Har jag rätt eller fel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Har jag rätt eller fel?

Inläggav zapanasta » 2012-08-09 08:09

Vissa högtalarmodeller kräver mer av rummet än andra har jag förstått för att komma till sin rätt....

Säg att man är sugen på ett par högtalare för 20-30k som kräver detta,så är det ju ett rätt onödigt inköp om man inte vill hålla på med acustikreglering av nån anledning..

Då kan ju ett par begagnade bra högtalare för nån tusing eller två spela lika bra och kanske tom bättre i nämda rum...

Man köper ju inte en ferrari om man ska åka efter halvtaskiga vägar heller,då funkar en gammal volvo mkt bättre.... :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-08-09 08:23

Om du vill bli bekräftad konstant i att det du håller på med är rätt, så är du härmed bekräftad! :D Var god och fortsätt i samma stil, ändra inget...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-09 08:32

screen skrev:Om du vill bli bekräftad konstant i att det du håller på med är rätt, så är du härmed bekräftad! :D Var god och fortsätt i samma stil, ändra inget...

Möjligtvis sluta starta trådar i ämnet. Du har rätt. Varsågod.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-09 08:34

Detta inlägg gjordes inte för att jag skulle få nån bekräftelse,hade inte ens en tanke på det....

Är däremot en kompis som är sugen på ett par fina högtalare,men som kanske inte är beredd att ändra på så mkt runtomkring...

Så var ska man ställa en sån här fråga,om inte här :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-09 08:36

Ja att lägga mer pengar för sämre resultat är ju självklart inget bra val, men hur kan du veta vilken av högtalarna på förhand som kommer låta bäst i hans rum?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-09 08:39

adzer skrev:Ja att lägga mer pengar för sämre resultat är ju självklart inget bra val, men hur kan du veta vilken av högtalarna på förhand som kommer låta bäst i hans rum?

Nä det vet jag ju förståss inte :)

Kanske var ett korkat inlägg ochså förövrigt,köper man ett par fina högtalare som kräver lite fix för att komma till sin rätt så kan man ju alltid göra det lite senare...

Man vet ju att det finns mer att kräma ur om man vill :)

Nån moderator kan ju ta bort detta inlägg om dom ser det,är väl ett söndertjatat ämne som sagt...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-09 08:50

Alla (nästan) högtalare kräver ju akustikfix för att prestera optimalt.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-09 09:02

Ordna ett par luxor till honom.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bongo

Re: Har jag rätt eller fel?

Inläggav Bongo » 2012-08-09 09:13

zapanasta skrev:Vissa högtalarmodeller kräver mer av rummet än andra har jag förstått för att komma till sin rätt....

Säg att man är sugen på ett par högtalare för 20-30k som kräver detta,så är det ju ett rätt onödigt inköp om man inte vill hålla på med acustikreglering av nån anledning..

Då kan ju ett par begagnade bra högtalare för nån tusing eller två spela lika bra och kanske tom bättre i nämda rum...

Man köper ju inte en ferrari om man ska åka efter halvtaskiga vägar heller,då funkar en gammal volvo mkt bättre.... :)

Jag tror att påståendet att olika högtalare ställer olika krav på rummet stämmer alldeles utmärkt. Dels så är väl en del högtalare utvecklade för att fungera så bra som möjligt i "normala" rum (vad nu det är) och vissa är gjorda för att uppvisa optimalt beteende i ett akustiskt optimerat rum.

Men även om en högtalare för 20-30K presterar optimalt i ett väldigt specifikt behandlat rum så behöver ju inte det betyda att dom presterar dåligt i ett obehandlat rum...det skulle kunna vara så men det behöver inte vara så.
Jag använder mina högtalare "fel" jämfört med vad som står i instruktionsboken och mitt vardagsrum är på inga sätt en bra akustisk miljö, men det finns ändå förtjänster hos dom som jag inte upplevt hos nästan några högtalare för under 10 000:-, även om man räknar begagnatmarknaden.
Sen finns så klart punkter där billiga (begagnade) högtalare mycket väl kan prestera bättre än till exempel mina audio physic i mitt rum, men sammantaget så tror jag att även i ett felaktigt rum så lyser oftast förtjänsterna igenom starkare än nackdelarna med ett obehandlat rum, i jämförelsen mellan billigt och begagnat och dyrare konstruktioner.
Sen finns förstås guldkorn som presterar otroligt bra för nästan inga pengar i helt vanliga rum, och det finns sanslöst dyra skapelser som nästan aldrig fungerar i några rum. Men generellt så upplever jag att vissa aspekter av ljudet kostar pengar och är väldigt sällsynt att man kan fynda. Sen är det såklart upp till var och en att bedöma vad som är viktigt. Till och med utseende, känslan och statusjakten kan ju vara viktiga faktorer.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-09 09:56

zapanasta skrev:Vissa högtalarmodeller kräver mer av rummet än andra har jag förstått för att komma till sin rätt....

jag läste just om det där i en engelsk hifiblaska, de ansåg att ägande av en sak kan ge glädje på flera plan och inte bara hur ferrarin (i ditt fall) fungerar på halvtaskiga vägar...
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-09 10:06

Fjonkalicious skrev:Ordna ett par luxor till honom.

Har du inte sett att jag bytt toppar?klamrar mig inte fast vid nåt specifikt märke och det har jag sagt förr :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-09 10:21

zapanasta skrev:Då kan ju ett par begagnade bra högtalare för nån tusing eller två spela lika bra och kanske tom bättre i nämda rum...

Vilka beghögtalare för 2 tusen är bäst i ett kalt rum, med efterklang över en sekund?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-09 10:24

zapanasta skrev:
Fjonkalicious skrev:Ordna ett par luxor till honom.

Har du inte sett att jag bytt toppar?klamrar mig inte fast vid nåt specifikt märke och det har jag sagt förr :wink:

Prova dina luxor igen!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-09 10:26

Skit på dig...

Kan nån modeator ta bort den här tråden tack....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-09 10:34

paa skrev:
zapanasta skrev:Då kan ju ett par begagnade bra högtalare för nån tusing eller två spela lika bra och kanske tom bättre i nämda rum...

Vilka beghögtalare för 2 tusen är bäst i ett kalt rum, med efterklang över en sekund?

Bump!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-09 10:44

Ja hur fn ska jag veta det????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Moderator,tråd bort tack innan det blir för livat här så man skriver nåt man ångrar....

Återgå till Generellt om hifi