shifts skrev:?.....Tycker lika illa om det du skrev om honom nu som Richarss efterslängar.
Tack- vi är ett gäng som kommer att testa litet signalkällor till hösten. Då blir det bullar och kaffe .
Moderator: Redaktörer
shifts skrev:?.....Tycker lika illa om det du skrev om honom nu som Richarss efterslängar.
celef skrev:tack båda för förslagen, imorron ska jag försöka ta mig tid att mecka lite med anläggningen och testa själv, vi hörs!
IngOehman skrev:Vad är målet?
Att göra anläggningen dålig för att visa att det får dåliga inspelningar att låta mindre dåliga?
Är det inte mera spännande att se hur BRA den kan bli? Så man får höra vad för spännande ljud som finns på olika inspelningar.
Vh, iö
celef skrev:jo man kan se det så, jag vill ju att musiken ska ljuda så bra som möjligt, målet kan ju inte vara att ha en så bra anläggning att musiken låter illa, vad ska man med en sådan anläggning till??
Goldfinger skrev:celef skrev:jo man kan se det så, jag vill ju att musiken ska ljuda så bra som möjligt, målet kan ju inte vara att ha en så bra anläggning att musiken låter illa, vad ska man med en sådan anläggning till??
Min personliga åsikt är att har man en gång börjat tonkurvejustera så slutar det med att man sitter och justerar nära nog allt man lyssnar på, det stjäl fokuset från musiklyssningen när man skall sitta och tuna om systemet för varenda fonogram.![]()
Dessutom tror jag risken är mycket stor att man i förlängningen tappar intresset för musik och dess variationer när man lägger sameness på alltihopa.
Goldfinger skrev:celef skrev:jo man kan se det så, jag vill ju att musiken ska ljuda så bra som möjligt, målet kan ju inte vara att ha en så bra anläggning att musiken låter illa, vad ska man med en sådan anläggning till??
Min personliga åsikt är att har man en gång börjat tonkurvejustera så slutar det med att man sitter och justerar nära nog allt man lyssnar på, det stjäl utan diskussion fokuset från musiklyssningen när man varje gång måste analysera hur det möjligen kan bli bättre.![]()
Dessutom tror jag risken är mycket stor att man i förlängningen tappar intresset för musik och dess variationer när man lägger sameness på alltihopa.
Jag tror man lurar sig själv.
Harryup skrev:
Samenessen kan ju bestå i att man tar bort sameness. Har du en störande peak någonstans kan du ju ta bort den och musiken blir olikare.
När det gäller tonkontroller så ser jag det som att behöver man dom för inspelningar kommer man kompensera för olika fel för att de inte skall dominera och ge samness.
mvh/Harryup
shifts skrev:Han får skriva vad han vill tycker jag och jag skiter i vad han tror sig höra skillnad på och/eller hör skillnad på. Det är efterslängarna jag är trött på.
Jag gillar inte att man förminskar honom till "troll". Richard har varit medlem här länge och han skriver inte alltid så där. Han är inte helt anonym här, vet att flera i norr har träffat honom flera gånger. Tycker lika illa om det du skrev om honom nu som Richarss efterslängar.
hifikg skrev:shifts skrev:Han får skriva vad han vill tycker jag och jag skiter i vad han tror sig höra skillnad på och/eller hör skillnad på. Det är efterslängarna jag är trött på.
Jag gillar inte att man förminskar honom till "troll". Richard har varit medlem här länge och han skriver inte alltid så där. Han är inte helt anonym här, vet att flera i norr har träffat honom flera gånger. Tycker lika illa om det du skrev om honom nu som Richarss efterslängar.
Det har han säkert (inte skrivit så här alltid), men under det knappa år jag varit medlem har jag bara sett "efterslängar" och grova generaliseringar. Ofta brukar troll mogna och bli sunda forummedborgare, eller lämna forumen efter en tid. I det här fallet verkar det omvända förhållandet råda. Intressant.
MagnusÖstberg skrev:Men när någon trollar får man väl upplysa om det?
Tex när någon medvetet skriver saker man vet inte är sanna, eller vad säger du?
Jag tror att man kan trolla i en tråd utan att vara ett troll som människa. Men när någon beter sig på ett sätt att han/hon uppenbarliggen fullständigt skiter i om det som skrivs är korrekt eller falskt där den enda drivkraften är att uppröra och förstöra - då är det väl inte så konstigt om det reageras, eller vad tycker du?
ivor-isobarik skrev:Musik med många instrument samtidigt,röriga plattor..
Wiki skrev:A Walk Across the Rooftops
When local hi-fi manufacturer Linn Electronics heard their music, through friend and recording engineer Calum Malcolm, the company offered the band money to record a track that would showcase the sonic range of the company's high-end audio equipment. Linn was so pleased with the result, they formed their own record label in order to release The Blue Nile's debut, A Walk Across the Rooftops, in 1983 Buchanan later commented that during that time Linn was not really a record company, and The Blue Nile was not really a band. Although it received positive reviews, it sold modestly.
Goldfinger skrev:Harryup skrev:
Samenessen kan ju bestå i att man tar bort sameness. Har du en störande peak någonstans kan du ju ta bort den och musiken blir olikare.
När det gäller tonkontroller så ser jag det som att behöver man dom för inspelningar kommer man kompensera för olika fel för att de inte skall dominera och ge samness.
mvh/Harryup
Maskeringar som finns på fonogrammet som beror på att man manipulerat upptagningen innan den bränts på skivan går dessvärre inte att återställa, skadan är så att säga redan skedd och du kan inte med en eq återvinna information som redan gått förlorad i tidigare led.
Man gör dessutom brusgolvet olinjärt genom eq-användning.
Att undvika följdfel ser jag som nära nog omöjligt och risken är stor att man skadar fonogrammet än mer.
FBK skrev:MagnusÖstberg skrev:Men när någon trollar får man väl upplysa om det?
Tex när någon medvetet skriver saker man vet inte är sanna, eller vad säger du?
Jag tror att man kan trolla i en tråd utan att vara ett troll som människa. Men när någon beter sig på ett sätt att han/hon uppenbarliggen fullständigt skiter i om det som skrivs är korrekt eller falskt där den enda drivkraften är att uppröra och förstöra - då är det väl inte så konstigt om det reageras, eller vad tycker du?
För fan Magnus, du vet lika bra som jag att man kan använda andra ord än troll hit och dit. Man behöver inte förminska och mobba motparten till absurdum (dem som gör det är små människor i mina ögon) och är han en så jävla jobbig finne i arslet på er så är det bara att sluta diskutera med honom, man måste vara fler än 1 person för att det ska kunna bli en diskussion.
Och vad är sedan korrekt eller falskt ? Något som är falskt här är kanske korrekt på något annat Hifi-forum.
Ps. Ja ,jag vet att jag pratar för tysta öron nu (som för det mesta) men det är allt annat än moget att hålla på så här och kalla motparten för troll hela tiden så jag tröttnar på att läsa här och slår in lite presenter som syrran ska få i morgon på födelsedagen, betydligt mer givande.
Harryup skrev:
Något får mig att tro att du aldrig har använt en bra eq.
mvh/Harryup
Goldfinger skrev:Harryup skrev:
Något får mig att tro att du aldrig har använt en bra eq.
mvh/Harryup
Kan så vara, men så länge den breda genre av musik jag lyssnar på intresserar mig på ett bra sätt ser jag ingen anledning till manipulation.
Jag kan ju bara svara för egen del, men jag tycker sann musik-purism handlar om att lyssna på densamma precis som den är producerad.
Harryup skrev:Och musiken kanske är producerad på NS-10 så där har man ytterligare en massa fel. Så utan fel lär det aldrig bli. Däremot är det ju intressant att minimera dom i vart fall för mig för att undvika sameness.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster