Hur valde du dina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur valde du dina högtalare?

Noggrann lyssning i butik eller liknande
27
34%
Lyssning hemma med lånade exemplar
16
20%
Med hjälp av recensioner, huvudsakligen
24
30%
Egen konstruktion med iteration
13
16%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-07 09:12

Själv skaffar jag mina högtalare genom att tigga på tippen av folk eller på loppisar.....

Kommit på att man kommer långt på det ochså,ex Infinity sm85/b&w600 i finfint skick=gratis :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-07 09:24

zapanasta skrev:Själv skaffar jag mina högtalare genom att tigga på tippen av folk eller på loppisar.....

Kommit på att man kommer långt på det ochså,ex Infinity sm85/b&w600 i finfint skick=gratis :)

Du glömde skriva med...
"Men det har tyvärr dragit med sig smeknamnet luffaren på byn"

;) ;) :P
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-07 09:32

Rekommendation från faktiskt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-07 09:52

NiklasF skrev...
Men det har tyvärr dragit med sig smeknamnet luffaren på byn

Haha,det kan jag bjuda på om så skulle va fallet,bryr mig inte för fem öre :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-07 10:08

zapanasta skrev:Själv skaffar jag mina högtalare genom att tigga på tippen av folk eller på loppisar.....

och moddningarna har kostat?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-08-07 10:20

Har köpt nya högtalare en enda gång och det var efter att ha lyssnat på olika högtalare i flera år i den lokala hifibutiken.
Sen har det bara blivit begagnade som jag har lyssnat på vid något tillfälle och vet att de låter bra. Sen har det passerat några som jag har fått. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-07 10:24

Nattlorden skrev..
och moddningarna har kostat?

En 50-100kr per högtalarpar ungefär :)

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-07 10:28

Köpte de senaste högtalarna, enbart pga konstruktörens namn, och de hutlöst fian priset.
Är inte besviken. Jo, kanske på timingen, då jag vart tvungen att resa till London i 14 dagar och jobba nästan direkt när de plaserats ut hemma.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-07 10:35

Är dom bättre än Luxor då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-07 11:27

Paa skrev...
Är dom bättre än Luxor då?

Varken luxorlådorna/infinity/b&w är några höjdare som fullregistrare tack vare tvivelaktig basåtergivning...

Men har ju delat system numera och då är alla 3 paren utmärkta för ändamålet...

Rankar infinitylådorna på en knapp 1a plats, och dom andra 2 paren har jag lite större problem med att skilja åt :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-08 07:26

roggaro skrev:
2-ch skrev:Gick på vad jag läst mig till.
4 år senare ångrar jag inte mitt val.

helt jävla otroligt myndigt 8)

Förstår inte hur du menar nu, men om du med myndig avser att jag själv får ingå ekonomiska överenskommelser så nej...
jag har en fru :wink:
Eller menar du att jag har uppnått en viss ålder så stämmer det.
Nej jag slutar gissa vad det kan betyda, berätta gärna :)

Att bedöma av röstningen verkar det dock vara det vanligaste sättet att handla högtalare på.
Kan tillägga att varken toppar eller basar hade jag hört innan köp.
Trots det tycker jag att det är ett märkligt sätt att köpa på.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-08-08 09:28

I tidernas begynnelse (dvs för en sisådär 10-15 år sedan) så köpte jag högtalare baserat på butiksdemo, oftast i suboptimala akustiska miljöer som Siba och Elgigantens lokaler. Funkade ändå ganska bra i dom pris och kvalitetsklasser jag befann mig i då. Man kunde med lite rutin bilda sig en hyfsad uppfattning om högtalares svagheter och förtjänster, typ "den här spelar mycket bas" och "den här har en vass diskant" och "dom här högtalarna är felinkopplade" (ja det hände då och då).

under en senare period så gick jag mer på "hemma hos" lyssningar, det var då jag insåg akustikens betydelse och snöade in på ino-högtalare.

Nu på senare år när jag lämnat ino bakom mig och gått vidare mot ren upplevelselyssning, dvs jag vill att dom skivor jag gillar ska låta så bra som möjligt för mig, vilket innebär att min anläggning och rum måste anpassas mot kvaliten på de skivor som innehåller den musik jag tycker mest om, så har jag varit så vild och galen att jag köpt högtalare helt olyssnat baserat enbart på ett fåtal recensioner. Jag hade till och med aldrig lyssnat på någon högtalare från tillverkaren i fråga, och att returnera dom hade varit väldigt bökigt då dom köptes från tyskland :). Trots alla fel så är jag nu mer nöjd och tillfreds i mitt musiklyssnande än på länge och har kunnat börja fokusera på att uppgradera andra delar av anläggningen än högtalarna.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-08-08 11:05

De högtalare jag har nu köpte jag baserat på att jag hört modellen över för många många år sedan och minns dem som otroligt roliga högtalare.

Men den stora anledningen till att jag köpte mina kappa 8 var att min käre far nyligen införskaffat ett par ren 80 som jag lyssnat på. Dessa var rent ut sagt magiska i ljudet och spelade skjortan av nästan allt annat jag hört. Oavsett prisklass och dessutom på punkter som att spela ren och snygg djupbas och att klara av att spela ganska högt utan att låta ansträngt.

Så när dessa kappa 8or dök upp beggat så slog jag till. Har inte ångrat mig en sekund. Det är bland det bästa jag någonsin hört. Då har jag ändå hört massor och i alla möjliga prisklasser. :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-08-08 13:33

Vid datorn kör jag Proson Sat31SA v.2 och Rumlbe R-8 v.2 som sub, där var det inte frågan om någon nogrann utvärdering utan jag gick på formfaktor och utseende(löjligt snygg pianofinish som passar till mina svarta datorer/datordelar, och att R-8 v.2 är ovanligt smal för att vara en 8" sub så att den passar väldigt bra bakom mitt datorbord)-

Till min överraskning låter det riktigt bra och jag är nöjd, datorrummet är litet så det behövs inga kraftiga grejor, och det är fråga om närfältslyssning med en högtalare på varje sida om skärmen. Proson-högtalarna har väldigt låg hörbar dist så de är inte alls oävna som närmonitorer. Satelliterna fick otroligt proffsiga dämpunderlag i form av de löstagbara ljuddämpningsplattor som sitter i datorchassiet Fractal Design R-3. En platta av den sorten under varje högtalare smälter dessutom in utseendemässigt.

En enkel affär :)

Vad gäller mer traditionell HiFi, det är 20-25 år sen jag var lika uppslukad av det som många forummedlemmar är nu. Men de högtalare som fortfarande står i vardagsrummet är en del av när jag trappade ner HiFi-intresset på den tiden. Jag hade då en rätt biffig anläggning som ofta böt skepnad, men under en period var jag tvungen att flytta runt och kunde inte ha tung HiFi i bagaget hela tiden. De sista större högtalare jag hade var Infinity RS3a med moddade delningsfilter för rakare frekvensgång och djupare bas. Modden var rekommenderad av samma kille som konstruerade Audio Pro-högtalarna på den tiden.

Allt såldes.

Men jag hade ett par mellanstora bokhyllehögtalare på jobbet som jag tyckte vann i längden i renhet och neutralitet dvs lät bra på annat än imponatormusik. På det mesta faktiskt. Så jag tog hem ett par bara för att ha något att spela på. Dom högtalarna blev kvar :)

Ingen panik att byta faktiskt, för de låter fortfarande helt ok i det mindre än ideala vardagsrum dom står i. Dock blev jag tvungen att byta basar för några år sen, eftersom skumkanterna på basarna sedvanligt hade vittrat bort. Jag var modig och böt till Seas-basar med gummikant, eftersom det är 2.5-vägare borde det inte påverka totalljudet alltför mycket(tänk att byta sub till ett par lösa 2-vägare). Och det gjorde det inte heller, det blev bara bättre djupbas.

Högtalarna är danska Avance Alpha-series, testades i danska High Fidelity 1989-90 nångång och fick bra betyg, och jag är nöjd. Det är alltså en sk 2.5-vägs högtalare dvs i princip en liten 2-vägare med ett 6.5" element och en 1" soft dome i en sluten låda som är "omgiven" runt om av en större basreflexlåda på ca. 50-60 liter med ett 8" element, som i princip bara ger basstöd. Baffeln är uatrnpåliggande och i rejält tjock MDF och basporten är riktad bakåt. Samtliga element är Vifa, det ser ut att vara exakt samma element som i Heybrook HB-1 från samma tid, och det sitter ett rätt komplicerat delningsfilter i med ganska många och rejäla komponenter på ett eget kretskort. Frekvensgången är uppgiven till 35-30000Hz. De har hela tiden stått på ett par 35-40cm höga Target-stativ, och det har de gjort i många olika boendemiljöer och alltid gjort bra ifrån sig. De har tom agerat toppar på trädgårdsdisko med 15" Jamo-burkar som dunka dunka-stöd, needless to say lät ljudet hundra gånger klarare än med bara Jamo-högtalarna även på fläsk-volym. Självklart har de själva inte tillräckligt med bas för att dunka i en trådgård, de är gjorda för normalstora vardagsrum.

Som sagt låter de tillräckligt bra, och är lagom stora, för att jag aldrig ska ha bekymrat mig med att byta ut dom. Förutom att byta basar till Seas är det enda jag gjort att måla om dom med mattsvart plåtfärg(lite gummiaktig, elastisk) för att dölja tidens tand. Snart kommer jag dock att få kanta om 6.5-tummarna eftersom även dom börjar se väl spröda ut i kanterna, där vågar jag nog inte byta element som jag gjorde med basarna eftersom det skulle bli en helt annan högtalare då. Så, antingen kanta, eller till slut helt nya högtalare.

Det som gjort att jag behållit dom så länge är naturligtvis mest för att jag alltid tyckt att de låtit tillräckligt bra, och att de alltid fått plats, men även för att jag gillar designfilosofin i högtalarna. De verkar vara gjorda på ett helt rätt sätt för den storleken.

Avance har sedermera, i likhet med en mängd danska högtalartillverkare, spottat ur sig en riklig modellflora med allt från billiga pakethögtalare till några state-of-the-art high-end experiment. Personligen skulle jag gärna lyssna på någon av de grövre Avance-högtalarna, vilket jag tyvärr aldrig fått tillfälle att göra. Hursomhelst har valet av högtalare i vardagsrummet ingen stor prioritet för mig, eftersom nästan allt lyssnande är framför datorn, i hörlurar eller i bilen :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-08 14:28

Jag har valt element ifrån Prosidan och därigenom kunnat köpa beg till hyfsade priser i regel. Dock finns det ju ingen chans att lyssna innan så det har blivit en del att läsa.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-08-10 00:09

Egen konstruktion från början till slut.
Jag måste ha gjort något rätt för högtalarna har fastnat och jag har inte hittat något som gjort mig sådär direkt köpkåt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-10 09:47

Tack för alla intressanta inlägg.

Denna lilla - högst ovetenskapliga - enkät visar att det bara är en minoritet som väljer på det optimala sättet: att provlyssna hemma. Det är ju litet synd, men något vi nog ändå bör betänka när vi diskuterar högtalarval. Det är inte alldeles enkelt, kan man väl sluta sig till.

Att de flesta ändå verkar nöjda är ju dock trevligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-08-10 18:57

Köpte mina begagnade, både ohörda och osedda, efter ett tips på forumet. Helmers Hifi i Göteborg hade ett par Sonab OA-2212 för 4500 kr och jag tänkte att de pengarna får man väl igen om man inte gillar dem...

Så nget av alternativen passar riktigt in, även om jag läst saker som gjort mig intresserad av högtalarna. Alternativ tre ligger väl lite nära verkligheten, fast inte jättenära.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-10 19:11

Jag har för bestämda synpunkter på och uppfattningar om återgivning för att kunna köpa mig fabriksbyggda högtalare. Alltså får man bygga sig sitt eget ljud vilket jag har gjort sedan 70-talet och det för att det dels är kul och dels för att inte bli barskrapat ruinerad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-10 20:28

"Annat".

Lyssnade hemma hos polare, sedan till mässa för att prata med John Larsen. Ptja, sen gick det utför.

Köpte lådorna begagnade med trasiga basar. Monterade SS 8545:or och sparade pengar till .3-uppgradering, som jag nu fortfarande kör med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi