Moderator: Redaktörer
Tumme skrev:Okey då har jag provat att växla mellan analogt och digitalt med en Oppo BDP-93 som källa och jag upplever att ljudet från Oppons analoga utgångar låter mindre illa än om man kör digitalt.
Obs! Denon AVR-3313 har ingen analog 5.1 ingång som jag skrev i tidigare inlägg utan jag har fått använda en ingång och valt att den tar emot analoga signaler. Nu blir jag osäker om den är helt analog eller om det görs någon omvandling. Någon som vet?
boom skrev:Tumme skrev:Okey då har jag provat att växla mellan analogt och digitalt med en Oppo BDP-93 som källa och jag upplever att ljudet från Oppons analoga utgångar låter mindre illa än om man kör digitalt.
Obs! Denon AVR-3313 har ingen analog 5.1 ingång som jag skrev i tidigare inlägg utan jag har fått använda en ingång och valt att den tar emot analoga signaler. Nu blir jag osäker om den är helt analog eller om det görs någon omvandling. Någon som vet?
Kör du digitalt i från oppo så kommer signalen att gå i genom reciverns dsp enhet testa att kora Direct och purdireckt och se om det blir skillnad för då kopplar du bort dsp om jag inte minns fel.
paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.
-Palle- skrev:paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.
Jo på Denon kan du välja om du vill ha den aktiverad i PD.
Johan_Lindroos skrev:Denonreceivrar brukar vara ha digitalt styrda analoga volymkontrollkretsar = bra. Däremot måste man se till att koppla bort alla surroundlyssningslägen och Audyssey och dylikt. Man måste även "large" på frontarna eftersom delningsfiltrena är digitala. Pure direct brukar vara helt analog signalbehandling för analoga insignaler.
Tumme skrev:Johan_Lindroos skrev:Denonreceivrar brukar vara ha digitalt styrda analoga volymkontrollkretsar = bra. Däremot måste man se till att koppla bort alla surroundlyssningslägen och Audyssey och dylikt. Man måste även "large" på frontarna eftersom delningsfiltrena är digitala. Pure direct brukar vara helt analog signalbehandling för analoga insignaler.
Efter lite provande fram och tillbaka och samtal till Hifiklubbens support så verkar det inte som det är en helt analog signalbehandling även fast man kör i Direct och Pure Direct lägena. Om jag har en källa endast kopplad optiskt så borde det bli tyst när man kör i Pure Direct läget eftersom ingen analog koppling finns, men det blir det inte. Det kopplas säkert ur så mycket kretsar som möjligt som inte behövs för att inte störa ljudet mer än nödvändigt.
Det är möjligt att dom äldre Denon Receivrar fungerar så på deras 5.1 ingång eller analoga ingångar det var han på kundtjänst osäker på. Stämer nu detta vilket det verkar göra så går alla analoga signaler genom AD/DA omvandling.
Thomas
Johan_Lindroos skrev:
Analoga insignaler brukar inte A/D-D/A-omvandlas på Denons hembioreceivrar. Det kan man studera med mätsignaler som är mycket högfrekventa.
Om du kör digital in så D/A-omvandlas naturligtvis signalen först. Sedan är det analog signalbehandling.
Det låter mer som om han/hon som svarat från HiFi-klubben inte riktigt hade koll (i alla fall vad det verkar som tolkat utifrån ditt svar).
Johan_Lindroos skrev:-Palle- skrev:paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.
Förvisso, men eftersom topparna iinte högpassfiltreras så är det oftast en dålig lösning att lägga till en lågbassignal till de ofiltrerade topparna. Det är som att be om problem med integration i basregsistret. Men är man okritisk och bara vill ha "mer" och/eller "annorlunda" bas så är det ju bara att köra på...
Tumme skrev:Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka 3313 för att jag inte blir nöjd med ljudet. Det blir att gå tillbaka till min gamla Lexicon MC-12 och leva med att jag inte kan få full ljudkvalitet på Blu-ray filmer och nöja mig med 640kbs på DD HD och 1440kbs? på DTS MA är i alla fall bättre än det som finns på DVD. Ingen möjlighet till HDMI växling eller inbyggd spotify.
Förutom att jag inte gillar hur den låter så tycker jag att just HDMI växlingen av både bild och ljud funkade över förväntan. Det jag var mest bekymrad över var hur det skulle funka när man bläddrar mellan TV kanalerna, men jag märkte inte av några fördöjningar och klickande relän. Nu har jag ju aldrig haft någon HDMI receiver så jag har inget att jämföra med men jag blev positivt överaskad. Möjligheten att ha HDMI utgången aktiv i standby läge är smart plus att den i standby läget är väldigt sval och drar knappt någon ström.
Thomas
Richard skrev:Johan_Lindroos skrev:-Palle- skrev:paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.
Förvisso, men eftersom topparna iinte högpassfiltreras så är det oftast en dålig lösning att lägga till en lågbassignal till de ofiltrerade topparna. Det är som att be om problem med integration i basregsistret. Men är man okritisk och bara vill ha "mer" och/eller "annorlunda" bas så är det ju bara att köra på...
Det där är väl en tumregel som endast postuleras här på faktiskt ?
Om topparna är slutna behövs i många fall ingen delning nedåt, och det är ett verkligt fåtal filter som är helt transparenta vid inkoppling, dvs de förstör mer än de ger. Man måste lyssna och inte följa tumregler vid inställningen.
Så är fallet i tex min denon avr 1507- det låter bättre med frontarna i " large" och subwoofer +main istället, än " small" och subbas till.
Just för att musiken som helhet låter sämre med filtreringen av topparna.
Vid inköpet av mina monitor audio rx 6 så blev det pinsamt uppenbart att det inbyggda filtret inte var helt transparent, något som inte hördes lika tydligt med mina piP.
Richard skrev:Tumme skrev:Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka 3313 för att jag inte blir nöjd med ljudet. Det blir att gå tillbaka till min gamla Lexicon MC-12 och leva med att jag inte kan få full ljudkvalitet på Blu-ray filmer och nöja mig med 640kbs på DD HD och 1440kbs? på DTS MA är i alla fall bättre än det som finns på DVD. Ingen möjlighet till HDMI växling eller inbyggd spotify.
Förutom att jag inte gillar hur den låter så tycker jag att just HDMI växlingen av både bild och ljud funkade över förväntan. Det jag var mest bekymrad över var hur det skulle funka när man bläddrar mellan TV kanalerna, men jag märkte inte av några fördöjningar och klickande relän. Nu har jag ju aldrig haft någon HDMI receiver så jag har inget att jämföra med men jag blev positivt överaskad. Möjligheten att ha HDMI utgången aktiv i standby läge är smart plus att den i standby läget är väldigt sval och drar knappt någon ström.
Thomas
Hemmabioreceivers är överhypade på detta forum, anser jag i vartfall. De duger väldigt sällan som goda försteg. Det blir nog svårt att få tag på något bättre än lexicon mc-12 för hemmabiobruk.
Jag skulle tom. tro att din lexicon levererar bättre med lågupplöst dts än den nya denon med högupplöst material.
Richard skrev:
Hemmabioreceivers är överhypade på detta forum, anser jag i vartfall. De duger väldigt sällan som goda försteg. Det blir nog svårt att få tag på något bättre än lexicon mc-12 för hemmabiobruk.
Jag skulle tom. tro att din lexicon levererar bättre med lågupplöst dts än den nya denon med högupplöst material.
jonasp skrev:Lexicon, det var de som hade identiskt innehåll med ett mycket högre pris ja...
http://www.audioholics.com/reviews/tran ... -outside-1
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:Tumme skrev:Jag har bestämt mig för att lämna tillbaka 3313 för att jag inte blir nöjd med ljudet. Det blir att gå tillbaka till min gamla Lexicon MC-12 och leva med att jag inte kan få full ljudkvalitet på Blu-ray filmer och nöja mig med 640kbs på DD HD och 1440kbs? på DTS MA är i alla fall bättre än det som finns på DVD. Ingen möjlighet till HDMI växling eller inbyggd spotify.
Thomas
Hemmabioreceivers är överhypade på detta forum, anser jag i vartfall. De duger väldigt sällan som goda försteg. Det blir nog svårt att få tag på något
bättre än lexicon mc-12 för hemmabiobruk.
Också bull-shit.
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:Johan_Lindroos skrev:-Palle- skrev:paa skrev:Man måste dock tänka på att man inte heller får någon signal på utgången för subben om man kör pure direkt.
Det där är väl en tumregel som endast postuleras här på faktiskt ?
Om topparna är slutna behövs i många fall ingen delning nedåt, och det är ett verkligt fåtal filter som är helt transparenta vid inkoppling, dvs de förstör mer än de ger. Man måste lyssna och inte följa tumregler vid inställningen.
Så är fallet i tex min denon avr 1507- det låter bättre med frontarna i " large" och subwoofer +main istället, än " small" och subbas till.
Just för att musiken som helhet låter sämre med filtreringen av topparna.
Vid inköpet av mina monitor audio rx 6 så blev det pinsamt uppenbart att det inbyggda filtret inte var helt transparent, något som inte hördes lika tydligt med mina piP.
Nädu, tumregelpåståendevalsen kan du dra för någon annan än mig. Mig kan du inte lura. Jag har även svårt att tänka mig att någon på detta forum skulle gå på det heller.
Tror du hela industrin är dumma i huvudet som bygger in högpassfilter i hembioreceivrar, eller?
Du har inte lagt fram några som helst motargument annat än att du tycker
det låter bättre hemma hos dig själv med dina grejor. Kom igen, kom med fakta! VAD är det som gör att det funkar bättre hemma hos dig själv, t.ex.?
Och du kallar det för tumregelpostulat att det är bra att högpassfiltrera, va fan kom igen! Det är ju fan förtal, där du förtalar ALLA medlemmar exklusive dig själv på detta forum!
Och hur kan du tro att ett högpassfilter NÅGONSIN skulle vara transparent? Syftet är ju att ta bort ett frekvensregister under en viss frekvens. Det är ju summan av det totala systemets respons (integrationen av hög- och lågpassfilterdelar, inkl. högtalarsystemets akustiska respons) som ska ge akustisk korrekt summering. Och det har du misslyckats med hemma hos dig.
Det du skrev var verkligen bull-shit.
Richard skrev:Det låter helt enkelt bättre med " large" inställningen med de mycket avslöjande högtalare jag har nu. Integrationen lider inte heller då jag har alla högtalarna utom inwallarna på spikes, även subwoofrarna.
Inte illa, med spikes så behöver man inte filtrera högtalarna längre. Verkar som om spikes löser fler problem än man kunde föreställa sig i sin vildaste fantasijonasp skrev:Richard skrev:Det låter helt enkelt bättre med " large" inställningen med de mycket avslöjande högtalare jag har nu. Integrationen lider inte heller då jag har alla högtalarna utom inwallarna på spikes, även subwoofrarna.
![]()
![]()
![]()
LasseA skrev:Inte illa, med spikes så behöver man inte filtrera högtalarna längre. Verkar som om spikes löser fler problem än man kunde föreställa sig i sin vildaste fantasijonasp skrev:Richard skrev:Det låter helt enkelt bättre med " large" inställningen med de mycket avslöjande högtalare jag har nu. Integrationen lider inte heller då jag har alla högtalarna utom inwallarna på spikes, även subwoofrarna.
![]()
![]()
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster