ProdundusP i tvbænk + iP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vargtass

ProdundusP i tvbænk + iP

Inläggav vargtass » 2012-05-08 21:26

Inspirerad av andra hær på forumet har jag tænkt bygga basmoduler som skall integreras med en tvbænk. Modulerna i sig skall stå fritt, men kommer ha samma utseende som bænken i sig.

Efter lite letande på webben, ett par samtal med IÖ och god hjælp från en kollega har jag æntligen fått ett par ProfundusP och iP levererade till mig (Bor i Norge). Element och port i modulerna skall monteras nedåt før att gøra dem så diskreta som møjligt.

Kommer se ut något åt det hær hållet:
Bild

Nu ær det bara att køpa MDF och børja sætta ihop allt!

Har dykt upp några frågor på vægen:

-Någon som vet hur dæmpmaterialet skall læggas i iP?

-Har tænkt mig en løsning dær jag anvænder en reciever med Zon 2 før att driva modulerna. Sækert inte optimalt, men så blir det den hær gången. Fått tips om att Denon AVR 2808 ær bra grejer, men dessa ær tydligen inte så lætta att hitta i mitt nærområde. Någon som vet om 3808 ær ett gott alternativ?
Eller har någon koll på hur de senare recievrarna från 2012 presterar?
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-05-09 00:08

Snygg lösning!

Men jag svarade mest för att jag tyckte det såg så kul ut när endast Ingvar fick ett svenskt "ö" :)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-05-09 10:54

@vargtass: Grattis till ett bra val och en trevlig konstruktion. profP är ju hur j-a kapabla som helst :o . Du kan ju kika lite i senare delen av min medlemstråd så ser du hur jag byggde mina profP-4. Ingen detaljinstruktion men du ser ju i stora drag hur jag gjorde. Jag är rimligt händig men verkligen ingen finsnickare :oops: . Det enda jag ångrar är att jag inte var analt noggrann med slipningen av skarvarna innan målning. Men å andra sidan ska modulerna gömmas under en bänk längs fram-/högtalarväggen :) .

/stefan

edit:stavfel
Senast redigerad av stefanolo 2012-05-09 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: ProdundusP i tvbænk + iP

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-09 12:08

vargtass skrev:Någon som vet hur dæmpmaterialet skall læggas i iP?

Har du inte fått någon monteringsanvsning? Är det inte en skumkloss som ska in i lådan med pilen uppåt?

Som här på piP.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... P%20-1.gif

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-09 13:27

Måste ju vara som på piP om inte gummit ser helt annorlunda ut.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-05-09 13:31

Finns ingen pil på iP dämpet om jag inte minns helt galet.
Ska bara stoppas in mot bakre väggen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-09 14:20

Det kanske inte är så känsligt i en sluten låda som iP? För piP som är basreflex är det nog mera noga med hur dämpningen görs.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-05-09 14:42

RogerGustavsson skrev:Det kanske inte är så känsligt i en sluten låda som iP? För piP som är basreflex är det nog mera noga med hur dämpningen görs.

Exakt, piP-pilen är för att skumkuben är masserad och (öppnad) en smula mot basporten för rätt flöde..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-05-09 16:38

Jag hade planerat samma lösning som du men med prof-x 4 eller 6 men efter att ha haft prof-x2 här hemma så märkte jag hur känsliga de var med placeringen.

Att ha dem riktade som "vanliga" högtalare var en av de sämre i mitt rum då minst bas hamnade vid lyssningsposition :?: Så därför blir det nu lösa prof X4 som kan ställas där de låter bäst.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-05-09 18:52

Gissar att lösningen ökar WAF faktorn rejält!
Virrpanna

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-05-09 21:29

Rdna skrev:Snygg lösning!

