Lite nyheter på HifiPunkten i Trollhättan...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Lite nyheter på HifiPunkten i Trollhättan...

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-19 18:54

HifiPunkten i Trollhättan firar från och med idag 20 års jubileum och Tonkraft var på besök och visade Dynaudios nya serie Focus och nya monoblock från Embla. Eftersom Dynaudio låter som alla andra dynaudio :twisted: så är det inte så mkt att skriva om det. :wink: Och så fick jag inga bilder på Dynaudio-burkarna, och det kanske är den största anledningen till min taskiga rescension. 8)

I alla fall, embla dyker snart upp med nya monoblock, integrerade sådana. Man låter ett monoblock agera 'master', och de andra agerar slavar. Mastern är således den enda som har ett aktiverat IR-öga, och styr via en vanlig cat5 nätverkskabel slavarnas volym. Totalt kan 99 st slavar kopplas in. Varje enhet kan var för sig ställas med en annan volym, dvs en individuell offset. I övrigt bygger förstärkarna som tidigare på ICE-moduler, med samma effekter som innan. Varje modul har en balanserad ingång, och två obalanserade.

Bild

Bild

Bild

Bild

Stefan Björklund, aka avr7000, för en kamp mot dynaudio-frälsta Stefan som jobbar på hifipunkten. Ibland så tar sig stridigheterna vissa uttryck... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-19 19:37

*host* :mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
terminator

Inläggav terminator » 2005-08-19 20:34

Är det lite prototypvarning på stegen eller kommer alla med handskrivna "skyltar" på baksidan? 8O :wink:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-19 20:44

Eftersom Dynaudio låter som alla andra dynaudio Twisted Evil så är det inte så mkt att skriva om det.
Och hur låter då alla Dynaudio enligt dig Vee-Eight.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-19 20:45

behövs det frågas när det står så :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-19 20:56

behövs det frågas när det står så

Haakan_W dit inlägg bidrar såååå mycket till det jag undrade över, Jag är bara nyfiken på att få veta vad Vee-Eight anser är så "dåligt" med Dynaudio.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-19 21:08

fbk skrev:
behövs det frågas när det står så

Haakan_W dit inlägg bidrar såååå mycket till det jag undrade över, Jag är bara nyfiken på att få veta vad Vee-Eight anser är så "dåligt" med Dynaudio.

Det framgår väl ganska tydligt i v8s rapport :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-08-19 21:25

Jag tyckte att focus 140 lät riktigt bra...

bild från Dynaudios hemsida...
Bild

Speciellt diskanten som jobbade väldigt homogent tillsammans med resten av högtalaren... Jag menar att dynaudio alltid har haft bra diskanter, men de har i vissa fall tidigare varit lite framträdande...

Riktigt snygga lådor med... lite avsmalnande bakåt typ...

- å detta från en som inte missar en enda chans att hacka på Stefan på Punkten angående hans "tuppeware-högtalare" :D

/Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-19 22:38

Eftersom jag stuckit ut hakan så får jag komma med en åsikt. Jag har alldrig kommit överens med Dynaudio. Den enda som jag tyckt funkat hyggligt är modellen 52 SE, på köpenhamnsmässan tidigare i våras. Enligt mitt tycke (viktigt att poängtera) är dynaudio genomgående ganska lådfärgade, dvs det låter kartong om dem. Ngt i mellanregistret får mig att bli orolig, jag kan inte slappna av. Sedan så gillar jag inte dynaudios sätt att servera stereoperspektivet i knät på mig, de känns som hörlurar. Perspektivet djupledes saknas.

Jag kan visserligen förstå att så många gillar Dynaudio, för de har ett säreget sound, dock inte ett sound som jag kommer överens med. Detta sound finns i stort alla dynaudios skapelser, så en inbiten fantast känner igen sig enkelt. Jag hyser största respekt för de som gillar dynaudio, men det är högtalarna jag inte gillar. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-19 22:41

Vee-Eight skrev:...de känns som hörlurar.

Hmmm? Vad är detta? :arrow: Bild

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-20 09:24

Kul Nagref :)
Förstår dina synpunkter Vee-Eight, men om tillfälle kommer så lyssna på nya Countour-serien,själv så tycker jag att Dynaudio 1.3SE och nya Countour-serien är de klart bästa Dynaudio högtalarna som gjorts. Då de låter klart mer neutrala och öppna än övriga Dynaudio burkar som gjorts genom åren :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-20 09:33

mja dom har jag inte heller mycket till övers för, dom är ganska snygga däremot...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-20 09:36

fbk skrev:Kul Nagref :)
Förstår dina synpunkter Vee-Eight, men om tillfälle kommer så lyssna på nya Countour-serien,själv så tycker jag att Dynaudio 1.3SE och nya Countour-serien är de klart bästa Dynaudio högtalarna som gjorts. Då de låter klart mer neutrala och öppna än övriga Dynaudio burkar som gjorts genom åren :wink:

Du kan ju knappast kräva att andra ska gilla Dynaudio bara för att du själv gör det. Var och en är fri att ha sina egna preferenser.

Själv har jag ingen åsikt då jag inte hört Dynaudio.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-20 10:41

Du kan ju knappast kräva att andra ska gilla Dynaudio bara för att du själv gör det. Var och en är fri att ha sina egna preferenser.

8O Vad då kräver.... Ett tips bara att nya Contour låter lite annorlunda (framför allt bättre) än gammla Dynaudio serier.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-08-20 11:07

håller med FBK...här krävs eg ingenting. :)

Samma sak gäller att jag kräver inte alls att alla skall tycka som jag, eller att jag lagt fram obestridliga fakta. Men iaf, jag har de facto lagt fram en rejäl grovtandad sågning enligt mina intryck och, givetvis, enligt mitt tidigare djupt liggande förakt mot Dynaudio-ljud. :D

Men skall man säga ngt positivt så gör dynaudio fina lådor. Det stod i samma lokal, dvs HifiPunkten ett par Warfedale som såg rysligt illa byggda, även för dess låga pris. Man såg tydligt att man hade sparat in på spacklet till och med.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Generellt om hifi