Jag upplever det som att folk pratar om två olika saker och ofta inte inser/låter bli att förstå att dom gör det och det är där hjulen börjar gnissla.
Det är en sak att diskutera vad som "låter bäst" dvs vad man UPPLEVER vara bäst. Där har alla rätt till en egen åsikt som ingen annan kan ogiltigförklara.
Sen finns det den andra aspekten, som jag personligen tycker är en av de stora behållningarna med faktiskt jämfört med alla andra hififorum i Sverige, och det är vad som är den tekniskt (fysiskt, vetenskapliga osv.) mest lämpade lösningen ur synvinkeln att ljudet ska färgas så lite som möjligt. Här kan man ofta lära sig väldigt mycket av personer som är mycket kunniga inom området.
Men bara för att en lösning är mer optimal ur synvinkeln "färgar mindre" så behöver inte det betyda att den "låter bättre".
Om det går att mäta att en lösning på ett problem ger mindre distortion/ bidrar med mindre egenljud jämfört med en annan, då är det en tekniskt bättre lösning, om målet är att alla ingående delar i systemet ska färga så lite som möjligt. Men det säger INGENTING om huruvida det "låter bättre" ur ett lyssningsperspektiv då hur det faktiskt upplevs är något som vi inte kan mäta och som troligtvis är ganska individuellt. Själv har jag mest erfarenhet av orkestermusik från trumpetsektionens lyssningsplats, och inte tusan finns det något system som återger den typen av musik så som jag är van vid den utan extremt kraftiga färgningar

.
Det kan till och med vara så att systemet inte alls är anpassat för att egenljudet ska vara så litet som möjligt i alla ingående delar utan att man räknar med en del förvrängningar som man kompenserar för på andra håll eller som helt enkelt ska vara en del av ljudbilden. En högtalare kan ju vara konstruerad, även ljudmässigt, för att stå på spikes, eller för den delen för att stå i ett rum, vilket bidrar med ganska mycket förvrängningar.
Jag tycker väldigt mycket om den tekniska aspekten av faktiskt, men ibland upplever jag att det körs fast i samma hjulspår. Bara för att en approach mot hifi är väldigt fin ur en teknisk vetenskaplig synvinkel så behöver det inte betyda att den ska tas som den sanna vägen för alla då det till syvende och sist handlar om ljudupplevelsen. Jag har plockat bort mina SD-fötter till förmån för spikes, jag tycker helt enkelt att det låter bättre. Jag ser gärna en fortsatt inspirerad teknisk diskussion på faktiskt, men skilj på hur saker låter/upplevs (subjektivt, inga rätt och fel) och hur saker beter sig tekniskt (objektivt, mätbart, men säger mycket lite om ljudupplevelsen) så kanske vi kan få en mer sansad miljö med mindre urspårningar.