Snygga absorbenter, men är de bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Snygga absorbenter, men är de bra?

Inläggav eljulio » 2012-08-14 21:14

Hej,

Jag har kikat lite på denna websida som säljer snygga produkter men är de bra?

http://www.sofsci.com/sv

Någon som har erfarenhet av deras produkter här inne?

Kan vara ett bra sätt att få en riktigt stooooooor absorbent här hemma som accepteras av sambon....

Mvh

el julio :wink:

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-14 21:19

Dom är nog bättre än inga alls ;). Tror att det finns oberoende mätningar på dessa, men jag är inte den som kan bedöma om det duger eller inte.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 21:56

Jag tycker Super Chunk verkar som en smidig lösning. Fast undrar om det räcker med en. 147€ gör att det lätt kan bli dyrt.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-14 22:14

StefanL skrev:Jag tycker Super Chunk verkar som en smidig lösning. Fast undrar om det räcker med en. 147€ gör att det lätt kan bli dyrt.

Menar du vägg- eller hörnabsorbenten? Hörnvarianten heter Superchunk corner.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-14 22:16

Nasjo skrev:
StefanL skrev:Jag tycker Super Chunk verkar som en smidig lösning. Fast undrar om det räcker med en. 147€ gör att det lätt kan bli dyrt.

Menar du vägg- eller hörnabsorbenten? Hörnvarianten heter Superchunk corner.

Ah, ledsen, jag menar hörnmodellen, som enligt dem skall dämpa rejält 50 Hz och under.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-14 23:14

Det borde vara fiffigare att undvika att skapa resonanser än att skapa dem för att därefter ta bort dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-14 23:42

Och hur undviker man det i ett normalt rum utan att helt ta bort basåtergivningen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-15 06:23

Nasjo skrev:Och hur undviker man det i ett normalt rum utan att helt ta bort basåtergivningen?

Ja, man kanske inte behöver ta bort den helt?

Men det beror nog mycket på vad man menar med "helt ta bort".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-15 08:30

Jag har testat deras absorbenter, Hertz & Superchunk Corner.

Mätte aldrig Hertzarna, för att se exakt vad de gjorde, men SCC:erna dämpade bra ned till ca 50-60Hz, därunder gjorde de inget. Jag fick då en stor förbättring med 4st SCC jämfört med mina hemmagjorda med markskiva.

Kan absolut rekommendera dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-15 08:37

Företaget har skrivit en del på detta forum under namnet Sounds_Of_Science.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-15 15:40

Strmbrg skrev:
Nasjo skrev:Och hur undviker man det i ett normalt rum utan att helt ta bort basåtergivningen?

Ännu bättre idé, släng ut ljudanläggningen så har man ju inga akustikproblem öht!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-15 15:46

Nasjo skrev:
Strmbrg skrev:

Ännu bättre idé, släng ut ljudanläggningen så har man ju inga akustikproblem öht!

Hur tänkte du där? Akustiken är kopplad till rummet och inte till anläggningen och har man exempel problem med taluppfattbarheten så löser det sig inte automatiskt om man slänger ut anläggningen. Om så vore så är det bara att flytta in en dålig anläggning på våra förskolor för att sedan slänga ut den. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-15 15:58

Jag, att fixa rummet ger ju bäst resultat om än det är ganska bökigt och dyrt och ffa kommer hela rummet vara fullt av diverse absorbenter/diffusorer.

Om man ffa har problem med en stående resonant våg så tycker jag faktiskt en parametrsik EQ fungerar ganska bra på att sänka energin i den. Visst, den fungerar inte perfekt men om man som jag tidigare hade en rejäl peak samt lång efterklang vid 32Hz så är en dämpning av denna frekvens önskvärd. Visst finsn efterklangen där men då nivån numer är betydligt lägre tänker jag inte på det i samma utsträckning

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2012-08-16 09:24

Naqref skrev:
Nasjo skrev:
Strmbrg skrev:

Hur tänkte du där? Akustiken är kopplad till rummet och inte till anläggningen och har man exempel problem med taluppfattbarheten så löser det sig inte automatiskt om man slänger ut anläggningen. Om så vore så är det bara att flytta in en dålig anläggning på våra förskolor för att sedan slänga ut den. 8)

Jag tänkte som så att ska man skära basen för att bli kvitt basproblem kan man ju skära allt för att slippa alla problem ;). Jag drog så att säga saken till sin spets, men visst håller jag med dig.

Användarvisningsbild
eljulio

Inos aco-skivor

Inläggav eljulio » 2012-08-17 21:00

Någon som vet om detta företags Herz-absorbenter har samma funktion som Inos acoskivor?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Inos aco-skivor

Inläggav Naqref » 2012-08-17 22:02

eljulio skrev:Någon som vet om detta företags Herz-absorbenter har samma funktion som Inos acoskivor?

Svårt att säga eftersom Ino inte specar sina absorbenter på ett sätt som gör att de går att jämföra. Ska man vara petig så specar Ino ingenting alls faktiskt så de kan vara ungefär hur dåliga som helst.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-17 22:12

Naqref skrev:
eljulio skrev:Någon som vet om detta företags Herz-absorbenter har samma funktion som Inos acoskivor?

Svårt att säga eftersom Ino inte specar sina absorbenter på ett sätt som gör att de går att jämföra. Ska man vara petig så specar Ino ingenting alls faktiskt så de kan vara ungefär hur dåliga som helst.

Nu har jag Inos aco-skivor idag, men det vore faktiskt bra om de var specade för jämförelser... :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-17 22:15

eljulio skrev:Nu har jag Inos aco-skivor idag, men det vore faktiskt bra om de var specade för jämförelser... :?

Då får du skicka dem Statens Provningsanstalt som Sounds of Silence gjort med sina.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-17 22:33

Naqref skrev:Svårt att säga eftersom Ino inte specar sina absorbenter på ett sätt som gör att de går att jämföra. Ska man vara petig så specar Ino ingenting alls faktiskt så de kan vara ungefär hur dåliga som helst.

Pris plus känsla i hand och vid genomblåsnng är grym feelgood i jämförelse med ljudias eller biltemasdock.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-17 22:36

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Svårt att säga eftersom Ino inte specar sina absorbenter på ett sätt som gör att de går att jämföra. Ska man vara petig så specar Ino ingenting alls faktiskt så de kan vara ungefär hur dåliga som helst.

Pris plus känsla i hand och vid genomblåsnng är grym feelgood i jämförelse med ljudias eller biltemasdock.

????

Menar du att sound of sciences absorbenter är Biltemakvalitet? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-17 22:37

eljulio skrev:
Nattlorden skrev:

????

Menar du att sound of sciences absorbenter är Biltemakvalitet? :?

Nämnde jag dem? Nej. Så varför drar du in dem i sammanhanget?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-17 22:38

Naqref skrev:

Låt mig förtydliga med att jag inte på ngt sätt tror att Inos skivor inte gör jobbet. Jag har inga skäl att tvivla på det.

torig

Inläggav torig » 2012-08-17 22:39

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Nu har jag Inos aco-skivor idag, men det vore faktiskt bra om de var specade för jämförelser... :?

Då får du skicka dem Statens Provningsanstalt som Sounds of Silence gjort med sina.

Ahaa, det är kunden som ska ombesörja sådant. Trodde det låg i/var fabrikantens intresse/skyldighet....

/mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-18 07:28

eljulio skrev:
Naqref skrev:

Låt mig förtydliga med att jag inte på ngt sätt tror att Inos skivor inte gör jobbet. Jag har inga skäl att tvivla på det.

Inte jag heller men det utesluter ju inte att det fanns lite mer data om dom. Det är ju ändå inte rocket science att mäta upp absorbenter.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-18 08:03

Naqref skrev:
eljulio skrev:
Naqref skrev:

Inte jag heller men det utesluter ju inte att det fanns lite mer data om dom. Det är ju ändå inte rocket science att mäta upp absorbenter.

Fullständigt medhåll. Eftersom detta företag erbjuder mätvärden och dessutom ett alternativ som passar min sambo estetiskt vore det bra att veta om de är ett fullgott alternativ till Inos skivor, vilket jag inte vet nu. Någon som vet får gärna höra av sig. :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-18 08:20

Jag skulle väl vilja säga tvärtom, vet man att Inos är ett fullgott alternativ till Sofcis? Det är ju trots allt Ino som inte mäter upp sina (kanske han gör, men han redovisar inget) och kan visa det på papper för oss vanliga dödliga?

Jag har ägt både Hertz samt superchunk corner som sagt, SCC:erna gjorde helt klart av sig och det visade sig under mätningarna som Jens Eklund (Resonator Stockholm) gjorde också.

Hertz hade jag aldrig hängt upp så de mättes aldrig, men jag betvivlar inte att de fungerar bra med tanke på SCC:erna.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-18 08:59

JonasW skrev:Jag skulle väl vilja säga tvärtom, vet man att Inos är ett fullgott alternativ till Sofcis? Det är ju trots allt Ino som inte mäter upp sina (kanske han gör, men han redovisar inget) och kan visa det på papper för oss vanliga dödliga?

Jag har inget skäl att tvivla av den anledningen att Ino är så seriösa som jag någonsin har sett en tillverkare vara. Men som sagt, vore fint att kunna jämföra.

Jag har ägt både Hertz samt superchunk corner som sagt, SCC:erna gjorde helt klart av sig och det visade sig under mätningarna som Jens Eklund (Resonator Stockholm) gjorde också.

Hertz hade jag aldrig hängt upp så de mättes aldrig, men jag betvivlar inte att de fungerar bra med tanke på SCC:erna.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-08-18 12:50

Tvivla & tvivla, saken är ju den att när Ino inte specar aco-skivorna så vet man ju inte alls vilka frekvenser den absorberar och till vilken grad den lyckas vid varje frekvens.

Det är ju högst relevant, oavsett hur mycket man litar på företaget i sig.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2012-08-19 13:55

Köpte två stycken hertz. de andra var på tok för djupa för mig.

Är ju ett bra pris iallafall. blir perfekt att ha i hallen. dock ser de flesta motiven hemska ut.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-19 18:04

DasBooten skrev:Köpte två stycken hertz. de andra var på tok för djupa för mig.

Är ju ett bra pris iallafall. blir perfekt att ha i hallen. dock ser de flesta motiven hemska ut.

Men du kan ju välja egna motiv om du vill!?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi