Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-07 12:43

adzer skrev:Tex som att SD-foten är tämligen okänslig för om det är parkett eller betonggolv medans spikes inte är det.

adzer skrev:Däremot så ger SD-foten ett jämt resultat oavsett underlag(dvs golv) vilket spikes inte gör.

Så underlaget påverkar alltså en SD-fot? Och hur har du kommmit fram till dina slutsatser? Redovisa gärna med källor till mätningar och lyssningar där man lyssnat igenom andra alternativ än spikes om det inte är egna erfarenheter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-07 12:55

Harryup skrev:
adzer skrev:Tex som att SD-foten är tämligen okänslig för om det är parkett eller betonggolv medans spikes inte är det.

adzer skrev:Däremot så ger SD-foten ett jämt resultat oavsett underlag(dvs golv) vilket spikes inte gör.

Så underlaget påverkar alltså en SD-fot? Och hur har du kommmit fram till dina slutsatser? Redovisa gärna med källor till mätningar och lyssningar där man lyssnat igenom andra alternativ än spikes om det inte är egna erfarenheter.

mvh/Harryup

Möjligt att jag missat något men dom här sakerna har han nog kommit fram till med hjälp av fysisk kunskap och inte mätningar/lyssning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-07 13:16

Men alltså...

Hur är det med läsförståelsen egentligen här på faktiskt?

Det Adzer skrev var att SD-fötter är OKÄNSLIGA för underlaget.
Det betyder INTE att de påverkas av underlaget!

Det betyder att de INTE gör det, eller rättare sagt att de gör det
i liten grad.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har gjort massor av lyssningstester och de visar som vän-
tat samma sak som beräkningar och mätningar.
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-07 13:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-07 13:20

Jag vill döpa om denna tråd till 'Omväg till mjuka fötter'.

Om jag nu förstått detta rätt: Mjuka fötter frikopplar högtalarens vibrationer från golvet (oavsett golv). En hård fot skapar en länk mellan högtalare --> golv där vibrationerna leds ner. (Är detta rätt?)

Vad man tycker är bäst/vad man föredrar är väl en annan diskussion?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-07 13:21

Nasjo skrev:Möjligt att jag missat något men dom här sakerna har han nog kommit fram till med hjälp av fysisk kunskap och inte mätningar/lyssning.

Ja jag har inte gjort någon djupare mätning på SD-fötter, men jag har läst en hel del fysik och det är ganska enkelt att se att när man summerar två olika storheter så blir den mindre storheten försumbar om den större storheten är tillräckligt mycket större.
Vilket är fallet mellan ett vanligt golv och en mjukfot.

Så ja underlaget under mjukfoten påverkar om man verkligen skall hårdra det, men den påverkan är med "vanliga" golv försumbar pga den propotionerliga skillnaden i fjäderkonstant mellan underlaget och mjukfoten.
Om någon har några mätningar på detta så kommer ni se att skillnaden är väldigt liten och således väldigt osannolik att den är hörbar.

Det har dock inget att göra med om man föredrar spikes eller mjukkuddar. Det har med personlig smak och omständigheter att göra.

Mer än så orkar jag inte skriva om ämnet just nu. Det var iaf mina synpunkter på frågan.
Hade bra spikryttare och kuddkramare ;)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-07 14:04

Harryup skrev:
adzer skrev:Ja det är ju precis för hörbarheten som det spelar roll. SD-fötterna får högtalaren att bete sig på samma sett oavsett underlag. Dvs byter du golv så påverkas inte högtalarens direktljud av det.

Resultatet på spikes däremot är underlagsberoende vilket gör att det ibland blir bra och ibland dåligt beroende på omständigheter och smak.

SD-fötter "låter" alltid lika oavsett underlag så därför kan man rekommendera dem utan att känna till omständigheterna, vilket man inte kan med spikes.

Jag kan då rekommendera lite tester typ, använda en korrekt vald lämpligt hård SD-fot ovanpå en felaktigt vald alldeles för mjuk SD-fot.
Det kan få dig att börja tro att underlaget inte är oväsentligt utan att det kan finnas samverkan som är ogynnsam.

mvh/Harryup

Hej Harryup, missade du möjligtvis mitt inlägg tidigare på sidan 9? :idea: :idea:

Repris nedan:

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Naturlagarna fungerar utmärkt, det som inte gör det är att inte ta hänsyn till underlaget. Det finns absolut en anledning som följer naturlagar till varför till exempel SD inte fungerar bäst hemma lyssningsmässigt men man kan inte likställa svajiga golv med urberg och säga att man har samma problem.
Däremot är det ju tilltalande med en enkel lösning.
Så för mig är det självklart att naturlagarna gäller, dock så är det hörbara skillnader vilka kan förklaras med att problemuppställningen inte entydig utan att olika uppställningar olika problem är det som gäller.

Jag ser ingen poäng i att försvara sämre lyssningsupplevelser för att det skulle kännas riktigare rent tekniskt då jag har anläggningen för att den skall ge lyssningsupplevelser.
mvh/Harryup

Kommer du ihåg att jag för några månader skrev till dig om hur det fungerar med fjäderkonstanter?

Där visade jag för dig att det spelar ingen roll om det är "mjukt" parkettgolv eller betong, eftersom fjäderkonstanten på vibrationsisolatorn är MYCKET lägre än vare sig betongunderlaget eller det "mjuka" parkettgolvet. Den resulterande fjäderkonstanten av vibrationsisolatorn + golvets fjädring = vibrationsisolatorns fjädring!

Paa kanske kan hjälpa med länk?! :wink: :)

Harryup, missade du mitt gamla inlägg eller är det något du inte förstått? Jag undrar eftersom du tycks återkomma med samma resonemang gång på gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-07 16:28

StefanL skrev:Jag vill döpa om denna tråd till 'Omväg till mjuka fötter'.

Om jag nu förstått detta rätt: Mjuka fötter frikopplar högtalarens vibrationer från golvet (oavsett golv). En hård fot skapar en länk mellan högtalare --> golv där vibrationerna leds ner. (Är detta rätt?)

Ja, det är i stort sett rätt, om man förtydligar att "leder ned" inte betyder
"blir av med".

Tvärtom så skapar man ett resonanssystem som för både golvet och
högtalaren själv att röra sig mycket mera, resonant dessutom (energi-
lagring som förstör artikulationen). :(

Men det stannar ju inte där, för dessutom är dessa mekaniska system
som ingår i resonans"kretsen" ofta lite olinjära, så utöver utsmetning av
energin så skapas även övertoner som kan förtydliga/skärpa klangerna.

Det senare kan föredras av vissa, som inte helst hör musiken som den
spelades, utan som, medvetet eller omedvetet lever efter devisen "ju
tydligare desto bättre".

Själv slipper jag helst både resonanserna och distorsionen.

Men samtidigt skall man minnas att det är skapligt små, i vissa fall helt
ohörbara påverkanseffekter det handlar om. De bör inte överdrivas. Men
de är rätt så olika hörbara från fall till fall, men allra mest hörbara blir de
förstås i öppna lyssningar och i kombination med en stark övertygelse
och en felkalibrerad intuition. Således att de kan dra med sig rejält starka
suggestions-effekter.

StefanL skrev:Vad man tycker är bäst/vad man föredrar är väl en annan diskussion?

Absolut.

Som jag ser det finns det tre delar som kan diskuteras:

1. Hur fungerar det?

2. Går det att höra, och om så, hur STORA är effekterna, och hur stora
är suggestionseffekterna (som försvårar diskussionen i både punkt 2 och
punkt 3)?

3. Hur tycker man om det man hör, eller upplever att man hör?

Punkt ett är en objektiv fråga. Punkt två en som är både objektiv och
subjektiv och punkt tre är i huvudsak subjektiv.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-07 22:43

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:
adzer skrev:Ja det är ju precis för hörbarheten som det spelar roll. SD-fötterna får högtalaren att bete sig på samma sett oavsett underlag. Dvs byter du golv så påverkas inte högtalarens direktljud av det.

Resultatet på spikes däremot är underlagsberoende vilket gör att det ibland blir bra och ibland dåligt beroende på omständigheter och smak.

SD-fötter "låter" alltid lika oavsett underlag så därför kan man rekommendera dem utan att känna till omständigheterna, vilket man inte kan med spikes.

Jag kan då rekommendera lite tester typ, använda en korrekt vald lämpligt hård SD-fot ovanpå en felaktigt vald alldeles för mjuk SD-fot.
Det kan få dig att börja tro att underlaget inte är oväsentligt utan att det kan finnas samverkan som är ogynnsam.

mvh/Harryup

Hej Harryup, missade du möjligtvis mitt inlägg tidigare på sidan 9? :idea: :idea:

Repris nedan:

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Naturlagarna fungerar utmärkt, det som inte gör det är att inte ta hänsyn till underlaget. Det finns absolut en anledning som följer naturlagar till varför till exempel SD inte fungerar bäst hemma lyssningsmässigt men man kan inte likställa svajiga golv med urberg och säga att man har samma problem.
Däremot är det ju tilltalande med en enkel lösning.
Så för mig är det självklart att naturlagarna gäller, dock så är det hörbara skillnader vilka kan förklaras med att problemuppställningen inte entydig utan att olika uppställningar olika problem är det som gäller.

Jag ser ingen poäng i att försvara sämre lyssningsupplevelser för att det skulle kännas riktigare rent tekniskt då jag har anläggningen för att den skall ge lyssningsupplevelser.
mvh/Harryup

Kommer du ihåg att jag för några månader skrev till dig om hur det fungerar med fjäderkonstanter?

Där visade jag för dig att det spelar ingen roll om det är "mjukt" parkettgolv eller betong, eftersom fjäderkonstanten på vibrationsisolatorn är MYCKET lägre än vare sig betongunderlaget eller det "mjuka" parkettgolvet. Den resulterande fjäderkonstanten av vibrationsisolatorn + golvets fjädring = vibrationsisolatorns fjädring!

Paa kanske kan hjälpa med länk?! :wink: :)

Harryup, missade du mitt gamla inlägg eller är det något du inte förstått? Jag undrar eftersom du tycks återkomma med samma resonemang gång på gång.

Hallå Johan,
ja det har jag tydligen missat. Förstås är det som du skriver men jag misstänker ändå att modellen har sina brister när den översätts till vad som är hörbart.
Jag har ett flertal bekanta som gått ifrån SD-fötter till olika hårda varianter sen dom började testa. Och vi har ganska gemensamma intryck. Ibland är SD-helt överlägsen andra alternativ, och ibland är det helt enkelt andra lösningar som är bättre. Observera att jag inte känner nån som gått över till spik. När det har varit någon annan fot som föredragits så har det hitills alltid gällt att det varit för svullen och seg bas.
Jag ser det fortfarande inte så att man måste förstå att SD-foten är bättre, det är ännu bättre om man lyssnar till vilken man föredrar.
Ibland blir det SD ibland blir det något annat som jag ser det.

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-07 22:51

Harryup, du skriver att du har bekanta som upplevt " svullen, seg bas " med SD kuddar.
Jag känner igen det.
Beror den svullna, sega basen på att tonerna återges tydligare, eller beror de på att tonerna återges otydligare ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-07 23:17

Richard skrev:Harryup, du skriver att du har bekanta som upplevt " svullen, seg bas " med SD kuddar.
Jag känner igen det.
Beror den svullna, sega basen på att tonerna återges tydligare, eller beror de på att tonerna återges otydligare ?

Faktiskt lite både och för att de blir tydligare att det är sämre då det är högre nivå på basen samtidigt upplever man att den saknar den bästa upplösningen. Med hårdare fötter blir det aning lägre nivå men tydligare och distinktare transienter. Hos mig vill säga. Men även hos de jag känner har de upplevt liktydiga fenomen. Först hör man direkt att mjukfoten gör en positiv skillnad för att man fick så mycket mer bas. Sen börjar man fundera på vad det var man fick mer av.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-07 23:37

Ja jäsiken, här "upplevs" dä minsanner, i parti å minut . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-07 23:41

Harryup skrev:
Richard skrev:Harryup, du skriver att du har bekanta som upplevt " svullen, seg bas " med SD kuddar.
Jag känner igen det.

Faktiskt lite både och för att de blir tydligare att det är sämre då det är högre nivå på basen samtidigt upplever man att den saknar den bästa upplösningen. Med hårdare fötter blir det aning lägre nivå men tydligare och distinktare transienter. Hos mig vill säga. Men även hos de jag känner har de upplevt liktydiga fenomen. Först hör man direkt att mjukfoten gör en positiv skillnad för att man fick så mycket mer bas. Sen börjar man fundera på vad det var man fick mer av.

mvh/Harryup

Om du fått mer bas vad är det då du funderat på att du fått mer av?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-07 23:48

Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Jag känner igen det.

mvh/Harryup

Jag har inte funderat på det utan konstaterat det. Om det är resonanser ifrån golv eller högtalare eller vad som helst spelar ingen roll. Det finns ingen som helst möjlighet att föredra det ljudet när man jämför. För det blir ljud och inte musik. Sen har jag inte sålt mina SD-fötter för en dag då jag bygger klart mina högtalare så kanske SD fungerar bättre, men till dess så finns det ingen anledning att lägga timmar på att få SD att låta bra. Mitt mål är att få musiken att låta bra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-07 23:51

"Det blir", betyder det alltid, uteslutande och villkorslöst?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-08 00:00

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Jag känner igen det.

mvh/Harryup

Jag har inte funderat på det utan konstaterat det. Om det är resonanser ifrån golv eller högtalare eller vad som helst spelar ingen roll. Det finns ingen som helst möjlighet att föredra det ljudet när man jämför. För det blir ljud och inte musik. Sen har jag inte sålt mina SD-fötter för en dag då jag bygger klart mina högtalare så kanske SD fungerar bättre, men till dess så finns det ingen anledning att lägga timmar på att få SD att låta bra. Mitt mål är att få musiken att låta bra.

mvh/Harryup

Inget fel i att föredra något annat. När jag provade SD-fötter upplevde jag mer bas - men det var inte mer bas. Utan mer artikulerad och tydlig bas som förmodligen gjorde att jag uppfattade "mer bas".
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-08 00:20

Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Jag känner igen det.

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Inget fel i att föredra något annat. När jag provade SD-fötter upplevde jag mer bas - men det var inte mer bas. Utan mer artikulerad och tydlig bas som förmodligen gjorde att jag uppfattade "mer bas".

Jag har hört det också vid andra tillfällen.
Men i mitt eget fall blev det också suddigare bas och mer bas.
Många ggr då basen blir renare så har jag uppfattat det så att det i regel blir mindre bullrigt också. Lite granna som när en anläggning låter rent i diskanten så hör man inte diskant som ett eget register. När anläggningar börjar spela register istället för musik så finns det möjlighet att något är på tok. Ren bas, öppet mellanregister, mjuk och fin diskant kan vara tecken på att register inte smälter in utan framhävs på bekostnad av något annat.
Så tycker jag.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-08 00:22

MagnusÖstberg skrev:"Det blir", betyder det alltid, uteslutande och villkorslöst?

Vet ej, just nu är det så.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-08 00:48

Tänka sig... så dant 8)

Men dom andra har det väl förhoppningsvis lite bättre i basområdet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-08 01:48

Bättre än?

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-08 05:35

Harryup skrev:Bättre än?

mer bas? mindre bas? man ska väl inte få mer av det. meningen är väl att oljudet ska bli mindre :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-08 10:37

Harryup skrev:Många ggr då basen blir renare så har jag uppfattat det så att det i regel blir mindre bullrigt också. Lite granna som när en anläggning låter rent i diskanten så hör man inte diskant som ett eget register. När anläggningar börjar spela register istället för musik så finns det möjlighet att något är på tok. Ren bas, öppet mellanregister, mjuk och fin diskant kan vara tecken på att register inte smälter in utan framhävs på bekostnad av något annat.
Så tycker jag.

Så tycker jag - också.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-08 10:46

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Jag känner igen det.

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Jag har hört det också vid andra tillfällen.
Men i mitt eget fall blev det också suddigare bas och mer bas.
Många ggr då basen blir renare så har jag uppfattat det så att det i regel blir mindre bullrigt också. Lite granna som när en anläggning låter rent i diskanten så hör man inte diskant som ett eget register. När anläggningar börjar spela register istället för musik så finns det möjlighet att något är på tok. Ren bas, öppet mellanregister, mjuk och fin diskant kan vara tecken på att register inte smälter in utan framhävs på bekostnad av något annat.
Så tycker jag.

mvh/Harryup

Att ett register blir tydligare mot tidigare betyder inte automatiskt att högtalaren blev mindre homogen, IMO. Det kan ju vara tvärtom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-08 10:56

Thomas_A skrev:Att ett register blir tydligare mot tidigare betyder inte automatiskt att högtalaren blev mindre homogen, IMO. Det kan ju vara tvärtom.

När ett register sticker ut och drar uppmärksamheten till sig är knappast ljudet mer homogent. Man funderar knappast på register när man lyssnar på naturliga oförstärkta ljud, de bara finns där.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-08 11:14

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Att ett register blir tydligare mot tidigare betyder inte automatiskt att högtalaren blev mindre homogen, IMO. Det kan ju vara tvärtom.

När ett register sticker ut och drar uppmärksamheten till sig är knappast ljudet mer homogent. Man funderar knappast på register när man lyssnar på naturliga oförstärkta ljud, de bara finns där.

/ B

Att ett "register sticker ut" är en helt annan sak. Det var inte det jag sade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-08 13:24

Thomas_A skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Nä, men det var vad vi menade och sade.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-08 13:36

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Nä, men det var vad vi menade och sade.

mvh/Harryup

Ja det förstod jag. Men logiken i svaret på mitt inlägg hänger inte ihop. Dvs om ett register blir tydligare så innebär det inte att det sticker ut. Inte ens om det blir mer bas, exempelvis om en sub kopplas in. Det behöver inte bli obalanserat bara för att man hör en skillnad mot tidigare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-08 13:52

Thomas_A skrev: Inte ens om det blir mer bas, exempelvis om en sub kopplas in. Det behöver inte bli obalanserat bara för att man hör en skillnad mot tidigare.

Du har rätt och sätter dessutom fingret på en väsentlig fråga. Vad är "mer"? "Bättre"?

Ja, vad är "bättre" bas? Tydligare? Djupare? 3-D? Snärtigare? Mindre dist? Jämnare frekvensgång?

Att säga "Jag fick bättre bas när jag kopplade in en subwoofer" betyder i praktiken ingenting.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-08 14:20

Thomas,
jag kan mycket väl tänka mig att vi menar samma saker och skulle inte ha något problem att prata irl.
Förstås kan det finnas massor med orsaker till hur det låter men om nån säger att du har ett väldigt tydligt mellanregister så skulle jag hellre hört något säga att gittaren låter väldigt naturligt. Sen finns det ju alltid grader av saker för att något framstår som tydlig betyder ju inte det att det är det. Kanske något annat saknas osv osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-09 18:58

Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Jag känner igen det.

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Jag har erfarenheter både av att människor upplever sig höra mindre bas med högtalarna på hårda fötter, och mera bas med högtalarna på hårda fötter.

Med högtalarna på SD-fötter så blir det lite konstigt att tala om "mera bas" dock, kan jag tycka. Mera än vaddå?

Det blir mera än från en basstympad återgivning, visst, men det blir ju å andra sidan mindre än från en basåtergivning som är förtjockad. Men varför jämföra med sådana sämre alternativ?

Om utfallat beror på jämförelseobjektet, tycker jag det är vettigare att tala om hur olika jämförelseobjekt låter, som ju gör det, alltså ställer till musiken.

Med mjuka fötter blir det så mycket bas som inspelningen får högtalarna att ge ifrån sig. Det blir det återgivning som högtalaren är konstruerad att ge!* Det finns inget skäl att kalla det "mera" bara för att andra uppställningar ger en förtunnad eller en förtjockad bas på grund av distorsion eller resonanser.

Ställer man högtalare på mjuka fötter så får man helt enkelt svar på hur anläggningen spelar "ostört". Och de fungerar lika bra, och likadant, på alla underlag dessutom.

Hårda fötter Fungerar däremot ungefär lika dåligt på alla underlag, men INTE likadant.

Så hur SD-fötter presterar beror normalt i väldigt liten grad på underlaget och de påverkan inte musikåtergivningen. Spikfötter eller andra hårda fötter däremot, påverkar (färgar) däremot musikåtergivningen, och de påverkan på olika sätt beroende på underlaget. :( Så de inte bara färgar, de gör det på sätt som inte är konsekventa.

Vh, iö

- - - - -

*Den som påstår att en högtalare kan vara konstruerad för att stå på spikfötter, och att den alltså är konstruerad att låta som den låter då, behöver testa mera hur inkonsekvent högtalare på spikfötter beter sig när man ställer dem på olika underlag. Som sagt de fungerar inte på något underlag överhuvudtaget om målet är att återge musiken så bra som möjligt, med de ställer till det på olika sätt beroende på underlag.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-08-09 21:17

@IÖ: Får se om jag tolkar ditt senaste inlägg på rätt sätt. Jag skrev tidigare: "Sedan jag ställde mina högtalare på SD-fötter tycker jag mig uppleva musiken som lugnare framförd. En inte förkastlig nivåskillnad i basområdet har också framkommit, det spelar lägre nu. Detta upplever jag som en klarare, renare och lugnare återgivning. Det blir inte så "påtagligt" och "in your face" längre. Ibland känns det som det fattas bas när jag jämför med gamla kända skivor, men jag tror ändå att det låter mera korrekt nu. Det bär mig oerhört emot att använda floskler, men jag måste nog påstå att det är lättare att följa basgångar nu, de låter inte så omslutna av bumligt odefinierat ljud." Hur det låter nu är m.a.o. så det "ska" låta med de högtalarna i just den här specifika situationen, eller är jag fel på det?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi