Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Flint skrev:adzer skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Poängen med det är att man då, redan innan man börjar lyssningstesta, ju
förstår att man måste testa på en massa olika underlag också. I varje fall
spikfötterna.
Helt fel. Det du kallar förståelse ger bara bias som skapar placebo.
Lyssningen bör optimalt vara värderings och placebofri.
Så du menar att kunskap ang en produkt bidrar till placebo?
Intressant isf.
Jag menar att för enbart lyssning och ljudmässigt och musikaliskt intryckssamlande behövs ingen kunskap alls. Obs att jag pratar om lyssning och inget annat.
Nej för att lyssna behövs kanske inga förkunskaper alls, men för att kunna sätta upp ett test på ett korrekt sätt så behövs det. Det var det som ingvar påpekade.
Under vilka omständigheter man skall testa? I detta fallet olika underlag. Skall man köra öppet, blint, dubbelblint? osv.. osv...
Flint skrev:Den utvärderingen kommer i mitt förslag efter att lyssningen och intryckssamlandet är klart och inte samtidigt för om man analyserar tekniskt samtidigt som man lyssnar styr den tekniska "kunskapen" intrycken och orsakar placebo. Man försöker höra det kunskapen och den kanske inbillade logiken säger.
adzer skrev:Flint skrev:Den utvärderingen kommer i mitt förslag efter att lyssningen och intryckssamlandet är klart och inte samtidigt för om man analyserar tekniskt samtidigt som man lyssnar styr den tekniska "kunskapen" intrycken och orsakar placebo. Man försöker höra det kunskapen och den kanske inbillade logiken säger.
Bara att blindtesta och se om man kan plocka ut dem. Är det bara placebo som påverkar så bör det tydligt visa sig.
Det är dock lättare att blindtesta om man vet vad man skall leta efter eller vad man kan förvänta sig.
Alltså om man aktivt letar fel eller skillnader så är förkunskaper bra att ha.
Bryr man sig bara om helheten och intrycket så är de inget måste.
Allt beror ju på vad man har för mål med tetet.
Flint skrev:Tyck som du vill. För mig är det enkelt. Bara att lyssna utan både b/t och bias från förprogrammerad propaganda och leta efter skillnader enbart ljudmässigt. Sen mäta och leta tekniska fakta och förklaringar och till sist utvärdera och ev. göra sitt val i just det testade fallat. Inte mycket att orda om. Jag har nog inte så mycket mer att tillföra nu och jag tvingar ingen att tycka som jag gör. Det överlåter jag åt de som har någon form av ekonomiskt syfte med sitt argumenterande.
adzer skrev:Haha vem på detta forumet tjänar pengar på högtalarfötter egentligen ^^
paa skrev:Passiv delägare av Sonic Design
bomellberg skrev:adzer skrev:Haha vem på detta forumet tjänar pengar på högtalarfötter egentligen ^^paa skrev:Passiv delägare av Sonic Design
adzer skrev:Hehe att du ser kunskaper om fysikens lagar som propaganda tycker jag är lite underhållande, men jag respekterar absolut din rätt att tycka så.
adzer skrev:bomellberg skrev:adzer skrev:Haha vem på detta forumet tjänar pengar på högtalarfötter egentligen ^^paa skrev:Passiv delägare av Sonic Design
Ahh det visste jag inte. Den jäkeln
Flint skrev:Det där är bara fulretorik eftersom det inte stämmer att jag ser det så. Jag hade högra tankar om dig men får väl ändra min uppfattning. Jag delar bara in problemlösningen i fungerande faser. Om du inte förstår funktionen tror jag inte att det hjälper om jag förklarar den igen. Säg till när du har kommit ifatt så kan vi fortsätta diskussionen då.
Nefilim skrev:Såå mycket kan man väl knappast tjäna på dessa fötter.
Blir knappast miljionär.
adzer skrev:Flint skrev:Det där är bara fulretorik eftersom det inte stämmer att jag ser det så. Jag hade högra tankar om dig men får väl ändra min uppfattning. Jag delar bara in problemlösningen i fungerande faser. Om du inte förstår funktionen tror jag inte att det hjälper om jag förklarar den igen. Säg till när du har kommit ifatt så kan vi fortsätta diskussionen då.
Men om det inte stämmer förklara då hur det är.
Som jag uppfattade dig så tyckte du att kunskaper om hur fysiken fungerar gällande olika fötter var något negativt inför ett lyssningstest och du kallade det tom för propaganda.
Om det inte var så du menade så förklara gärna för jag har ingen önskan om att missförstå eller lägga orden i munnen på någon annan, tvärtom.
"Säg till när du har kommit ifatt " det är ju också en väldigt hög nivå på samtalet och inte alls nedlåtande eller så.
Flint skrev:Ingen lägre nivå än när du bskyller mig för att allmänt se fysikens lagar som propaganda. Det enda jag ser som propaganda i det här fallet är IngOehmans eviga tjatande om fördelarna med mjukfötter och nackdelarna med spikfötter. Den propagandan vill jag slippa tänka på i lyssningsstadiet men det innebär inte att jag avfärdar fysikens lagar utan bara IngOehmans tumregler. Det är en jävla skillnad.
Det jag har sagt är att under lyssningen vill jag tänka på så lite teknik och härledande analys som möjligt för att inte störa de musikaliska intrycken. Nästa fas är mätande och analyserande och då gäller verkligen fysikens lagar.
Flint skrev:adzer
Vi slutar va? Tjänar inget till att tjata om allt igen. Jag har sagt det jag vill säga, och lite till. Tyck som du vill.
Flint skrev:adzer
Bra. Rejält och redigt beteende där. Och jag respekterar förstås din uppfattning.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:adzer
Vi slutar va? Tjänar inget till att tjata om allt igen. Jag har sagt det jag vill säga, och lite till. Tyck som du vill.
Men detta är ju ett helt unikt ögonblick!!Jag kan inte påminna mig om att det har hänt någonsin tidigare.
IngOehman skrev:Okej... Först och främst, skruva INTE bort skruvar ur elementen! Det är
påverkande bara när det ställer till högtalarens funktion. Den som vill ha
bort alla vibrationer kan men liknande resonemang klippa kabeln till bas-
högtalarelementet. Även det förstör högtalaren och tar bort vibrationer,
men mera.![]()
ThePreTor1aN skrev:Men det är med liknande resonemang man använder mjukfötter. Man vill bli av med vibrationer vilket man lyckas med på bekostnad att hela högtalaren är i gungning och aldrig still.
För att få samma effekt kan man ställa högtalarna på en gammal madrass eller vad som helst.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Men det är med liknande resonemang man använder mjukfötter. Man vill bli av med vibrationer vilket man lyckas med på bekostnad att hela högtalaren är i gungning och aldrig still.
För att få samma effekt kan man ställa högtalarna på en gammal madrass eller vad som helst.
Eller på spikes där hela högtalaren vickar fram och tillbaka, men tar mycket längre tid att klinga ut...
Flint skrev:Är du säker på att du har testat med spikes dvs. fler än en stycken spike?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Är du säker på att du har testat med spikes dvs. fler än en stycken spike?
Vem är du som loggat in på Flints konto och missat allt som skrivits om det tidigare?
ThePreTor1aN skrev:IngOehman skrev:Okej... Först och främst, skruva INTE bort skruvar ur elementen! Det är
påverkande bara när det ställer till högtalarens funktion. Den som vill ha
bort alla vibrationer kan men liknande resonemang klippa kabeln till bas-
högtalarelementet. Även det förstör högtalaren och tar bort vibrationer,
men mera.![]()
Men det är med liknande resonemang man använder mjukfötter. Man vill bli av med vibrationer vilket man lyckas med på bekostnad att hela högtalaren är i gungning och aldrig still.
Flint skrev:IngOehman skrev:Javisst. Man testar förstås blindt dessutom, så Flints påpekanden är ointressanta.
Men korrekta i alla fall. Har du blindtestat dig fram till din enfaldigt låsta tumregel om högtalarfötter?
ThePreTor1aN skrev:Diverse missförstånd om högtalarfötter följt av... ...Man vill bli av med vibrationer vilket man lyckas med på bekostnad att hela högtalaren är i gungning och aldrig still.
IngOehman skrev:Flint skrev:IngOehman skrev:Javisst. Man testar förstås blindt dessutom, så Flints påpekanden är ointressanta.
Men korrekta i alla fall. Har du blindtestat dig fram till din enfaldigt låsta tumregel om högtalarfötter?
Jag känner inte till den tumregel du talar om. Du har nog missförstått
något är jag rädd. Jag är emot alla tumregler.
Och jag råder dig att inte gå på tumregler, de är bara vilseledande.
Sätt dig in i saker/lär dig fysiken, tänk och testa själv istället. Skippa
tumreglerna. Tumregler är bara dumregler.
Vh, iö
Flint skrev:Haha... Jag har ju upplyst dig om hur det här fungerar. Varför tar du inte till dig den informationen och kommer ut ur ditt tumregelverk istället för att älta dig in ännu mer i hörnet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster