MARX8 skrev:Hade tänkt att börja fixa i ordning hemmabion nu till hösten och skulle behöva lite råd.
Rummets mått är: 4,76m x 3,44m (ungefär 16,5m2) och höjden är på 2,45m.
Rummets väggar, tak och golv består av hård betong.
Ang placering av högtalare, har jag hört många rekommendera att ha högtalarna på kortsidan (en bit från väggen) och att sitta 1/3 in i rummet, rätta mig gärna om de finns bättre placeringar i en hembiosetup.
Mitt hemmabiosystem består av följande:
Receiver: Pioneer SC-LX72
Front: Monitor Audio RX8
Center: Monitor Audio RX Centre
Satelliter: Monitor Audio RX-FX (dipoler)
Subwoofer: Velodyne SPL-1000 Ultra (spelar grymt med tryck med tanke på storleken)
Bilder kan ordnas på hur rummet ser ut och vilka möbler de är osv.
Finns de några fler parametrar att tänka på förutom ovan och givetvis alla möbler man har?
Ditt rum är ganska litet och jag ser inga möjligheter till "optimalt" ljud i det rummet. Däremot kan du möjligen få till ett ljud som är lyssningsbart med vissa kompromisser. Basåtergivningen (rumsresonenser) kommer du få problem med, även om du slänger in enorma basabsorbenter.
Om jag vore du skulle jag först försöka hitta ett större rum... Om du ändå tänker använda detta rummet skulle jag:
1) Lyssna "på längden" av rummet.
2) Laborera med högtalarplaceringen medelst lyssning
3) Strunta i basabsorbenter då de gör marginell skillnad i ditt fall
4) Fokusera på någon form av parametrisk EQ istället för ett fåtal frekvenser i basregistret (kanske bara en).
5) Det går att göra speciallösningar med med fler subwoofrar istället för bara en, men då kan man behöva flytta lyssningsplatse och det är inte säkert att det funkar så bra i övriga aspekter, men då behöver man se över helheten mycket mer än vad som låter sig göras på webbforum.