Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Eller är det så att de flesta diskanter egentligen är rätt ok, men att det kan krävas mer eller mindre avancerade filterlösningar för att få fram "rätt" ljud? Sångröster kan ju bli väldigt påträngande och essande om det boostas i fel register. Funderar även ofta på om inte mer ljud borde ligga i mellanregistret och att diskanten kanske borde delas vid 4-5kHz istället för runt 2-3kHz som många (inkl jag) tillämpar. Tänker då främst på 3-vägssystem med väl valda mellanregister.
Du tittar sällan i diy eller teknikdelarna va?Strmbrg skrev:Men den fina upplösningen i det så kallade mellanregistret då?
Är den mindre intressant?
Ens i film?
Strmbrg skrev:Eller "nedre mellanregistret", eller mittre mellandiskanten, eller intervallet 6200-7950 Hz?
"Ger" (djup)basen mer? En liksom större "kick" än andra frekvensområden?
Kan man möjligen dra en parallell till acceleration, vridmoment, toppfart etcetera?
Handlar det primärt om att engagera sig i en rejält utmanande utmaning?
---
Nå?
Almen skrev:Strmbrg skrev:Eller "nedre mellanregistret", eller mittre mellandiskanten, eller intervallet 6200-7950 Hz?
Kan man möjligen dra en parallell till acceleration, vridmoment, toppfart etcetera?
---
Nå?
Så här är det: de flesta anläggningar faller som en sten under 40 Hz. De flesta anläggningar som inte gör det har problem med rumsresonanser eller annat där. När man för första gången hör bra djupbasåtergivning förstår man vad man saknat*.
Om problemet i stället hade varit att återge de tre övre oktaverna (2,5 - 20 kHz) så hade naturligtvis fokus legat på det. Du hade du suttit och undrat vad det var för töntar som tjatade om det.
Glöm bort dina teorier om att de som gillar djupbas har något slags psykologiskt problem. Fundera lite mera på varför du själv ältar det i tråd efter tråd i stället.
*Du har tydligen fortfarande inte lyssnat på en anläggning med bra basåtergivning. Jag rekommenderar det.
mangs skrev:Kanske inte spelar in här men de gånger som "normala" (även icke-jätte hifi-intresserade) människor drar på smilbanden när man demar anläggningen är när basen känns, spelar extra djupt eller man spelar med mycket högt ljudtryck. Sällan att någon drar på smilbandet när diskanten och mellanregister spelar fin-fint ihop. De senare kan givetvis imponera och framkalla tårar av välbehag och realism men de är inte roliga.
Ljudttryck och djup bas är däremot just roliga om man får till det bra och vi som människor vill väl ha roligt?
Jag som mer kräsen är hyperallergisk mot taskiga färgningar i mellanregistret men det är inte så att jag blir glad/skrattar när mellanregistret låter fantastisk, det är andra känslor som kommer fram (i alla fall hos mig)
mangs skrev:Kanske inte spelar in här men de gånger som "normala" (även icke-jätte hifi-intresserade) människor drar på smilbanden när man demar anläggningen är när basen känns, spelar extra djupt eller man spelar med mycket högt ljudtryck.
norman skrev:För mig är 640 Hz plus minus fem oktaver viktigast, fast jag skulle förstås kunna tänka mig en oktav till nedåt.
mangs skrev:Kanske inte spelar in här men de gånger som "normala" (även icke-jätte hifi-intresserade) människor drar på smilbanden när man demar anläggningen är när basen känns, spelar extra djupt eller man spelar med mycket högt ljudtryck. Sällan att någon drar på smilbandet när diskanten och mellanregister spelar fin-fint ihop. De senare kan givetvis imponera och framkalla tårar av välbehag och realism men de är inte roliga.
Ljudttryck och djup bas är däremot just roliga om man får till det bra och vi som människor vill väl ha roligt?
Jag som mer kräsen är hyperallergisk mot taskiga färgningar i mellanregistret men det är inte så att jag blir glad/skrattar när mellanregistret låter fantastisk, det är andra känslor som kommer fram (i alla fall hos mig)
nuffe skrev:Hur många hör överhuvudtaget den översta oktaven??
Jag gör det inte!![]()
Kanske inte ens de två översta oktaverna.
Så för mig känns det som att mellanregister och bas är viktigast.
Henrik
IngOehman skrev:"Allting är lika viktigt", eller något liknande, skriver flera.
Jag håller inte med.
Viktigast är 100 - 4000 Hz. Om man behöver välja alltså.
Eller 500 - 2000 om valet är ännu snävare.
Men bara för att ett register är viktigare än de andra registrena betyder det
ju inte att man kan strunta i de regster som är mindre viktiga, bara att det är
bättre att strunta i dem än i nämnt register.
- - -
Så egentligen är det två frågor som poppar upp i min skalle när jag ser den
här tråden:
1. Varför startar Strmbrg tråden med en ledande fråga?
(Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?)
Har någon månne påstått att den är det? Om så kanske
det är bättre att fråga den personen varför de tycker så.
2. Behöver man verkligen dela upp det hörbara frekvens-
registret i viktigare och mindre viktiga delar överhuvud-
taget?
Jag menar nog att man, i varje fall om man talar om kvali-
ficerade anläggningar vill återge HELA det hörbara området,
och då kanske frågan om hur detta går till och vilka svårig-
heter man stöter på i de olika registren, intressantare än
om ett register är "viktigare" än ett annat?
- - -
Men om det är så att det strömberg är inne på är att förstå varför basåter-
givning rätt ofta diskuteras, så tror jag svaret är att det beror på tre saker:
1. Problemen i mellanregisterområde och diskant kräver mycket mera kunskap
av den som skall hantera dem, det är väldigt mycket mera att sätta sig in i
om man verkligen vill behärska dessa register, och de kan inte hanteras med
enkla simuleringsbara modeller där var och en med en dator kan mata in data
och känna sig som expert.
Missförstå mig inte - basregistret är väl så komplicerat, på riktigt, men få tror
på att det är det. De flesta tror att det går att hantera med lite simuleringar
bara. Och dessa kan man ju göra, och därför gör man dem*.
2. Det är trots allt (trots att registren är en större utmaning för en konstruk-
tör) enligt många lättare att få mellanregister- och diskant att prestera rimligt
bra. I varje fall om de anpassat sina krav nedåt.
Den som väntar sig och har vant sig vid ett normalt högtalarljud (sådant som
nästan alla högtalare levererar) bli mindre besviken, helt enkelt.
Jag tror möjligen att Strmbrg delvis tycker att det finns ett överfokus på bas-
registret just för att han inte lyckats sänka sina krav till normalnivå i de andra
registren, som många andra har?
3. Basregistret är praktiskt taget undantagslöst det som sätter gränsen för
hur höga nivåer man kan spela. Så för den som gillar att spela starkt är det
nästan alltid problemen i basregistret som det är uppenbarast att de behöver
lösas.
- - -
Men alla människor är ju inte högspelare.
Och om jag får frågan i vilka register som jag anser att "de flesta högtalare"
(som går att köpa i hifi-butikerna) har sina största brister, så blir mitt svar
inte att det är basregistret - och detta alltså trots att så många högtalare
brister nästan fullständigt där!
Mitt svar blir att det definitivt (statistiskt) är i mellan- och diskantregistren
som man hittar de största bristerna. Inte för att felen är större där, utan för
att det är så mycket viktigare register - och för att felen där så ofta är så
öronovänliga och musikfientliga.
En högtalare praktiskt taget utan basregister kan jag leva med (även om jag
helst slipper) men högtalare med typiska fel i mellan- och diskantregistren,
får mig i förekommande att helt avstå från att lyssna på musik.
Vh, iö
Almen skrev:...Fundera lite mera på varför du själv ältar det i tråd efter tråd i stället...
Har du funderat klart efter att du fått svar i femtioelva trådar på samma fråga, bara annorlunda vinklad?Strmbrg skrev:Eller "nedre mellanregistret", eller mittre mellandiskanten, eller intervallet 6200-7950 Hz?
---
Nå?
Almen skrev:Om problemet i stället hade varit att återge de tre övre oktaverna (2,5 - 20 kHz) så hade naturligtvis fokus legat på det.
Då vill du säkert att den rullar av mjukt och fint också.Flint skrev:Jag är som jag har sagt tidigare inte intresserad av djupbas som jag definerar under 40Hz eftersom den inte finns i den musik jag lyssnar på som mest är är live blues och (icke synthbaserad) rock. Jag vill att det ska låta live men inte "mer".
MagnusÖstberg skrev:Då vill du säkert att den rullar av mjukt och fint också.Flint skrev:Jag är som jag har sagt tidigare inte intresserad av djupbas som jag definerar under 40Hz eftersom den inte finns i den musik jag lyssnar på som mest är är live blues och (icke synthbaserad) rock. Jag vill att det ska låta live men inte "mer".
Strmbrg skrev:Eller "nedre mellanregistret", eller mittre mellandiskanten, eller intervallet 6200-7950 Hz?
---
Nå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster