is 0.7 original value (one way)
Xmech 47.6 Mechanical displacement limit (one way)
celef skrev:shit, vad ger det för siffror utanför lådan?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 31 gäster