Denon AVR XX13 serien har kommit/pågång

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-05 16:41

Borde man inte bojkota apparater som har airplay för att få det att fungera så måste man köpa antingen en surplatta eller en ifåne i från äpplet
i och med att dom implanterade i apparaterna så får kunden betala för det och varför finns det inget för android och liknade sytem.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-05 20:01

Okey då har jag provat att växla mellan analogt och digitalt med en Oppo BDP-93 som källa och jag upplever att ljudet från Oppons analoga utgångar låter mindre illa än om man kör digitalt.
Obs! Denon AVR-3313 har ingen analog 5.1 ingång som jag skrev i tidigare inlägg utan jag har fått använda en ingång och valt att den tar emot analoga signaler. Nu blir jag osäker om den är helt analog eller om det görs någon omvandling. Någon som vet?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-05 21:56

Tumme skrev:Okey då har jag provat att växla mellan analogt och digitalt med en Oppo BDP-93 som källa och jag upplever att ljudet från Oppons analoga utgångar låter mindre illa än om man kör digitalt.
Obs! Denon AVR-3313 har ingen analog 5.1 ingång som jag skrev i tidigare inlägg utan jag har fått använda en ingång och valt att den tar emot analoga signaler. Nu blir jag osäker om den är helt analog eller om det görs någon omvandling. Någon som vet?

Kör du digitalt i från oppo så kommer signalen att gå i genom reciverns dsp enhet testa att kora Direct och purdireckt och se om det blir skillnad för då kopplar du bort dsp om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-05 22:17

boom skrev:
Tumme skrev:Okey då har jag provat att växla mellan analogt och digitalt med en Oppo BDP-93 som källa och jag upplever att ljudet från Oppons analoga utgångar låter mindre illa än om man kör digitalt.

Kör du digitalt i från oppo så kommer signalen att gå i genom reciverns dsp enhet testa att kora Direct och purdireckt och se om det blir skillnad för då kopplar du bort dsp om jag inte minns fel.

Jag får prova det i morgon men även om jag kör i direct läget så vet jag inte om Denonen fungerar som ett analogt försteg det vill säga att ingen AD omvandling av ljudet sker.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-05 23:06

Denonreceivrar brukar vara ha digitalt styrda analoga volymkontrollkretsar = bra. Däremot måste man se till att koppla bort alla surroundlyssningslägen och Audyssey och dylikt. Man måste även "large" på frontarna eftersom delningsfiltrena är digitala. Pure direct brukar vara helt analog signalbehandling för analoga insignaler.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-05 23:43

Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-08-05 23:45

paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.

Jo på Denon kan du välja om du vill ha den aktiverad i PD.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-06 00:13

-Palle- skrev:
paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.

Förvisso, men eftersom topparna iinte högpassfiltreras så är det oftast en dålig lösning att lägga till en lågbassignal till de ofiltrerade topparna. Det är som att be om problem med integration i basregsistret. Men är man okritisk och bara vill ha "mer" och/eller "annorlunda" bas så är det ju bara att köra på... :wink:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-08-06 00:17

Jo det är väl knappast att rekommendera, men det GÅR om man nu skulle vilja det av någon outgrundlig anledning. :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-06 13:36

Johan_Lindroos skrev:Denonreceivrar brukar vara ha digitalt styrda analoga volymkontrollkretsar = bra. Däremot måste man se till att koppla bort alla surroundlyssningslägen och Audyssey och dylikt. Man måste även "large" på frontarna eftersom delningsfiltrena är digitala. Pure direct brukar vara helt analog signalbehandling för analoga insignaler.

Efter lite provande fram och tillbaka och samtal till Hifiklubbens support så verkar det inte som det är en helt analog signalbehandling även fast man kör i Direct och Pure Direct lägena. Om jag har en källa endast kopplad optiskt så borde det bli tyst när man kör i Pure Direct läget eftersom ingen analog koppling finns, men det blir det inte. Det kopplas säkert ur så mycket kretsar som möjligt som inte behövs för att inte störa ljudet mer än nödvändigt.

Det är möjligt att dom äldre Denon Receivrar fungerar så på deras 5.1 ingång eller analoga ingångar det var han på kundtjänst osäker på. Stämer nu detta vilket det verkar göra så går alla analoga signaler genom AD/DA omvandling.

Thomas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-06 14:27

Tumme skrev:
Johan_Lindroos skrev:Denonreceivrar brukar vara ha digitalt styrda analoga volymkontrollkretsar = bra. Däremot måste man se till att koppla bort alla surroundlyssningslägen och Audyssey och dylikt. Man måste även "large" på frontarna eftersom delningsfiltrena är digitala. Pure direct brukar vara helt analog signalbehandling för analoga insignaler.

Efter lite provande fram och tillbaka och samtal till Hifiklubbens support så verkar det inte som det är en helt analog signalbehandling även fast man kör i Direct och Pure Direct lägena. Om jag har en källa endast kopplad optiskt så borde det bli tyst när man kör i Pure Direct läget eftersom ingen analog koppling finns, men det blir det inte. Det kopplas säkert ur så mycket kretsar som möjligt som inte behövs för att inte störa ljudet mer än nödvändigt.

Det är möjligt att dom äldre Denon Receivrar fungerar så på deras 5.1 ingång eller analoga ingångar det var han på kundtjänst osäker på. Stämer nu detta vilket det verkar göra så går alla analoga signaler genom AD/DA omvandling.

Thomas

Analoga insignaler brukar inte A/D-D/A-omvandlas på Denons hembioreceivrar. Det kan man studera med mätsignaler som är mycket högfrekventa.

Om du kör digital in så D/A-omvandlas naturligtvis signalen först. Sedan är det analog signalbehandling.

Det låter mer som om han/hon som svarat från HiFi-klubben inte riktigt hade koll (i alla fall vad det verkar som tolkat utifrån ditt svar).

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-06 15:05

Johan_Lindroos skrev:
Analoga insignaler brukar inte A/D-D/A-omvandlas på Denons hembioreceivrar. Det kan man studera med mätsignaler som är mycket högfrekventa.

Om du kör digital in så D/A-omvandlas naturligtvis signalen först. Sedan är det analog signalbehandling.

Det låter mer som om han/hon som svarat från HiFi-klubben inte riktigt hade koll (i alla fall vad det verkar som tolkat utifrån ditt svar).

Okej det är ju bra att veta. Man tycker att dom borde kunna förtydliga i bruksanvisningen (Som man nu får på CD vilket är lite bökigt när man letar efter förklaringar) där kunde det ju stå att om man kopplar analogt och använder Pure Direct läget att ingen A/D omvandling sker utan att det blir en helt analog passering utan någon som helst behandling av signalen.

Thomas

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-06 17:46

Johan_Lindroos skrev:
-Palle- skrev:

Förvisso, men eftersom topparna iinte högpassfiltreras så är det oftast en dålig lösning att lägga till en lågbassignal till de ofiltrerade topparna. Det är som att be om problem med integration i basregsistret. Men är man okritisk och bara vill ha "mer" och/eller "annorlunda" bas så är det ju bara att köra på... :wink:

Det där är väl en tumregel som endast postuleras här på faktiskt ?
Om topparna är slutna behövs i många fall ingen delning nedåt, och det är ett verkligt fåtal filter som är helt transparenta vid inkoppling, dvs de förstör mer än de ger. Man måste lyssna och inte följa tumregler vid inställningen.

Så är fallet i tex min denon avr 1507- det låter bättre med frontarna i " large" och subwoofer +main istället, än " small" och subbas till.
Just för att musiken som helhet låter sämre med filtreringen av topparna.
Vid inköpet av mina monitor audio rx 6 så blev det pinsamt uppenbart att det inbyggda filtret inte var helt transparent, något som inte hördes lika tydligt med mina piP.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-08-06 18:32

Jamen sätt spikes under förstärkaren då så ska du se att det funkar :lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-06 19:47

Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka 3313 för att jag inte blir nöjd med ljudet. Det blir att gå tillbaka till min gamla Lexicon MC-12 och leva med att jag inte kan få full ljudkvalitet på Blu-ray filmer och nöja mig med 640kbs på DD HD och 1440kbs? på DTS MA är i alla fall bättre än det som finns på DVD. Ingen möjlighet till HDMI växling eller inbyggd spotify.

Förutom att jag inte gillar hur den låter så tycker jag att just HDMI växlingen av både bild och ljud funkade över förväntan. Det jag var mest bekymrad över var hur det skulle funka när man bläddrar mellan TV kanalerna, men jag märkte inte av några fördöjningar och klickande relän. Nu har jag ju aldrig haft någon HDMI receiver så jag har inget att jämföra med men jag blev positivt överaskad. Möjligheten att ha HDMI utgången aktiv i standby läge är smart plus att den i standby läget är väldigt sval och drar knappt någon ström.

Thomas

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-06 19:48

AndersP skrev:Jamen sätt spikes under förstärkaren då så ska du se att det funkar :lol:

Hur vore det om du lyssnade mera och raljerade mindre ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-06 19:52

Tumme skrev:Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka 3313 för att jag inte blir nöjd med ljudet. Det blir att gå tillbaka till min gamla Lexicon MC-12 och leva med att jag inte kan få full ljudkvalitet på Blu-ray filmer och nöja mig med 640kbs på DD HD och 1440kbs? på DTS MA är i alla fall bättre än det som finns på DVD. Ingen möjlighet till HDMI växling eller inbyggd spotify.

Förutom att jag inte gillar hur den låter så tycker jag att just HDMI växlingen av både bild och ljud funkade över förväntan. Det jag var mest bekymrad över var hur det skulle funka när man bläddrar mellan TV kanalerna, men jag märkte inte av några fördöjningar och klickande relän. Nu har jag ju aldrig haft någon HDMI receiver så jag har inget att jämföra med men jag blev positivt överaskad. Möjligheten att ha HDMI utgången aktiv i standby läge är smart plus att den i standby läget är väldigt sval och drar knappt någon ström.

Thomas

Hemmabioreceivers är överhypade på detta forum, anser jag i vartfall. De duger väldigt sällan som goda försteg. Det blir nog svårt att få tag på något bättre än lexicon mc-12 för hemmabiobruk.

Jag skulle tom. tro att din lexicon levererar bättre med lågupplöst dts än den nya denon med högupplöst material.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-07 11:18

Richard skrev:
Johan_Lindroos skrev:
-Palle- skrev:

Om topparna är slutna behövs i många fall ingen delning nedåt, och det är ett verkligt fåtal filter som är helt transparenta vid inkoppling, dvs de förstör mer än de ger. Man måste lyssna och inte följa tumregler vid inställningen.

Så är fallet i tex min denon avr 1507- det låter bättre med frontarna i " large" och subwoofer +main istället, än " small" och subbas till.
Vid inköpet av mina monitor audio rx 6 så blev det pinsamt uppenbart att det inbyggda filtret inte var helt transparent, något som inte hördes lika tydligt med mina piP.

Nädu, tumregelpåståendevalsen kan du dra för någon annan än mig. Mig kan du inte lura. Jag har även svårt att tänka mig att någon på detta forum skulle gå på det heller.

Tror du hela industrin är dumma i huvudet som bygger in högpassfilter i hembioreceivrar, eller?

Du har inte lagt fram några som helst motargument annat än att du tycker det låter bättre hemma hos dig själv med dina grejor. Kom igen, kom med fakta! VAD är det som gör att det funkar bättre hemma hos dig själv, t.ex.?

Och du kallar det för tumregelpostulat att det är bra att högpassfiltrera, va fan kom igen! Det är ju fan förtal, där du förtalar ALLA medlemmar exklusive dig själv på detta forum!

Och hur kan du tro att ett högpassfilter NÅGONSIN skulle vara transparent? Syftet är ju att ta bort ett frekvensregister under en viss frekvens. Det är ju summan av det totala systemets respons (integrationen av hög- och lågpassfilterdelar, inkl. högtalarsystemets akustiska respons) som ska ge akustisk korrekt summering. Och det har du misslyckats med hemma hos dig.

Det du skrev var verkligen bull-shit.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-07 11:19

Richard skrev:
Tumme skrev:Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka 3313 för att jag inte blir nöjd med ljudet. Det blir att gå tillbaka till min gamla Lexicon MC-12 och leva med att jag inte kan få full ljudkvalitet på Blu-ray filmer och nöja mig med 640kbs på DD HD och 1440kbs? på DTS MA är i alla fall bättre än det som finns på DVD. Ingen möjlighet till HDMI växling eller inbyggd spotify.

Thomas

Hemmabioreceivers är överhypade på detta forum, anser jag i vartfall. De duger väldigt sällan som goda försteg. Det blir nog svårt att få tag på något bättre än lexicon mc-12 för hemmabiobruk.

Jag skulle tom. tro att din lexicon levererar bättre med lågupplöst dts än den nya denon med högupplöst material.

Också bull-shit.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-07 14:08

Lexicon, det var de som hade identiskt innehåll med ett mycket högre pris ja...

http://www.audioholics.com/reviews/tran ... -outside-1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-07 15:52

Richard skrev:

Det kan mycket väl vara så att min Lexicon färgar ljudet och maskerar det som jag inte gillade med Denon förstärkaren. Det var synd att jag inte gillade den för det hadde varit så smidigt med HDMI växling och kunnat använda dom inbyggda slutstegen till surroundhögtalarna plus kanske fått den där extra lilla upplösningen på Blu-ray filmerna.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-07 15:59

jonasp skrev:Lexicon, det var de som hade identiskt innehåll med ett mycket högre pris ja...

http://www.audioholics.com/reviews/tran ... -outside-1

Ja där gjorde Lexicon en rejäl blunder när det gäller DVD/Blu-ray spelare. Surroundprocessor har och är egenutvecklade men dom har även låtit Bryston, ATI och Crown tillverkat slutstegen till dom.

Thomas

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-07 18:30

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:

Thomas

Hemmabioreceivers är överhypade på detta forum, anser jag i vartfall. De duger väldigt sällan som goda försteg. Det blir nog svårt att få tag på något
bättre än lexicon mc-12 för hemmabiobruk.

Också bull-shit.

Det du skriver är rent trams och inget annat .

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-07 18:36

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:
Johan_Lindroos skrev:
-Palle- skrev:

Nädu, tumregelpåståendevalsen kan du dra för någon annan än mig. Mig kan du inte lura. Jag har även svårt att tänka mig att någon på detta forum skulle gå på det heller.

Tror du hela industrin är dumma i huvudet som bygger in högpassfilter i hembioreceivrar, eller?

Du har inte lagt fram några som helst motargument annat än att du tycker
det låter bättre hemma hos dig själv med dina grejor. Kom igen, kom med fakta! VAD är det som gör att det funkar bättre hemma hos dig själv, t.ex.?

Och du kallar det för tumregelpostulat att det är bra att högpassfiltrera, va fan kom igen! Det är ju fan förtal, där du förtalar ALLA medlemmar exklusive dig själv på detta forum!

Och hur kan du tro att ett högpassfilter NÅGONSIN skulle vara transparent? Syftet är ju att ta bort ett frekvensregister under en viss frekvens. Det är ju summan av det totala systemets respons (integrationen av hög- och lågpassfilterdelar, inkl. högtalarsystemets akustiska respons) som ska ge akustisk korrekt summering. Och det har du misslyckats med hemma hos dig.

Det du skrev var verkligen bull-shit.

Nej, jag redovisar för mina intryck, som kan höras med mina högtalare. Skillnaden med det inbyggda filtrer är så pass stort att musiken som helhet blir sämre återgiven med högpassfilter till topparna/ frontarna hos mig.

Jag skriver inte att det inte skulle kunna bli bättre med bättre delningsfilter, men i fallet denons avr receivers är filterdelen helt enkelt inte tillräckligt bra för att det ska föredras inkopplat. Det låter helt enkelt bättre med " large" inställningen med de mycket avslöjande högtalare jag har nu. Integrationen lider inte heller då jag har alla högtalarna utom inwallarna på spikes, även subwoofrarna.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-07 19:33

Richard skrev:Det låter helt enkelt bättre med " large" inställningen med de mycket avslöjande högtalare jag har nu. Integrationen lider inte heller då jag har alla högtalarna utom inwallarna på spikes, även subwoofrarna.

:lol: :lol: :lol: :lol:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-08-07 20:20

Nu är Lexicon MC-12 tillbaka på sin plats igen. Ordningen är är återställd!
Denonen är returnerad och som grädde på moset så har jag blivit av med en bugg (En av anledningarna till att jag ville köpa denonen) där filmer med Dolby ThruHD 7.1 ljud som converteras ner via optisk/coax digitalutgången på Oppon endast gav mig 2.0 ljud. Uppgradering till senaste firmware på Oppon och factory reset eller den diagnostiska testen som görs i Lexiconen vid uppstart löste problemet.

Nu känns allt bra igen.

Thomas

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-07 20:37

jonasp skrev:
Richard skrev:Det låter helt enkelt bättre med " large" inställningen med de mycket avslöjande högtalare jag har nu. Integrationen lider inte heller då jag har alla högtalarna utom inwallarna på spikes, även subwoofrarna.

Inte illa, med spikes så behöver man inte filtrera högtalarna längre. Verkar som om spikes löser fler problem än man kunde föreställa sig i sin vildaste fantasi :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-07 21:41

Jisses amalia vilket galamatias 8O

Men det är bra att du är nöjd Richard, det glädjer mig varje gång du skriver det. Jag led med dig när det kom fram att du inte kunnat njuta av musik på 10 år :(

Skönt att det är över :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-07 22:54

LasseA skrev:
jonasp skrev:

Inte illa, med spikes så behöver man inte filtrera högtalarna längre. Verkar som om spikes löser fler problem än man kunde föreställa sig i sin vildaste fantasi :D

Ja, prova gärna själv. :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-30 12:02

I senaste katalogen finns AVR-4520 med listpris 22'998kr
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi