Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 15:29

Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Thomas_A skrev:Det kan vara lika nervärderande att inte få en diskussion runt en enstaka mätning när man har jobbat med att leta upp Markku och fått hans information skickat till sig. Den bara dissas direkt.

Detta är ett försök till jämkning. Hur ska man säga att en mätning inte är komplett utan att det uppfattas som ett dissande.

Genom att säga att den inte är komplett. Sedan kan man börja dissikera befintliga mätningar och vara överens om vad som händer i mätningen och vad orsakerna till de olika topparna kan vara. Men det gick inte alltså.

:(

Gör ett försök till. Det kanske bara saknades en kopp kaffe. :)

Det får bli en annan dag. Nu ska jag snart åka till Råsunda.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-08-15 15:51

Låter som mätnissarna kör i diket :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 16:01

Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Thomas_A skrev:
Flint skrev:
Thomas_A skrev:Det är den enda resonansen som sticker ut, över övriga frekvensregistret är det lägre med SD-fötter och inte högre. Varför kan du inte acceptera detta?

Kan du å andra sidan garantera att detta är ett 100% generellt fenomen och därmed också 100% upprepbart oavsett vad gäller ingående prylar och kombinationer? Om inte tycker jag inte att du ska kräva att någon ska acceptera ditt påstående, med betoning på kräva.

Garantera kan jag inte då ska alla uppställningar i hela världen mätas. Dock, vad som kan krävas är att om någon topp är de fakto högre i en mätning, att man är ense om detta. Annars är det ju meningslöst att fortsätta någon typ av diskussion om mätningar, oavsett om man mätt på alla världens högtalare eller stereoapparater eller vad den månne vara.

Då tror jag att det är bäst för klimatet att inte uttrycka sig som du gjorde till Harryup i den här meningen: "Varför kan du inte acceptera detta?" eftersom det är mycket nedvärderande. Detta sagt som ett råd och inte som en provokation.

Det kan vara lika nervärderande att inte få en diskussion runt en enstaka mätning när man har jobbat med att leta upp Markku och fått hans information skickat till sig. Den bara dissas direkt.

Visst kan jag acceptera att det med den mätuppställningen uppvisar i allmänhet lägre amplitud på resonansen med mjukfötter. Inga problem.
Och varför skulle jag inte göra det?
Kan du acceptera att vi inte vet vad det är som hörs när man uppfattar mjukfötter som sämre? Kanske denna mätning är representativ då man uppfattar mjukfötter som bättre? Jag har lyssnat och i olika situationer uppfattat hårda fötter som bättre och i en del situationer mjukfötter som bättre.
Vad jag tycker vore intressant är att se hur det ser då man uppfattar mjuka som sämre. Eftersom det är hemma hos Markuu så kan man ju misstänka att han är nöjd med sina mjuka fötter och jag kanske också skulle tycka dom var bättre hemma hos honom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-15 16:03

ThePreTor1aN skrev:Låter som mätnissarna kör i diket :)

:(
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 16:03

Thomas_A skrev:Nu ska jag snart åka till Råsunda.

Vill påminna om att det inte är idag som AIK spelar utan den 2:a september.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 16:05

KarlXII skrev:
MagnusÖstberg skrev:Eller så köpar man en uppsättning fötter/spikar/lervällingskuddar och låter det gå runt så folk kan testa själva och använda sina öron.

Kan det kosta 35 spänn att skicka vidare satsen till nästa intresserade?

Om man hittar intresserade.
Läser man tråden finns det möjlighet att få uppfattningen att om det inte låter bra med SD-fötter är det bäst att rekonstruera byggnaden om man vill nå ett bra resultat.

Att bli nöjd med den subjektiva förbättringen av en hård fot i skenet av detta kan vara futilt. Åtminstone kan det lämna en dålig smak i munnen.

Ja, det kan ju kanske låta så i tråden. Det är lite trist, men beror säkert på flera faktorer.

Lyssningsupplevelsen är subjektiv och fysikaliska fakta rår inte på den, de når inte fram. Man söker förklaringar på de mest fantasifulla visen istället för att bara nöjja sig eller göra större ansträngning för att få det bra hemma än att skriva om det. Man lägger nog mer tid på att skriva om det än att analysera och åtgärda :)

Det pratas förbi varandra hela tiden där fysikaliska förklaringar för många står i en orimmlig proportion till upplevelsen.

Många gånger skulle man förmodligen få det bättre oavsett fotbeklädnad om man planerade om sin lyssningsmiljö lite. Blir det stora skillnader i upplevelsen mellan fotbeklädnader är det för mig ett bevis på att det i grunden är långt ifrån optimala förutsättningar för god återgivning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Genväg till mjukfötter

Inläggav HenrikTornquist » 2012-08-15 17:41

penke62 skrev:Jag har tänkt investera i mjuka fötter till mina Canton RC-L. En hel del människor här har likadana högtalare, är det någon som på rak arm kan säga vilka fötter som passar bäst till RC-L?
Jag tar chansen till denna genväg, det verkar lite knöligt att väga upp dem.

Det känns som tråden har ballat ur fullständigt, med tanke på mitt första inlägg. Måste allting kuka ur hela tiden?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-15 17:43

Läser du tråden är svaret solklart: Nej.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 17:51

Och svaret på sista frågan är lika självklart ja så länge folk skiter i det en trådskapare frågar efter.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-15 19:04

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men den moulerar inte diskanten, det är rätt befängt att tro det.

För att...?

/ B

Det där är intressant.

B/W är väl inbegripna i att baselementets vibrationer VISST modulerar diskantelementet. Därav bakifrånmontering av mellanregistret ( för att minska vibrationerna från baffeln och staga upp motorsystemet) samt specialmontering av diskanten i Nautilus.

Så magnusöstbergs inlägg ska du nog inte lägga så stor vikt vid.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-15 19:09

Ja, det var ju omöjligt från början till slut.

Argumenten tog ju slut.

Och det är lätt att förklara också.

Blir det tråkigt att lyssna till musik ( som det ju blir med mjukfötter ) , så kommer ingen som lyssnar med öronen tillslut vara kvar vid åsikten att mjukfötter är en bra sak att ställa sina högtalare på.

Det finns en anledning till att 90% av alla högklassiga högtalaretillverkare använder spikes och det är för att det helt enkelt låter bättre om musiken.

Simply better. 8)

Tråden kan nu låsas.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-15 19:11

Richard skrev:

Argumenten tog ju slut.

Blir det tråkigt att lyssna till musik ( som det ju blir med mjukfötter ) , så kommer ingen som lyssnar med öronen tillslut vara kvar vid åsikten att mjukfötter är en bra sak att ställa sina högtalare på.

Det finns en anledning till att 90% av alla högklassiga högtalaretillverkare använder spikes och det är för att det helt enkelt låter bättre om musiken.

Simply better. 8)

Tråden kan nu låsas.

Ja snälla lås tråden för jag orkar inte läsa mer skitsnack.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-15 19:18

penke62 skrev:
penke62 skrev:Jag har tänkt investera i mjuka fötter till mina Canton RC-L. En hel del människor här har likadana högtalare, är det någon som på rak arm kan säga vilka fötter som passar bäst till RC-L?

Det känns som tråden har ballat ur fullständigt, med tanke på mitt första inlägg. Måste allting kuka ur hela tiden?

Det blir lätt så när folk pratar runt varandra och inte diskuterar samma sak.
Snabler och grobianer

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-08-15 19:19

Richard skrev:
Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men den moulerar inte diskanten, det är rätt befängt att tro det.

För att...?

/ B

Det där är intressant.

B/W är väl inbegripna i att baselementets vibrationer VISST modulerar diskantelementet. Därav bakifrånmontering av mellanregistret ( för att minska vibrationerna från baffeln och staga upp motorsystemet) samt specialmontering av diskanten i Nautilus.

Vilken typ av montering använder B&W för att minska påverkan på diskanten från övriga lådan?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-15 19:27

penke62 skrev:

Tyvärr så blir det ofta så på Fanatiskt.se

Ps. Lägger in ett utmärkt ifrån phloam som postades i Hifimissionstråden som lite pausläsning innan fortsättningen sätter igång.
phloam skrev:
KarlXII skrev:Ät det alltid "prestige" som står på spel när man blir kränkt - eller kan det vara något annat?

Bra fråga. Kränkt kan man bli när någon gör försöker vrida en principfråga eller teknikfråga så att det börjar handla mer och mer om person. Kränkt kan man också bli när man märker att någon finner nöje i att torpedera det som man bygger sin hobby på och finner stort nöje i.

När nån börjar prata "prestige" så är det praktiskt taget alltid ett försök att förfula det som egentligen är någon annans passion eller intresse. Gloclanetlågt, helt enkelt.

Tvärtom så ligger det väldigt lite prestige i HiFi rent generellt - alla gläds åt alla och ingen dissas för åsikter eller sämre anläggningar. Undantaget är när ordet används i retoriskt syfte på forum.... ;)

Det slog mig faktiskt förut att om man skulle lyckas med att göra HiFi rent vetenskapligt till 100%, hitta alla optmala lösningar och aldrig mer behöva tvivla om vad som är verifierbart - då skulle hifi till slut bara handla om vem som har råd att köpa vad. Då skulle prestigen härska fritt och ingen skulle kunna ha det som hobby, magin och passionen skulle försvinna, och intresset för hifi sakta dö ut.

Kan ju vara värt att fundera lite på för alla som känner att de måste missionera kring det Vetenskapliga Budskapet.

Imho :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-08-15 19:39

Richard skrev:

Argumenten tog ju slut.

Simply better. 8)

Tråden kan nu låsas.

Om du nu på allvar tror att en inspelning låter mer "välstämd" som du älskar att kalla det (Vi har väl alla gjort den resan. Då man lyssnar med öronen så märker man att det är något som blir fel med musiken, med SD - kuddar.

Lugnet du upplever beror på att allting låter mera välstämt. Spelglädjen kommer på köpet. Smile) för att en högtalare står på spikes i stället för SD-fötter tycker jag att du ska sluta skriva här. Du tillför ingenting till debatten, snarare gör du bara folk irriterade.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 20:04

Richard skrev:
Bill50x skrev:

För att...?

/ B

Det där är intressant.

De som hyser stor tilltro till Richards insikter om sakers tillstånd gör mycket rätt i att inte lägga så stor vikt vid det jag skrev.

Ursäkta att jag missade din fråga Bill50x. Vi kan utveckla det vid tillfälle. Den här tråden är fel plats.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-15 21:39

Bild
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 22:01

Jag tycker ifs att stämningen är ganska god och ingen sysslar med några större påhopp.
Jag tycker att folk som inte gillar tråden slutar hävda att den borde låsas och istället så kan ni väl läsa andra trådar.
Och jag tycker nog att diskussionerna går snett framåt i vart fall. Även om det inte gäller alla inlägg ifrån "båda" sidorna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-08-15 22:20

Richard skrev:[

Argumenten tog ju slut.

Simply better. 8)

Tråden kan nu låsas.

Richard, jag kommer att befinna mig i dina hemtrakter i nästa vecka. Istället för att spendera tiden på hotell skulle jag gärna vilja träffa dig och kanske utföra några enkla tester tillsammans.

1. Spikar vs. SD-fötter, utan att du vet vad högtalarna står på
2. Förflyttning av TuneDemplacerade högtalare, utan att du ser en förflyttning
3. Lossa/spänna högtalarelement, utan att du ser vad jag gör

Jag tror att vi därefter skulle kunna få en trevlig och givande tråd där vi tillsammans kunde redovisa våra lyssningsintryck.

Skicka gärna ett PM om du har möjlighet, jag är flexibel vad beträffar veckodagar, dock måste lyssningarna ske efter kl 17.00. Jag kommer att vara i Umeå i minst tre kvällar så vi kan kanske ta en punkt per kväll?

Återkom gärna

/Anders

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 22:31

Harryup skrev:Kan du acceptera att vi inte vet vad det är som hörs när man uppfattar mjukfötter som sämre?

Men det vet vi ju,så varför skall vi acceptera en lögn?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2012-08-15 22:34

FBK skrev:Tyvärr så blir det ofta så på Fanatiskt.se

Varför så nedlåtande om ett forum där du aktivt medverkar?

/Anders

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 22:35

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Kan du acceptera att vi inte vet vad det är som hörs när man uppfattar mjukfötter som sämre?

Men det vet vi ju,så varför skall vi acceptera en lögn?

Berätta!

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 22:36

Richard skrev:Argumenten tog ju slut.

För dig och dina likar, ja. Så fort det börjar påvisas fakta och enkel grundfysik så flyr ni in i något kvasivetenskapligt flum... Ni kunne lika gärna hålla för öronen och skrika "LA LA LA LA LA....", det hade tillfört diskussionen mer för då hade ni varit tydliga med att ni inte vill lyssna...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 22:38

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Argumenten tog ju slut.

För dig och dina likar, ja. Så fort det börjar påvisas fakta och enkel grundfysik så flyr ni in i något kvasivetenskapligt flum... Ni kunne lika gärna hålla för öronen och skrika "LA LA LA LA LA....", det hade tillfört diskussionen mer för då hade ni varit tydliga med att ni inte vill lyssna...

Vilka kan det vara då som skall känna sig träffade?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-15 22:38

Harryup skrev:Jag tycker ifs att stämningen är ganska god och ingen sysslar med några större påhopp.
Jag tycker att folk som inte gillar tråden slutar hävda att den borde låsas och istället så kan ni väl läsa andra trådar.
Och jag tycker nog att diskussionerna går snett framåt i vart fall. Även om det inte gäller alla inlägg ifrån "båda" sidorna.

mvh/Harryup

Hej Harryup,

Vad tycker du går framåt (svara nu inte diskussionen)?

Jag står kvar vid min Fry-bild ovan.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 22:55

StefanL skrev:
Harryup skrev:Jag tycker ifs att stämningen är ganska god och ingen sysslar med några större påhopp.

mvh/Harryup

Hej Harryup,

Vad tycker du går framåt (svara nu inte diskussionen)?

Jag står kvar vid min Fry-bild ovan.

Hej, jo jag tycker att det t.ex. numera är klarlagt att underlag även påverkar mjukfötter. I tidigare debatter har det ibland hävdats att så inte är fallet.
Jag skulle gärna se en test med impulser men hitills är det tyvärr bara svep jag har sett. Dock kvarstår ju t.ex. diskutera lite kraftvektorer, är bara riktningen vertikalt som påverkar eller kan horisontalkrafter också påverka.
Visst vore det trevligt att i slutändan kanske komma fram till hur ser det ut då man jämför och SD-foten inte fungerar jämfört med när den fungerar.
Då har man lättare att förstå vad som föredras av respektive grupp. Och kanske man kan se nån tendens mellan mätningar och hörselintryck.
Spydiga inlägg tycker jag inte för diskussionen framåt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 22:57

Jag skulle vilja påstå motsatsen faktiskt.

Hur kan det då vara klarlagt?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-15 23:03

:o

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:04

MagnusÖstberg skrev:Jag skulle vilja påstå motsatsen faktiskt.

Hur kan det då vara klarlagt?

Kollar du på Markuus mätningar där han förklarar att skillnaden mellan mätning på höger respektive vänster förmodligen beror på underlaget så har du en källa. IÖ och Adzer skrev tidigare att underlaget kan påverka.

Har du några källor som du sett motstridiga uppgifter ifrån?
Och hur kan man mäta att den aldrig påverkas av underlag?

Om SD-foten inte känner av vad den står på så skulle 2 olika fötter ovanpå varandra inte påverka uppställningen.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi