Kan det låta "bättre" än i studions monitor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kan det låta "bättre" än i studions monitor?

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:18

Ett gammalt ämne kanske kan tas ett varv till, med tanke på de diskussioner som dök upp i en granntråd jag just läste.

Jag tänker så här.

Den som bestämmer hur en skiva ska låta, må det vara artist, inspelningstekniker eller producent, bedömer inspelningen via någon slags lyssning. Jag gissar att det sker i en studio. När vederbörande är nöjd, innebär det att det låter så bra som det ska. Innebär inte det också att den monitor som används där och då är den ultimata återgivaren och att det inte går att få bättre? Jag menar bättre i meningen mer likt vad som avsågs i studion, må det vara fidelitet eller konstnärligt intryck.

Jag bortser nu ifrån

1. att skivköparen kanske vill lyssna starkare än vid monitorlyssning, samt
2. att det kan finnas usla garagestudior som inte har råd med "riktiga" monitorer, där artisten/teknikern/producenten måste gissa sig fram till ett resultat.

Just beat me.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 14:22

"Bättre" är ju väldigt subjektivt, men är man ute efter att få inspelningen så lik det mål som ljudteknikern hade så bör man nog ha exakt samma rum och apparatur som han han hade. Men då måste man anta att ljudet blev exakt så som han hade tänkt sig vilket inte alltid är fallet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:32

adzer skrev:"Bättre" är ju väldigt subjektivt, men är man ute efter att få inspelningen så lik det mål som ljudteknikern hade så bör man nog ha exakt samma rum och apparatur som han han hade. Men då måste man anta att ljudet blev exakt så som han hade tänkt sig vilket inte alltid är fallet.

Kan man ha något annat mål? I så fall, varför har inte teknikern samma?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 14:33

PerStromgren skrev:
adzer skrev:"Bättre" är ju väldigt subjektivt, men är man ute efter att få inspelningen så lik det mål som ljudteknikern hade så bör man nog ha exakt samma rum och apparatur som han han hade. Men då måste man anta att ljudet blev exakt så som han hade tänkt sig vilket inte alltid är fallet.

Alltså att få inspelningen att låta så likt hemma hos dig som det mål som ljudteknikern hade.
Var lite otydlig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-07 14:34

var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?

mycket musik avlyssnas även genom hörlurar, vilken hänsyn tas till det?

lurar låter ju precis som högtalare förbaskat olika, inte ens en puristisk hörlurssetup lär komma riktigt nära utan samma apparater
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 14:36

celef skrev:var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?

Jo Robyn.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:36

celef skrev:var det inte någon kvinnlig artist som kontrollyssnade sina inspelningar i sin toyota prius?

mycket musik avlyssnas även genom hörlurar, vilken hänsyn tas till det?

lurar låter ju precis som högtalare förbaskat olika, inte ens en puristisk hörlurssetup lär komma riktigt nära utan samma apparater

Vi pratar om flyende mål?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-07 14:37

Jag tänkte precis i de banor som Per beskriver innan jag läste inlägget, så +1 på det :)

Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt? :mrgreen: :twisted:
Senast redigerad av phloam 2012-08-07 14:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:37

adzer skrev:
PerStromgren skrev:

Alltså att få inspelningen att låta så likt hemma hos dig som det mål som ljudteknikern hade.
Var lite otydlig.

Hur tusan ska vi kunna veta vilket mål teknikern hade, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-07 14:37

Om monitorsystemet inte är distorsionsfritt så har ju inte teknikern/producenten någon möjlighet att ratta ljudet så att det blir just distorsionsfritt, även om han skulle tycka att det var bättre. Om det sedan kommer ut grejor på marknaden som har lägre distorsion, varför skulle det inte kunna låta bättre, även i ljudteknikerns/producentens öron?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 14:38

PerStromgren skrev:Hur tusan ska vi kunna veta vilket mål teknikern hade, då?

Om man precis som jag skrev utgår från att inspelningen blev precis så som teknikern ville och du har samma utrustning i samma rum så kommer du ju så nära hans mål som möjligt.
Men allt det hänger ju då på att inspelningen blev "perfekt" sas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-07 14:39

adzer skrev:

Jo Robyn.

Likaså gjorde Björn&Benny... fast varken kvinnor eller Prius då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 14:40

Nattlorden skrev:
adzer skrev:

Jo Robyn.

Likaså gjorde Björn&Benny... fast varken kvinnor eller Prius då.

Ok vad gjorde de då? Lyssnade på en billigare bandspelare menar du?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:41

paa skrev:Om monitorsystemet inte är distorsionsfritt så har ju inte teknikern/producenten någon möjlighet att ratta ljudet så att det blir just distorsionsfritt, även om han skulle tycka att det var bättre. Om det sedan kommer ut grejor på marknaden som har lägre distorsion, varför skulle det inte kunna låta bättre, även i ljudteknikerns/producentens öron?

Jo, där har du en poäng, förstås. Jag borde nog gjort undantag för det också. Är det ett viktigt undantag? I skenet av gamla inspelningar kan det ju vara det, förstås, men då kommer man osökt in på den tråd jag gjorde avstamp i om "dåliga" inspelningar kan låta bättre på "dåliga" anläggningar. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:42

adzer skrev:

Om man precis som jag skrev utgår från att inspelningen blev precis så som teknikern ville och du har samma utrustning i samma rum så kommer du ju så nära hans mål som möjligt.

Men det måste vi väl utgå ifrån, ändå? Att artisten/teknikern/producenten fick jobba tills de var nöjda?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 14:43

PerStromgren skrev:
adzer skrev:

Men det måste vi väl utgå ifrån, ändå? Att artisten/teknikern/producenten fick jobba tills de var nöjda?

Ja det kan vi ju göra för tankeexperimentets skull, men så är tyvärr inte verkligheten alltid.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-07 14:47

Men musik genomgår ju ofta produktion, och i den fasen måste ju också monitorer användas. Vad teknikern sen gör med det hela är kanske mindre intressant för lyssnaren. Sorry, "there is no spoon" :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-07 14:49

phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt? :mrgreen: :twisted:

Nu är det väl inte bara frekvensgång som skiljer mellan olika högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 14:53

phloam skrev:Men musik genomgår ju ofta produktion, och i den fasen måste ju också monitorer användas. Vad teknikern sen gör med det hela är kanske mindre intressant för lyssnaren. Sorry, "there is no spoon" :)

Det var därför jag skrev "Den som bestämmer hur en skiva ska låta, må det vara artist, inspelningstekniker eller producent, bedömer inspelningen via någon slags lyssning."
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-07 14:59

Per, precis..! Det är alltid en kedja mellan människor, när allt kommer omkring.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-07 15:08

adzer skrev:
Nattlorden skrev:Likaså gjorde Björn&Benny... fast varken kvinnor eller Prius då.

Ok vad gjorde de då? Lyssnade på en billigare bandspelare menar du?

Körde in det på kassettband och gick ned och provlyssnade på bandaren i en bil.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-07 15:09

Bill50x skrev:
phloam skrev:Kanske att val av studiomonitorer bör stå på alla skivkonvolut för att underlätta vilken EQ-inställning lyssnaren bör ha för att det ska bli helt rätt? :mrgreen: :twisted:

/ B

verkligen inte men troligen den egenskap som påverkar ljudet allra mest?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-07 15:22

Bättre vore att koda med informationen i mediat.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-07 15:49

Det finns väl inget regelverk gällande det här utan det är tycke och smak som avgör. Olika producenter gäller att ta olika mycket hänsyn till rummet/anläggningen som musiken senare skall återges i.

Ibland har artisten något att säga till om men ofta vill skivbolaget ha sitt finger med och då är det oftast hög medelnivå (loudness war) som går före för att kunna särskilja sig i etern.

Sedan hur mixen läggs är ju lite av ett signum för många band. Hur kommer det sig annars att man nästan direkt kan höra vilket band som spelar en slumpvis ny låt bara man hör lite trumma eller gitarr. Musikstilen, visst men även hur instrumeneten låter och hur de harmonierar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-07 17:28

celef skrev:
Bill50x skrev:

Inte ens det. Kanske störst hörbar skillnad, men är denna viktigast?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-07 18:04

Bill50x skrev:
celef skrev:
Bill50x skrev:

Inte ens det. Kanske störst hörbar skillnad, men är denna viktigast?

/ B

vad kan vara viktigare än de mest hörbara felen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-07 18:32

mangs skrev:Det finns väl inget regelverk gällande det här utan det är tycke och smak som avgör. Olika producenter gäller att ta olika mycket hänsyn till rummet/anläggningen som musiken senare skall återges i.

Ibland har artisten något att säga till om men ofta vill skivbolaget ha sitt finger med och då är det oftast hög medelnivå (loudness war) som går före för att kunna särskilja sig i etern.

Sedan hur mixen läggs är ju lite av ett signum för många band. Hur kommer det sig annars att man nästan direkt kan höra vilket band som spelar en slumpvis ny låt bara man hör lite trumma eller gitarr. Musikstilen, visst men även hur instrumeneten låter och hur de harmonierar

+1 på det.

My morning jacket är ett utmärkt exempel med en väldigt tydlig ljudsignatur.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-07 19:46

eljulio skrev:
mangs skrev:Det finns väl inget regelverk gällande det här utan det är tycke och smak som avgör. Olika producenter gäller att ta olika mycket hänsyn till rummet/anläggningen som musiken senare skall återges i.

+1 på det.

My morning jacket är ett utmärkt exempel med en väldigt tydlig ljudsignatur.

Skulle detta sound kunna höras tydligare utanför den studio där det designas, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-07 19:49

Finns det någon form av kvalitetscertifiering för inspelningsstudios? Typ ISO 9001 eller nåt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2012-08-07 20:09

Anta att ljudteknikern är lagomt hörselskadad. Låter inspelningen bättre eller sämre för mig om jag inte har motsvarande hörselskada?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi