Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-14 23:30

Flint skrev:LasseA
Nej, frekvensgångsmätningar säger inte allt om hur det låter eller snarare gansk lite men de är effektiva som argument i diskussioner.
Vem har sagt att de ska säga allt om hur det låter? Du begärde redovisning av praktiska mätningar. Du har fått det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 23:34

LasseA skrev:
Nej, frekvensgångsmätningar säger inte allt om hur det låter eller snarare gansk lite men de är effektiva som argument i diskussioner.
Vem har sagt att de ska säga allt om hur det låter? Du begärde redovisning av praktiska mätningar. Du har fått det.

Eftersom jag diskuterar mjuk/spikfot ur i första hand ljudande vinkel och den tekniska "bevisningen" som vissa ser det i andra hand så satte jag bara frekvensgångsmätningarna som du syftar till på plats, som alltså kommande i andra hand eftersom dom ändå inte säger hur det låter.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-14 23:36

Flint skrev:
LasseA skrev:

Eftersom jag diskuterar mjuk/spikfot ur i första hand ljudande vinkel och den tekniska "bevisningen" som vissa ser det i andra hand så satte jag bara frekvensgångsmätningarna som du syftar till på plats, som alltså kommande i andra hand eftersom dom ändå inte säger hur det låter.
Hur ska man kunna bevisa hur något låter eller för den delen redovisa praktiska mätningar av hur det låter?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-14 23:42

LasseA skrev:Hur ska man kunna bevisa hur något låter eller för den delen redovisa praktiska mätningar av hur det låter?

Tror inte att det i dagsläget går.

Användarvisningsbild
ron

Inläggav ron » 2012-08-15 00:08

Otrevligt namn på fötterna man kan ju få associationer till herr Åkesson.

Jag har haft dämpfötter på i två veckor men nu återgick jag till spikes igen och det infann sig ett lugn och faktiskt lite mer spelglädje också sedan får mätresultaten visa hur de vill.

Allt kanske inte kan mätas med elektriska instrument. Matematik och fysik är inte allt. Subjektivist ja visst !!!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 00:31

Flint skrev:
LasseA skrev:Hur ska man kunna bevisa hur något låter eller för den delen redovisa praktiska mätningar av hur det låter?

Tror inte att det i dagsläget går.

Om det inte går, varför fortsätter då diskussionen? Istället kanske man kan diskutera utifrån en av två förhållningssätt:

1. Jag vill att högtalaren ska ha en fot som gör att den står så still som möjligt när den spelar.

2. Jag vill stämma högtalaren med en fot så att bidrag från högtalarvibrationer eller golvvibrationer ger "rätt ljud".

Vilket av ovanstående är det vi vill diskutera?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-15 00:39

ron skrev:Otrevligt namn på fötterna man kan ju få associationer till herr Åkesson.

Jag har haft dämpfötter på i två veckor men nu återgick jag till spikes igen och det infann sig ett lugn och faktiskt lite mer spelglädje också sedan får mätresultaten visa hur de vill.

Allt kanske inte kan mätas med elektriska instrument. Matematik och fysik är inte allt. Subjektivist ja visst !!!

Vad för slags "dämpfötter har du "haft-på" . . . ?

Jag vet ju inte om det gäller just dig, men på just internetforum så har det visat sig att skribenterna inte alltid har provat/testat just det som de just påstått sig att ha provat/testat utan de har inte sällan just inhämtat åsikter som florerat som just åsikter i just detta ämnet . . . typ.

Hoppas f.ö. att "herr Åkesson" snarast börjar begagna sig av just mjukfötter då det kan förhindra en viss "samenes" i återgivningen . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-15 01:01

Dämpfötter är inte optimalt om man vill att högtalarna skall stå så stilla som
möjligt, eller att underlaget skall spela in så lite som möjligt.

Det man behöver är mjukfötter. Men låg dämpning, inte hög. Dämpningen
transmitterar energi ned till golvet, förvisso inte lika illa som med spikfötter,
men onödigt illa.

Det är den mjuka fjädringen som är poängen. Inte dämpningen. Det finns ju
liksom inget att dämpa om man låter bli att ställa till med en resonans. En
frisvävande (oändligt mjukt uppställd högtalare) stannar obedelbart om man
bryter musiksignalen in till den, eftersom energiagringen är noll.

Stannar konen så måste även lådan stanna, och det enda som återstår är
då eventuella panelresonanser, som även dom brukar förvärras av spikfötter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 06:54

Flint skrev:
Nattlorden skrev:Men ta och köp en fysikbok på närmsta unversitetsbokhandel då!

Tror du att IngOehmans redovisning är med där? Jag tvivlar. 8O

Nej, men hur krafter, fjädrar och massor fungerar ihop. Så kan du själv härleda det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-15 07:25

ron skrev:Otrevligt namn på fötterna man kan ju få associationer till herr Åkesson.

Vi har väl alla gjort den resan. Då man lyssnar med öronen så märker man att det är något som blir fel med musiken, med SD - kuddar.

Lugnet du upplever beror på att allting låter mera välstämt. Spelglädjen kommer på köpet. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 07:41

Richard skrev:

Vi har väl alla gjort den resan. Då man lyssnar med öronen så märker man att det är något som blir fel med musiken, med SD - kuddar.

Lugnet du upplever beror på att allting låter mera välstämt. Spelglädjen kommer på köpet. :)

Nä, man kan inte mäta hur tillstukat ljud ni vill ha, helt rätt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-15 08:03

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Griff skrev:
Flint skrev:Haha... Jag har ju upplyst dig om hur det här fungerar. Varför tar du inte till dig den informationen och kommer ut ur ditt tumregelverk istället för att älta dig in ännu mer i hörnet. :lol:

Flint,
Med stor respekt för Dig och Dina kunskaper så undrar jag vilket hörn Du menar att IngOehman ältar in sig i?

/Anders

Hans ideologi som han tvingar på alla andra hela tiden genom att stycka sönder deras ev. avvikande uppfattningar tills de inte orkar mer.

Flint, har du något att invända mot fysiken som diskuteras (dvs inte vad som "låter bäst")?

Nej inte som jag har märkt. Men jag tror inte att hela problemet är kartlagt och envisheten i argumentationen från vissa mjukfotdiggare tycker jag bekräftar det. För mycket miltant argumentation och prestige och för lite spånande och oladdad diskussion om olika tänkbara möjligheter/förklaringsmodeller.

Måste man spåna kring det faktum att jorden är rund?

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-15 08:16

IngOehman skrev:Dämpfötter är inte optimalt om man vill att högtalarna skall stå så stilla som
möjligt, eller att underlaget skall spela in så lite som möjligt.

Det man behöver är mjukfötter. Men låg dämpning, inte hög. Dämpningen
transmitterar energi ned till golvet, förvisso inte lika illa som med spikfötter,
men onödigt illa.

Det är den mjuka fjädringen som är poängen. Inte dämpningen. Det finns ju
liksom inget att dämpa om man låter bli att ställa till med en resonans. En
frisvävande (oändligt mjukt uppställd högtalare) stannar obedelbart om man
bryter musiksignalen in till den, eftersom energiagringen är noll.

Stannar konen så måste även lådan stanna, och det enda som återstår är
då eventuella panelresonanser, som även dom brukar förvärras av spikfötter.

Vh, iö

javisst, helt rätt. det man ska eftersräva om man vill ha dämpning av resonanser mot golv är att få en så mjuk återkoppling till golvet som möjligt. det idiella vore om högtalaren kunde sväva fritt i luften. det är nog svårt för de flesta att göra dock. dämpa på med olika material och prova sig fram. eventuellt fysiskt känna vid golvet direkt intill högtalaren, fingertoppen är väldigt känslig jag har iaf kunnat minska på golv vibbar en hel del. med ett renare ljud som följd :lol:

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-15 08:21

Det kanske kan vara så att det många kallar för "spelglädje", "lättar att följa basgångar" osv, är de facto dist. Det är ett inte helt ovanligt trick i inspelningsvärlden, att addera en skvätt dist till ffa basgitarrer. Då framhävs dess olika anslag lite mer.
Skulle dock kännas konstigt att addera mer av detta i uppspelningsfasen.
Spikgänget, testa mjukfötter, och lägg en distbox i mellan källa och stärk, och skruva lite.
Kanske finns drömljudet där?

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 08:44

lazpete skrev:Måste man spåna kring det faktum att jorden är rund?

Eftersom vi har att göra med två helt olika saker "subjektiv upplevelse av musik" och "försök till förklaring rent fysiskt till samma upplevelse av musik" är inte allt lika logiskt rakt av överförbart.

Och att jorden är rund var dessutom inte ett faktum för några hundra år sedan. Vad kan vi ha missat idag i vår tolkning av existensen som vi ser den. Jag tvekar dock inte på att jorden är rund men inom musikupplevelse tar jag inte allt för givet när vissa "tolkar".
Senast redigerad av Flint 2012-08-15 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 08:46

Jag ser även denna debatt som varandes flera olika som sammanvävs.

Målet verkar skilja en aning och framför allt vägen dit.

1. Det som låter bäst är rätt lösning.

2. Högtalaren skall stå still inom det område det finns musiksignaler.

Möjligen leder då 2 till att det skall låta bäst just när det inträffar. Men jag har inte sett något uttala att det är så, möjligen har jag missat det.
Och jag har inte sett några bevis för att det finns strikta kopplingar till att det alltid uppfattas så av folk i gemen.

1. Ger ju handen att vilken lämplig lösning som helst gäller och 2 leds i bevis med hjälp av fysik till att endast kunna uppnås med fjäderfot typ SD.

Det har även hävdats att SD-foten är opåverkad av underlaget och det har hävdats att SD-foten inte är helt opåverkad av underlaget. Dock så enligt fysikens lagar skall den alltid fungera bättre än spikes. Och varför just spikes? Kan det vara på grund av bristande erfarenheter och även för att spikes är vanliga/vanligast som alternativ?
Och om man kritiserar mjukfot så tror man inte att naturlagar gäller och det ironiseras över det ganska frekvent.
Jag har faktiskt ännu inte sett någon som tror att naturlagar bara gäller SD-fötter och inga andra fötter så det argumentet kanske kan droppas.
Om det är så att Sd-foten faktiskt "alltid" är bäst så kanske matchningen av viktklasser är för grov? Kanske det är så att det borde finnas fötter med olika resonansfrekvens för samma viktklass för att undvika samverkan med olika golvtyper?
Som jag ser det så borde foten ingå i underlaget (fot/golv) och en viss högtalare är ju alltid en viss högtalare oavsett vad den står på.
Högtalaren kommer ju alltid spela musiken inom samma område så resten är ju rumsbidraget. Och i rumsbidraget borde då golvvibrationerna ingå om de hörs.
Om då golvet svajar och det ihop med foten svajar på en frekvens som kanske kryper upp i det hörbara eller musiksignalsområdet, särskilt om man sysslar med infra system kan ju inte vara helt oväsentligt.
Skall man vara strikt fysisk så har jag väldigt svårt att se att man inte skulle behöva en fot som tål en viss vikt och ihop med golv ger en viss resonansfrekvens. Man kan inte bara ta bort underlaget ur resonemanget och säga att one-size fits all.
Hur fungerar 2 st 20Kg fötter ovanpå varandra i förhållande till en 40kg?
Är det verkligen lika?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 08:51

lazpete skrev:Det kanske kan vara så att det många kallar för "spelglädje", "lättar att följa basgångar" osv, är de facto dist. Det är ett inte helt ovanligt trick i inspelningsvärlden, att addera en skvätt dist till ffa basgitarrer. Då framhävs dess olika anslag lite mer.
Skulle dock kännas konstigt att addera mer av detta i uppspelningsfasen.
Spikgänget, testa mjukfötter, och lägg en distbox i mellan källa och stärk, och skruva lite.
Kanske finns drömljudet där?

Lasse

Problemet med tydligthet finns även på rent akustiska inspelningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-15 08:53

Harryup skrev:Problemet med tydligthet finns även på rent akustiska inspelningar.

mvh/Harryup

Och du tror inte högtalarna kan dista bara för att inspelningen innehåller akustiska instrument?

Att tillagd dist skulle kuna öka "tydligheten" på akustiska inspelningar är inget direkt konstigt.
Behöver ju inte att så är fallet, men är en möjlighet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-15 08:55

Flint skrev:Och att jorden är rund var dessutom inte ett faktum för några hundra år sedan.

Bara en kommentar om detta intressanta, men dock OT, ämne;

Det är en modern myt att den allmänna uppfattningen förr var att jorden var platt. Sjöfarare visste att jorden var rund, även utan att behöva ta sig till en annan kontinent. Filosofer har väl stundtals uttryckt en idémodell om en platt jord, men de som inte hade nytta av att navigera till havs eller kom i kontakt med filosofer öht hade ingen uppfattning om hur jorden såg ut. De hade fullt upp att försöka överleva, utan vetskap ens om vilket land de själva bodde i, ännu mindre vad som fanns bortom avståndet de kunde röra sig. Denna grupp människor kan väl buntas samman under etiketten vanligt folk och var den största andelen människor, även för ett par hundra år sen.

</OT>
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 08:56

adzer skrev:
Harryup skrev:Problemet med tydligthet finns även på rent akustiska inspelningar.

mvh/Harryup

Och du tror inte högtalarna kan dista bara för att inspelningen innehåller akustiska instrument?

Att tillagd dist skulle kuna öka "tydligheten" på akustiska inspelningar är inget direkt konstigt.
Behöver ju inte att så är fallet, men är en möjlighet.

Det kan precis lika gärna gälla för en låda på mjukfot.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-15 08:59

Flint skrev:Det kan precis lika gärna gälla för en låda på mjukfot.

Ja har någon påstått något annat?
Det gäller för högtalare på betongkolv och likaså parkett att dist kan öka tydligheten.

Det lazpete skrev var att den ökade tydligheten som folk upplevt med spikes kan vara dist. Vilket jag helt håller med om.
Sedan att samma fenomen uppstår om du lägger till dist oavsett underlag har inte riktigt med sakfrågan att göra.

Däremot det som Harryup skrev om att inspelningarna var akustiska har verkligen inget med saken att göra. Högtalaren kan ju dista likaväl med akustiskt musik spelandes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:03

Vee-Eight skrev:
Flint skrev:Och att jorden är rund var dessutom inte ett faktum för några hundra år sedan.

Det är en modern myt att den allmänna uppfattningen förr var att jorden var platt. Sjöfarare visste att jorden var rund, även utan att behöva ta sig till en annan kontinent. Filosofer har väl stundtals uttryckt en idémodell om en platt jord, men de som inte hade nytta av att navigera till havs eller kom i kontakt med filosofer öht hade ingen uppfattning om hur jorden såg ut. De hade fullt upp att försöka överleva, utan vetskap ens om vilket land de själva bodde i, ännu mindre vad som fanns bortom avståndet de kunde röra sig. Denna grupp människor kan väl buntas samman under etiketten vanligt folk och var den största andelen människor, även för ett par hundra år sen.

</OT>

Det kan kanske vara så att det var kyrkan/religionsnissarna som hävdade plattversionen i sin agenda att stå för den enda och rätta sanningen. Det är mest så jag har sett principen beskrivas.

SOT.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:06

adzer skrev:
Flint skrev:Det kan precis lika gärna gälla för en låda på mjukfot.

Ja har någon påstått något annat?
Det gäller för högtalare på betongkolv och likaså parkett att dist kan öka tydligheten.

Det lazpete skrev var att den ökade tydligheten som folk upplevt med spikes kan vara dist. Vilket jag helt håller med om.
Sedan att samma fenomen uppstår om du lägger till dist oavsett underlag har inte riktigt med sakfrågan att göra.

Däremot det som Harryup skrev om att inspelningarna var akustiska har verkligen inget med saken att göra. Högtalaren kan ju dista likaväl med akustiskt musik spelandes.

Den ökade tydligheten kan också vara ett bevis på minskad dist. Mindre mängd intermodulation som luddar till grundljudet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-15 09:07

Flint skrev:Den ökade tydligheten kan också vara ett bevis på minskad dist. Mindre mängd intermodulation som luddar till grundljudet.

Ja det kan det vara, men jag saknar isf en teknisk förklaring till varför spikes skulle ge lägre dist än SD-fötter.
Bevisen tyder snarare på att det är tvärtom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-15 09:09

Vee-Eight skrev:

Det är en modern myt att den allmänna uppfattningen förr var att jorden var platt.

Kyrkan på medeltiden påstod inte att jorden var platt!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:10

adzer skrev:
Flint skrev:Den ökade tydligheten kan också vara ett bevis på minskad dist. Mindre mängd intermodulation som luddar till grundljudet.

Ja det kan det vara, men jag saknar isf en teknisk förklaring till varför spikes skulle ge lägre dist än SD-fötter.

En hypotes. Säg att lådan och lådans väggar vibrerar mer på mjukfötter än på spikar och att vibrationerna går ut i luften som ljud och blandar sig med det "rätta" ljudet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 09:12

adzer skrev:

Jag ser på det som att installationer är individuella och att söka generella lösningar ger kompromisser. Man kommer alltid hitta undantag ifrån tumregler. Jag har ännu inte sett några mätningar där man verkligen testar olika underlag ihop med olika fötter men det kanske finns.
Det går ju alltid att ställa upp en mätning som bevisar det man vill bevisa.
Men oavsett mätuppsättning så är det just under de betingelserna som mätningen gäller.

mvh/Harrup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-15 09:14

Vee-Eight skrev:

</OT>

Den stora frågan är väl ändå om dessa människor förordade spikes eller mjuka fötter! Eftersom ingen av dem har överlevt så gissar jag på spikes.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 09:16

Flint skrev:
adzer skrev:

En hypotes. Säg att lådan och lådans väggar vibrerar mer på mjukfötter än på spikar och att vibrationerna går ut i luften som ljud och blandar sig med det "rätta" ljudet.

Och mätningarna som är gjorda visar tvärtom. Då gäller det att visa mätningar som visar motsatsen. Det har ingen kunnat göra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-15 09:16

Flint skrev:
Vee-Eight skrev:

</OT>

Det kan kanske vara så att det var kyrkan/religionsnissarna som hävdade plattversionen i sin agenda att stå för den enda och rätta sanningen. Det är mest så jag har sett principen beskrivas.

SOT.
http://www.faktoider.nu/platt.html

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi