av jojje71 » 2012-08-23 19:25
Börjar bli nyfiken på denna tråd nu när lådvolymen tydligen inte är optimal med uppgraderingskit:et.
För ca 8år sedan byggde jag en av lådorna till lts-3v-f1:an. Alla yttre MDF-delar var färdig-sågade som jag satte ihop med trä-plugg, dock utan att limma (inga element monterade).
Jag insåg ganska snabbt efter ställt in lådan i vardagsrummet, att den kändes alldeles för stor och skrymmande. Det här går inte... Upp med grejorna på vinden.
Vid den här tiden hade jag bara köpt diskant- och mellan register + båda delningsfiltren till 3v. Fick bli en nödlösning: lådbyggsats och nya filter till 2v-f1 varianten istället. Dessa har jag fortfarande.
Efter att ha flyttat till lägenhet med större vardagsrum kom suget åter att bygga färdigt dessa, så under våren tog jag tag i bygget igen.
Jag kan tillägga att till och från har jag under årens lopp färdigställt lådan i prototyp-status för att provlyssna högtalaren.
Är väl i liknande situation som dig, dock är mina filter klara (sedan länge). Nu håller jag på att modda lådan, ville ha baksidan i ett helt stycke med port och basar. Så innan lådorna limmas ihop vore det bra att veta den optimala lådvolymen, om den i byggbeskrivningen inte stämmer.
Vad gäller?
Jag vill göra rätt nu. Känner någon till detta?
Mina tips:
* gör baksidan (bakbaffeln) i ett helt stycke enligt senaste ritningarna
* ingen filterlucka på baksidan, hur ofta ska du in där...
* placera filtren så att du kan nå dem när du lossar översta basen istället (Jag monterar bas-filtret i botten av lådan och det andra över basreflex porten, fortfarande så att jag kan nå att skruva fast det.)
* terminalerna så lågt som möjligt, blir rent och snyggt (jag funderar att placera mina under/bredvid nedersta basen, vi får se)
Tacksam för svar!