Griegs: I Bergakungens Sal

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Griegs: I Bergakungens Sal

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-18 23:52

Jag är inne på att leta elektro och klassiskt just nu, men att veta vadför klassisk musik man ska köpa är inte alltid det lättaste... Så här kommer nästa HJÄLP!

Finns det någon bra inspelning på Griegs' I Bergakungens Sal månne? Och har någon lust att skriva några ord om det hela här vore jag riktigt tacksam! Jag har den inte på någon inspelning, utan kom bara på att jag hört denne på en cool demo någonstans och ville kunna återuppleva detta! :D

Mvh Jocke
admin

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-19 00:59

Har en grieg samlings skiva eller något sånt, där låter den helt okej i min anläggning iallafal, kommer dock inte ihåg vad den heter =s återkommer imorgon om det
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-19 02:25

Jag tycker att den dubbel på hela det sceniska verket (alltså inte bara sviten) med även de talade rösterna som givits ut på DG's etikett är bra. Den är, DG-etiketten till trots, att betrakta främst som en Mikael Bergek-inspelning, för det är han som gjort den.

Inspelningen är förnämligt skickligt gjord i Göteborgs konserthus, med göteborgsfilharmonikerna, om jag minns rätt.

En annan fin Per Gynt (sviten) är den gamla Philips-inspelningen med Elly Ameling. Det är kul att höra hur bra en person som inte talar norska ändå kan sjunga på norska. Fast en norrman skulle kanske inte hålla med mig... :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-08-19 13:48

IngOehman skrev:Jag tycker att den dubbel på hela det sceniska verket (alltså inte bara sviten) med även de talade rösterna som givits ut på DG's etikett är bra. Den är, DG-etiketten till trots, att betrakta främst som en Mikael Bergek-inspelning, för det är han som gjort den.

Inspelningen är förnämligt skickligt gjord i Göteborgs konserthus, med göteborgsfilharmonikerna, om jag minns rätt.

Bild

Jag tror Herr Öhman menar denna : DG 427 325-2 (423 079-2 om man vill ha dubbel CDn med hela musiken.. Desutom finns det ett antal fler utgivningar på DG av samma musik..)

Och må jag påpeka, att kalla min lilla provinsiella stads orkester för "filharmoniker" visar på en djup okunskap om svea rikes orkestrar. Där finns endast en filharmonisk orkester och den kallar sig kungliga och är knuten till huvudstadens konserthus.

Är det kanske så att det faktum att Göteborgs Symfoniker är Sveriges nationalorkester fortfarande är en vagel i ögat på uppländska och sörmländska musikälskare....?

Personligen är jag svag för Øivin Fjeldstads inspleningar på DECCA från 1958 med London Symphony Orchestra, tyvärr har jag inte sett nån CD återutgivning av dessa, men Herr Svalander säljer en skitdyr LP Återpressning.. (tacka vet jag begagnat!)

/ptr

addendum : Vill man ha en riktigt bra budget version av de båda Peer Gyntsviterna är Naxos 8.550864 med BBC Scottish Symphony Orchestra under polacken Jerzy Maksymiuk ett riktigt bra alternativ..

Bild

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-08-21 23:46

Göteborgarna...vilket skämt. Nä, köp den med Thomas Beecham och hans gamla Royal Philharmonic. Inspelad 1956 och klingar makalöst. EMI 5669142

Användarvisningsbild
harald

Grieg

Inläggav harald » 2005-08-24 18:34

jag hade tänkt rekommendera Naxos skivan med någonhann före men jag håller med om att det är ett bra lågpris alternativ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-08-25 19:49

Jag håller fullständigt med IÖ o ptr. DG:s Peer Gynt med göteborgssymfonikerna o Neeme Järvi håller en mycket hög klass. Kan varmt rekommenderas!

Hälsn. Michael

Återgå till Skivrekommendationer