Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-15 23:08

Harryup skrev:
StefanL skrev:
Harryup skrev:Jag tycker ifs att stämningen är ganska god och ingen sysslar med några större påhopp.
Jag tycker att folk som inte gillar tråden slutar hävda att den borde låsas och istället så kan ni väl läsa andra trådar.
Och jag tycker nog att diskussionerna går snett framåt i vart fall. Även om det inte gäller alla inlägg ifrån "båda" sidorna.

mvh/Harryup

Hej Harryup,

Vad tycker du går framåt (svara nu inte diskussionen)?

Jag står kvar vid min Fry-bild ovan.

Hej, jo jag tycker att det t.ex. numera är klarlagt att underlag även påverkar mjukfötter. I tidigare debatter har det ibland hävdats att så inte är fallet.
Jag skulle gärna se en test med impulser men hitills är det tyvärr bara svep jag har sett. Dock kvarstår ju t.ex. diskutera lite kraftvektorer, är bara riktningen vertikalt som påverkar eller kan horisontalkrafter också påverka.
Visst vore det trevligt att i slutändan kanske komma fram till hur ser det ut då man jämför och SD-foten inte fungerar jämfört med när den fungerar.
Då har man lättare att förstå vad som föredras av respektive grupp. Och kanske man kan se nån tendens mellan mätningar och hörselintryck.
Spydiga inlägg tycker jag inte för diskussionen framåt.

mvh/Harryup

Hej igen,

Tack för svar, jag hade tyckt det varit jättekul och en grupp gjorde en test med SD-fot, spikes och valfri annan hård fot. Typ en trevlig träff där en definierad testagenda som täckt in alla tänkbara tankar och undringar. Mätt, lyssnat och gemyt. Sen presenterat det hela här.

Jag kan bistå med hus med två förutsättningar, rum med betongväggar och klinkergolv. Och ett rum med gipsväggar och småsvajigt parkettgolv.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:12

StefanL, det där var ett trevligt inlägg som för tråden framåt.
Asmundstorp låter väldigt skånskt?
Jag tror som sagt att man skall testa under lite olika förutsättningar så det låter ju som att du kan bidra med en bra grund för testerna.
Nu bor jag i 08 så det känns som att det blir lite väl långt.

Lycka till

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-08-15 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 23:12

Harryup skrev:Hej, jo jag tycker att det t.ex. numera är klarlagt att underlag även påverkar mjukfötter. I tidigare debatter har det ibland hävdats att så inte är fallet.

Skall du vara helt 100 så får du ju räkna på överföringsfunktionen på hela "foten" inkluderande golvet. Men med tanke på hur grova steg man väljer SD-fot i så borde ett vällagt normalt golv oavsett typ inte kräva byte av viktklass i de allra flesta fallen. Extremfall kan säkert hittas då viktklass borde bytas ett steg. Så det är frågan om du tarvar ett teoretiskt eller praktiskt svar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-15 23:14

Harryup skrev:Om SD-foten inte känner av vad den står på så skulle 2 olika fötter ovanpå varandra inte påverka uppställningen.

mvh/Harryup

Och med den kommentaren så visar du att du inte förstått det minsta om hur en SD-fot fungerar och allt det som jag, IÖ och johan skrev tidigare gått omärkt förbi.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-15 23:15

Harryup skrev:Asmundstorp låter väldigt skånskt?

Ett s för mycket. Men ja, det är skånskt. Du hade inte förstått en inföding på lokalmål, det gör inte jag och det skiljer bara någon kilometer... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 23:17

Harryup skrev:Om SD-foten inte känner av vad den står på så skulle 2 olika fötter ovanpå varandra inte påverka uppställningen.

mvh/Harryup
En SD-fot rakt ovanpå en SD-fot är inte detsamma som när det står en högtalare emellan dessa två hoppas jag att du förstår?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:19

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Hej, jo jag tycker att det t.ex. numera är klarlagt att underlag även påverkar mjukfötter. I tidigare debatter har det ibland hävdats att så inte är fallet.

Skall du vara helt 100 så får du ju räkna på överföringsfunktionen på hela "foten" inkluderande golvet. Men med tanke på hur grova steg man väljer SD-fot i så borde ett vällagt normalt golv oavsett typ inte kräva byte av viktklass i de allra flesta fallen. Extremfall kan säkert hittas då viktklass borde bytas ett steg. Så det är frågan om du tarvar ett teoretiskt eller praktiskt svar...

Ja, praktiskt är ju enklast eftersom man ( i vart fall jag) är ute efter hörbara skillnader. När jag satte dit SD-fötter först under mina subbar (KXII vittne) så var dom fel viktklass och det blev oerhört segt. Efter byte till rätt klass blev det definitivt en skillnad. Dock hade jag önskat att den blivit ännu större.
Lite intressant skulle det ju vara att få veta inom vilket spann man behåller fotens egenskaper. Man har ju både olika diameter, höjd mellan olika viktklasser. Ger dessa ändå samma resonansfrekvenser inom hela sina viktspann tro?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:20

MagnusÖstberg skrev:

mvh/Harryup
En SD-fot rakt ovanpå en SD-fot är inte detsamma som när det står en högtalare emellan dessa två hoppas jag att du förstår?

Om den är helt okänslig för underlag så lär den väl inte bry sig?
Annars så är den ju inte det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:21

Emellan har jag inte skrivit, det är din tolkning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 23:26

Ett i sig själv vibrerande golv lär förstås påverka men det är ju inte särskillt vanligt med sådana golv. Det är nämligen den effekten den övre SD-foten får.

Två SD-kuddar på varandra får däremot egenskapen hos en dubbelt så hög SD-fot. Den är helt anorlunda i sina egenskaper.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-15 23:29

Harryup skrev:StefanL, det där var ett trevligt inlägg som för tråden framåt.
Asmundstorp låter väldigt skånskt?
Jag tror som sagt att man skall testa under lite olika förutsättningar så det låter ju som att du kan bidra med en bra grund för testerna.
Nu bor jag i 08 så det känns som att det blir lite väl långt.

Lycka till

mvh/Harryup

Jo, det är rätt så skånskt och det som i detta fallet blir en nackdel, de flesta är från mittriket. Att köra från 08 hit blir för långt, likaså tvärtom.

Fast mitt hus står kvar till förfogande, det behövs en som kan det där med mätning, mätutrustning (duh), spikes och några öron.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:38

adzer skrev:

mvh/Harryup

Och med den kommentaren så visar du att du inte förstått det minsta om hur en SD-fot fungerar och allt det som jag, IÖ och johan skrev tidigare gått omärkt förbi.

Varför så otrevlig? Om man anstränger sig för att vara normalt trevlig kan man skriva "du har helt missförstått".
Du kan ju också välja att svara MÖ också att du anser att underlag kan påverka en mjukfot vilket diskuteras. Eller är diskussionen inte intressant men att jaga i flock roligare?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:43

MagnusÖstberg skrev:Två SD-kuddar på varandra får däremot egenskapen hos en dubbelt så hög SD-fot. Den är helt anorlunda i sina egenskaper.

Tack, vsb.
Om den övre foten inte brydde sig om att den står på en undre eller om den står direkt på golvet så skulle den förstås inte ändra egenskap.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-15 23:44

Harryup skrev:Varför så otrevlig? Om man anstränger sig för att vara normalt trevlig kan man skriva "du har helt missförstått".
mvh/Harryup

Jag menade inte att vara otrevlig. Ledsen för det, men det känns inte som att du ens läst det vi skrivit isf hade du aldrig kommit med ovanstående påstående.
Grundläggande fysiken bakom är mycket lätt att förstå och vi är flertalet personer som förklarat den upprepande gånger och jag är allvarligt talet trött på denna debatten om folk inte tänker lyssna.

Jag har inget mer att tillägga då allt redan står i tråden om man orkar läsa ordentligt. Förstår man fortfarande inte så får man nog plugga lite fysik är jag rädd innan man kan ge sig in i denna debatten på riktigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 23:54

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Två SD-kuddar på varandra får däremot egenskapen hos en dubbelt så hög SD-fot. Den är helt anorlunda i sina egenskaper.

Tack, vsb.
Om den övre foten inte brydde sig om att den står på en undre eller om den står direkt på golvet så skulle den förstås inte ändra egenskap.

mvh/Harryup
Är du verkligen riktigt säker på att du tänker rätt nu?

Är du säker på att din triumfierande vsb verkligen är motiverad?

Jag skulle inte vara så säker på det. Du ser dem som två enheter, men de blir de inte. De pressas ihop av samma vikt i det fallet och agerar som en enhet, precis som jag skrev. Bara dubbelt så hög. Och en dubbelt så hög SD-fot med samma diameter som en enkel kommer ha andra egenskaper.

Det finns en anledning till att olika SD-fötter har olika utformning, olika klassning. Att placera två stycken ovenpå varandra eller göra en dubbelt så hög ger såklart andra egenskaper.

Men seriöst, visar inte det här på att tingens tillstånd inte är glasklara? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-15 23:54

adzer skrev:
Harryup skrev:Varför så otrevlig? Om man anstränger sig för att vara normalt trevlig kan man skriva "du har helt missförstått".
mvh/Harryup

Jag menade inte att vara otrevlig. Ledsen för det, men det känns inte som att du ens läst det vi skrivit isf hade du aldrig kommit med ovanstående påstående.
Grundläggande fysiken bakom är mycket lätt att förstå och vi är flertalet personer som förklarat den upprepande gånger och jag är allvarligt talet trött på denna debatten om folk inte tänker lyssna.

Jag har inget mer att tillägga då allt redan står i tråden om man orkar läsa ordentligt. Förstår man fortfarande inte så får man nog plugga lite fysik är jag rädd innan man kan ge sig in i denna debatten på riktigt.

Det är ok, jag känner inte dig som varandes otrevlig så jag blev lite förvånad.

Jag är nog mer inne på Flints systemtänk. Lyssna om det finns problem och sen mäta och analysera. Att med fysikens hjälp förklara att det man hör inte finns känns bakvänt. Och har man problem man inte hör så är det ju kanske inte så bråttom att lösa dom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-15 23:56

Kommer det inte kännas skitjobbigt att aldrig få det riktigt bra hemma?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-08-15 23:57

Harryup skrev:

Tack, vsb.

mvh/Harryup

Menar du att en oändligt tunn SDfot har samma egenskaper som en oändligt tjock?
\\Sky

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-16 00:03

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:

Tack, vsb.

mvh/Harryup
Är du verkligen riktigt säker på att du tänker rätt nu?

Är du säker på att din triumfierande vsb verkligen är motiverad?

Jag skulle inte vara så säker på det. Du ser dem som två enheter, men de blir de inte. De pressas ihop av samma vikt i det fallet och agerar som en enhet, precis som jag skrev. Bara dubbelt så hög. Och en dubbelt så hög SD-fot med samma diameter som en enkel kommer ha andra egenskaper.

Det finns en anledning till att olika SD-fötter har olika utformning, olika klassning. Att placera två stycken ovenpå varandra eller göra en dubbelt så hög ger såklart andra egenskaper.

Men seriöst, visar inte det här på att tingens tillstånd inte är glasklara? ;)

Vore det glasklart skulle vi väl inte sitta här? :)
Ja, jag tror faktiskt att jag tänker rätt.
Byt ut fjäderfot nummer 2 mot fjädrande parkett. Vet översta foten att den inte skall byta egenskaper? Jag tror tvärtom att den kommer på precis samma sätt pressas ihop med/mot parketten och bli ett fast ovanför golvspånet som nu är underlaget så att säga. Därigenom tror jag nog att en del individuella fel kanske kan förklaras. Möjligen ser kanske en hårdfot med en ickeflexibel anliggningsyta parketten och golvspånet som en enhet då det inte försöker klistra ihop sig med underlaget. Däremot så gillade ju min setup att hårdfoten fick lite segt klet ovanpå sig mot högtalaren.
Bara lösa tankar men som jag ser det inte helt omöjliga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-16 00:04

MagnusÖstberg skrev:Kommer det inte kännas skitjobbigt att aldrig få det riktigt bra hemma?

Nejdå, har det ganska bra faktiskt. Ser resan som utvecklande.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-16 00:11

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kommer det inte kännas skitjobbigt att aldrig få det riktigt bra hemma?

Nejdå, har det ganska bra faktiskt. Ser resan som utvecklande.

mvh/Harryup

:lol:

Gud så oseriöst. :evil: Lite klädsam ångest kan du väl ändå prestera?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-16 00:12

Bra!

Jag ser det trots allt som så att du har fel ;)

Det fjädrande golvet är inte tillräckligt fjädrande.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-16 00:12

Richard skrev:
ThePreTor1aN skrev:Låter som mätnissarna kör i diket :)

Ja, det var ju omöjligt från början till slut.

Argumenten tog ju slut.

Och det är lätt att förklara också.

Blir det tråkigt att lyssna till musik ( som det ju blir med mjukfötter ) , så kommer ingen som lyssnar med öronen tillslut vara kvar vid åsikten att mjukfötter är en bra sak att ställa sina högtalare på.

Det finns en anledning till att 90% av alla högklassiga högtalaretillverkare använder spikes och det är för att det helt enkelt låter bättre om musiken.

Simply better. 8)

Tråden kan nu låsas.

:( Inga bemötanden av mätningarna, inget, nada, från din sida. Inget sökande av övriga referenser som är publicerade. Bara tomt prat. Jag undrar vem som har slut på argument? :(
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-16 00:16

sky_eye skrev:
Harryup skrev:

Tack, vsb.

mvh/Harryup

Menar du att en oändligt tunn SDfot har samma egenskaper som en oändligt tjock?

Nejdå, inte alls. Eftersom man då inför svaj och möjligen olika anläggningsytor. Har inte funderat i dessa banor då jag inte ser det som möjliga produkter. Det är ganska svårt att ändra på något som man tror enskilt utan att man ändrar på en massa andra saker också. Men nöjer man sig med att stapla max 2 på varandra så har man minimerat en hel del sidospår har jag en känsla av. Men jag ser fortfarande interaktionen med golvet som en tänkbar källa till problem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-08-16 00:16

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle vilja påstå motsatsen faktiskt.

Hur kan det då vara klarlagt?

Kollar du på Markuus mätningar där han förklarar att skillnaden mellan mätning på höger respektive vänster förmodligen beror på underlaget så har du en källa. IÖ och Adzer skrev tidigare att underlaget kan påverka.

mvh/Harryup

Kan lika gärna vara avstånd till väggar/ytor som skiljer högtalarna åt och inte underlaget.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-16 07:40

Harryup skrev:Det är ok, jag känner inte dig som varandes otrevlig så jag blev lite förvånad.

Jag är nog mer inne på Flints systemtänk. Lyssna om det finns problem och sen mäta och analysera. Att med fysikens hjälp förklara att det man hör inte finns känns bakvänt. Och har man problem man inte hör så är det ju kanske inte så bråttom att lösa dom.

mvh/Harryup

Jag försöker verkligen att alltid vara trevlig, men ibland och speciellt om man är stressad, så formulerar man sig mindre snyggt.

Det är absolut inget fel med att lyssna. Tvärtom låter det bra så låter det bra, men att diskutera va som "Låter bäst" är slöseri med tid enligt mig då alla har sin egna subjektiva åsikt och ingen kan säga till någon annan vad de bör tycka.
Fysiken bakom däremot är absolut och är något man faktiskt kan diskutera objektivt.
Så jag har inga invändningar alls om folk hatar SD-fötter och tycker att de låter skräp, men att klaga på hur en produkt fungerar eller påverkar utan att förstå någon av dessa är ingen bra grund för en debatt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-16 07:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-16 07:53

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Nu ska jag snart åka till Råsunda.

Vill påminna om att det inte är idag som AIK spelar utan den 2:a september.

mvh/Harryup

:P
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-16 14:08

Harryup skrev:
Almen skrev:Med harryups resonemang kommer man ju aldrig att kunna säga något om saken, eftersom ingen mätning kan vara fullständig.

Det där var ju en ganska larvig kommentar.

Det här var extremt larviga kommentarer:

Harryup skrev:Markuu "With this test I wanted to analyse, how the Sonic Design damping feet would reduce vertical resonances of the parquet in my listening room, which size is 3.15 x 4.25m."

Han säger sig leta i vertikal led. Och horisontal led?
På dom grunderna ser jag mätningen som ofullständig. Men förmodligen enklast att utföra.

Ännu en mätning som inte är fullständig då han inte heller testat olika underag men trots det konstaterar att eftersom höger och vänster högtalare mäter olika så kan underlaget påverka ljudet.
Om jag skulle ta på mig mina jobbarglasögon så skulle jag säga det här är inget vi kan publicera, gör om gör rätt.

Det som kännetecknar ALLA resonanser i golvet som gör att golvet ger ifrån
sig signifikanta mängder ljud, ÄR att de har vertikala rörelser!

Det Markuu talar om är ju just de transversella horisontella vågutbredning-
arna, i alla riktningar i parketten - det vill säga de som ger vertikala rörelser.

Vad trodde du han menade?

De longitudinella vågorna i ett golv blir extremt svaga, som följd av högtalare
med spikfötter som spelar musik på dem knappt exiterar dem, och utöver att
de blir extremt svaga så får de dessutom inte golvet att ge praktiskt taget
något ljud ifrån sig.

Vi talar om effekter som akustiskt är typ 1000 gånger svagare än de trans-
versella vågorna som Markuu skriver om, de han kallar vertikala resonanser.

Harryup skrev:Men i olika vibrationstrådar har det diskuterats att högtalaren vibrerar så att den kanske modulerar diskanten. Om man då bara mäter i höjdled så vet man ju inte om högtalaren "gungar" eller om den bara "hoppar".

Nu blandar du ihop ännu värre.

Saken är den, att golvets rörelser INTE är samma som högtalarens, och att
man vill mäta golvets vertikala rörelser är för att få en uppfattning om hur
hörbart bidraget från golvet är (och jag kan försäkra; det är SYNNERLIGEN
hörbart i många fall. Den som misstror det bör knacka lite lätt på golvet och
fundera på om de hör något.

Och kanske gå ned till undervåningen och lyssna hur mycket det hörs där,
från samma golvs mycket, mycket tystare undersida.

Alla de mätningar som jag publicerat på rörelser hos själva högtalaren, har
inkluderat horisontella rörelsen. Det är den klart viktigaste ljudmässigt.

Och att mjuka fötter är gynnsamt är entydigt, OM målet är att högtalaren
skall stå stilla. Om målet är något annat, t ex något helt tekniskt odefinier-
bart, så kan man behöva leta lösningar på andra håll, och utvärdera dem
i enlighet med de mål man har.

Harryup skrev:Vad är det vi vill veta?

Vill vi veta om golvet vibrerar eller inte utan att ha en aning om det är hörbart eller inte?

Även mycket små rörelser hos golvet genererar ljud som når långt över
hörtröskeln*. Men alla golvrörelser behöver inte vara oönskade. Även ett
golv i ett rum där det spelas live-ljud kan ju röra sig, inte minst av ljud-
trycket i rummet.

Men som jag ser det är rörelser som injiceras i golvet från ett resonans-
system som utgörs av högtalare och spikfötter, någonting oönskat. Inget
jag vill ha alltså. Det har liksom ingenting där att göra om målet är musik-
återgivning.

De sekundära rörelser som beror på ljudtrycket i rummet däremot, har jag
inga filosofiska invändningar mot alls.

Vh, iö

- - - - -

*Jag har en liten mojäng som vibrerar som en högtalare men som är helt
tyst, som man kan (borde) leka lite med, om man inte tror att vibrationer och
resonanser som uppstår på grund av en vibrerade kropp som kopplas med
spikar till en stor yta, skulle vara hörbara...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-16 14:11

IngOehman skrev:*Jag har en liten mojäng som vibrerar som en högtalare men som är helt
tyst, som man kan (borde) leka lite med, om man inte tror att vibrationer och
resonanser som uppstår på grund av en vibrerade kropp som kopplas med
spikar till en stor yta, skulle vara hörbara...

Mycket intressant. Den hade vart riktigt skoj att få se/lyssna på någon dag med lite olika fötter på.
Jag är helt övertygad om att resultatet skulle vara givande.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-16 14:15

Det är nog mer givande att bara placera den på ett flytande golv och sedan fundera över när det är bra att fortplanta vibrationer till underlag.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi