IngOehman skrev:Jag tycker att den dubbel på hela det sceniska verket (alltså inte bara sviten) med även de talade rösterna som givits ut på DG's etikett är bra. Den är, DG-etiketten till trots, att betrakta främst som en Mikael Bergek-inspelning, för det är han som gjort den.
Inspelningen är förnämligt skickligt gjord i Göteborgs konserthus, med göteborgsfilharmonikerna, om jag minns rätt.
Jag tror Herr Öhman menar denna : DG 427 325-2 (423 079-2 om man vill ha dubbel CDn med hela musiken.. Desutom finns det ett antal fler utgivningar på DG av samma musik..)
Och må jag påpeka, att kalla min lilla provinsiella stads orkester för "filharmoniker" visar på en djup okunskap om svea rikes orkestrar. Där finns endast en filharmonisk orkester och den kallar sig kungliga och är knuten till huvudstadens konserthus.
Är det kanske så att det faktum att Göteborgs Symfoniker är Sveriges nationalorkester fortfarande är en vagel i ögat på uppländska och sörmländska musikälskare....?
Personligen är jag svag för Øivin Fjeldstads inspleningar på DECCA från 1958 med London Symphony Orchestra, tyvärr har jag inte sett nån CD återutgivning av dessa, men Herr Svalander säljer en skitdyr LP Återpressning.. (tacka vet jag begagnat!)
/ptr
addendum : Vill man ha en riktigt bra budget version av de båda Peer Gyntsviterna är Naxos 8.550864 med BBC Scottish Symphony Orchestra under polacken Jerzy Maksymiuk ett riktigt bra alternativ..