Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-11 18:56

IngOehman skrev:...

Och då frågar jag dig, är påståendet verkligen relevant att komma med? :?

...

Vh, iö

Ja, jag uttrycker mig möjligen slafsigt.
Men funderingen bottnar i ett INTRYCK, av av att det ganska många trådar som, redan i rubriken anger ett fokus på basregistret.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-11 18:57

Strmbrg skrev:Men, just beträffande detta med basprestanda (ljudtryck, renhet, -3dB-punkt etc) har jag ju fått för mig är extra intressant för att det är väldigt påtagligt och utgör ett område som innefattar en extrem.
Jag har fått för mig att extremer lockar många.

Som Almen krev innan, iväg o lyssna på bassystem.
Det är stor upplevd skillnad på en vanlig högtalare som spelar ner till 35 eller 25Hz.

Skakade själv på huvudet innan åt alla nissar som satt med två eller fler basmoduler.

sen blev det som det blev när jag upplevt vad ett bra bassystem gör.
Och det är inte primärt spela starkt faktorn jag menar, dock indirekt då det ger låg dist vid lagoma volymer.

Sen är det en enkel uppgradering som några redan varit inne på.
köp basar o kanske filter och du har fått en massiv förbättring av din anläggning. lägre dist i mellanregistret, färre problematiska resonanser i basåtergivningen och dessutom kan man om man vill spela lite starkare och antagligen en hel del djupare.

inte lika lätt att köpa ett ultrafint mellanregister o byta ut det befintliga och tro att du har fått en uppgradering av ljudet...
eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-11 18:58

NiklasF skrev:
celef skrev:nu har jag dålig koll men är det inte bara i actionfilmer som ljudeffekterna är överdrivna, eller är det så även i romantiska komedier?

Ganska övertygad om att verkligheten är bra mycket värre än våra anläggningar klarar av.
Eller tror du att det låter som en kinapuff när det briserar en bomb brevid dig i verkligheten? ;)

Nog tur det, helt korrekt återgivning hade kanske resulterat i liknande skador också...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-11 19:00

Att vissa nasare på forumet grymtar beror förstås på att de vill fortsätta sälja sina bl.a. brumburkar eller subbasar som de också kallas.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-11 19:05

Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:
celef skrev:nu har jag dålig koll men är det inte bara i actionfilmer som ljudeffekterna är överdrivna, eller är det så även i romantiska komedier?

Ganska övertygad om att verkligheten är bra mycket värre än våra anläggningar klarar av.
Eller tror du att det låter som en kinapuff när det briserar en bomb brevid dig i verkligheten? ;)

Nog tur det, helt korrekt återgivning hade kanske resulterat i liknande skador också...

Jag tycker att ljudet av bildörrar som stängs, är lite overkill i filmer överlag.
Undrar om de har lagt micen i dörrsidan? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-11 19:24

schmutziger skrev:
...

Skakade själv på huvudet innan åt alla nissar som satt med två eller fler basmoduler.

...

Men, alltså:

Jag skakar INTE på huvudet åt några "nissar".
Det kanske det förvisso finns de som gör.

Många verkar tyvärr överreagera och tolka in allt från antydningar till rena utskåpningar i det jag funderar över.

Det kanske är så himskans originellt att en del inte kan föreställa sig det, men jag har INGA ambitioner att trycka till andra, racka ner, eller på annat sätt vilja omforma andra människors preferenser eller förhäva mig själv.

Det vore ju lika enfaldigt som att hålla på och tjafsa om huruvida bruna kulörer är roligare än fotboll.
Typ.

Jag beklagar att forumdeltagare med ett "liksom vaksamt sätt och överkänsligt bias" reagerar på ett slikt sätt att den avsedda frågan tenderar att landa i ett attityd-tjafs.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-11 19:31

phloam skrev:StefanL - ok det förstår jag men behovet av att spela under 20Hz och dessutom på hög nivå (långt högre än vad en cello osv kan spela i verkligheten ;) ) a la rockkonsert talar nog till rätt speciella musikaliska behov :)

Strmbrg - ljudeffekter är kanske lika vanliga som visuella effekter på bio, men då kanske man ska tänka på att man där vill komma bort från verkligheten ;)

Ibland är värk(!)ligheten trist och jag vill kunna föreställa mig en jääääääättestor cello :D

Jag vill kunna skruva upp ganska mycket och ha bibehållen kvalitet på basen. Så är det för mig i alla fall.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-11 19:32

Du övertolkar o överreagerar.

Iväg o lyssna nu

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-11 19:49

NiklasF skrev:

Fast i verkligheten skulle jag tro att frevkensinnehållet är annorlunda, mera högfrekvens än filmernas basdominanta explosioner som är utdragna i tiden. Kommer ihåg ett reportage från radio på 80-talet där filmljudsläggare Thomas Mera Gartz (nyligen avliden, även känd som trummis) beskrev några vanliga knep. Ner med farten och få ett mera basrikt ljud som hänger kvar längre (analog bandare), tillhörde "grundkursen". Det där har jag ofta tänkt på vid filmtittande. Numera lägger man ofta till "repriser" av explosioner för att det ska verka större, känns onödigt konstlat.

Var i höstas ombord på Belfast, krigsskeppet som ligger på Themsen i London. Där hade de en simulering i ett av kanontornen. Det var fullt med skakare på golvet. Min son råkade stå precis ovan på en av dem... Man vågar knappt tänka på hur det kan ha låtit därinne i verkligheten!

Jo, jag vet att många vill känna även musik fysiskt. Mera "vanlig" musik innehåller inte så mycket lågbas. Däremot kan den vara högljudd. Då känns den också. Nu är det väl några här som spelar elbas? Gör ni det även i lägenhet?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-11 20:14

Ikväll skall jag (för ovanlighets skull) se en film - som jag hoppas att jag tilltalas av - "The Queen" med Helene Mirren.

Nu har vi ju bara ett par såna här högtalare att uppleva filmen med Bild
men jag tror inte att jag behöver ens dessas kapacitet för den filmen. Det skulle sannolikt funka tillräckligt bra med platt-TVns inbyggda högtalare.

Ber om ursäkt om någon känner sig provocerad av detta inlägg - är det kanske lika bra att skriva i förekommande syfte.

Användarvisningsbild
distad

Re: Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?

Inläggav distad » 2012-08-11 23:52

Alexi skrev:Strmbrg. Du har i tråd efter tråd ifrågasat vitsen med lågbas, varför inte ta med dig lite favoritskivor hem till någon på forumet och lyssna istället, eller varför ställer du frågor du inte vill ha svar på?

Vad är skillnaden mellan detta och andra medlemmars papegojliknande inlägg,svar inget så varför kommentera det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-08-11 23:57

FBK skrev:
Alexi skrev:Strmbrg. Du har i tråd efter tråd ifrågasat vitsen med lågbas, varför inte ta med dig lite favoritskivor hem till någon på forumet och lyssna istället, eller varför ställer du frågor du inte vill ha svar på?

Vad är skillnaden mellan detta och andra medlemmars papegojliknande inlägg,svar inget så varför kommentera det.

Lika bitter som vanligt... :roll: :lol:

Tycker för övrigt att Alexis tips är jättebra, hur ska han annars kunna ta reda på om "lågbas" är något för honom?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-12 00:01

Strmbrg skrev:
men jag tror inte att jag behöver ens dessas kapacitet för den filmen. Det skulle sannolikt funka tillräckligt bra med platt-TVns inbyggda högtalare.

Ja, det går ju sannolikt att höra att det finns nåt ljud även med plattisens högtalare.

Så här mäter de högtalare som sitter i min plattis, en Philips 42 tum LCD-sak.
Man kan i vart fall inte klaga på basen, den finns ju inte ens. :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-12 00:08

500 Hz-peaken ser ut som om den skulle kunna vara lite jobbig, både för
mans- och kvinnoröster... Och många andra ljud.

Jag hade för en förfärlig massa är sedan en Philips-TV som än idag är helt
oöverträffad ljudmässigt, av alla TV-apparater jag hört.

Den hade en tvåvägshögtalare med ett litet (4") baselement i basreflexlåda.
Mono var det alltså, och man häpnade nästan dagligen över hur fantastiskt
det lät om denna TV. Naturligt och rikt.

Jag har hört en B&O-TV senare som kommit i närheten, och som faktiskt
allt som allt även lät bättre i mina öron än alla hifi-högtalare de hade sam-
tidigt(!), men Philipsen var ändå, trots mono, strået vassare.

Av ditt inlägg och mätkurvan att döma så håller inte philips ljudfanan lika
högt längre. Fast det gör väl i och för sig ingen tillverkare av någon plattis.

RogerGustavsson skrev:
NiklasF skrev:

Fast i verkligheten skulle jag tro att frevkensinnehållet är annorlunda, mera högfrekvens än filmernas basdominanta explosioner som är utdragna i tiden. Kommer ihåg ett reportage från radio på 80-talet där filmljudsläggare Thomas Mera Gartz (nyligen avliden, även känd som trummis) beskrev några vanliga knep. Ner med farten och få ett mera basrikt ljud som hänger kvar längre (analog bandare), tillhörde "grundkursen". Det där har jag ofta tänkt på vid filmtittande. Numera lägger man ofta till "repriser" av explosioner för att det ska verka större, känns onödigt konstlat.

Var i höstas ombord på Belfast, krigsskeppet som ligger på Themsen i London. Där hade de en simulering i ett av kanontornen. Det var fullt med skakare på golvet. Min son råkade stå precis ovan på en av dem... Man vågar knappt tänka på hur det kan ha låtit därinne i verkligheten!

Jo, jag vet att många vill känna även musik fysiskt. Mera "vanlig" musik innehåller inte så mycket lågbas. Däremot kan den vara högljudd. Då känns den också. Nu är det väl några här som spelar elbas? Gör ni det även i lägenhet?

Håller inte med.

Jag har inte många inspelningar där den symfoniska bastrumman kommer i
närheten av den fantastiska botten och kraft som den har i verkligheten. Men
några har jag, så visst existerar det.

Och om jag skulle sammanställa en lista på de maffigaste basljud jag har hört
i hela mitt liv så upptas alla tätplatser av ljud från verkligheten. Med det menar
jag inte att inga anläggningar är bra nog för att KUNNA återskapa dem, bara
att det är väldigt ovanligt med inspelningar som fångat dem.

Och därför har jag svårt att förstå vad du menar.

- - -

Men om du bara menar att det finns massor av exempel på inspelningar (både
av musik och filmljud) som är onaturliga så håller jag förstås med dig.

Det finns hur mycket exempel som helst på saker som inte är naturliga. Men
är det något som jag skulle vilja ha mera av så är det inte inspelningar med
mera återhållen bas, bara sådär allmänt, utan snarare flera inspelningar med
hela verklighetens spektrum bevarad!

- - -

Missförstå mig inte, det finns massor av inspelningar där basen som finns är
oartikulerad, bullrig och hemsk, men så kommer det ju alltid att vara. Det är
ingen ide att sträva efter att "ingen skall kunna göra något dåligt", för det
kommer det alltid finnas många som kommer att kunna, och vilja, göra.

Vad jag däremot skulle önska är att de blir mer av det goda. :) Ju mer desto
bättre!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-12 00:15, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-12 00:13

-Palle- skrev:
FBK skrev:

Tycker för övrigt att Alexis tips är jättebra, hur ska han annars kunna ta reda på om "lågbas" är något för honom?

Tipset i sak är inte fel, men på det viset. Ser bara att det visst är skillnad utifrån vem som kommer med upprepningarna och det är ganska roande att läsa som mycket annat som kommer ifrån kärnmedlemmarna som oftast tycker likadant om det mesta inom denna hobby. Så det är mega långt ifrån att vara bitter och hade jag varit det så hade jag inte heller slösat tid på att läsa här.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-12 09:04

Strmbrg skrev:Undrar om det finns de som väljer filmer baserat på ljudeffekterna?

Jag! Eller, rättare sagt, det finns vissa filmer jag annars skulle valt bort om jag inte visste att de hade skitbra ljudeffekter, exempelvis hollywood popcornfilm i stil med transformers och liknande.

Strmbrg skrev:Och om det finns de som ratar filmer som saknar "häftiga ljudeffekter"?

Inte ens jag gör det.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 09:09

-Palle- skrev:
FBK skrev:

Där visar du ett praktexempel på ful debatteknik.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-08-12 10:45

Flint skrev:
-Palle- skrev:
FBK skrev:

Där visar du ett praktexempel på ful debatteknik.

Det får du tycka precis vad du vill om, det kan jag inte hindra dig ifrån.
Har man behov av att spotta galla så fort man kan så...

Det blir liksom lite tröttsamt efter ett tag att läsa samma sura kommentarer sida upp och sida ner i varenda tråd.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-08-12 10:55

FBK skrev:Så det är mega långt ifrån att vara bitter och hade jag varit det så hade jag inte heller slösat tid på att läsa här.

eller hur... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-12 10:57

phon skrev:
Strmbrg skrev:

Ja, det går ju sannolikt att höra att det finns nåt ljud även med plattisens högtalare.

Så här mäter de högtalare som sitter i min plattis, en Philips 42 tum LCD-sak.
Man kan i vart fall inte klaga på basen, den finns ju inte ens. :D

Bild

Så här ser högtalarna ut i min Philips.

Bild

Har dragit anslutningar för externa högtalare. Kör nu med Ino piP via det i TVn inbyggda klass-D-slutsteget på 2x15 W.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-12 11:16

jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:Ligger något i det, att man ska "vallas" fram i filmen med basmuller av något slag. Det räcker oftast inte med ljud och bild som det är utan det ska gärna köras i slow motion några gånger till om något exploderar. För mig känns det som utfyllnad. Ska gå och kolla på Batman ikväll....

Då ser du fram emot att bli... utfylld? :mrgreen:

Senaste Batman,vad ska man säga? Inte ens den 16-årige sonen tyckte den var något vidare. Filmljudet då? Ungefär 95 % av de 164 minuterna åtföljdes av effektljud eller musik av det bullrigare slaget. Effektljudet var överdrivet basigt och explosioner var mera basiga än explosiva, dynamikfattigt på något sätt. Av någon anledning maskerades dialogen även i rena talscener ofta av musik, så där påklistrat som Hollywood brukar vara. Ungefär som att dialogen inte kan stå för sig själv. Kommer inte att rekommendera filmen om någon frågar.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-08-12 12:25

RogerGustavsson skrev:
jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:Ligger något i det, att man ska "vallas" fram i filmen med basmuller av något slag. Det räcker oftast inte med ljud och bild som det är utan det ska gärna köras i slow motion några gånger till om något exploderar. För mig känns det som utfyllnad. Ska gå och kolla på Batman ikväll....

Senaste Batman,vad ska man säga? Inte ens den 16-årige sonen tyckte den var något vidare. Filmljudet då? Ungefär 95 % av de 164 minuterna åtföljdes av effektljud eller musik av det bullrigare slaget. Effektljudet var överdrivet basigt och explosioner var mera basiga än explosiva, dynamikfattigt på något sätt. Av någon anledning maskerades dialogen även i rena talscener ofta av musik, så där påklistrat som Hollywood brukar vara. Ungefär som att dialogen inte kan stå för sig själv. Kommer inte att rekommendera filmen om någon frågar.

Jag upplever precis samma ska när jag går på bio. Det är därför jag inte gör det längre.
Tror dock att det beror mer på biografernas otroligt kassa ljudsystem än på ljudmixen.

Gick på "Battleship" på bio för att jag vunnit två biobiljetter.
Kasst ljud och bild. Skitfilm. Riktigt usel.
I förrgår tittade jag på den hemma. Kanonbild och kanonljud.
Kan väl inte direkt påstå att den blev bra, men klart mer underhållande.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-12 12:58

RogerGustavsson skrev:
Så här ser högtalarna ut i min Philips.
<snip>
Har dragit anslutningar för externa högtalare. Kör nu med Ino piP via det i TVn inbyggda klass-D-slutsteget på 2x15 W.

Dom ser nästan lika ut i min, sitter i underkant riktade nedåt.
Det är basreflex med porten riktad åt ena hållet, så här såg det ut när jag mätte i basröret.

Bild

Det går knappt att höra vad en nyhetsuppläsare säger om jag inte anstränger mig.
Funderade också på att ansluta yttre högtalare, nu kör jag ljudet via den vanliga stereon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-12 13:00

De inbyggda högtalarna i de flesta TV-apparaterna är så dåliga att jag inte förstår vitsen med att ens ha dem där. Du måste ju ändå koppla in något externt för att huvud taget kunna använda TVn.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-12 13:05

Enkelt vore det om alla plattisar hade ett brytande minijack för att kunna ansluta yttre högtalare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-12 13:15

Jag anslöt de små Audio Proerna via TVns hörlursutgång.

Mycket enkelt, och de inbyggda högtalarna tystnar samtidigt.

"The Queen" med Mirren igår var en bra film och de små högtalarna räckte mer än väl.
Vi spisar TV och film ganska tyst här hemma, så det blir inga problem alls.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-12 13:19

The Queen är en mycket bra film, som nästan all film är där Helen Mirren är
med.

Jag hade sånär glömt bort hur bra hon alltid är, när jag för några år sedan
såg 'Teaching mrs Tingle' (omdöpt till 'Killing mrs Tingle' av något geni på
SF...), och blev påmind.

phon skrev:Enkelt vore det om alla plattisar hade ett brytande minijack för att kunna ansluta yttre högtalare.

Håller med!

Det finns ju massor av fall där den inbyggda förstärkaren kan få duga, men
de inbyggda högtalarna...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-12 13:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-12 13:31

NiklasF skrev:

jag har bara erfarenhet av sprängningar i det militära, de har inte alls låtit som på film

på film låter en handgranat som en atombomb, effekterna tycks således vara långt överdrivna
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-12 13:41

bakerman22 skrev:
RogerGustavsson skrev:
jonasp skrev:

Jag upplever precis samma ska när jag går på bio. Det är därför jag inte gör det längre.
Tror dock att det beror mer på biografernas otroligt kassa ljudsystem än på ljudmixen.

Gick på "Battleship" på bio för att jag vunnit två biobiljetter.
Kasst ljud och bild. Skitfilm. Riktigt usel.
I förrgår tittade jag på den hemma. Kanonbild och kanonljud.
Kan väl inte direkt påstå att den blev bra, men klart mer underhållande.

Lite oftopic, men, kanonljud i battleship? Jag tyckte det var det sämsta ljudspåret sen 2012 ....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-12 13:53

celef skrev:
NiklasF skrev:

jag har bara erfarenhet av sprängningar i det militära, de har inte alls låtit som på film

på film låter en handgranat som en atombomb, effekterna tycks således vara långt överdrivna

Berätta mera om dina erfarenheter av atombombssprängningar.

Själv har jag inga sådana erfarenheter.

Vill dock påstå att det finns mycket stora skillnader mellan olika filmer.
Filmer som 'Saving Private Ryan' och 'the Hur Locker' låter långt mera
realistiska än många andra filmer.

Men självklart kan man inte åstadkomma en fullständig realism.

Det finns i varje fall två viktiga skäl till det.

1. Filmmediet tillåter bara 103-105 dB från en kanal, undantaget bas-
kanalen som fullt utstyrd blir 113-115 dB med allting rätt kalibrerat. Det
är långt svagare än de flesta explosioner som sker på kort avstånd.

2. Och om filmmediet hade varit obegränsat ljudtrycksmässigt så skulle
ju en återgivning av en handgranat på nära håll givit hörselskador hos
publiken, och en atombomb skulle ha dödat publiken.

Det är inte önskvärda resultat.

Vh, iö

- - - - -

PS. För mig förefaller det lite bakvänt att kalla de dramatiskt stympade
återgivningarna av de flesta explosioner, för "långt överdrivna".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi