Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 19:35

Griff skrev:
Flint skrev:Haha... Jag har ju upplyst dig om hur det här fungerar. Varför tar du inte till dig den informationen och kommer ut ur ditt tumregelverk istället för att älta dig in ännu mer i hörnet. :lol:

Flint,
Med stor respekt för Dig och Dina kunskaper så undrar jag vilket hörn Du menar att IngOehman ältar in sig i?

/Anders

Hans ideologi som han tvingar på alla andra hela tiden genom att stycka sönder deras ev. avvikande uppfattningar tills de inte orkar mer.

Den här texten är en ganska rak parafras på en text han själv skrev som svar till en annan debattör i en annan debatt. Jag skulle aldrig uttrycka mig så annat än som nu "lika för lika".
Jag har ju upplyst dig om hur det här fungerar. Varför tar du inte till dig den informationen

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-08-14 19:55

Flint skrev:
Griff skrev:
Flint skrev:Haha... Jag har ju upplyst dig om hur det här fungerar. Varför tar du inte till dig den informationen och kommer ut ur ditt tumregelverk istället för att älta dig in ännu mer i hörnet. :lol:

Flint,
Med stor respekt för Dig och Dina kunskaper så undrar jag vilket hörn Du menar att IngOehman ältar in sig i?

/Anders

Hans ideologi som han tvingar på alla andra hela tiden genom att stycka sönder deras ev. avvikande uppfattningar tills de inte orkar mer.

Den här texten är en ganska rak parafras på en text han själv skrev som svar till en annan debattör i en annan debatt. Jag skulle aldrig uttrycka mig så annat än som nu "lika för lika".
Jag har ju upplyst dig om hur det här fungerar. Varför tar du inte till dig den informationen

OK, tack för svar, då vet jag ungefär hur du tänker.
Jag undrar mest bara för att jag i en annan liknande tråd gjorde några mätningar där jag konstaterade att fysiken faktiskt stämmer med verkligheten vad beträffar fortplantning av vibrationer till golv då högtalaren står på spikar. Jag konstaterade samtidigt att högtalaren vibrerade signifikant mindre då den stod på mjuka fötter jämfört med spikmotage.

Huruvida det för mig betyder något för lyssningsupplevelsen har jag för närvarande ingen uppfattning om.
/Anders

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-14 20:00

Flint skrev:
Griff skrev:

Flint,

/Anders

Flint, har du något att invända mot fysiken som diskuteras (dvs inte vad som "låter bäst")?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 20:01

Griff skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:

Flint,

/Anders

OK, tack för svar, då vet jag ungefär hur du tänker.
Jag undrar mest bara för att jag i en annan liknande tråd gjorde några mätningar där jag konstaterade att fysiken faktiskt stämmer med verkligheten vad beträffar fortplantning av vibrationer till golv då högtalaren står på spikar. Jag konstaterade samtidigt att högtalaren vibrerade signifikant mindre då den stod på mjuka fötter jämfört med spikmotage.

Huruvida det för mig betyder något för lyssningsupplevelsen har jag för närvarande ingen uppfattning om.
/Anders

Det ifrågasätter jag inte men allt är inte självklart för det, tycker jag. Det finns ett stort antagande i att vibrationerna inte ska överföras till underlaget och det har blivit den enda sanningen som det verkar. Min tes att det är individuellt beroende både på låda och rum/underlag vilket som är bäst, överföring eller inte, mjukfot eller spikfot. Därför reagerar jag mot den ensidiga attityden att mjukfot alltid är bäst. Jag tror inte att "hela vetenskapen" är nådd här.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-14 20:03

det här är grejjer det!!

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-14 20:04

Runda provrörsställ?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 20:08

Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:

Flint,

/Anders

Flint, har du något att invända mot fysiken som diskuteras (dvs inte vad som "låter bäst")?

Nej inte som jag har märkt. Men jag tror inte att hela problemet är kartlagt och envisheten i argumentationen från vissa mjukfotdiggare tycker jag bekräftar det. För mycket miltant argumentation och prestige och för lite spånande och oladdad diskussion om olika tänkbara möjligheter/förklaringsmodeller.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-08-14 20:09

Flint skrev:
Det finns ett stort antagande i att vibrationerna inte ska överföras till underlaget och det har blivit den enda sanningen som det verkar.

Men Flint, just den saken kan det väl inte råda några tvivel om? Frågan är väl snarare om det betyder något för lyssningsupplevelsen?

/Anders

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 20:17

Griff skrev:
Flint skrev:
Det finns ett stort antagande i att vibrationerna inte ska överföras till underlaget och det har blivit den enda sanningen som det verkar.

Men Flint, just den saken kan det väl inte råda några tvivel om? Frågan är väl snarare om det betyder något för lyssningsupplevelsen?

/Anders

Nu förstår jag dig inte. Det är förstås för lyssningsupplevelsens skull jag ifrågasätter om antagandet att lådan ska isoleras från golvet med mjukfötter är rätt. Jag ifrågasätter alltså det antagandet och menar att det kan bero på de individuella förutsättningarna i varje enskilt fall.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-14 20:19

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:

Flint,

/Anders

Nej inte som jag har märkt. Men jag tror inte att hela problemet är kartlagt och envisheten i argumentationen från vissa mjukfotdiggare tycker jag bekräftar det. För mycket miltant argumentation och prestige och för lite spånande och oladdad diskussion om olika tänkbara möjligheter/förklaringsmodeller.

Ok, då är jag med. Om man håller sig till det fysiska så är problemet att alternativa förklaringar, som visar en positiv effekt av andra lösningar, inte har visats. Ett orsak är komplexiteten av problemet, och att inte många har möjligheten att göra sådana experiment.

En sak som kan vara EN möjlig förklaring är att mjukfötter möjligtvis kan orsaka rörelse pga av stående vågor mellan högtalarkabinett och angränsande väggar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 20:31

Thomas_A
Jag tycker att det är för lite utrett vad som händer med de överförda vibrationerna som går ned i golvet via spikar och vad som händer med samma energi om om den blir kvar i lådan som den ju (mer) blir med mjukfötter. Energi kan ju som vi vet inte försvinna utan bara omvandlas. Lådan borde enligt min tes alltså vibrera mindre med spikar eftersom viss energi leds ner i golvet via spikarna. En helt stum och vibrationsfri låda borde alltså påverkas mindre i valet mellan spik och mjukfot. Mina egna mätningar har visat att vibrationerna i lådan påverkas frekvens- och nivåmässigt olika beroende på om lådan står mjukt eller på spik. Finns nog väldigt mycket mer att hämta där.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-14 20:41

Flint,

om du har sådana mätningar så vore det ju intressant att ta del av.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 20:49

Thomas_A skrev:Flint,

om du har sådana mätningar så vore det ju intressant att ta del av.

Har tyvärr inga bilder kvar på det och uppriktigt sagt var jag inte helt nöjd med mätningarna heller. Såna här saker bör man göra om många gånger för att det ska bli bra och trovärdigt. Varje gång lär man sig något nytt och får en bättre hehetsbild och förståelse så att man bättre kan tolka det som dyker upp. Men att lådans egna vibrationer påverkades av valet spik/mjufot det regerade jag på men inte som jag minns nu så att jag törs säga hur. Tippar att det var 3-4år sedan jag gjorde mätningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-14 21:00

Flint skrev:Jag tycker att det är för lite utrett vad som händer med de överförda vibrationerna som går ned i golvet via spikar och vad som händer med samma energi om om den blir kvar i lådan som den ju (mer) blir med mjukfötter. Energi kan ju som vi vet inte försvinna utan bara omvandlas.

Omvandlas inte lådans vibrationer till värme i SD-foten?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 21:08

Bill50x skrev:
Flint skrev:Jag tycker att det är för lite utrett vad som händer med de överförda vibrationerna som går ned i golvet via spikar och vad som händer med samma energi om om den blir kvar i lådan som den ju (mer) blir med mjukfötter. Energi kan ju som vi vet inte försvinna utan bara omvandlas.

/ B

Lite stänker nog också iväg som ljud från vibrerande lådväggar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-08-14 21:30

Bill50x skrev:

/ B

Nej, det är inte en dämpfot, dvs. en fot med stora inre förluster. Tänk dig istället att det är en mjuk fjäder som låter lådan stå och vibrera bäst fan den vill utan inblandning från andra massor. Eftersom inte resonansfrekvensen (låda + fot) dras igång av normal musik stannar därför lådan i samma ögonblick som membranet gör det. Jag skulle personligen sätta stort värde i om du kunde lägga detta på minnet.

Bästa hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:10

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Nej, det är inte en dämpfot, dvs. en fot med stora inre förluster. Tänk dig istället att det är en mjuk fjäder som låter lådan stå och vibrera bäst fan den vill utan inblandning från andra massor. Eftersom inte resonansfrekvensen (låda + fot) dras igång av normal musik stannar därför lådan i samma ögonblick som membranet gör det. Jag skulle personligen sätta stort värde i om du kunde lägga detta på minnet.

Bästa hälsningar,

DQ-20

Tackar för lättförståelig beskrivning, jag trodde som Bill. Lägger detta på minnet.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-14 22:29

Flint skrev:Thomas_A
Jag tycker att det är för lite utrett vad som händer med de överförda vibrationerna som går ned i golvet via spikar och vad som händer med samma energi om om den blir kvar i lådan som den ju (mer) blir med mjukfötter.

Det bli den inte.

Du tycks tro att det finns en given energimängd som måste ta vägen någon-
stans, men energin som kan ställa till med resonansproblem BILDAS när man
ställer högtalarna på spikfötter, genom att en i grunden reaktiv effekt (ingen
energi) av spegelrörelsen på grund av motmassans icke-oändlighet, suger ut
energi ned i golvet. En energi som alltså skapas först när lasten "passar" driv-
ningen, och energin skapas.

Så din föreställning om att energin redan finns där och att den måste ta
vägen någon annanstans, är helt felaktig.

Jag förklarar gärna för dig om vi får tillfälle någongång att träffas framför
en tavla som man kan skriva och rita på, och berätta med hjälp av.

Flint skrev:Energi kan ju som vi vet inte försvinna utan bara omvandlas.

Igen, ditt resomang har gått vilse redan i starten. Det handlar inte om att
leda redan förefintlig energi hit eller dit. Det handlar om att hindra den från
att bildas.

Flint skrev:Lådan borde enligt min tes alltså vibrera mindre med spikar eftersom viss energi leds ner i golvet via spikarna.

Men det tycker jag faktiskt att du borde veta att det inte stämmer. Jag har
berättat åtskilliga gånger hur det fungerar och även skrivit artiklar om det,
med alla ekvationer som man behöver, eller i varje fall de viktigaste. Att det
inte är som du tror hade du redan vetat om du brytt dig om att läsa på, så
din tes borde du ha skrotat för länge sedan.

Flint skrev:En helt stum och vibrationsfri låda borde alltså påverkas mindre i valet mellan spik och mjukfot. Mina egna mätningar har visat att vibrationerna i lådan påverkas frekvens- och nivåmässigt olika beroende på om lådan står mjukt eller på spik. Finns nog väldigt mycket mer att hämta där.

Men innan du spekulerar om mystiska okändheter kanske du skulle sätta dig
in i det som redan är välkänt för alla som har basal insikt i dynamisk mekanik.

Jag säger inte att det inte finns oklarheter och mera att veckla ut, men det
som är bra kartlagt behöver du ju inte slösa (din och andras) tid på att
ifrågasätta. Det är bättre att du läser på det som du inte är insatt i först, så
slipper du fastna där.

Sen kan vi se om det finns saker som ligger utanför det enkla och självklara,
som kan vara värda att diskuteras. Det kan bli spännande. Och visst finns
det en massa intressanta saker som aldrig har kommits in på här på faktiskt
om fötter, eftersom debatten alltid fastnar på självklarheter som någon inte
förstår och accepterar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:33

IngOehman skrev:
Flint skrev:Thomas_A
Jag tycker att det är för lite utrett vad som händer med de överförda vibrationerna som går ned i golvet via spikar och vad som händer med samma energi om om den blir kvar i lådan som den ju (mer) blir med mjukfötter.

Det bli den inte.

Du tycks tro att det finns en given energimängd som måste ta vägen någon-
stans, men energin som kan ställa till med resonansproblem BILDAS när man
ställer högtalarna på spikfötter, genom att en i grunden reaktiv effekt (ingen
energi) av spegelrörelsen på grund av motmassans icke-oändlighet, suger ut
energi ned i golvet. En energi som alltså skapas först när lasten "passar" driv-
ningen, och energin skapas.

Så din föreställning om att energin redan finns där och att den måste ta
vägen någon annanstans, är helt felaktig.

Jag förklarar gärna för dig om vi får tillfälle någongång att träffas framför
en tavla som man kan skriva och rita på, och berätta med hjälp av.

Flint skrev:Energi kan ju som vi vet inte försvinna utan bara omvandlas.

Igen, ditt resomang har gått vilse redan i starten. Det handlar inte om att
leda redan förefintlig energi hit eller dit. Det handlar om att hindra den från
att bildas.

Flint skrev:Lådan borde enligt min tes alltså vibrera mindre med spikar eftersom viss energi leds ner i golvet via spikarna.

Men det tycker jag faktiskt att du borde veta att det inte stämmer. Jag har
berättat åtskilliga gånger hur det fungerar och även skrivit artiklar om det,
med alla ekvationer som man behöver, eller i varje fall de viktigaste. Att det
inte är som du tror hade du redan vetat om du brytt dig om att läsa på, så
din tes borde du ha skrotat för länge sedan.

Flint skrev:En helt stum och vibrationsfri låda borde alltså påverkas mindre i valet mellan spik och mjukfot. Mina egna mätningar har visat att vibrationerna i lådan påverkas frekvens- och nivåmässigt olika beroende på om lådan står mjukt eller på spik. Finns nog väldigt mycket mer att hämta där.

Men innan du spekulerar om mystiska okändheter kanske du skulle sätta dig
in i det som redan är välkänt för alla som har basal insikt i dynamisk mekanik.

Jag säger inte att det inte finns oklarheter och mera att veckla ut, men det
som är bra kartlagt behöver du ju inte slösa (din och andras) tid på att
ifrågasätta. Det är bättre att du läser på det som du inte är insatt i först, så
slipper du fastna där.

Sen kan vi se om det finns saker som ligger utanför det enkla och självklara,
som kan vara värda att diskuteras. Det kan bli spännande. Och visst finns
det en massa intressanta saker som aldrig har kommits in på här på faktiskt
om fötter, eftersom debatten alltid fastnar på självklarheter som någon inte
förstår och accepterar.

Vh, iö

Det där tycker jag att du ska bevisa och redovisade med praktiska mätningar. Det tror jag många med mig skulle uppskatta. Dina ord övertalar inte mig. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-14 22:35

Men ta och köp en fysikbok på närmsta unversitetsbokhandel då!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 22:36

Åh, jag skulle gärna se dig bevisa motsatsen Flint. Tror många skulle uppskatta det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-14 22:36

Flint skrev:Det där tycker jag att du ska bevisa och redovisade med praktiska mätningar. Det tror jag många med mig skulle uppskatta. Dina ord övertalar inte mig. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Har du inte sett mätningarna från stereophile som vi har diskuterat extensivt tidigare?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:37

Nattlorden skrev:Men ta och köp en fysikbok på närmsta unversitetsbokhandel då!

Tror du att IngOehmans redovisning är med där? Jag tvivlar. 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:40

MagnusÖstberg skrev:Åh, jag skulle gärna se dig bevisa motsatsen Flint. Tror många skulle uppskatta det.

Jag med. Men min text beskriver en tes och ingen påstådd sanning. Sanningssägarna får börja. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:41

LasseA skrev:
Flint skrev:Det där tycker jag att du ska bevisa och redovisade med praktiska mätningar. Det tror jag många med mig skulle uppskatta. Dina ord övertalar inte mig. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Har du inte sett mätningarna från stereophile som vi har diskuterat extensivt tidigare?

Nej. Vad bevisar dom?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-14 22:43

Tycker någon av er att den här diskussionen är konstruktiv?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 22:46

KarlXII skrev:Tycker någon av er att den här diskussionen är konstruktiv?

Ja.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:48

KarlXII skrev:Tycker någon av er att den här diskussionen är konstruktiv?

Jag har lärt mig något nytt, så om inget annat så fick jag lite kunskap. Sååå, bättre än inget :)
Snabler och grobianer

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-14 23:09

Flint skrev:
LasseA skrev:

Nej. Vad bevisar dom?
Mätningarna bevisar ingenting. Det är praktiska mätningar på högtalare med mjuk respektive hård fot. Jag är rätt säker på att du deltog i den tråden också och således har sett mätningarna.

Här är tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 23:14

LasseA
Nej, frekvensgångsmätningar säger inte allt om hur det låter eller snarare gansk lite men de är effektiva som argument i diskussioner.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi