MagnusÖstberg skrev:Det är nog mer givande att bara placera den på ett flytande golv och sedan fundera över när det är bra att fortplanta vibrationer till underlag.
Ja första steget borde ju vara direkt på golvet innan men testar olika fötter.
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det är nog mer givande att bara placera den på ett flytande golv och sedan fundera över när det är bra att fortplanta vibrationer till underlag.
MagnusÖstberg skrev:Två SD-kuddar på varandra får däremot egenskapen hos en dubbelt så hög SD-fot. Den är helt anorlunda i sina egenskaper.
adzer skrev:Harryup skrev:Det är ok, jag känner inte dig som varandes otrevlig så jag blev lite förvånad.
Jag är nog mer inne på Flints systemtänk. Lyssna om det finns problem och sen mäta och analysera. Att med fysikens hjälp förklara att det man hör inte finns känns bakvänt. Och har man problem man inte hör så är det ju kanske inte så bråttom att lösa dom.
mvh/Harryup
Jag försöker verkligen att alltid vara trevlig, men ibland och speciellt om man är stressad, så formulerar man sig mindre snyggt.
Det är absolut inget fel med att lyssna. Tvärtom låter det bra så låter det bra, men att diskutera va som "Låter bäst" är slöseri med tid enligt mig då alla har sin egna subjektiva åsikt och ingen kan säga till någon annan vad de bör tycka.
Fysiken bakom däremot är absolut och är något man faktiskt kan diskutera objektivt.
Så jag har inga invändningar alls om folk hatar SD-fötter och tycker att de låter skräp, men att klaga på hur en produkt fungerar eller påverkar utan att förstå någon av dessa är ingen bra grund för en debatt.
IngOehman skrev:"Upper f limit 10/20/-", verkar sakna enhet. Jag förmodar att det är
kHz och inte Hz.
Att undre gränsfrekvensen inte är noll är möjligen lite oroväckande.
Givet data i övrigt verkar den vara avpassad mera för att mäta halv-
stora accelerationer än pytte-pytte-små.
Men den duger säkert så länge man brassar på lite.
Vh, iö
Naqref skrev:Thomas; Kolla på denna:
http://www.audiomatica.com/download/ach_01.pdf
Naqref skrev:Naqref skrev:Thomas; Kolla på denna:
http://www.audiomatica.com/download/ach_01.pdf
Hoppsan det var ju den som nämndes.I a f så kör man med en vanlig mikförstärkare med fantommatning. Vi (AI) har en sådan.
Almen skrev:En sådan accelerometer, mäter den i xyz-led, eller är det belopp?
Hur långt kommer man om man mäter med piezoelement/kontaktmikrofon? Vad blir skillnaden i resultat?
IngOehman skrev:Den stora skillnaden mellan en accelerationsmätare som är avsedd att vara
just det, och en accelerationsgivare, är väl att den förstnämnda levererar
något som har känt förhållande till accelerationen, och allra helt som presen-
terar sin utsignal i relevant enhet, med t ex display eller med visare*.
Man kan alltså inte bara fånga accelerationens förlopp, utan även få veta dess
storlek.
Inget hindrar dock att man kalibrerar (vilket kan betyda "med mätning skaffa
sig kännedom om känsligheten") en givare, så att den blir användbar i ett
mätsammahang.
*Fast en mätare kanske å andra sidan skall vara en komplett apparat, alltså
att den skall inkludera det presenterande interfejset?
Lite som att en mätmikrofon är en givare, medan en ljudtrycksmätare HAR
en mätmikrofon, men även en display som visar ljudtrycket, och den elek-
tronik som behövs för att visa rätt på displayen.
Kanske?
Vh, iö
roggaro skrev:så kan man göra som jag gjorde nyssens.
jo man tager en karta möbeltassar å klipper TILL dem så en till två millimeter går över kanten.
Sen kommer det fina att man helt enkelt förstärker kanterna med Superlim. jodå det gick åt fyra-fem stycken tuber. (kostar en tia om tre)
torka över natten å sen bara centrera å klistra utanpå de något gummiaktiga SD- fötterna![]()
skulle i princip vilja haft nån plexiglashistoria mot golvet.
någon undrar om det blev bättre, å visst blev de det
Richard skrev:Jag uppmanar alla som har spikes att köpa ett par SD- kuddar istället. Prova och lyssna. Är något fel ? , kan melodierna höras lika tydligt som med spikes? Är det lika kul att lyssna ?
Richard skrev:Jag uppmanar alla som har spikes att köpa ett par SD- kuddar istället. Prova och lyssna. Är något fel ? , kan melodierna höras lika tydligt som med spikes? Är det lika kul att lyssna ?
Ragnwald skrev:roggaro skrev:så kan man göra som jag gjorde nyssens.
jo man tager en karta möbeltassar å klipper TILL dem så en till två millimeter går över kanten.
Sen kommer det fina att man helt enkelt förstärker kanterna med Superlim. jodå det gick åt fyra-fem stycken tuber. (kostar en tia om tre)
torka över natten å sen bara centrera å klistra utanpå de något gummiaktiga SD- fötterna![]()
skulle i princip vilja haft nån plexiglashistoria mot golvet.
någon undrar om det blev bättre, å visst blev de det
Förstår inte ett ord.![]()
Det där klistret får du allt trappa ner lite grand.
ThePreTor1aN skrev:Hur många i mjukfotsmaffian kan pricka mjukfötter i ett kontrollerat blindtest?.
Om det är ngen som kan detta statistiskt säkerställt så är dessa bara ormolja tyvärr. Lika med shakti och kabellyftare ala cd-pennor. Någon som vågar?.
roggaro skrev:nu har faktiskt IÖ i egna ord gått med på att möbeltassar e OK så varför inte vidareutveckla o s v
ThePreTor1aN skrev:Hur många i mjukfotsmaffian kan pricka mjukfötter i ett kontrollerat blindtest?.
Om det är ngen som kan detta statistiskt säkerställt så är dessa bara ormolja tyvärr. Lika med shakti och kabellyftare ala cd-pennor. Någon som vågar?.
Richard skrev:
Mycket tekniksnack här, väldigt litet musik.
Ragnwald skrev:roggaro skrev:nu har faktiskt IÖ i egna ord gått med på att möbeltassar e OK så varför inte vidareutveckla o s v
Visst, men SD-fötterna ställer underlaget utan betydelse.
Har en tid använt gummiduk som underlag mot ett egentillverkat stativ, med gott resultat.
IÖ har väl, vill jag minnas, använt sig av suddgummin med acceptabelt resultat.
För att slippa tänka på ev för-/nackdelar, kör jag nu mer med PAA-fötter.
Richard skrev:IngOehman skrev:Den stora skillnaden mellan en accelerationsmätare som är avsedd att vara
storlek.
mätsammahang.
Kanske?
Vh, iö
StefanL skrev:Richard skrev:IngOehman skrev:Den stora skillnaden mellan en accelerationsmätare som är avsedd att vara
storlek.
mätsammahang.
Kanske?
Vh, iö
Du är på fel plats i forumet, gå hit, http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=7
Harryup skrev:Hej, jo jag tycker att det t.ex. numera är klarlagt att underlag även påverkar mjukfötter. I tidigare debatter har det ibland hävdats att så inte är fallet.
Jag skulle gärna se en test med impulser men hitills är det tyvärr bara svep jag har sett. Dock kvarstår ju t.ex. diskutera lite kraftvektorer, är bara riktningen vertikalt som påverkar eller kan horisontalkrafter också påverka.
Visst vore det trevligt att i slutändan kanske komma fram till hur ser det ut då man jämför och SD-foten inte fungerar jämfört med när den fungerar.
Då har man lättare att förstå vad som föredras av respektive grupp. Och kanske man kan se nån tendens mellan mätningar och hörselintryck.
Spydiga inlägg tycker jag inte för diskussionen framåt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nejdå, inte alls. Eftersom man då inför svaj och möjligen olika anläggningsytor. Har inte funderat i dessa banor då jag inte ser det som möjliga produkter. Det är ganska svårt att ändra på något som man tror enskilt utan att man ändrar på en massa andra saker också. Men nöjer man sig med att stapla max 2 på varandra så har man minimerat en hel del sidospår har jag en känsla av. Men jag ser fortfarande interaktionen med golvet som en tänkbar källa till problem.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster