Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:20

Harryup skrev:
adzer skrev:
Flint skrev:Den ökade tydligheten kan också vara ett bevis på minskad dist. Mindre mängd intermodulation som luddar till grundljudet.

Ja det kan det vara, men jag saknar isf en teknisk förklaring till varför spikes skulle ge lägre dist än SD-fötter.
Bevisen tyder snarare på att det är tvärtom.

Jag ser på det som att installationer är individuella och att söka generella lösningar ger kompromisser. Man kommer alltid hitta undantag ifrån tumregler. Jag har ännu inte sett några mätningar där man verkligen testar olika underlag ihop med olika fötter men det kanske finns.
Det går ju alltid att ställa upp en mätning som bevisar det man vill bevisa.
Men oavsett mätuppsättning så är det just under de betingelserna som mätningen gäller.

mvh/Harrup

Harrup, du har som vanligt rätt. Det är mycket lätt att styra en mätning och bara visa det som passar i ens agenda. Mätmässig retorik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:28

LasseA skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:Och att jorden är rund var dessutom inte ett faktum för några hundra år sedan.

Bara en kommentar om detta intressanta, men dock OT, ämne;

Det är en modern myt att den allmänna uppfattningen förr var att jorden var platt. Sjöfarare visste att jorden var rund, även utan att behöva ta sig till en annan kontinent. Filosofer har väl stundtals uttryckt en idémodell om en platt jord, men de som inte hade nytta av att navigera till havs eller kom i kontakt med filosofer öht hade ingen uppfattning om hur jorden såg ut. De hade fullt upp att försöka överleva, utan vetskap ens om vilket land de själva bodde i, ännu mindre vad som fanns bortom avståndet de kunde röra sig. Denna grupp människor kan väl buntas samman under etiketten vanligt folk och var den största andelen människor, även för ett par hundra år sen.

</OT>

Det kan kanske vara så att det var kyrkan/religionsnissarna som hävdade plattversionen i sin agenda att stå för den enda och rätta sanningen. Det är mest så jag har sett principen beskrivas.

SOT.
http://www.faktoider.nu/platt.html

Men att då tydligen myten (som det nu påstås) lever kvar än i dag måste ju betyda att någon karismatisk och inflytelserik mytoman spred den från början. Det faktumet är väl lika illa det, den otroliga påverkan på sanning det kan få. Att beakta när någon kompromisslöst anser sig förmedla den totala och enda sanningen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:37

Thomas_A skrev:
Flint skrev:
adzer skrev:
Flint skrev:Den ökade tydligheten kan också vara ett bevis på minskad dist. Mindre mängd intermodulation som luddar till grundljudet.

Ja det kan det vara, men jag saknar isf en teknisk förklaring till varför spikes skulle ge lägre dist än SD-fötter.

En hypotes. Säg att lådan och lådans väggar vibrerar mer på mjukfötter än på spikar och att vibrationerna går ut i luften som ljud och blandar sig med det "rätta" ljudet.

Och mätningarna som är gjorda visar tvärtom. Då gäller det att visa mätningar som visar motsatsen. Det har ingen kunnat göra.

Hur stort frekvensområde visar mätningarna? Skillnaderna kan nog ligga en bra bit upp i mellanregistret. Helst skulle hela det hörbara frekvensområdet mätas.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 09:38

Harryup skrev:
adzer skrev:

Jag ser på det som att installationer är individuella och att söka generella lösningar ger kompromisser. Man kommer alltid hitta undantag ifrån tumregler. Jag har ännu inte sett några mätningar där man verkligen testar olika underlag ihop med olika fötter men det kanske finns.
Det går ju alltid att ställa upp en mätning som bevisar det man vill bevisa.
Men oavsett mätuppsättning så är det just under de betingelserna som mätningen gäller.

mvh/Harrup

Dessa mätningar hag gjorts, som jag känner till:

Elektronikvärlden har gjort mätningar.
Markku har gjort mätnignar.
Gjordes teoretiska beräkningar och även en accelerometermätning i MoLT.
Sterophile har gjort lådmätningar med olika fötter.
HiFi News har gjort mätningar (2002)
"iPhone mätningar" på faktiskt.se

Av dessa har jag inte sett att spikes får högtalaren att vibrera mindre, snarare mer.

Så då åligger det ju någon som påstår tvärtom mot resultaten att backa upp det med relevanta experiment och data som visar det. Om det inte görs kommer de tidigare mätningarna vara gällande som"fakta i målet".
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-15 09:39

Flint skrev:
LasseA skrev:
Flint skrev:
Vee-Eight skrev:
Flint skrev:Och att jorden är rund var dessutom inte ett faktum för några hundra år sedan.

Bara en kommentar om detta intressanta, men dock OT, ämne;

Det är en modern myt att den allmänna uppfattningen förr var att jorden var platt. Sjöfarare visste att jorden var rund, även utan att behöva ta sig till en annan kontinent. Filosofer har väl stundtals uttryckt en idémodell om en platt jord, men de som inte hade nytta av att navigera till havs eller kom i kontakt med filosofer öht hade ingen uppfattning om hur jorden såg ut. De hade fullt upp att försöka överleva, utan vetskap ens om vilket land de själva bodde i, ännu mindre vad som fanns bortom avståndet de kunde röra sig. Denna grupp människor kan väl buntas samman under etiketten vanligt folk och var den största andelen människor, även för ett par hundra år sen.

</OT>

Det kan kanske vara så att det var kyrkan/religionsnissarna som hävdade plattversionen i sin agenda att stå för den enda och rätta sanningen. Det är mest så jag har sett principen beskrivas.

SOT.
http://www.faktoider.nu/platt.html

Men att då tydligen myten (som det nu påstås) lever kvar än i dag måste ju betyda att någon karismatisk och inflytelserik mytoman spred den från början. Det faktumet är väl lika illa det, den otroliga påverkan på sanning det kan få. Att beakta när någon kompromisslöst anser sig förmedla den totala och enda sanningen.

Man behöver inte fundera mycket för att förstå vart denna retorik driver nånstans. Vi kanske skall avsluta sidospåret om den platta jorden innan din punchline och återgå till trådämnet?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 09:39

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:
adzer skrev:

En hypotes. Säg att lådan och lådans väggar vibrerar mer på mjukfötter än på spikar och att vibrationerna går ut i luften som ljud och blandar sig med det "rätta" ljudet.

Och mätningarna som är gjorda visar tvärtom. Då gäller det att visa mätningar som visar motsatsen. Det har ingen kunnat göra.

Hur stort frekvensområde visar mätningarna? Skillnaderna kan nog ligga en bra bit upp i mellanregistret. Helst skulle hela det hörbara frekvensområdet mätas.

Minns du inte Markkus mätningar?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 09:42

Thomas_A
Nej, jag kanske tog en paus då. Det skadar väl inte att du repeterar lite och i alla fall uppger vilket frekvensområde de täcker.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 09:51

Flint skrev:Thomas_A
Nej, jag kanske tog en paus då. Det skadar väl inte att du repeterar lite och i alla fall uppger vilket frekvensområde de täcker.

http://web.archive.org/web/200308160739 ... ptest.html

Bilderna är som sagt borta eftersom hemsidan inte finns mer. Men vibrationerna var alltså signifikant lägre med mjuk koppling.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-15 09:52

Svaret på ops fråga är: Vill du ha så lite
påverkan på orginalsignalen som möjligt, ställ dem mjukt. Vill du påverka orginalsignalen, skaffa något annat.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 10:08

Jag har nyss skickat ett mail till Markku för att fråga om han har bilderna kvar och om han i så fall vill dela med sig av dem. Vore kul om de kunde lagras.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 10:19

Här finns också en intressant referens som är länkad tidigare, i alla "fot"-trådar:

http://www.speakerbuilding.com/content/1011/page_8.php

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 10:23

Thomas_A skrev:

Bilderna är som sagt borta eftersom hemsidan inte finns mer. Men vibrationerna var alltså signifikant lägre med mjuk koppling.

Markuu "With this test I wanted to analyse, how the Sonic Design damping feet would reduce vertical resonances of the parquet in my listening room, which size is 3.15 x 4.25m."

Han säger sig leta i vertikal led. Och horisontal led?
På dom grunderna ser jag mätningen som ofullständig. Men förmodligen enklast att utföra.

Ännu en mätning som inte är fullständig då han inte heller testat olika underag men trots det konstaterar att eftersom höger och vänster högtalare mäter olika så kan underlaget påverka ljudet.
Om jag skulle ta på mig mina jobbarglasögon så skulle jag säga det här är inget vi kan publicera, gör om gör rätt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 10:26

lazpete skrev:Svaret på ops fråga är: Vill du ha så lite
påverkan på orginalsignalen som möjligt, ställ dem mjukt. Vill du påverka orginalsignalen, skaffa något annat.

Problemet är inte så enkelt om man accepterar att dämpningen/påverkan är frekvensberoende vilket jag gör. Störningarna hamnar bara i olika frekvensområden, hypotes.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-15 10:38

Flint skrev:

Problemet är inte så enkelt om man accepterar att dämpningen/påverkan är frekvensberoende vilket jag gör. Störningarna hamnar bara i olika frekvensområden, hypotes.

Det är inte så svårt att förklara Jesu uppståndelse heller, om man accepterar att människan kan flyga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 10:39

lazpete skrev:
Flint skrev:

Det är inte så svårt att förklara Jesu uppståndelse heller, om man accepterar att människan kan flyga.

Nu är du oseriös.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-15 10:42

Flint skrev:
lazpete skrev:
Flint skrev:

Nu är du oseriös.

Det tycker jag var taskigt sagt.
Att dämpa vibrationer, görs med en mjuk ledare.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 10:44

lazpete skrev:
Flint skrev:
lazpete skrev:
Flint skrev:

Nu är du oseriös.

Vad har det med "Det är inte så svårt att förklara Jesu uppståndelse heller, om man accepterar att människan kan flyga." att göra.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-15 10:49

Flint skrev:
lazpete skrev:
Flint skrev:
lazpete skrev:
Flint skrev:

Nu är du oseriös.

Vad har det med "Det är inte så svårt att förklara Jesu uppståndelse heller, om man accepterar att människan kan flyga." att göra.

Jo, du vill problematisera en sak, genom att skapa ett problem, som fysiken visat inte finns.
Och genom att lägga till denna acceptans, hävdar du att din matematik blir annorlunda. Lite som de troende kan göra i sina argumet om Jorden, livet och döden, och allt därimellan. Sen är det klart att jag trollade lite, men det kan man väl få göra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-15 10:50

lazpete skrev:
Flint skrev:
lazpete skrev:
Flint skrev:
lazpete skrev:
Flint skrev:

Nu är du oseriös.

Jo, du vill problematisera en sak, genom att skapa ett problem, som fysiken visat inte finns.
Och genom att lägga till denna acceptans, hävdar du att din matematik blir annorlunda. Lite som de troende kan göra i sina argumet om Jorden, livet och döden, och allt därimellan. Sen är det klart att jag trollade lite, men det kan man väl få göra.

Inte alls. Jag påstår att det inte är säkert att de mätningar som har gjorts och diskuterats visar och beskriver hela sanningen.
Senast redigerad av Flint 2012-08-15 11:10, redigerad totalt 1 gång.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-08-15 10:52

Thomas_A skrev:Dessa mätningar hag gjorts, som jag känner till:

Elektronikvärlden har gjort mätningar.

Av dessa har jag inte sett att spikes får högtalaren att vibrera mindre, snarare mer.

Så då åligger det ju någon som påstår tvärtom mot resultaten att backa upp det med relevanta experiment och data som visar det. Om det inte görs kommer de tidigare mätningarna vara gällande som"fakta i målet".

Jag tvivlar inte det minsta på att det är som du säger men vibrationer blir man inte av med oavsett man använder mjukfötter eller spikfötter.

Vid en bestämd volym med samma högtalare har man exakt samma energi i kabinetten i form av vibration eller rörelse, det kan man inte komma ifrån. Med olika fötter kan man endast hindra hur detta fortplantar sig till annan massa som golv.
Det som IÖ säger att man kan hindra dess uppkomst från första början stämmer inte, ja om man inte drar ur nätsladden förstås. Det är helt mot fysikens grundregler och natur.

En subwoofer på otillräckliga fötter vandrar ut ur rummet, eller ur sin tilltänkta plats. Skulle det vara som IÖ menar behöver vi inte lägre spika upp tavlor eller hänga upp lampor. De skulle sitta på plats trots naturlagarna alla andra får ha i åtanke.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 11:42

Jag får inte riktigt ihop dina argument eller liknelser med fysikalisk verklighet.

Blir det t ex verkligen ingen skillnad för dig beroende på hur underlaget svarar på vibrationer?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-15 12:01

lazpete skrev:Svaret på ops fråga är:

Vill du ha så lite påverkan på orginalsignalen som möjligt, ställ dem mjukt.

Vill du påverka orginalsignalen, skaffa något annat.

Lasse

Javisst är det så.

Och eftersom det är svårt att från mätningar på resonerande högtalare ut-
läsa exakt vad någon kommer att tycka om eventuella hörbara effekter av
spikfotsuppställningen (liksom att de kommer att vibrera lite olika, och med
olika bidrag från golvet beroende på typ av golv) så är man hänvisad till sina
öron. Det finns inga genvägar:

Vill man ha någon sorts spikfotsskapad färgning så MÅSTE man nästan ta
den tid som behövs för att lyssna sig fram till just den lösning som har det
sound man gillar.

Det går inte att från mätningar dra några noggranna slutsatser om huruvida
man kommer att gilla soundet. Man kan i förekommande fall se att det kan ge
hörbara bidrag, och kanske kan något som är väldigt rutinerad även få lite
ledtrådar till hur påverkan kan låta.

Men glöm då inte bort att underlaget betyder mycket i alstrandet av spikfots-
soundet. Så man bör även överväga att lägga om golvet för att hitta just det
sound som man önskar*.

Vh, iö

- - - - -

*Med mjukfötter får man en från underlaget försumbar ljudmässig påverkan
av golvet som följd av vibrationer som leds ned i nämnt golv.

MEN - golvet är ändå inte alldeles ointressant!

Det påverkas ju av ljudvågorna i luften också, och även om ingen anpassning
till fötterna behövs som när man mekaniskt genererar vibrationer ned i golvet
från högtalaren och söker ett sound, så kan det vara påfallande stor skillnad
att sitta (via soffa eller liknande) på ett betonggolv och på ett trägolv.

I synnerhet om det senare är i någon grad flytande.

Och många med mig är det som gillar den taktilitet till rygg, akterkastell och
till fossingarna, som lite rörliga golv kan ge. Men då är det en "fotfrikopplad
fråga".

Men även saker som inte har med högtalarfötter att göra kan ju vara intres-
sant att kontemplera. ;)
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-15 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-15 12:06

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:

Markuu "With this test I wanted to analyse, how the Sonic Design damping feet would reduce vertical resonances of the parquet in my listening room, which size is 3.15 x 4.25m."

Han säger sig leta i vertikal led. Och horisontal led?
På dom grunderna ser jag mätningen som ofullständig. Men förmodligen enklast att utföra.

Ännu en mätning som inte är fullständig då han inte heller testat olika underag men trots det konstaterar att eftersom höger och vänster högtalare mäter olika så kan underlaget påverka ljudet.
Om jag skulle ta på mig mina jobbarglasögon så skulle jag säga det här är inget vi kan publicera, gör om gör rätt.

mvh/Harryup

Du behöver inte publicera, det räcker att dra lite smarta slutsatser.

Thomas_A skrev:Elektronikvärlden har gjort mätningar.

Med harryups resonemang kommer man ju aldrig att kunna säga något om saken, eftersom ingen mätning kan vara fullständig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-15 12:10

Ja, det kan tyckas se ut som om han agerar för att skydda sin tro.

Och sanningen är trons värsta fiende, så att underkänna alla san-
ningar är ju en framkomlig väg...

Ju mera man vet desto mindre behöver man tro. :)

Eller - ju mera man vet desto mindre KAN kan tro. :(

Det är en fråga om inställning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-08-15 12:16

ThePreTor1aN skrev: Vid en bestämd volym med samma högtalare har man exakt samma energi i kabinetten i form av vibration eller rörelse, det kan man inte komma ifrån.

Mät lådväggens vibrationer mitt på baksidan av lådan när lådan hänger i en gummisnodd från taket ner i ett främre hörn.

Lägg sedan lådan på rygg på ett liggunderlag och mät igen vibrationerna mitt på baksidan.

Lägg lådan på spikes mot golvet och mät lådväggens vibration en tredje gång. Placera spikesen lite olika, dels i hörnen, dels med alla spikes mer mot mitten på där du mäter och mät igen.

Blir det verkligen exakt samma rörelse/vibration i lådväggen vid alla mätningarna?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-15 12:21

ThePreTor1aN skrev: Vid en bestämd volym med samma högtalare har man exakt samma energi i kabinetten i form av vibration eller rörelse, det kan man inte komma ifrån.

Var har du fått det ifrån?

Du sitter väl inte och hittar på nya naturlagar alldeles själv?
Det får man inte göra! ;)

Inte ens "energi i kabinettet" är fysikaliskt begripligt. Det är
låtsas-terminologi. Går inte att veta vad det betyder.

Massa är energi, menar du vad kabinettet väger omräknat till
energi?

Det finns även termisk energi, alltså hur varm lådan är.

Det finns rörelseenergi också, och den går ned till noll i varje
hastighetsnollgenomgång, det vill säga stup i kvarten.

Och det finns potentiell energi, t ex den som foten lagrar på
grund av sin fjädring. Ju styvare desto mera. Den sitter inte i
sig i kabinettet med den växelverkar i ett senare skede med
kabinettets rörelseenergi, och ställer till med rörelseenergi som
man hade sluppit (eller fått mycket mindre av) om högtalarna
stått på mjuka fötter. .

- - -

Så om man har en styv fot som kan lagra säg 400 gånger så
hög energi som en mjuk fot, så kommer det att börja skena,
för från en given initialrörelse så tvingar reaktionen från spik-
foten lådan i en rörelse med hög energi.

Och med samma dämpning kommer högtalaren på spikfötter
att vid en given tidpunkt efter energitillfärseln, att röra sig 20
gånger mera än mjukfotshögtalare, efter en puls-exitering som
renderar en specifik bevekelse.

Kort sagt - du har fel, nästan vad du än menade med det du
skrev.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 12:48

Almen skrev:Med harryups resonemang kommer man ju aldrig att kunna säga något om saken, eftersom ingen mätning kan vara fullständig.

Det där var ju en ganska larvig kommentar.

Men i olika vibrationstrådar har det diskuterats att högtalaren vibrerar så att den kanske modulerar diskanten. Om man då bara mäter i höjdled så vet man ju inte om högtalaren "gungar" eller om den bara "hoppar".
När det gäller golvet så har jag däremot svårt att se att det skall åka i sidled och skapa (o)ljud.

Vad är det vi vill veta?

Vill vi veta om golvet vibrerar eller inte utan att ha en aning om det är hörbart eller inte?

Eller vill vi veta om det finns ljudmässiga skillnader som kan förklaras med något annat än golvvibrationer eller kanske att det är golvvibrationerna ändå även då man föredrar något annat än mjukfötter?

Jag skulle personligen vara mer intresserad av att se impulsmätningar på olika uppställningar på olika underlag än att veta att ett finsk parkettgolv som vars vibrationer troligen påverkar mätningen är det man mäter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 12:50

Men den moulerar inte diskanten, det är rätt befängt att tro det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-15 13:26

MagnusÖstberg skrev:Men den moulerar inte diskanten, det är rätt befängt att tro det.

För att...?

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 13:35

Markku har svarat, här kommer det:

http://koti.welho.com/msalon19/audio/sweeptest.html

Som jag minns det, en resonans hittades mer med SD fötter, övriga vibs (över hela f-spektra) är lägre.

Så sätt igång och diskutera orsaker!

En möjlig orsak är som sagt stående vågor mellan kabinett och vägg som en mjukfot kanske drabbas av. Därav skillnad mellan höger och vänster högtalare.

Resonans i golv har ökat vid en frekvens, troligen avlastad den stående våg som bildas mellan golv och tak. Dock borde den ta bort energi - den stående vågen försvinner ju inte av detta.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi