Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?

Inläggav Strmbrg » 2012-08-09 20:27

Eller "nedre mellanregistret", eller mittre mellandiskanten, eller intervallet 6200-7950 Hz?

"Ger" (djup)basen mer? En liksom större "kick" än andra frekvensområden?

Kan man möjligen dra en parallell till acceleration, vridmoment, toppfart etcetera?

Handlar det primärt om att engagera sig i en rejält utmanande utmaning?

---

Nå?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-09 20:29

Jag skulle säga att alla register är lika viktiga. Extrem djupbas är bara "svårare"(Dvs krävs många stora och dyra prylar) att uppnå.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-09 20:36

Jo, men jag tror Strmbrg är inne på en grej för ovanlighets skull. (duckar)
Om t.ex diskanten är lika viktig som basområdet, hur kommer det sig att det är så få diskanter som kostar över 1000:- i våra lådor, när basarna verkar få kosta hur många tusen som helst!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-09 20:37

paa skrev:...(duckar)
...

Hurruh-du-du...

:wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-09 20:39

paa skrev:Jo, men jag tror Strmbrg är inne på en grej för ovanlighets skull. (duckar)
Om t.ex diskanten är lika viktig som basområdet, hur kommer det sig att det är så få diskanter som kostar över 1000:- i våra lådor, när basarna verkar få kosta hur många tusen som helst!

Nu finns det iof en del diskantägare här för mer än 1000kr men förstår vad du menar.
Jag tror att det är kosta vad det kosta vill och diskant är inte lika kostsamt att återge helt enkelt.

Jag tror inte där är så att folk prioriterar bas mer, men du kan inte återge djupbas bra med element för 1000kr. Diskant går dock jättebra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-09 20:42

Håll dig undan, infrabas är bara ett påhitt. 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-09 21:02

De flesta har redan diskant, men saknar bas. Hade det varit vanligt förekommande med högtalare som saknar diskantregister, så hade säkert folk här diskutterat kompletteringar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-09 21:18

"Har jag fel" om jag antyder att basen är mer lockande att pula med än diskanten?

Mer av en utmaning, liksom, och just därför får den mer uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-08-09 21:45

Intresset för hemmabio tror jag är den i särklass största anledningen till ökat basintresse. Inte mycket lönt med kapacitet att flytta litervis med luft vid lyssnande på en violinkonsert...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-09 21:46

Jag kan garantera att jag ägnar hela audioområdet mycket stor uppmärksamhet! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-09 21:48

Diskanten hör väl ingen av oss längre, i alla fall.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-09 22:04

Men den fina upplösningen i det så kallade mellanregistret då?

Är den mindre intressant?

Ens i film?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-09 22:04

paa skrev:Jo, men jag tror Strmbrg är inne på en grej för ovanlighets skull. (duckar)

Därför att det är mycket billigare att få till bra diskant än bra bas.
Det går åt mer material och mycket dyrare verktyg till att bygga dugliga baselement.
Dessutom räcker ofta en 1" dome i en wavegude för att göra jobbet, medan basar av fysiska (tryckfördelning, vågutbredning) kräver flera utstrålningspunkter eller andra knep med flera element (t.ex. live arrays, dipoler) för att få till bra resultat. Det är klart som fan att priset rusar iväg.

Själv menar jag att mellanregistret är viktigast. Halvtaskig diskant och bas kan man lättare stå ut med, men är mellanregistret knas så blir det liksom inget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-09 23:04

42

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-10 00:24

15-30Hz är en oktav, precis som 10'000-20'000Hz ock jag skulle säga att de är precis lika viktiga.

Det är dock viktigt att förstå att 10'015-10'030Hz är ett jättemycket mindre frekvensspektrum, mer jämförbaart med 15,0-15,1Hz.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-10 00:35

Jag tror det beror på filmtittning och att väldigt få här lyssnar huvudsakligen på akustisk musik. När det gäller mina högtalare så kostar området över 1kHz mer än under. Med elektroniken är det tvärtom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-10 08:23

Nu kanske det inte i första hand handlar om vad "det kostar"?

Jag menar, en annorlunda lösning kanske kan genomföras till LÄGRE kostnad än den normala och ge BÄTTRE resultat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-10 08:30

Alexi skrev:15-30Hz är en oktav, precis som 10'000-20'000Hz ock jag skulle säga att de är precis lika viktiga.

Det är ju beroende på vad man lyssnar på för något. Personligen har väldigt få ljudspår som har energi i området 15-30 Hz. Tycker det är viktigare med det ovanför 30 Hz...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 08:33

RogerGustavsson skrev:
Alexi skrev:15-30Hz är en oktav, precis som 10'000-20'000Hz ock jag skulle säga att de är precis lika viktiga.

Det är ju beroende på vad man lyssnar på för något. Personligen har väldigt få ljudspår som har energi i området 15-30 Hz. Tycker det är viktigare med det ovanför 30 Hz...

Ja har man utgångspunkten att man inte kommer spela något material i det registret så blir ju registret per definition rätt så meningslöst, eller iaf oviktigt.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-10 08:47

Jag personligen värdesätter ett naturligt fint mellanregister före djupbas och då är jag ändå gammal basnarkoman och jag har 9 aktiva baslådor hemma och två till om man räknar bilarna.

Anledningen till att djupbas röner stort intresse tror jag har att göra med att bas utöver det härliga ljudet även ger en fysisk upplevelse. Generellt tror jag att vi människor lätatre uppskattar upplevelser där flera sinnen får vara med. Jämför att äta en fin middag på restaurang med din älskling i en trevlig miljö med att inmundiga samma måltid ensam i en svart källare och en klämma för näsan.

Dessutom för mig som gillar apparater i allmänhet och högtalare i synnerhet så är ju ett stort konutslag väldigt häfigt och jag ser då att mina högtalare jobbar. Lite som att de som pular motorer går igång på när turbon ylar och gummit sprutar i asfalten.

Sedan tror jag också att många går igång på att deras anläggninga klarar av at t återge något som inte går i vanliga anläggningar. Denna känsla av att vara unik kan skänka en myceket glädje.

Intressant frågeställning hursomhelst och jag uppskattar allt som oftast dina finurliga tankar kring Hifi Strmbrg! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-10 08:48

jag tycker det verkar vara en åldersgrejj, unga människor och basåtergivning och äldre och diskantljud, vi andra satsar på mellanregistret

har det med vår hörsel att göra? jajamensan fattas bara, när vi med åldern tappar känsligheten i diskantregistret ökar istället känsligheten i basregistret, unga har en omvänd funktion på hörseln och prioriterar oxå omvänt

här har vi en superdiskant som kan öppna garageportar som david wilson skulle säga

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-10 09:12

mangs skrev:...
Intressant frågeställning hursomhelst och jag uppskattar allt som oftast dina finurliga tankar kring Hifi Strmbrg! :)

Tack! Kul att du gillar funderingarna.

Själv tycker jag nog inte att tankarna är så himskans finurliga - egentligen.
Snarare borde de klassas som basic.

Jag är hursomhelst en hel del inne på samma tankegångar som du verkar vara:
Det är en MASSA ANDRA SYFTEN som kan vara involverade, än att enbart tillgodogöra sig musik.

Och det har jag ABSOLUT inget att invända mot att det kan vara.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-10 09:20

För mig att dessa låga toner alltid varit fascinerande, redan som knodd låg jag på golvet på golvet och njöt av farsans Radionette :)

Man är som man är, men utan dom övriga registren det inte så kul i längden :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-10 09:29

Jag tror att det helt enkelt är så att detta är en manlig hobby och kraftig basåtergivning är manligt. 8)

Vi som lyssnar på akustisk musik i elektrostater kan gå hem och bädda sängarna och vattna blommorna, eller hur det nu var Mr L Rasta uttryckte sig. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 09:29

Att djupbasen är intressantare än diskanten är enkelt att testa.
Se en modern film på ref.nivå. Stäng av diskanten. Filmen är fortfarande njutbar efter att hjärnan fått "ställa om" sig. Stäng av djupbasen däremot så blir upplevelsen reducerad till, tja, testbild, ungefär.

Mellanregistret är fortfarande viktigast. Men, det är så svår att diskutera.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 09:31

PerStromgren skrev:Jag tror att det helt enkelt är så att detta är en manlig hobby och kraftig basåtergivning är manligt. 8)

Jag tycker att den synen är lite, besynnerlig. Jag har ett relativt kraftfullt bassystem. Det tog flera år innan någon mer än jag och min fru visste om att hade det. Det är inte ett "skrytbygge" på något sätt utan någonting jag ville ha för min egen skull...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-08-10 09:38

Strmbrg skrev:...klipp ...
Jag menar, en annorlunda lösning kanske kan genomföras till LÄGRE kostnad än den normala och ge BÄTTRE resultat.

Ja DET söker jag jämt och ständigt, för både fonogram, elektroniken och alla högtalarnas frekvensområden.

För mig är alla frekvensområden viktiga. Men de olika registrerna har olika utmaningar, i hur svårt och komplext det är att få till bra ljud och vad det kostar samt hur brister i registret i fråga upplevs.
Men ska jag försöka välja bort något frekvensområde såsom mindre viktiga för mig så blir det:
bas upp till 35-40 Hz, då jag ändå mest lyssnar på musik. Känner mig ganska nöjd i basområdet med mitt senaste bygge som rullar av vid 40Hz.
Och diskant över 13-16kHz typ, tror jag att jag kan offra, eller iaf att SPL får börja sjunka. Jag börjar vara lite till åren kommen, jag tvivlar att jag hör speciellt mycket över 15kHz.

Och sen ser jag hellre brister i återgivningen som tidigt avrullad bas eller diskant eller någon dipp i frekvensgången, än att det finns toppar i frekvensgången. Ty det senare betyder alltid stor risk att man inte orkar med att lyssna på sin musik, medan det första ofta går rätt bra att stå ut med.

Sen finns det givetvis en massa annat som kan spöka, som inte syns i någon frekvensgång, memen ...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-10 09:39

steveo1234 skrev:
PerStromgren skrev:Jag tror att det helt enkelt är så att detta är en manlig hobby och kraftig basåtergivning är manligt. 8)

Jag tycker att den synen är lite, besynnerlig. Jag har ett relativt kraftfullt bassystem. Det tog flera år innan någon mer än jag och min fru visste om att hade det. Det är inte ett "skrytbygge" på något sätt utan någonting jag ville ha för min egen skull...

Men du tål skoj, ja?

Jag raljerar, självklart. Men jag tycker ändå att det här på forumet ibland blivit litet av "störst vinner".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-10 09:41

PerStromgren skrev:
steveo1234 skrev:

Men du tål skoj, ja?

Jag raljerar, självklart. Men jag tycker ändå att det här på forumet ibland blivit litet av "störst vinner".

Ja, forum har ju lite av den tendensen att "störst är värst". Det är ju kul att läsa om sånt där, oavsett om vad det gäller (störst hus, finast bil, flest antal slutsteg mm).

EDIT: Skoja om bassystem. Ah nä, där gick du över gränsen! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-10 09:43

PerStromgren skrev:Men jag tycker ändå att det här på forumet ibland blivit litet av "störst vinner".

Bild

Nästa

Återgå till Generellt om hifi