Men jag svarade mest för att jag tyckte det såg så kul ut när endast Ingvar fick ett svenskt "ö" :)

Hehe, namn skall man inte bråka med :)

stefanolo skrev:@vargtass: Grattis till ett bra val och en trevlig konstruktion. profP är ju hur j-a kapabla som helst :o . Du kan ju kika lite i senare delen av min medlemstråd så ser du hur jag byggde mina profP-4. Ingen detaljinstruktion men du ser ju i stora drag hur jag gjorde. Jag är rimligt händig men verkligen ingen finsnickare :oops: . Det enda jag ångrar är att jag inte var analt noggrann med slipningen av skarvarna innan målning. Men å andra sidan ska modulerna gömmas under en bänk längs fram-/högtalarväggen :) .

Tack, och tack för tipset! Skall läsa igenom hela din tråd vid tillfälle, men kikade lite snabbt och det såg ju ganska så trevligt ut :) Har läst lite om just ytbehandlig av MDF, och förstått att det krävs många iterationer av slipa&stryka för bra resultat. Mina kommer ju stå framme också så det blir nog ett par lager :) Kommer sedan ligga en bänkskiva modulerna, som i sin tur står på var sin sida om en "centerdel" där förstärkare och sånt skall stå.

Skall få till en bättre 3D-modell där allt är med (måste ju ha måttritningar innan jag ger mig ut till någon bygghandlare ändå) för att illustrera det lite bättre.

RogerGustavsson skrev:Har du inte fått någon monteringsanvsning? Är det inte en skumkloss som ska in i lådan med pilen uppåt?

Njo, för piP :)

blixten_no1 skrev:Finns ingen pil på iP dämpet om jag inte minns helt galet.
Ska bara stoppas in mot bakre väggen.

Det är så det låg när jag fick dem från IÖ. Blir dock ganska "trångt". Är ju allt annat än mästare på det här med högtalarbyggen (nybörjare per definition), men gissar att man inte skall pressa in spolar och grejjer mot dämpmaterialet.

Funderar på om man kan/skall lägga det som ett "L" bakom diskanten (fått för mig att jag läst det någonstans) så det lite mer utrymme.

Och som @RogerGustavsson säger spelar det kanske inte så stor roll hur det ligger.

Får kanske ringa IÖ för att vara 100% säker.

Fredrikb72 skrev:...Att ha dem riktade som "vanliga" högtalare var en av de sämre i mitt rum då minst bas hamnade vid lyssningsposition :?: Så därför blir det nu lösa prof X4 som kan ställas där de låter bäst.

Ja vi får se hur detta slutar :) Skall mäta när allt är klart och se om det är bra, eller om jag måste göra om (och göra rätt)!

JohanM skrev:Gissar att lösningen ökar WAF faktorn rejält!

Verkligen! Det var ju detta eller ett par stora golvhögtalare som var alternativen och då blev valet lätt för henne! Var nära att bygga in något extra fack för stearinljus också för att verkligen hamna på plussidan :)

Nu gäller det bara att hitta en förstärkare också...
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-05-09 22:06

Det brukar allt som oftast vara just press passning på ingvars dämpning.
Så var inte rädd för och trycka ner spolar och sånt när du monterar.

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-05-10 11:08

blixten_no1 skrev:Det brukar allt som oftast vara just press passning på ingvars dämpning.
Så var inte rädd för och trycka ner spolar och sånt när du monterar.

Ok, tack før tipset!
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-05-10 11:41

vargtass skrev:Det är så det låg när jag fick dem från IÖ. Blir dock ganska "trångt". Är ju allt annat än mästare på det här med högtalarbyggen (nybörjare per definition), men gissar att man inte skall pressa in spolar och grejjer mot dämpmaterialet.

Funderar på om man kan/skall lägga det som ett "L" bakom diskanten (fått för mig att jag läst det någonstans) så det lite mer utrymme.

L stämmer bra med korta biten mot diskanten, jag fick någon skiss av Ingvar men hittar den inte nu.
Lite förenklat:

Bild

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-05-10 22:45

Empa skrev:
vargtass skrev:Det är så det låg när jag fick dem från IÖ. Blir dock ganska "trångt". Är ju allt annat än mästare på det här med högtalarbyggen (nybörjare per definition), men gissar att man inte skall pressa in spolar och grejjer mot dämpmaterialet.

L stämmer bra med korta biten mot diskanten, jag fick någon skiss av Ingvar men hittar den inte nu.

Hur jag æn vrider och vænter på det så blir det nog ganska snævt så ser hur det blir nær jag skall skall montera ihop allt.

Gjort en snabb skiss før att visa chefen hemma hur schabraket kommer se ut (i all sin enkelhet...). Kan ju lægga upp den hær också! Får hoppas det blir snyggare i verkligheten :)

Bild

Bild
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-11 07:17

vargtass skrev:Gjort en snabb skiss før att visa chefen hemma hur schabraket kommer se ut (i all sin enkelhet...). Kan ju lægga upp den hær också! Får hoppas det blir snyggare i verkligheten :)

Bild

Bild

Kommer inte bänken att vibera en hel del?

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-05-11 08:11

RogerGustavsson skrev:
vargtass skrev:Gjort en snabb skiss før att visa chefen hemma hur schabraket kommer se ut (i all sin enkelhet...). Kan ju lægga upp den hær också! Får hoppas det blir

Kommer inte bänken att vibera en hel del?

Bra poæng som jag inte riktigt listat ut hur jag skall løsa ænnu. Någon som har något tips?
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-11 08:33

Några har ju gömt basarna med hyllan och låtit hyllan vara fasad utåt. Alltså baslådorna frikopplade från resten. Tror att Ursv och sprudel har gjort så.

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-07-01 14:04

Som ni sett har det gått ganska segt för mig, men har nu (ÄNTLIGEN) kommit en bit vidare!

Fick ju för en tid sedan alla prylar och lyckades också löda ihop allting:

Alla prylar:
Bild

Lödning:
Bild

Målning:
Bild

Slet något fruktansvärt med att måla topparna. Slutresulatet blev inte särskilt bra heller, trots fanatiskt målande, slipande, målande, slipande... Kom fram till att jag måste hitta en bättre färg och/eller pensel. Den färg som jag använt flöt inte ut särskilt bra och svårt att få bort penseldrag.
Ivern att få lyssna tog dock över och jag erkände mig besegrad. Skruvade ihop högtalarna trots att jag egentligen är missnöjd med ytan. På avstång (1 meter) ser det fint och bra ut, men när man kollar noggrant ser man tydligt att det inte är "top notch". Skall ta tag i problemet någon gång i framtiden, men de duger tills dess. Kanske måste byta färg om man flyttar någon dag ändå.

Högtalarna låter i allafall fint i mina öron :) Skall försöka skaka fram lite mätutrustning när hela anläggninen är klar (modulerna saknas ju ännu...)

Resultatet:
Bild

Nu fortsätter jobbet med modulerna och "centerdelen" där förstärkare och annat tjafs skall klämmas in! Har lyckats sätta ihop dem, och har spenderat dagen med att spackla för att få jämnare ytor.

Status för några dagar sedan, nu är de också spacklade och på torkning.
Bild

Hittade också några schyssta ben på Clas Ohlsson. Höjden utan den justerbara delen skall vara tillräcklig, vilket ökar WAF något!

Ben:
Bild

Efter en tids resultatlösts sökande efter en bättre begagnad Denon 2307, 2308, eller 2808 slog jag tillslut till och köpte en ny Denon 2113. Har de funktioner jag söker, samt möjlighet att tilldela en kanal till basarna med Zon 2. Nu är det bara att färdigställa modulerna så blir det upp till bevis :)
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2012-07-01 19:57

Det var fanimej på tiden! Skruva ihop basmodulerna nu så ska jag komma över med room analyser:n!
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-07-01 21:59

Haha, ja det har tydligen blivit ett långtidsprojekt det här :) men nu är tempot uppe igen!

Måste bara få de fyra siata benen (de hade bara 4 kvar på classe), men hinner nog få de innan modulerna är färdigmålade...
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-08-16 23:14

Sådär ja, nu är äntligen schabraket (nästan) klart!

Bilder från målning och montering av basarna:

Bild

Bild

Och det färdiga resultatet, med bänk och allt:

Bild

Bild

Är såhär i efterhand väldigt enig med tidigare kommentarer om ytbehandling. Det är viktigt att vara sjukt noggrann. När man kollar på nära håll ser man många skönhetsfläckar, men pga av kommande inflyttningsfest fick jag montera upp allt. Det skall på ett lager färg till på basarna sen får det vara nog, hur det än ser ut :) På 1 meters håll ser man ingen skillnad (inte jag i alla fall).

Vad gäller ljudet så kan jag inte mer säga än att det är bra tryck :) Skall mäta upp någon dag och se det "riktiga" resultatet. Får en INO-vän på besök imorgon som får säga sitt också.

Over and out!
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-08-17 07:58

Riktigt snyggt, får verkligen ha begär av den setupen :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-17 08:32

Den bänken är riktigt smakfull.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-17 10:32

Det är snyggt, men här kommer gnällspiken: iP ser ut att stå väldigt mycket ihop. Provat ställa dem längre isär?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-08-17 16:57

shifts skrev:Det är snyggt, men här kommer gnällspiken: iP ser ut att stå väldigt mycket ihop. Provat ställa dem längre isär?

Tackar (till övriga också)!

Nej det har jag inte testat. Med 99,2% sannolikhet måste det stå sådär med det förmodade argumentet "för helhetens skull": WAF :)

Skall dock testa och se om det blir bättre ljudmässigt (måste få hit expertis och se om det låter bra över huvud taget...)
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 17:05

Bygg två baslådor till så kan du flytta isär dem lite ;)

De är inte invinklade heller ser jag. Prova det och bli glad(are).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
vargtass

Inläggav vargtass » 2012-08-17 19:15

MagnusÖstberg skrev:Bygg två baslådor till så kan du flytta isär dem lite ;)

De är inte invinklade heller ser jag. Prova det och bli glad(are).

Hehe, nej bilden är från igårkväll och vinklade in dem tidigare idag :) Men man får snabbt mersmak, tror det står två till om ett par månader (om jag får bestämma). Måste bara hitta någon bra muta :D
ProfundusP-2 + iP

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-18 13:00

vargtass skrev: Får en INO-vän på besök imorgon som får säga sitt också.
Vad sa han då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2012-08-18 14:58

paa skrev:
vargtass skrev: Får en INO-vän på besök imorgon som får säga sitt också.
Vad sa han då?

Då det är jag som är INO-vännen så får jag väl passa på att uttala mig :)

Jag gillar verkligen kombinationen av iP och profundus P2. Det blir jävligt cleant med ett par små toppar och mer eller mindre gömda basar. Schyst också att kunna dra det med en vanlig reciever utan extra slutsteg. Det var många fest-deltagare som tittade en gång extra och lurade på hur de små högtalarna kunde spela som de gjorde.

Nivån på basmodulerna var lite överdriven när vi började lyssna, men efter en liten sänkning så kändes basen neutral. Det blev ju inte nån avgrundsdjup bas i och med relativt stort och öppet rum, men vi har ju provat med vanliga piPs i samma rum, och då blev det knappt nån bas alls. Nu blev det inte så mycket seriöst lyssning, så jag får komma tillbaka senare om vi lyckas mäta och skruva lite mer. Kanske kan vi prova med en mini-dsp också för att få bukt med eventuella rumsproblem.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Nästa

Återgå till Wänner af Ino