Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-12 14:49

darkg skrev:
IngOehman skrev:Vetenskap och fysikens lagar är ju ingen religion. :lol: :lol: :lol:

Fast i det här beskrivna fallet vore det närmast att betrakta som religiöst dogmatiskt att dra på sd-fötter.

Varför det?

Vad skiljer detta fall från andra fall?

Glasögon som man ser med är alltid bra - OM målet är att se.

Även om man kanske då behöver ta ställning till att man kan får se något
som man inte gillar (och kanske då vill fixa till?).

- - -

Men är det inte en rätt så tveksam lösning att då välja att byta till sämre
glasögon (eller att ställa högtalare på spikfötter) för att man skall slippa
märka problemen?

Om du hade skrivit att det kan vara ett filosofisk val att använda de goda
glasögonen eller SD-fötterna för att kunna upptäcka alla fel (och fixa dem
och gå framåt) så hade jag förstått. Ja rent av tyckt du haft en poäng!

Men "religiös dogm"??? :?

- - -

Det är väl ingen dogm att man SKALL välja glasögon som man ser med.

Det är en möjlighet bara, som var och en kan ta ställning till på ett helt
och hållet odogmatiskt sätt - man gör som man vill helt enkelt! ;)

Detsamma gäller mjuka fötter, t ex SD-fötter. Ja eller nej, man gör som
man vill.

- - -

Och ja, man kan välja SD-fötter av filosofiska skäl, för att man hellre vill
konfrontera problemen än dölja dem. Men man kan på likaledes filosofiskt
vis välja spikfötter eller andra maskerande fötter - för att man vill slippa
höra problemen*.

Båda är lika rätt. Det finns inget skäl att moralisera om audio. Det man
gillar är alltid rätt!

Vh, iö

- - - - -

*Så det enda som gäller för det du kallar "det här beskrivna fallet", är att
det tycks finnas vissa problem (eventuellt nota bena, jag känner ju inte till
att några blinda tester gjorts).

Men det gör det ju inte religiöst att försöka hitta och lösa problemen, och
verkligen inte dogmatiskt (~enligt en lära).

Visst kan man kalla det för ett filosofiskt val att välja glasögon man ser
bra med för att kunna lösa problemen, men jag har svårt att förstå varför
du ser det som en religiös dogm. :?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 16:55

Flint skrev:
Vetenskap och fysikens lagar är ju ingen religion.

Här handlar det väl mest om att upphöja mjukfoten till religion i reklamkampanjen och där sitter ju vetenskap och fysikens lagar fint som lättköpta verktyg. I det fallet behöver förstås heller inget blindtestas.

Nej, och det där är ju väldigt talande, för jag är säker på att de flesta skulle dissa mjukfötterna vid ett riktigt blindtest.

Så här passar alltså inte ett blindtest. :?

...men alltid annars . :?

Här ligger det en hel del hundar begravda.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 16:59

single_malt skrev:
Flint skrev:
Vetenskap och fysikens lagar är ju ingen religion.

Här handlar det väl mest om att upphöja mjukfoten till religion i reklamkampanjen och där sitter ju vetenskap och fysikens lagar fint som lättköpta verktyg. I det fallet behöver förstås heller inget blindtestas.

Ett blindtest skulle nog avslöja en naken "kejsare" :wink: Eller en väldigt felklädd.

Jo, ivartfall då det gäller SD kudddar kontra spikes. Här är det ett gravt feltänk då man fösökt optimera kuddarna efter hur en tonarm fungerar.

...högtalare och tonarmar har ju helt olika funktioner. :?

Gå in på sonic designs hemsida och läs om feltänket alldeles själv.*

*Det må vara ett feltänk, men allvarligare är att det låter mycket sämre med mjukfötter. Både subjektivt och objektivt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-12 17:04

Ok, då var det fastställt bortom alla tvivel att det är så. Nu går det att sluta diskutera.

:wink:

Sådana här gliringar tillför ingenting, men ibland behövs de.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 17:17

shifts skrev:Ok, då var det fastställt bortom alla tvivel att det är så. Nu går det att sluta diskutera.
.

Precis, det är dags att börja lyssna.... :)

..det låter ju bättre med hårdfötter.
Senast redigerad av Richard 2012-08-12 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 17:19

Helt rätt!

Den här genvägen blev ju en enda lång omväg inna Richard rakt av kunde konstatera både hur det faktiskt är, men även vad alla tycker.

Lite skönt är det att slippa det här nu :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 17:21

MagnusÖstberg skrev:Helt rätt!

Den här genvägen blev ju en enda lång omväg inna Richard rakt av kunde konstatera både hur det faktiskt är, men även vad alla tycker.

Lite skönt är det att slippa det här nu :D

Vad skönt att både du och Harryup numera gillar soundet från hårdfötterna .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-08-12 18:18

IngOehman skrev:
darkg skrev:
IngOehman skrev:Vetenskap och fysikens lagar är ju ingen religion. :lol: :lol: :lol:

Fast i det här beskrivna fallet vore det närmast att betrakta som religiöst dogmatiskt att dra på sd-fötter.

Varför det?

Vad skiljer detta fall från andra fall?

Det avgörande är att anläggningsägaren har meddelat att någon analys av anläggningen inte är aktuell på ett tag. Och att han i nuläget bäst gillar ljudet med andra fötter.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-12 19:59

Richard skrev:
shifts skrev:Ok, då var det fastställt bortom alla tvivel att det är så. Nu går det att sluta diskutera.
.

Precis, det är dags att börja lyssna.... :)

..det låter ju bättre med hårdfötter.

... eller så låter det bättre"med mjukfötter, eller hur? Det hörs ju tydligt!
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 20:11

Eftersom "låter bättre" grundar sig på subjektiv lyssning tror jag att utfallet kan bli hur som helst. Därför: testa vilka fötter som helst.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-12 20:21

Flint skrev:Eftersom "låter bättre" grundar sig på subjektiv lyssning tror jag att utfallet kan bli hur som helst. Därför: testa vilka fötter som helst.

Word :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 20:29

Inte mina bara 8O
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 20:29

single_malt skrev:
Flint skrev:Eftersom "låter bättre" grundar sig på subjektiv lyssning tror jag att utfallet kan bli hur som helst. Därför: testa vilka fötter som helst.

+100.

Att påstå att SD - kuddar alltid är det ljudmässigt bästa är helt enkelt felaktigt, man bör istället lyssna för att avgöra i den egna anläggningen.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-12 20:36

Richard skrev:
+100.

Att påstå att SD - kuddar alltid är det ljudmässigt bästa är helt enkelt felaktigt, man bör istället lyssna för att avgöra i den egna anläggningen.

-100

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-12 20:36

Meningen med mitt inlägg var att påvisa den den meningslösa metadebatten med spekulationer som karaktäriseras av alternerade "nähä" och "joho". Fysiken är som den är, men den övriga "lyssningsbaserade" diskussioner är sandlåda, IMO. Än mer löjeväckande när det spekuleras om att "de flesta skulle garanterat välja ditt eller datt" i kontrollerade blindtester, utan att själva varit i närheten av dylika kontrollerade blindtester.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-12 20:38

Richard skrev:
single_malt skrev:

+100.

Där är väl ingen som skrivit så heller?
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 20:41

single_malt skrev:
Richard skrev:
+100.

-100

He' bli ju noll. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-12 20:42

Richard skrev:
single_malt skrev:

+100.

Varför behöver man lyssna säger du? Du har ju redan sagt att hårda fötter är det bästa!?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 20:44

Thomas_A
Mitt inlägg var inte riktat till dig utan allmänt även om det kom direkt efter ditt. Ditt inlägg var dock en katalysator till mitt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-12 20:46

Flint skrev:Thomas_A
Mitt inlägg var inte riktat till dig utan allmänt även om det kom direkt efter ditt. Ditt inlägg var dock en katalysator till mitt.

OK! :)

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-12 20:47

Richard skrev:
single_malt skrev:
Richard skrev:
+100.

-100

He' bli ju noll. :)

Väl avvägt :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-12 21:28

Jag undrar bara om någon kommer ihåg Markkus mätningar? Sajten finns inte längre och inga figurer kvar på web archive:

http://web.archive.org/web/200203191613 ... floor.html

Men den visade med all tydlighet att vibrationerna i högtalarna och i golvet var mindre med SD-fötter än med hård koppling.

Stereophile gjorde mätningar också, med mer resonanser vid hård koppling:

http://www.stereophile.com/content/soun ... ace-page-5

Så mätningar stämmer med fysiken, hård koppling ger mer vibrationer i högtalarens arbetsregister, ffa låg/mellanbas.

Huruvida man "gillar ljudet" från mjuka eller hårda fötter är en meningslös debatt, IMO. Hårdrock vs synt? Vän eller fiende?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 21:39

Klart hörbara förändrigar, sedan är det ju upp till var och en att välja/bedömma/analysera bäst dom vill.

Richard, harryup, jag, K12, IÖ är ju bara några av de som givit uttryck för hörbara skillnader.

I vissa fall hörs säkert inget, men från fall till fall kan man ju inte veta utan att undersöka?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-12 21:41

Thomas_A skrev:Jag undrar bara om någon kommer ihåg Markkus mätningar? Sajten finns inte längre och inga figurer kvar på web archive:

http://web.archive.org/web/200203191613 ... floor.html

Men den visade med all tydlighet att vibrationerna i högtalarna och i golvet var mindre med SD-fötter än med hård koppling.

Stereophile gjorde mätningar också, med mer resonanser vid hård koppling:

http://www.stereophile.com/content/soun ... ace-page-5

Så mätningar stämmer med fysiken, hård koppling ger mer vibrationer i högtalarens arbetsregister, ffa låg/mellanbas.

Huruvida man "gillar ljudet" från mjuka eller hårda fötter är en meningslös debatt, IMO. Hårdrock vs synt? Vän eller fiende?

Och hur är det med hörbarheten av dessa vibrationer? Det är lättare att mäta vibrationer, det är givetvis därför sådana data finns. Tyvärr verkar frågan om att mäta hörbarheten av dessa ignoreras. Varför är det så ointressant?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 21:43

Skulle ju hamna under ditt inlägg ;)

MagnusÖstberg skrev:Klart hörbara förändrigar, sedan är det ju upp till var och en att välja/bedömma/analysera bäst dom vill.

Richard, harryup, jag, K12, IÖ är ju bara några av de som givit uttryck för hörbara skillnader.

I vissa fall hörs säkert inget, men från fall till fall kan man ju inte veta utan att undersöka?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-12 21:47

MagnusÖstberg skrev:Skulle ju hamna under ditt inlägg ;)

MagnusÖstberg skrev:Klart hörbara förändrigar, sedan är det ju upp till var och en att välja/bedömma/analysera bäst dom vill.

Ja, men det har tyvärr inget med mitt inlägg att göra. Jag efterfrågade mätningar av hörbarheten. Inte åsikter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 21:57

Helt ovässentligt för de flesta då det har väldigt begränsat värde eftersom omständigheterna varierar så mycket.

Var med på någon sådan lyssningsövning för tiotalet år sedan och det utfördes på två olika golv, på det ena hörde vi ingen skillnad, men på det andra hörde samtliga det under de blinda lyssningsövningarna. Minns inte så mycket om omständigheterna.

Nu har jag satt SD-fötter under högtalarna hos grannen ovanför mig (några småskitar som står i en IKEA Ivarhylla) och det gör skillnad hos mig.

Tycker att det subjektivt kan bli ganska stora skillnader (hos harryup var det rejäla skillnader) och priset på produkten är ju inte så avskräckande heller. Väl värt att prova tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-12 22:08

MagnusÖstberg skrev:Helt ovässentligt för de flesta

På samma sätt som att det är oväsentligt för den som har köpt shaktistenar att läsa att de inte har nån funktion.
Eftersom frågan om "verklig funktion" är intressant för mig så ställer jag frågor kring det. Det hindrar inte att andra diskuterar sina upplevelser :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 22:10

Det bästa sättet att stilla din nyfikenhet borde ju vara egna undersökande tester 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 22:15

MagnusÖstberg skrev:Det bästa sättet att stilla din nyfikenhet borde ju vara egna undersökande tester 8)

Varför höll du inte med mig här då? Jag skriver ju samma sak men det var inte dina "word" skrev du några inlägg senare.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi